Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
Wie is er online?
Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten
Geen
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
+36
Mauritsius
harrielok
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
40 plaatsers
Zelf jaarlijks onderhoud doen
Relax- Pelletkachel
- Aantal berichten : 670
Leeftijd : 60
Registration date : 19-12-08
- Bericht nummer 27
Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen
Ben benieuwd. Ik ben zelf wel geïnteresseerd, maar ik wil enkel mijn kachel kennen en dan lijkt het me overdone. Vandaar ook dat ik me afvraag hoe ze het aanpakken.
- Bericht nummer 28
Relax schreef:'k Stel me de vraag hoe zij alle kachels en types grondig behandeld krijgen in drie dagen.
Ik denk dat het vooral over de algemene werking gaat en het algemene principe van de pelletkachel, de meeste kachels zijn trouwens
(op de electronica na) allemaal volgens hezelfde principe gebouwd.
Relax- Pelletkachel
- Aantal berichten : 670
Leeftijd : 60
Registration date : 19-12-08
- Bericht nummer 29
Dacht ook aan zoiets. Ben benieuwd.
- Bericht nummer 30
Ja, de meeste pelletkachels werken hetzelfde, als je 1 kachel al een beetje kent, dan zal het niet lang duren voordat je de ander ook een grote schoonmaak-beurt kunt geven.
Daar wordt nog zwaar over gedacht maar eigenlijk is het heel eenvoudig.
Bij Kalor zal je bouten moeten losdraaien in het brandgedeelte.
Bij Thermorossi zal je afdichtingen moeten losdraaien, boven- en onderaan.
Bij Quadra-fire zal je de achterwand in de brandkamer los moeten klikken.
Enz,enz...
Maar het komt dus allemaal op hetzelfde neer.
Groet.
Daar wordt nog zwaar over gedacht maar eigenlijk is het heel eenvoudig.
Bij Kalor zal je bouten moeten losdraaien in het brandgedeelte.
Bij Thermorossi zal je afdichtingen moeten losdraaien, boven- en onderaan.
Bij Quadra-fire zal je de achterwand in de brandkamer los moeten klikken.
Enz,enz...
Maar het komt dus allemaal op hetzelfde neer.
Groet.
Gast- Gast
- Bericht nummer 31
Bij ons thuis doe ik het groot onderhoud van de Ecoteck (Arianna)kachel zelf. 2 x per jaar doe ik het. Maw om de 3 à 4 maanden branden. Helemaal niet moeilijk vind ik persoonlijk.
De kachel zet ik uit, het voorraadreservoir ledig ik volledig, verwijder de bescherming rond de schroef en stofzuig het voorraadreservoir. Vervolgens koppel ik de inox flexibele buis, los van de uitlaat. Ik draai de kachel, doe het achterpaneel eraf, en stofzuig binnenin evenals de uitlaat. Vervolgens met een sleutel, de 2 metalen plaatjes (links en rechts) van de verbrandingskamer losmaken en deze ook stofzuigen. Tenslotte verwijder ik 1 x per jaar de vuurvaste platen.
Alles terug op zijn plaats bevestigen en kachel terug aansluiten op flexibele buis (met aluminium tape !) en klaar is kees.
De kachel zet ik uit, het voorraadreservoir ledig ik volledig, verwijder de bescherming rond de schroef en stofzuig het voorraadreservoir. Vervolgens koppel ik de inox flexibele buis, los van de uitlaat. Ik draai de kachel, doe het achterpaneel eraf, en stofzuig binnenin evenals de uitlaat. Vervolgens met een sleutel, de 2 metalen plaatjes (links en rechts) van de verbrandingskamer losmaken en deze ook stofzuigen. Tenslotte verwijder ik 1 x per jaar de vuurvaste platen.
Alles terug op zijn plaats bevestigen en kachel terug aansluiten op flexibele buis (met aluminium tape !) en klaar is kees.
pedro- Admin
- Aantal berichten : 4782
Leeftijd : 44
Registration date : 18-12-08
- Bericht nummer 32
Hadden we niet beter met zn allen es een trip nar Nederland/duitsland gemaakt,pellethandel lijkt me ook geschikt om ons de nodige uitleg te verschaffen,kon Arjan nog een centje bijverdienen
Hé Pedro, da's een goeie haha.
Mocht er iemand interresse hebben om eens hierheen te komen, heb altijd wel kachels staan die even uit mekaar kunnen voor uitleg...
Dus heren/dames pelletkachelverslaafden, altijd welkom!
Bij grotere groepen even melden en ik deel geen handtekeningen uit.
Groeten en misschien tot ziens...
Mocht er iemand interresse hebben om eens hierheen te komen, heb altijd wel kachels staan die even uit mekaar kunnen voor uitleg...
Dus heren/dames pelletkachelverslaafden, altijd welkom!
Bij grotere groepen even melden en ik deel geen handtekeningen uit.
Groeten en misschien tot ziens...
Gast- Gast
- Bericht nummer 34
Delbosque schreef:Bij ons thuis doe ik het groot onderhoud van de Ecoteck (Arianna)kachel zelf. 2 x per jaar doe ik het. Maw om de 3 à 4 maanden branden. Helemaal niet moeilijk vind ik persoonlijk.
Vergeet niet de rookgas-ventilator te demonteren en de vinnen schoon te maken, er zit meestal wel wat aanslag op!
Groet Arjan.
Jef- Pelletkachel
- Aantal berichten : 618
Leeftijd : 67
Registration date : 31-10-08
- Bericht nummer 35
Zelf jaarlijks onderhoud doen
Vandaag mijn kachel zelf groot onderhoud gegeven.
De heleboel uitmekaar alles zuiver gemaakt daarna terug gemonteerd.
Peace of cake eigenlijk,lijkt allemaal moeilijker dan het is. :ssj:
:hv:
pedro- Admin
- Bericht nummer 36
Jef,is het de eerste keer dat je het doet,of heb je het eerder al es laten doen door de installateur??Jef schreef:Vandaag mijn kachel zelf groot onderhoud gegeven.
Hoi Pedro,
Zeker weten dat het niet moeilijk is maar vergeet vooral niet de rookgas-afvoermotor van de binnenzijde te reinigen en indien nodig deze ook van een nieuwe pakking te voorzien.
Met warme groeten, Caddy :kwv:
Zeker weten dat het niet moeilijk is maar vergeet vooral niet de rookgas-afvoermotor van de binnenzijde te reinigen en indien nodig deze ook van een nieuwe pakking te voorzien.
Met warme groeten, Caddy :kwv:
pedro- Admin
- Bericht nummer 38
Bij een inbouwcassette haal je de cassette er wss best helemaal uit(vande rails dan)?
- Bericht nummer 39
Was voor mij de eerste keer,is nog geen technieker aan geweest behalve dan voor de plaatsing.
Het vuilste is idd de rookgas-afvoermotor hier ben je wel even zoet mee.
Het vuilste is idd de rookgas-afvoermotor hier ben je wel even zoet mee.
Gast- Gast
- Bericht nummer 40
Ik ga het morgen voor de eerste keer zelf proberen te doen.
Caddy, je spreekt van de pakking te vervangen.
Zover ik tot nu to gezien heb zit er bij mijn kachel (extraflame hydro)geen echte pakking maar een soort pasta (lijm?) tussen de delen van de rookgas afvoermotor.
Welk product kan ik hiervoor best gebruiken en waar kan ik dat halen?
Hetzelfde voor de brandkoorden die rond de deur en de pelletsuitgang zit, waar haal je zoiets?
Caddy, je spreekt van de pakking te vervangen.
Zover ik tot nu to gezien heb zit er bij mijn kachel (extraflame hydro)geen echte pakking maar een soort pasta (lijm?) tussen de delen van de rookgas afvoermotor.
Welk product kan ik hiervoor best gebruiken en waar kan ik dat halen?
Hetzelfde voor de brandkoorden die rond de deur en de pelletsuitgang zit, waar haal je zoiets?
pedro- Admin
- Bericht nummer 41
Mss moeten we maar es iets op poten proberen te zetten om langs te gaan bij een verkoper en om daar es een onderhoud mee te maken ,Caddy?voel je je niet geroepen
Leeftijd : 55
Registration date : 29-10-08
- Bericht nummer 42
fdnls,
Elke (traditionele) kachelwinkel heeft koorden en lijm(Thermocoll). Zelfs in 'den Brico' kan je het kopen. Even de diameter en de lengte meten (of je neemt een stuk mee naar de kachelwinkel) en je kan het daar per meter kopen.
Mvg,
Uthrex
Elke (traditionele) kachelwinkel heeft koorden en lijm(Thermocoll). Zelfs in 'den Brico' kan je het kopen. Even de diameter en de lengte meten (of je neemt een stuk mee naar de kachelwinkel) en je kan het daar per meter kopen.
Mvg,
Uthrex
Gast- Gast
- Bericht nummer 43
bij molecule verkopen ze ook al die kachelaccessoires.
Een beetje bricoleur kan inderdaad zelf gemakkelijk z'n onderhoud doen.
Jullie spreken steeds over een jaarlijks onderhoud maar naar mijn mening is het beter om dat een paar keren per stookseizoen te doen, dat komt (zelfs zichtbaar) ten goede van het rendement van de kachel.
Greetz
Een beetje bricoleur kan inderdaad zelf gemakkelijk z'n onderhoud doen.
Jullie spreken steeds over een jaarlijks onderhoud maar naar mijn mening is het beter om dat een paar keren per stookseizoen te doen, dat komt (zelfs zichtbaar) ten goede van het rendement van de kachel.
Greetz
pedro- Admin
- Bericht nummer 44
Kachelaccessoires?,Welke bedoel je dan exact??Een beetje bricoleur kan idd mss wel zelf zn onderhoud doen maar het is toch van belang dat je geen essentiele dingen vergeet!?
- Bericht nummer 45
De rookgas-afvoermotor kan je idd beter een paar keer jaar kuisen alsook de schouwbuizen.
plejo- Pellet
- Aantal berichten : 52
Leeftijd : 72
Registration date : 20-11-08
- Bericht nummer 46
Bij de demontage stelde ik vast dat de aanwezige dichtingspasta soepel was en ik heb daarom in plaats van Thermocoll gebruik gemaakt van een soepelblijvende silicone van Soudal.
SILIRUB HT°-N temperatuurbestig tot 280°C.
Aangezien de uitlaatgassen max 230°C zijn zou dit geen probleem mogen stellen.
SILIRUB HT°-N temperatuurbestig tot 280°C.
Aangezien de uitlaatgassen max 230°C zijn zou dit geen probleem mogen stellen.
Gast- Gast
- Bericht nummer 47
Aan alle zelf onderhoudende pelletkachel liefhebbers:
Als er een siliconen als afdichting zijn gebruikt, zorg ervoor dat er na het onderhoud ALLE oude resten siliconen weg zijn.
Wanneer je alles schoon hebt, doe er dan vooral niet teveel siliconen tussen.
Dit kan het nadeel hebben dat je de volgende keer de delen niet zo makkelijk kunt los halen.
Dus wees zuinig met siliconen.
Groeten Arjan.
Als er een siliconen als afdichting zijn gebruikt, zorg ervoor dat er na het onderhoud ALLE oude resten siliconen weg zijn.
Wanneer je alles schoon hebt, doe er dan vooral niet teveel siliconen tussen.
Dit kan het nadeel hebben dat je de volgende keer de delen niet zo makkelijk kunt los halen.
Dus wees zuinig met siliconen.
Groeten Arjan.
Martine- Gast
- Bericht nummer 48
vuurkorfje loopt vol
Beste,
Wij hebben vorig jaar een pelletkachel gekocht van het merk artel(8kw). Hebben in het begin hier veel problemen mee gehad, maar na verloop van tijd werkte hij wel redelijk. (hij bleef wel veel assen maken)Na de zomer hebben we hem terug opgestart en de miserie begint weer.
Het vuurkorfje loopt vol en koekt onderaan vast, waardoor de kachel versmacht en uitgaat. Soms na 1 dag soms na een paar uur. Zoveel te hoger de blazer, zoveel te sneller gaat ze uit. De kachel is van januari dit jaar en valt dus nog onder garantie. Daar de verkoper al van in het begin gebaart van kromme haas en steeds beloofd eens langs te komen, maar dit niet doet, weten wij niet goed wat gedaan. Zou dit kunnen komen door geen jaarlijks onderhoud? Wij stofzuigen wel om de 2 dagen de volledige kachel en ook de afvoerbuizen zijn volledig gereinigd.
Deze zaten wel vol roet. Kan iemand ons misschien helpen? Of weet iemand wie er thuis onderhoud geeft van pelletkachels in de omgeving Mechelen?
Een goede raad voor iedereen, koop uw kachel ergens waar ge een goede naservice kunt verwachten want anders bent ge goed gezien.
Groetjes,
Martine.
Wij hebben vorig jaar een pelletkachel gekocht van het merk artel(8kw). Hebben in het begin hier veel problemen mee gehad, maar na verloop van tijd werkte hij wel redelijk. (hij bleef wel veel assen maken)Na de zomer hebben we hem terug opgestart en de miserie begint weer.
Het vuurkorfje loopt vol en koekt onderaan vast, waardoor de kachel versmacht en uitgaat. Soms na 1 dag soms na een paar uur. Zoveel te hoger de blazer, zoveel te sneller gaat ze uit. De kachel is van januari dit jaar en valt dus nog onder garantie. Daar de verkoper al van in het begin gebaart van kromme haas en steeds beloofd eens langs te komen, maar dit niet doet, weten wij niet goed wat gedaan. Zou dit kunnen komen door geen jaarlijks onderhoud? Wij stofzuigen wel om de 2 dagen de volledige kachel en ook de afvoerbuizen zijn volledig gereinigd.
Deze zaten wel vol roet. Kan iemand ons misschien helpen? Of weet iemand wie er thuis onderhoud geeft van pelletkachels in de omgeving Mechelen?
Een goede raad voor iedereen, koop uw kachel ergens waar ge een goede naservice kunt verwachten want anders bent ge goed gezien.
Groetjes,
Martine.
Annejanne- PELLETKACHEL!
- Aantal berichten : 1387
Registration date : 05-07-09
- Bericht nummer 49
Hallo Martine,
Waar heb je je kachel gekocht?
(Dit getuigt echt wel van slechte service)
Waar heb je je kachel gekocht?
(Dit getuigt echt wel van slechte service)
- Bericht nummer 50
Beste Martine,
Hoeveel kg pellets heb je reeds verstookt? een onderhoud gebeurt in principe om de 2500 kg pellets. Reiniging van de schouw dient jaarlijks te gebeuren. Dus volgens mij ligt het niet aan een onderhoud, eerder aan de afstelling van de kachel of de pellets die U gebruikt.
Welk type kachel en welke pellets gebruikt U?
Groeten
Hoeveel kg pellets heb je reeds verstookt? een onderhoud gebeurt in principe om de 2500 kg pellets. Reiniging van de schouw dient jaarlijks te gebeuren. Dus volgens mij ligt het niet aan een onderhoud, eerder aan de afstelling van de kachel of de pellets die U gebruikt.
Welk type kachel en welke pellets gebruikt U?
Groeten
Martine- Gast
- Bericht nummer 51
jaarlijks onderhoud
Beste,
Ik heb mijn pelletkachel gekocht bij de tegelkraker in Sint Pauwels. De instellingen zijn vorig jaar veranderd met begeleiding via telefoon door de verkoper. Wij hebben steeds plospan gebruikt en zijn nu overgeschakeld naar granilux. Volgens de pelletverkoper de beste.Het probleem blijft zich voordoen. Ik heb ondertussen zelf een nederlandstalige handleiding met de parameters, maar durf deze niet veranderen omdat ik ten eerste niet weet de welke of wat er fout is. Ik heb vorige week nog eens naar de verkoper van de kachel gebeld en deze zou deze week langskomen als hij Mechelen passeerde!!!! Dat heeft hij vorig jaar wel 4 keer gezegd.
Artel is ook een merk dat je in deze omgeving niet vind, daardoor weten we ook niet wie we hier over kunnen contacteren.
Groetjes,
Martine.
Ik heb mijn pelletkachel gekocht bij de tegelkraker in Sint Pauwels. De instellingen zijn vorig jaar veranderd met begeleiding via telefoon door de verkoper. Wij hebben steeds plospan gebruikt en zijn nu overgeschakeld naar granilux. Volgens de pelletverkoper de beste.Het probleem blijft zich voordoen. Ik heb ondertussen zelf een nederlandstalige handleiding met de parameters, maar durf deze niet veranderen omdat ik ten eerste niet weet de welke of wat er fout is. Ik heb vorige week nog eens naar de verkoper van de kachel gebeld en deze zou deze week langskomen als hij Mechelen passeerde!!!! Dat heeft hij vorig jaar wel 4 keer gezegd.
Artel is ook een merk dat je in deze omgeving niet vind, daardoor weten we ook niet wie we hier over kunnen contacteren.
Groetjes,
Martine.