Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+35
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
erwin
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
39 plaatsers

    Zelf jaarlijks onderhoud doen


    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za feb 14, 2009 3:46 pm

    dat zou geweldig zijn !!
    Relax
    Relax
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 652
    Leeftijd : 60
    Registration date : 19-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Relax za feb 14, 2009 6:12 pm

    Ben benieuwd. Ik ben zelf wel geïnteresseerd, maar ik wil enkel mijn kachel kennen en dan lijkt het me overdone. Vandaar ook dat ik me afvraag hoe ze het aanpakken.


    _________________
    MCZ Nova Hydro, dus met verwarming
    Badger
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za feb 14, 2009 7:08 pm

    Relax schreef:'k Stel me de vraag hoe zij alle kachels en types grondig behandeld krijgen in drie dagen.


    Ik denk dat het vooral over de algemene werking gaat en het algemene principe van de pelletkachel, de meeste kachels zijn trouwens
    (op de electronica na) allemaal volgens hezelfde principe gebouwd.
    Relax
    Relax
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 652
    Leeftijd : 60
    Registration date : 19-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Relax za feb 14, 2009 9:51 pm

    Dacht ook aan zoiets. Ben benieuwd.


    _________________
    MCZ Nova Hydro, dus met verwarming
    Badger
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma feb 16, 2009 7:48 pm

    Ja, de meeste pelletkachels werken hetzelfde, als je 1 kachel al een beetje kent, dan zal het niet lang duren voordat je de ander ook een grote schoonmaak-beurt kunt geven.
    Daar wordt nog zwaar over gedacht maar eigenlijk is het heel eenvoudig.

    Bij Kalor zal je bouten moeten losdraaien in het brandgedeelte.
    Bij Thermorossi zal je afdichtingen moeten losdraaien, boven- en onderaan.
    Bij Quadra-fire zal je de achterwand in de brandkamer los moeten klikken.

    Enz,enz...

    Maar het komt dus allemaal op hetzelfde neer.

    Groet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do feb 19, 2009 11:39 am

    Bij ons thuis doe ik het groot onderhoud van de Ecoteck (Arianna)kachel zelf. 2 x per jaar doe ik het. Maw om de 3 à 4 maanden branden. Helemaal niet moeilijk vind ik persoonlijk.
    De kachel zet ik uit, het voorraadreservoir ledig ik volledig, verwijder de bescherming rond de schroef en stofzuig het voorraadreservoir. Vervolgens koppel ik de inox flexibele buis, los van de uitlaat. Ik draai de kachel, doe het achterpaneel eraf, en stofzuig binnenin evenals de uitlaat. Vervolgens met een sleutel, de 2 metalen plaatjes (links en rechts) van de verbrandingskamer losmaken en deze ook stofzuigen. Tenslotte verwijder ik 1 x per jaar de vuurvaste platen.
    Alles terug op zijn plaats bevestigen en kachel terug aansluiten op flexibele buis (met aluminium tape !) en klaar is kees.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro do feb 19, 2009 12:02 pm

    Hadden we niet beter met zn allen es een trip nar Nederland/duitsland gemaakt,pellethandel lijkt me ook geschikt om ons de nodige uitleg te verschaffen,kon Arjan nog een centje bijverdienen Laughing


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do feb 19, 2009 3:54 pm

    Hé Pedro, da's een goeie haha.

    Mocht er iemand interresse hebben om eens hierheen te komen, heb altijd wel kachels staan die even uit mekaar kunnen voor uitleg...

    Dus heren/dames pelletkachelverslaafden, altijd welkom!

    Bij grotere groepen even melden en ik deel geen handtekeningen uit.

    Groeten en misschien tot ziens...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do feb 19, 2009 4:02 pm

    Delbosque schreef:Bij ons thuis doe ik het groot onderhoud van de Ecoteck (Arianna)kachel zelf. 2 x per jaar doe ik het. Maw om de 3 à 4 maanden branden. Helemaal niet moeilijk vind ik persoonlijk.
    De kachel zet ik uit, het voorraadreservoir ledig ik volledig, verwijder de bescherming rond de schroef en stofzuig het voorraadreservoir. Vervolgens koppel ik de inox flexibele buis, los van de uitlaat. Ik draai de kachel, doe het achterpaneel eraf, en stofzuig binnenin evenals de uitlaat. Vervolgens met een sleutel, de 2 metalen plaatjes (links en rechts) van de verbrandingskamer losmaken en deze ook stofzuigen. Tenslotte verwijder ik 1 x per jaar de vuurvaste platen.
    Alles terug op zijn plaats bevestigen en kachel terug aansluiten op flexibele buis (met aluminium tape !) en klaar is kees.

    Vergeet niet de rookgas-ventilator te demonteren en de vinnen schoon te maken, er zit meestal wel wat aanslag op!

    Groet Arjan.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Jef di sep 29, 2009 1:54 am

    Vandaag mijn kachel zelf groot onderhoud gegeven. amai
    De heleboel uitmekaar alles zuiver gemaakt daarna terug gemonteerd. elephant
    Peace of cake eigenlijk,lijkt allemaal moeilijker dan het is. :ssj:

    :hv:


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro di sep 29, 2009 9:51 am

    Jef schreef:Vandaag mijn kachel zelf groot onderhoud gegeven. amai
    De heleboel uitmekaar alles zuiver gemaakt daarna terug gemonteerd. elephant
    Peace of cake eigenlijk,lijkt allemaal moeilijker dan het is. :ssj:

    :hv:
    Jef,is het de eerste keer dat je het doet,of heb je het eerder al es laten doen door de installateur??


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di sep 29, 2009 12:56 pm

    Hoi Pedro,
    Zeker weten dat het niet moeilijk is maar vergeet vooral niet de rookgas-afvoermotor van de binnenzijde te reinigen en indien nodig deze ook van een nieuwe pakking te voorzien.

    Met warme groeten, Caddy :kwv:
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro di sep 29, 2009 1:27 pm

    Bij een inbouwcassette haal je de cassette er wss best helemaal uit(vande rails dan)?


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Jef wo sep 30, 2009 12:16 am

    Was voor mij de eerste keer,is nog geen technieker aan geweest behalve dan voor de plaatsing.
    Het vuilste is idd de rookgas-afvoermotor hier ben je wel even zoet mee.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast wo sep 30, 2009 12:51 pm

    Ik ga het morgen voor de eerste keer zelf proberen te doen. confused
    Caddy, je spreekt van de pakking te vervangen.
    Zover ik tot nu to gezien heb zit er bij mijn kachel (extraflame hydro)geen echte pakking maar een soort pasta (lijm?) tussen de delen van de rookgas afvoermotor.
    Welk product kan ik hiervoor best gebruiken en waar kan ik dat halen?
    Hetzelfde voor de brandkoorden die rond de deur en de pelletsuitgang zit, waar haal je zoiets? Embarassed
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro wo sep 30, 2009 12:57 pm

    Mss moeten we maar es iets op poten proberen te zetten om langs te gaan bij een verkoper en om daar es een onderhoud mee te maken ,Caddy?voel je je niet geroepen Laughing


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Uthrex wo sep 30, 2009 1:13 pm

    fdnls,
    Elke (traditionele) kachelwinkel heeft koorden en lijm(Thermocoll). Zelfs in 'den Brico' kan je het kopen. Even de diameter en de lengte meten (of je neemt een stuk mee naar de kachelwinkel) en je kan het daar per meter kopen.

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast wo sep 30, 2009 9:43 pm

    bij molecule verkopen ze ook al die kachelaccessoires.
    Een beetje bricoleur kan inderdaad zelf gemakkelijk z'n onderhoud doen.
    Jullie spreken steeds over een jaarlijks onderhoud maar naar mijn mening is het beter om dat een paar keren per stookseizoen te doen, dat komt (zelfs zichtbaar) ten goede van het rendement van de kachel.
    Greetz
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro wo sep 30, 2009 9:50 pm

    Kachelaccessoires?,Welke bedoel je dan exact??Een beetje bricoleur kan idd mss wel zelf zn onderhoud doen maar het is toch van belang dat je geen essentiele dingen vergeet!?


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Jef do okt 01, 2009 1:40 am

    De rookgas-afvoermotor kan je idd beter een paar keer jaar kuisen alsook de schouwbuizen.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    plejo
    plejo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 52
    Leeftijd : 72
    Registration date : 20-11-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van plejo do okt 01, 2009 7:13 am

    Bij de demontage stelde ik vast dat de aanwezige dichtingspasta soepel was en ik heb daarom in plaats van Thermocoll gebruik gemaakt van een soepelblijvende silicone van Soudal.
    SILIRUB HT°-N temperatuurbestig tot 280°C.
    Aangezien de uitlaatgassen max 230°C zijn zou dit geen probleem mogen stellen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast vr okt 02, 2009 2:17 pm

    Aan alle zelf onderhoudende pelletkachel liefhebbers:

    Als er een siliconen als afdichting zijn gebruikt, zorg ervoor dat er na het onderhoud ALLE oude resten siliconen weg zijn.
    Wanneer je alles schoon hebt, doe er dan vooral niet teveel siliconen tussen.
    Dit kan het nadeel hebben dat je de volgende keer de delen niet zo makkelijk kunt los halen.


    Dus wees zuinig met siliconen.

    Groeten Arjan.
    Anonymous
    Martine
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty vuurkorfje loopt vol

    Bericht van Martine ma nov 30, 2009 10:03 am

    Beste,

    Wij hebben vorig jaar een pelletkachel gekocht van het merk artel(8kw). Hebben in het begin hier veel problemen mee gehad, maar na verloop van tijd werkte hij wel redelijk. (hij bleef wel veel assen maken)Na de zomer hebben we hem terug opgestart en de miserie begint weer.
    Het vuurkorfje loopt vol en koekt onderaan vast, waardoor de kachel versmacht en uitgaat. Soms na 1 dag soms na een paar uur. Zoveel te hoger de blazer, zoveel te sneller gaat ze uit. De kachel is van januari dit jaar en valt dus nog onder garantie. Daar de verkoper al van in het begin gebaart van kromme haas en steeds beloofd eens langs te komen, maar dit niet doet, weten wij niet goed wat gedaan. Zou dit kunnen komen door geen jaarlijks onderhoud? Wij stofzuigen wel om de 2 dagen de volledige kachel en ook de afvoerbuizen zijn volledig gereinigd.
    Deze zaten wel vol roet. Kan iemand ons misschien helpen? Of weet iemand wie er thuis onderhoud geeft van pelletkachels in de omgeving Mechelen?
    Een goede raad voor iedereen, koop uw kachel ergens waar ge een goede naservice kunt verwachten want anders bent ge goed gezien.

    Groetjes,

    Martine.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Annejanne ma nov 30, 2009 10:24 am

    Hallo Martine,

    Waar heb je je kachel gekocht?
    (Dit getuigt echt wel van slechte service) duivel


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma nov 30, 2009 10:35 am

    Beste Martine,

    Hoeveel kg pellets heb je reeds verstookt? een onderhoud gebeurt in principe om de 2500 kg pellets. Reiniging van de schouw dient jaarlijks te gebeuren. Dus volgens mij ligt het niet aan een onderhoud, eerder aan de afstelling van de kachel of de pellets die U gebruikt.
    Welk type kachel en welke pellets gebruikt U?

    Groeten
    Anonymous
    Martine
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty jaarlijks onderhoud

    Bericht van Martine ma nov 30, 2009 12:00 pm

    Beste,

    Ik heb mijn pelletkachel gekocht bij de tegelkraker in Sint Pauwels. De instellingen zijn vorig jaar veranderd met begeleiding via telefoon door de verkoper. Wij hebben steeds plospan gebruikt en zijn nu overgeschakeld naar granilux. Volgens de pelletverkoper de beste.Het probleem blijft zich voordoen. Ik heb ondertussen zelf een nederlandstalige handleiding met de parameters, maar durf deze niet veranderen omdat ik ten eerste niet weet de welke of wat er fout is. Ik heb vorige week nog eens naar de verkoper van de kachel gebeld en deze zou deze week langskomen als hij Mechelen passeerde!!!! Dat heeft hij vorig jaar wel 4 keer gezegd. Mad
    Artel is ook een merk dat je in deze omgeving niet vind, daardoor weten we ook niet wie we hier over kunnen contacteren.

    Groetjes,

    Martine.

    Gesponsorde inhoud


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 2 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 2:15 pm