dit staat bij plospan , gaat niet over rendement maar o.a wel over de kleur vlam :Een pelletkachel of installatie is een moderne houtverbrander en heeft dus wel z'n schoonmaakbeurten nodig. Dat is bij kleine kachels/installaties eens per dag of 3 dagen (zie gebruiksaanwijzing). Veelal volstaat het reinigen met een stofzuiger onder de vuurkom. Wat ook veel mensen vergeten is af en toe het T-stuk en het horizontale gedeelte van de schoorsteen te reinigen. Deze vangt vliegas op en kan gaan verstoppen daar met lage buitentemperaturen meer condens ontstaat zodat vliegas samenklontert tot brokken. Ook hebben sommige kachels/installaties een tweede as opvang vlak voor de rookgasventilator. Ook deze moet een paar keer per stookseizoen gereinigd worden evenals de trechter van de voorraadtank waar zich alle gruis ophoopt. Let wel....naar mate er meer of langer achtereen gestookt wordt vervuilt het rookgaskanaal en binnenkant van de kachel/installatie ook meer! Na reiniging moet het vlambeeld weer goed zijn, vlamkleur respectievelijk blauw, lichtgeel, donkergeel. Bij oranje vlam zit ergens een blokkade in de luchttoevoer of rookgasafvoer. Tip: bij het uitzuigen kunt u ter bescherming een fijnstof-filter op uw stofzuiger plaatsen. (verkrijgbaar bij grote doe-het-zelf zaken)
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
Wie is er online?
Soortgelijke onderwerpen
+2
erwin
pedro
6 plaatsers
rendement pelletkachel volgens boekje of in werkelijkheid ?
petrah- Pellet
- Aantal berichten : 154
Registration date : 25-08-10
- Bericht nummer 26
Re: rendement pelletkachel volgens boekje of in werkelijkheid ?
erwin- Admin
- Aantal berichten : 32455
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10
- Bericht nummer 27
petrah schreef: dit staat bij plospan , gaat niet over rendement maar o.a wel over de kleur vlam :Een pelletkachel of installatie is een moderne houtverbrander en heeft dus wel z'n schoonmaakbeurten nodig. Dat is bij kleine kachels/installaties eens per dag of 3 dagen (zie gebruiksaanwijzing). Veelal volstaat het reinigen met een stofzuiger onder de vuurkom. Wat ook veel mensen vergeten is af en toe het T-stuk en het horizontale gedeelte van de schoorsteen te reinigen. Deze vangt vliegas op en kan gaan verstoppen daar met lage buitentemperaturen meer condens ontstaat zodat vliegas samenklontert tot brokken. Ook hebben sommige kachels/installaties een tweede as opvang vlak voor de rookgasventilator. Ook deze moet een paar keer per stookseizoen gereinigd worden evenals de trechter van de voorraadtank waar zich alle gruis ophoopt. Let wel....naar mate er meer of langer achtereen gestookt wordt vervuilt het rookgaskanaal en binnenkant van de kachel/installatie ook meer! Na reiniging moet het vlambeeld weer goed zijn, vlamkleur respectievelijk blauw, lichtgeel, donkergeel. Bij oranje vlam zit ergens een blokkade in de luchttoevoer of rookgasafvoer. Tip: bij het uitzuigen kunt u ter bescherming een fijnstof-filter op uw stofzuiger plaatsen. (verkrijgbaar bij grote doe-het-zelf zaken)
de vlam moet witgeel zijn en recht omhoog gaan, dus geen oranje met kronkels
over reinigen branderpotje en gaatjes spreekt plospan niet
Leeftijd : 71
Registration date : 22-11-10
- Bericht nummer 28
Het is niet voldoende om af te regelen op het merk of de levering van de te gebruiken pellets, iedere zak kan een andere vochttiigheid en zels afwijkende samenstelling hebben...
Dus, om kort te zijn, wat moet er gebeuren?
EEN PERMANENTE AFSTELLING DIE ZICH AANPAST ONDER HET BRANDEN. Ik heb er zo eentje op mijn motorfiets zitten, te weinig octaan, wel de ontsteking past zich aan zodat de motor niet begint te pingelen...
Pas op, in de toekomst komt er misschien zo'n kachel, er bestaan reeds kachels met een rudimentair verbrandigs-regelsysteem...MCZ?
Groeten,
ss
Dus, om kort te zijn, wat moet er gebeuren?
EEN PERMANENTE AFSTELLING DIE ZICH AANPAST ONDER HET BRANDEN. Ik heb er zo eentje op mijn motorfiets zitten, te weinig octaan, wel de ontsteking past zich aan zodat de motor niet begint te pingelen...
Pas op, in de toekomst komt er misschien zo'n kachel, er bestaan reeds kachels met een rudimentair verbrandigs-regelsysteem...MCZ?
Groeten,
ss
erwin- Admin
- Aantal berichten : 32455
Leeftijd : 62
Registration date : 15-02-10
- Bericht nummer 29
mcz en edilkamin hebben reeds een regelsysteem
Dat bonkende geluid stoorde me helemaal niet.Integendeel.
Reacties logen er niet om.
Grt
Rikketik
Reacties logen er niet om.
Grt
Rikketik
Gast- Gast
- Bericht nummer 31
SS, je slaagt de nagel op de kop.
Inderdaad bij de meeste moderne motoren wordt de verbranding geregeld met een sonde in de uitlaat; lambda sonde. Deze meet de verhouding lucht/brandstof in de uitlaat en gaat aan de hand van het resultaat de inspuiting aanpassen. De klopsensor gaat dan weer de timing verlaten/vervroegen zodat de motor niet gaat pingelen en dat is inderdaad gelinkt aan je octaangehalte.
Mcz heeft inderdaad ook een systeem dat de verbranding regelt aan de hand van sondes. Wat deze juist meten weet ik niet exact, ik weet alleen dat het niet uit maakt bij welke schouwtrek (schouw moet wel in orde zijn natuurlijk) of welk type pellets je stookt hij werkt gewoon goed
Inderdaad bij de meeste moderne motoren wordt de verbranding geregeld met een sonde in de uitlaat; lambda sonde. Deze meet de verhouding lucht/brandstof in de uitlaat en gaat aan de hand van het resultaat de inspuiting aanpassen. De klopsensor gaat dan weer de timing verlaten/vervroegen zodat de motor niet gaat pingelen en dat is inderdaad gelinkt aan je octaangehalte.
Mcz heeft inderdaad ook een systeem dat de verbranding regelt aan de hand van sondes. Wat deze juist meten weet ik niet exact, ik weet alleen dat het niet uit maakt bij welke schouwtrek (schouw moet wel in orde zijn natuurlijk) of welk type pellets je stookt hij werkt gewoon goed