Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
jeanhup
turkoois
6 plaatsers

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van turkoois di dec 13, 2011 7:40 pm

    Hallo mede pelletiers,

    Ik heb sinds vorig jaar een Artel Evo s 8,5 kw.

    Ik houd dagelijks de branduren van mijn kachel bij.
    Ik kan die uitlezen in het menu. in de vorm van totale branduren en branduren sinds onderhoud.
    Dagelijks vul ik aan de hand van deze urenteller de gegevens in, in een excellbestand en tevens het verbruik aan pellets.
    Hierdoor kan ik een gemiddelds verbruik per uur bepalen.

    Aangezien ik hier op het forum commentaar en twijfels aan het lage verbruik van mijn kachel kreeg ben ik gaan twijfelen wat ik fout doe bij de berekening.

    Mijn kachel staat altijd op P1 en brand dus op het laagste vermogen. De kachel staat ingesteld op 22 graden. Als de temperatuur 24 graden wordt, dan komt er op het display "ecopower" te staan en dan zie je helemaal geen vuur meer. Bij 21 graden schakelt hij zichzelf weer in en gaat hij weer branden. Ik kan slecht met een stopwatch bij de kachel gaan zitten om te zien hoe lang de kachel in totaal per dag is "uitgeschakeld" in ecopower.

    Nu is mijn vraag, of de tijd, dat de kachel "uitgeschakeld" is tijdens deze korte periodes toch mee geteld worden bij de branduren op de teller?
    Volgens mij telt hij die uren wel mee, maar zeker weet ik het niet.

    Is dat bij iedere kachel die zichzelf "uitschakeld" in ecopower hetzelfde?

    groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van jeanhup di dec 13, 2011 8:44 pm

    Ik heb het even getest en hij telt inderdaad door tijdens de "eco off" fase. Mijn ervaring is wel dat er regelmatig verbeteringen in de software zitten waardoor dit niet voor alle micronova besturingen hoeft te gelden.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van ben-revo di dec 13, 2011 8:45 pm

    Hoi Turkoois
    Is heel gemakkelijk , noteer iedere dag op het zelfde uur en dan zie je zelf als je teller er 24 uur bij telt ,
    als mijn kachel niet brand en op standby staat wordt er niet bijgeteld ,
    dus de ECHTE branduren worden vermeld .
    Mvg Ben


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van francky di dec 13, 2011 8:53 pm

    @Jeanhup dat is pas eens een antwoordt.
    Anders verstaan ze dat hier niet.... of willen ze het niet verstaan en blijven ze in een droomwereld.

    grt


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van jeanhup di dec 13, 2011 9:09 pm

    Om het zeker te weten moet Turkoois zelf even testen: ik heb gewoon tijdens de 'eco off' fase even gekeken wat de urenteller van de kachel aangaf en een dik uur later weer (toen hij nog steeds op eco-off stond). Er was gewoon een uur bijgeteld. Dit kan echter voor andere kachels totaal anders zijn. Het lijkt me namelijk beter dat een pelletkachel alleen de echte branduren telt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van Gast di dec 13, 2011 9:31 pm

    volgens mij toen ik de adler nog had
    heb ik wel eens gelezen in de gebruiksaanwijzing
    dat je deze kon instellen op werkelijke branduren
    en op een totaal aantal bedrijfsuren.

    groet toon
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van turkoois di dec 13, 2011 10:14 pm

    Bedankt voor de tips,

    Ik zal het morgen eens gaan uittesten. Morgenavond weet ik meer.


    groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van Gast di dec 13, 2011 10:40 pm

    Ik geloof dat de Quadra Fire Santa Fé zo'n functie niet heeft. Ik zou niet weten hoe ik mijn kachel op de computer kan aansluiten. Ik heb de stekker van de kachel in een plugwise gestopt, waardoor ik het elektraverbruik per uur kan meten. vanavond ging de kachel aan om ca. 18.30 en ging uit om ca. 19.30. De temp in kamer was toen van 16 naar 18,5 gegaan. De ventilator ging nog door tot even over achten. Totaal kostte dat aan stroom 0,09 kwh. In de tijd dat hij niet brandde is er een sluipverbruik van 3 watt per uur, dus per dag nog altijd ca. 22 uur extra, ofwel ca. 66 wh. De temp om 22.30 is 18 graden, maar mijn cv staat ook nog gewoon aan. Voor ons dit comfortabel.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van turkoois wo dec 14, 2011 10:22 am

    Erik_10,

    Wij kunnen de computer ook niet aansluiten op de computer.
    Wat ik bedoelde is dat ik in het menu van de kachel de branduren kan uitlezen.
    Met die stand heb ik altijd het pelletverbruik berekend.
    Kwestie van bijhouden hoeveel pellets je in de kachel doet en kijken in het menu hoeveel de uur de kachel is aan geweest.
    Mijn vraag was daarom of de teller ook de tijd meetelt als de kachel zich tijdelijk "uitschakeld" in ecopower.

    Dit ga ik vandaag en morgen even uitproberen aan de hand van de tips hierboven.

    Tevens vraag ik mij af wie er op dezelfde manier aan de hand van de urenteller het verbruik van zijn/haar kachel bijhoudt?

    Groetjes,

    Chris


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van Gast wo dec 14, 2011 11:56 am

    Chris, Blijkbaar is mijn kachel wel heel simpel. Er zit geen display op, dus op die manier kan ik geen uren aflezen. Mijn kachel schakelt zich ook niet automatisch op ecopower. Hij heeft 3 standen: laag middel en hoog. Ik brand hem tot nu toe op stand laag en als de kamer 1 graad hoger is dan de ingestelde thermostaat temperatuur, dan gaat de kachel uit. De kachel gaat weer aan als de ruimtetemperatuur 1 graad lager is dan de ingestelde thermostaat temperatuur. Bij elke keer opstarten moet de kachel weer voorgloeien, maar dat is ca. 5 minuten a 430 watt, ofwel ca 0,036 kWh. Daarna gaat alleen de rookgasventilator aan gedurende ongeveer 10 minuten a ca. 22 watt, ofwel ca. 0,004 kWh. Na die tijd gaat ook de ruimteventilator aan, stel nog driekwartier, dan vergt dit nog 45 minuten a ca. 55 watt, ofwel 0,041 kWh. Dus in dat uur heeft de kachel ca. 0,08 kWh verbruikt. Door afrondingen en onnauwkeurigheden geeft mijn Plugwise verbruiksmeter aan dat het ca. 0,09 kWh is. Het is nog niet makkelijk om het verbruik per uur van de pellets te meten, dan moet ik dat over meerdere dagen doen. Misschien ga ik dat ook nog bijhouden, maar niet te lang denk ik.

    Vriendelijke groet, Erik
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van turkoois wo dec 14, 2011 3:30 pm

    @Erik_10,

    Het gaat in dit topic niet over het elektriciteitsverbruik van de kachel, maar of de urenteller van de kachel de tijd ook meetelt als de kachel zich tijdelijk "uitschakelt" als de temperatuur is bereikt.
    Met de stand van de urenteller bereken ik altijd het pelletverbruik. Dus de eindstand van die dag minus de beginstand is het aantal uren van die dag dat de kachel is aan geweest. De kilo's aan pellets die ik dan moet bijvullen deel ik door het aantal uren die de kachel die dag aan is geweest.
    Zo kom ik aan het verbruik van mijn kachel.

    Wie houdt ook het verbruik bij aan de hand van de urenteller op de kachel?

    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van Hans52 wo dec 14, 2011 4:45 pm

    @Chris (turkoois)

    Er zijn er nog die dat doen Chris... ik hou ook alles netjes bij in een excelbestand. Heb nog maar van vorige week donderdag mijn pelletkachel staan en wil zeker het eerste jaar dit bijhouden om dan te kunnen nagaan wat het verschil is op mijn gasrekening van onze CV. Dit zal heel goed te zien zijn want eerstdaags krijg ik mijn afrekening van Gas en Elektriciteit, dus dat zal precies één jaar zijn dan. Ik moet wel zeggen dat ik mijn kachel niet in de ECOSTOP mode heb staan. Persoonlijk vond ik dat niet zo interessant... bij het tijdelijk uitschakelen gaat de kachel de hele stop procedure (cleaning fase) en nadien weer de hele opstarfase doorlopen om dan terug te branden tot de gewenste temperatuur wordt bereikt. Ik heb hem nu gewoon op volautomatich staan zonder ECOSTOP en dan brandt de kachel gewoon in ECOmode door en de temperatuur blijft heel constant op 24 graden. Dus of de urenteller van de branduren doorloopt of niet tijdens die ECOSTOP kan ik niet zeggen.

    Vriendelijke groeten

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Verbruik bijhouden

    Bericht van boxke wo dec 14, 2011 5:02 pm

    Chris,

    ik doe hetzelfde; Neem de branduren teller ook als referentie omdat ik het per week uitzet.
    Vorig jaar deed ik het per dag en op basis van echte uren; Ik gebruik geen eco mode, maar in normale mode is er ook een verschil. Volgens mij telt ieder begonnen uur als een volledig uur bij uitzetten van de kachel en start hij telkens met een vers uur bij opstart - maakt soms weinig verschil met realiteit en soms meer. Als hij geprogrammeerd staat (is op geheel uur in- en uitschakelen) is het verschil het grootste omdat de afkoelfase nog meetelt.
    Gr,
    Boxke (MCZ Toba)

    Gesponsorde inhoud


    Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"? Empty Re: Telt iedere pelletkachel de uren door als hij zich in ecopower tijdelijk "uitschakeld"?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 7:38 pm