Ik ben nieuw op et forum en totaal leek kwa pellets/kachels.
Ik noem David Dierick met een gezin van 3.
Woon in Rollegem te België.
We verwarmen nu met een oude (30 a 35 jarige) propaan WellStaler kachel van +-9kw voor een living van 86 kubiek. Zonder de keuken.
Met keuken er bij is het 112 kubiek. keuken is wel apart via een deur.
We zoeken een alternatief dan propaanflessen, en aardgas hebben we nog niet, we zouden later nog bijbouwen en dan een aardgas leiding binnentrekken en een cv plaatsen op gas.
Vandaar ik nu geen gas kachel wil omdat ik later 2 vormen van energieverwarming wil.
Dus lijkt pellets nu het beste alternatief om voorlopig enkel te verwarmen.
We zijn 2 daelers afgelopen,
Avantis te Vichte met de merken Ravelli en Rika
Rika was te duur voor ons wegens de speksteen.
Ravelli zag er heel goed uit en er werd ons een Milena Maiolica 12kw voorgesteld en een Milena Steel 8.5kw voorgesteld. Dacht dat het rond de 3000€ btw in voor de 11kw versie.
Lefever te Kortrijk met merken Saey (importeur Superior) en MCZ.
daar werd het Superior Monia 8.5kw voorgesteld voor 2273€ btw in en we krijgen hem voor 2000€
Geeft niet gesproken over de MCZ.
De instalateur van Lefever zal woensdag eens komen kijken om de kw en de instalatie kost te bepalen.
Mijn vragen.
*Welk merk neem ik best van de 3 merken (de Ravelli leek het beste afgewerkt)?
*Ik heb een schouw met dubbelwandige inox buis met staalband er in van 125cm dik, 12 meter lang en steekt
+-1 meter boven ons top van het dak uit, zal ik genoeg trek hebben? nu geen problemen met de gas kachel.
*zou het genoeg zijn een 8.5kw versie? de verkoper denken van wel via de kubiek maar op het forum hier via de starter index zou ik best een 10 of 11 kw nemen...
*zou het oke zijn om enkel met een pelletkachel te verwarmen?
Mvg David Dierick.