Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Philip
ss
pedro
steven
Brahman
9 plaatsers

    vraagjes van een nog pelletloze man

    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast vr dec 23, 2011 10:46 pm

    Dag allemaal.

    Ik ben nieuw op et forum en totaal leek kwa pellets/kachels.

    Ik noem David Dierick met een gezin van 3.
    Woon in Rollegem te België.

    We verwarmen nu met een oude (30 a 35 jarige) propaan WellStaler kachel van +-9kw voor een living van 86 kubiek. Zonder de keuken.
    Met keuken er bij is het 112 kubiek. keuken is wel apart via een deur.
    We zoeken een alternatief dan propaanflessen, en aardgas hebben we nog niet, we zouden later nog bijbouwen en dan een aardgas leiding binnentrekken en een cv plaatsen op gas.
    Vandaar ik nu geen gas kachel wil omdat ik later 2 vormen van energieverwarming wil.
    Dus lijkt pellets nu het beste alternatief om voorlopig enkel te verwarmen.


    We zijn 2 daelers afgelopen,

    Avantis te Vichte met de merken Ravelli en Rika
    Rika was te duur voor ons wegens de speksteen.
    Ravelli zag er heel goed uit en er werd ons een Milena Maiolica 12kw voorgesteld en een Milena Steel 8.5kw voorgesteld. Dacht dat het rond de 3000€ btw in voor de 11kw versie.

    Lefever te Kortrijk met merken Saey (importeur Superior) en MCZ.
    daar werd het Superior Monia 8.5kw voorgesteld voor 2273€ btw in en we krijgen hem voor 2000€
    Geeft niet gesproken over de MCZ.
    De instalateur van Lefever zal woensdag eens komen kijken om de kw en de instalatie kost te bepalen.

    Mijn vragen.

    *Welk merk neem ik best van de 3 merken (de Ravelli leek het beste afgewerkt)?
    *Ik heb een schouw met dubbelwandige inox buis met staalband er in van 125cm dik, 12 meter lang en steekt
    +-1 meter boven ons top van het dak uit, zal ik genoeg trek hebben? nu geen problemen met de gas kachel.
    *zou het genoeg zijn een 8.5kw versie? de verkoper denken van wel via de kubiek maar op het forum hier via de starter index zou ik best een 10 of 11 kw nemen...
    *zou het oke zijn om enkel met een pelletkachel te verwarmen?


    Mvg David Dierick.


    Brahman
    Brahman
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 126
    Leeftijd : 60
    Registration date : 26-02-11

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Brahman vr dec 23, 2011 11:16 pm

    Iemand raad geven over iets dat jezelf niet gebruikt is moeilijk.
    Ik heb een inbouw edelkamin pellinsert 54.
    Ben er zeer tevreden over.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van steven vr dec 23, 2011 11:24 pm

    best wat meer dan die 8,5kw, puur voor het gemak.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van pedro za dec 24, 2011 8:03 am

    Dag David,

    welkom hier!
    (Netjes uzelf voorgesteld tof )

    De schouw zal m.i geen problemen geven hoor.

    Welke merken u best neemt,ja da ligt ook een beetje aan uw smaak EN budget hé.Ikzelf heb een ecoteck(ravelli) en tevreden van...,mijn broer heeft een Pasian(lagere prijsklasse) en er ook tevreden van,dus ja...

    Ik zou zeker meerdere installateurs/verkopers in de streek bezoeken hoor..
    Hier ff kijkn onder verkooppuinten wvl en je vindt er heel wat.(In Bissegem aan de lichten heb je dr trouwens ook ene)

    En zoals Steven zegt,je neemt mss best ietsje meer van KW,zo moet de kachel niet steeds 'volle bak' draaien.

    En u vraagt nog:zou het ok zijn om enkel met een pelletkachel te verwarmen?
    Waarom zou het niet ok zijn Laughing ,als je uw huis (woonkamer en/of keuken) ermee kan verwarmen zou dat toch prima zijn.

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 8:35 am

    hey
    hoe verwarm je de keuken ?? zou je deze mee willen verwarmen met de pelletkachel door een gewone deur zal er niet veel warmte van de living naar de keuken gaan
    zo ja zou je een kachel met kanalisatie moeten nemen waarbij je een uitgang naar de keuken kan maken ,wel rekening houden dat je een extra buis zal zien liggen die naar de keuken loopt

    hier zeer tevreden van mcz musa 9.5 kw verwarm 125 kub ,en zeer tevreden van zijn active systeem

    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 12:09 pm

    Zou er toch maar goed over nadenken of je wel een pelletkachel zou aanschaffen...Lees dit forum maar eens door ???. Ze zijn trouwens niet goedkoop en de prijzen van de pellets blijven ook maar stijgen.En dan nog maar niet zeggen over onderhoud , je bent meer bezig met dat ding zuiver te houden en stof te vegen , veel te veel stof in de zakken van pellets , en om dan nog maar te zwijgen over allerhande problemen die zich naderhand zeker zullen voordoen , zoals bij mij en ik denk niet bij mij alleen. Hij ziet er toch zo mooi en goed uit als die in de winkel staat , wel hij staat daar beter als bij mij moet je maar denken. Maar als je er toch een wil , ga je gang hoor.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van pedro za dec 24, 2011 12:15 pm

    André,

    aan alles zijn er voor-en nadelen, en u hebt wss het 'geluk' Evil or Very Mad dat u pelletkachel niet werkt zoals ze zou moeten of dat uzelf niet tevreden bent over uw pelletkachel,maar das nog geen reden om hier argumenten neer te schrijven die geen steek houden en die op niks trekken!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 12:25 pm

    verwijder het dan , je doet net of iedereen tevreden is over zijn kachel. Ik vind dat op een forum ook slechte ervaringen mogen gezegd worden.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van ss za dec 24, 2011 12:27 pm

    André, dit is niet je eerste fourte opmerking in een topic! Ben je wel zeker dat je op je plaats zit op dit forum? Of ben je een geboren negativist? Als je tegen pelletkachels bent, wat overingens je goed recht is, begrijp ik niet wat je hier komt doen!?
    Moets ik mod zijn, ik zou het inderdaad verwijderen.
    Vriendelijke groeten,
    ss
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van pedro za dec 24, 2011 12:31 pm

    Dat iedereen tevreden is hoor je mij niet zeggen,en slechte ervaringen mogen en moeten hier ook gezegd worden;maar uw argumenten van veel te veel stof in de zakken,allerhande problemen,je bent meer bezig met de kachel zuiver te houden,...... houden niet echt steek en lijken meer te komen van iemand die gefrustreerd is over zijn pelletkachel.



    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van ss za dec 24, 2011 12:32 pm

    Dat bedoelde ik inderdaad Pedro.
    Groeten,
    ss
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van pedro za dec 24, 2011 12:32 pm

    Trouwens,geen zin in pro of anti pelletkacheldiscussie en terug ontopic!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 12:55 pm

    hoi david d pelletforum

    ik heb al bijna 1jaar een rika topo pelletkachel

    tot nu toe heel tevreden en geen klachten
    ook over de pellets geen klachten en zeer weinig stof en gezellige warmte german pellets

    en kwa onderhoud, rika heeft heel weinig onderhoud nodig en nog een plus punt kachel reinig zen eigen

    en is heel stil en geeft veel warmte 11kw

    mvg
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Philip za dec 24, 2011 1:00 pm

    nu bijna 3 jaar pellet kachel

    onderhoud 1x wekelijks
    ruitje kuisen 2x wekleijks
    asbak legen wel er kan voor 2 weken as in als het echt nodig moest blijken


    nadelen tegeover mijn gas instalatie
    wel enkel wat ik hierboven opsomde ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 2:20 pm

    Hey allemaal, dank u wel voor de reactie's.

    Met de nadelen van Andre, niet erg, ben blij de goede en slechte ervaringen te horen.

    Maar ben er van overtuigt dat het toch properder is als bevoorbeeld een gewone hout kachel of kolen.

    Kga mij toch 1e aanschaffen omdat ik ook heb geïnformeerd voor een aardgas kachel met gesloten verbranding, en dat is te omslachtig en kost veel geld door gesloten verbranding, daar moet namelijk terug een nieuwe dubbele buis van 12 meter naar boven getrokken worden, maar dat gaat niet want zit met een knik in de schouw op de zolder, dus moeten ze de schouw onderbreken en dan aan de zijkant van het huis om naar buiten te komen, te omslachtig en duur dus. Schouw zelf kunnen ze niet gebruiken door de mazout roet die er daar inhangt.

    Mij lijkt nu een pellet kachel het goedkoopst omdat ik de bestaande buis kan gebruiken die ik 3 jaar geleden gestoken heb en betaald... en later nuttiger omdat een aadgas kachel totaal geen nut geeft als je al cv op aardgas hebt (vind ik toch).
    De pellet kachel kan ik ook in gesloten systeem gebruiken, daar gaat gewoon een buisje van 5cm dik naar buiten geboord worden.

    Wil geen open systeem meer voor de mogelijke gevaren qua zuurstof te kort en co vergiftiging, ik merk nu als onze gaskachel veel moet werken je een beetje lucht (zuurstof) te kort komt en we dan de Renson rooster in het venster moeten open zetten, en je dan terug koude binnen laat klop .

    En ik vind die pellets kachel toch wel mooi en een karakter hebben, gas is een beetje saai vind ik.

    Mag ik vragen aan Andre welk toestel hij geeft waar hij niet tevreden over is? dan sluit ik al dat merk uit.Kga zoals velen zeggen een 10 of 11kw nemen, ben dan gerust. wou alleen de 8.5kw nemen qua omvang, de 8.5kw is namelijk een stuk kleiner in formaat, (ik woon in een klein huisje vandaar).

    nog suggesties tussen de vermelde 3 merken? vb Saey geeft zopas overgestapt van Rika naar merk Superior, stel dat ze dat binnen 5 jaar nog eens doen, kan je dan nog onderdelen krijgen?, of bestaat Superior ook afhankelijk zoals Rika, vind eigenlijk geen site van Superior, enkel de Saey site.

    Mvg David.


    Laatst aangepast door David Dierick op za dec 24, 2011 3:22 pm; in totaal 5 keer bewerkt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van steven za dec 24, 2011 2:32 pm

    omdat die Saey terug maar een kopie van een ander merk is, zoals vroeger van Rika.

    Edilkamin, MCZ, Adler, Thermorossi, Extraflame, Ravelli en nog een reeks andere zijn regelmatig verkochte merken


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Philip za dec 24, 2011 2:36 pm

    en omdat andre problemen met een model of merk van kachel heeft iemand anders dit niet he
    er zijn vele factoren waarom een kachel niet zou branden
    daarom moet je het merk niet door het slijk sleuren


    bv ik ben niet tevreden van auto merk x terwijl er duizenden andere met dezelfde wagen en ook hetzemfde model er tevreden mee rond zouden kunnen rijden


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 2:42 pm

    begrijp u philip,

    Das waar ik rijd met de voertuigen zoals mijn embleem vertoond (Alfa Romeo 147 1.9JTD, Aprilia Shiver 750SL en een Fiat punto 1.2) en daar hoor je ook vele verhalen rond terwijl ik probleemloos rijd.

    tis gewoon een kwestie om mogelijk de problemen te vermijden omdat ik mogelijk nog 10 jaar of meer enkel met de pelletkachel zal verwarmen en we anders niets hebben. Dan wil ik geen merk met vb kinderziekes, of lang wachten op onderdelen... en dan koud lijden, wat dan niet wil zeggen dat het dan een slecht merk is.

    Ik ken mensen die een pelletkachel van den Brico hebben, weet niet welk merk het is (maar dat zou ik nu vb niet durven), die mens gebruikt de kachel savonds om de sfeer en wat bij te verwarmen mooi en goed toestel, mijn verhaal is nu dat het een toestel is waar ik afhankelijk van ben qua warmte in ons huisje.

    gr
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van john-159 ma dec 26, 2011 12:50 am

    Ha, een Alfist; Welkom.
    Ik ben een trouwe alfa rijder (mijn 4de) en het is zoals je zegt hoort er veel negatief over maar geen auto wat zo heerlijk rijdt; ik heb sinds kort een kachel en woon ook in een klein huis. Ik geef je de raad om zeker niet te zwaar te gaan met je kachel(moest je een kopen)
    Je gaat te warm hebben in de living, kachel gaat snel op eco draaien en dat is (net zoals een alfa) niet zo goed voor de verbranding. Mijn situatie als voorbeeld; living 70m³, aparte keuken 25m³ gescheiden door een deur.daarbij nog de inkomhal van 15m³.Kachel is 6kw, deur van de living open 23 graden op laagste stand en keuken en inkomhal 20 graden (niet warmer te krijgen)Kachel draait constant op eco; is wel nog niet koud buiten maar als ik 11Kw zou plaatsen was het niet uit te houden. Woning is redelijk geisoleerd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast ma dec 26, 2011 2:07 am

    Hey mede alfist Cool .

    Leuk he die italiaanen (ben fraek ze), zit je op et alfaforum.nl ook?

    Heb jij ook andere verwarming? of is de 6kw pellet kachel de enige verwarming?

    En starters topic op het forum hier, de tabel er van + de meeste mensen zeggen 10kw of 11kw en nu zeg jij dat je verwarmt en te warm hebt met een 6kw. nu weet ik het ook niet meer.

    En welk merk kachel is het van u?

    Merci voor uw ondervindingen.
    Pretig kerst.
    gr
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van pedro ma dec 26, 2011 8:56 am

    David,

    het is heel moeilijk om exact te gaan vergelijken met iemand anders zn woning hé,maar best is niet te licht te gaan he.....

    Grtzzzzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Philip ma dec 26, 2011 9:34 am

    jep zoals pedro zegt
    hoe is de isolatie, is het een vrijstaand of een huis in de rij
    er zijn zo vele factoren die spelen


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast ma dec 26, 2011 9:46 am

    david

    elke kachel moduleerd van ongeveer 3 kw zijn minimum tot 8 of 9 of 11 kw zijn maximum kw

    ieder kachel kan op zijn minimum branden

    dus is het beter een beetje kw in overschot te hebben tegen de hele koude dagen die kunnen aankomen

    heb je de extra kw niet nodig zoveel te beter ,maar als het dan eens echt koud is is het plezant om over die extra kw te kunnen beschikken



    Laatst aangepast door jl op ma dec 26, 2011 3:43 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van john-159 ma dec 26, 2011 1:55 pm

    David

    Ja ik ben ook actief op het alfaforum(john-159)
    Ik heb ook nog cv maar momenteel enkel s'morgens effe aan.
    Is natuurlijk niet te vergelijken met iemand anders zijn woning, ik geef enkel mijn ervaring mee.
    Moest ik het hele huis verwarmen met pelletkachel zou ik, indien mogelijk voor kanalisatie gaan,
    of een tweede kachel bijzetten in bv. de hal. Ik kan alleen zeggen dat de warmte van de living moeilijk tot in de keuken geraakt. Nog even mijn toestand; half open bebouwing, dak geisoleerd, dubbel glas in oude alu ramen.Huis is van 73 en spouwmuren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gast ma dec 26, 2011 2:30 pm

    hallo, als je een kachel gaat kiezen zou ik wel vragen of je de kachels van de veschillende merken in werking kan zien en vragen of ze de kachel is in hoogste stand willen zetten dan hoor je het verschil in geluid van de verschillend merken want naar eigen ondervinding vind ik dat daar wel duidelijk verschil in is . Ik stook zelf met een MCZ VIVO 80

    Gesponsorde inhoud


    vraagjes van een nog pelletloze man Empty Re: vraagjes van een nog pelletloze man

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 5:41 pm