Eerst effe voorstellen, mijn naam is Dirk, wonend in Tessenderlo. Ben al een tijdje geïnteresseerd in een pelletkachel, maar vind het moeilijk om een keuze te maken.
In 't kort:
Het gaat om een zeer klein huisje (5 kleine kamers). Momenteel verwarmen we met een kleine Kabola 'bootstoof' (CV-kachel: 5kW, waarvan 1,5 kW op het element). Deze verwarmt de keuken en via CV ook de badkamer. In de tussenseizoenen ook de woonkamer, hier staat ook een houtkachel. Nu, dat dit kacheltje niet alles verwarmd krijgt is niet direct een verrassing, zeker niet als het echt koud gaat worden. Dus, een pelletkachel leek een goede oplossing.
Maar na een bezoek aan meerdere pelletkachelverkopers (5) werd het nog moeilijker om een keuze te maken. Ik krijg nl. een hoop tegenstrijdige informatie. Een paar voorbeelden:
Het eerste idee was om een CV pelletkachel (musa hydro, star hydro, ...) te plaatsen. Volgens de ene verkoper krijg ik het daar mee niet verwarmd, volgens een andere is het overgedimensioneerd. Tja, kies dan maar, hé. Het volgende idee: een gewone pelletkachel. Volgens de ene verkoper verwarm ik het daar makkelijk mee, volgens de andere gaat de warmte niet door de (kleine) deuropening gaan en krijg ik dus maar één kamer verwarmd.
Schoorsteen: idem, volgens de ene door de muur en dan een 2 meter omhoog geen probleem, volgens de andere moet het wettelijk via een bestaande schoorsteen en dubbelwandige buizen of flexibel.
Volgend idee: kanalisatie. Ook weer hetzelfde, volgens de ene geen probleem, volgens een andere staat dit nog niet op punt en kan het dus niet aanraden.
Ik had nog een plannetje klaar, maar ik krijg het niet in dit bericht ingevoegd.
Dirk
Laatst aangepast door Dirkske op ma jan 09, 2012 9:05 pm; in totaal 2 keer bewerkt