Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 30 gasten

zoom


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
Fleur
eendracht
steven
Roger C
8 plaatsers

    La Nordica Extrflame Graziosa

    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C do apr 05, 2012 10:16 am

    Eindelijk is na twee en een halve maand onze pelletkachel La Nordica Extraflame Graziosa Steel geplaatst door Das-Berrevoets van Beverlo.
    Zéér tevreden over de kwaliteit van de afwerking bij de plaatsing. Alles mooi afgewerkt en geen vuil achtergelaten.
    Enig minpunt is dat er zéééér weinig uitleg gegeven wordt over het werken met de kachel, wat de verschillende aanduidngen zijn op het display, enz. Er werd een Nederlandstalige handleiding gegeven maar die informatie is ook eerder beperkt wat het regelen van de warmteproduktie betreft. De kachel wordt aangestoken en dat was. Van afregelen heb ik niets gezien en daar hebben we vermoedelijk een probleem. De kachel brandt veel te goed. Op de vermogensstand 1 (max is 5) en de laagst mogelijk in te stellen temperatuur brandt ze er leuk op los tot we hier temperaturen halen van 25°C à 26°C, veel te warm! De te verwarmen ruimte bedraagt ongeveer 130 kubieke meter.De pellettoevoer heb ik reeds verminderd tot -10, maar zonder resultaat. De buitentemperatuur is momenteel niet erg laag en de kachel moet met een minimumvermogen kunnen branden maar toch vermoed ik dat de warmteproduktie beter kan geregeld worden.
    Zoals in mijn eerste berichtje van januari al gemeld is er een dubbelwandige inoxen schouw van 80 mm doormeter en 5,5m hoog gplaatst.
    Wij stoken momenteel Corpellets Premium (donker van kleur).
    Iemand enig idee wat ik zou kunnen regelen. Ik bezit geen parameters of paswoord om in het menu van de technieker te gaan.
    Roger
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van steven do apr 05, 2012 6:19 pm

    de pellettoevoer moet nog naar beneden, maar ik kan je niet helpen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C vr apr 06, 2012 9:12 am

    Bedankt Steven voor de informatie.
    Heb ondertussen gezien dat via het "gebruikersmenu" de pellettoevoer kan verminderd worden tot -20. Heb ik zo even gedaan. Of dat resultaat heeft is nu moeilijk vast te stellen omdat het reeds te warm is. Morgen weten we meer.
    Roger
    eendracht
    eendracht
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Registration date : 14-03-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van eendracht za apr 07, 2012 9:15 am

    Sedert vandaag ook eigenaar van dezelfde kachel via biovlam te Borsbeke.Vermogen moet de eerste 3 dagen op 3, waarna ik mag overschakelen op vermogenstand 1.Voor het moment ook 25 graden, maar als ik na 3 dagen het vermogen mag minderen denk ik dat het probleem zich zelf oplost.Voor biovlam enkele andere handelaars bezocht in de streek, maar deze gaf toch de beste prijscondities.
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty la Nordica Extraflame Graziosa

    Bericht van Roger C zo apr 08, 2012 10:00 am

    Het instellen van de pellettoevoer op -20 geeft geen resultaat. Welke regeling ik ook toepas op de te bereiken omgevingstemperatuur, de kachel blijft steeds doorgaan tot de thermometer in de huiskamer royaal 25°C aangeeft. Via de toetsen 2 en 3 rond het display werd nochtans een temperatuur van bijvoorbeeld 7°C ingesteld. Tijdens de werking van de kachel verschijnt in het display niet de door mij ingestelde temperatuur maar wel steevast 22°C. Het lijkt alsof de temperatuurinstelling met de toetsen 2 en 3 van het display geen uitwerking hebben en dat die temperatuur van 22°C ergens vast ingesteld is.
    Ga dinsdag de tussenkomst van een technieker vragen aan de installateur.
    Roger
    eendracht
    eendracht
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Registration date : 14-03-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van eendracht zo apr 08, 2012 10:05 am

    Mij hebben ze afgeraden de pellettoevoer te verminderen, dus deze staat op 0.Probeer uw toestel eens te resetten en zet temperatuur op low en vermogen op 1.
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C zo apr 08, 2012 10:10 am

    Goed voorstel Eendracht, alleen weet ik niet hoe je dat ding reset. In de beschrijving staat niets en de instalateur heeft daar ook met geen woord over gerept. Wij hebben trouwens alleen de beschrijving in onze handen gestopt gekregen zonder een woord uitleg. Het zou zichzelf wel allemaal uitwijzen.
    Roger
    eendracht
    eendracht
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Registration date : 14-03-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van eendracht zo apr 08, 2012 11:06 am

    Roger, ik denk dat uw toestel net zoals het mijne ewa te zwaar is voor de te verwarmen ruimte.Ik geraak ook niet onder de 24 graden met dit weer.Resetten kan handmatig maar moet volgens hetgeen ik lees door nen technieker gebeuren.Mij hebben ze aangeraden : liever uw toestel 2x per dag uit te zetten ipv pellettoevoer te minderen.
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C zo apr 08, 2012 11:48 am

    eendracht,
    Het is mogelijk dat het minimumvermogen van de kachel te hoog is (= 2,8 kW) maar we hebben ze gekocht op advies van de verkoper. Ik ga toch de technieker vragen om langs te komen. De aankoop is duur genoeg om ook een beetje service na verkoop te leveren. Mocht het vermogen werkelijk te hoog zijn dan zal de technieker dat wel vaststellen. Enige oplossing is dan al de deuren open te zetten.
    Het verminderen van de pellettoever is, zoals je kan lezen op aanraden van Steven, beheerder van dit forum en kenner ter zake, gebeurd. Behalve dat de kachel zou doven door "gebrek aan brandstof" zie ik niet zo direct dat er daardoor schade kan ontstaan.
    Ik lees dat jij een gebruikshandleiding hebt waarin de reset beschreven is. Dat lijkt me uitvoeriger dan datgene wat ik heb. Kan je mij dat bezorgen? Geef een seintje, dan kan ik je mijn mailadres bezorgen via een privébericht.
    Roger
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 05-12-11

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Fleur zo apr 08, 2012 8:21 pm

    ik heb dan ook misschien de verkeerde kachel gekocht,is hij nu te licht of te zwaar qua kw
    wie heeft de juiste uitleg ???

    in de vrieskou van februari VROOR het OVERDAG en moest ik mijn kachel 4 a 5 uur uitschakelen........het werd te warm in huis...


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Annejanne zo apr 08, 2012 9:08 pm

    @fleur: ofwel is je kachel te zwaar, of is je huis super geïsoleerd, of.....je straalt zelf zoveel "hitte" uit lacher lachen rollen
    Bij mij bleef de kachel toen dag en nacht aan en......de deuren bleven dicht.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van pedro zo apr 08, 2012 9:57 pm

    Roger,

    als je uw kachel instelt op 7graden kan je niet verwachten dat het in uw huis 7graden gaat worden hé Laughing .Uw kachel geeft altijd een minimumwarmte af,en als het in uw huis zonder vuur bijv al 20graden is,en als het goed geisoleerd is,dan komen er natuurlijk nog enkele graden bij als ge uw kachel aansteekt....
    Is er geen mogelijkheid om de extractiemotor te verhogen?Zodat er meer warme lucht door uw schouw verdwijnt?

    Mvg,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 05-12-11

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Fleur zo apr 08, 2012 11:19 pm

    @annejanne

    wat ik naderhand geleerd heb is dat je nooit op voorhand kan berekenen hoeveel kw je nodig zal hebben om verschillende ruimtes op te warmen.
    ik had zeker genoeg met 7,5kw om mijn living van 40m² te verwarmen ,maar heb gekozen voor een 12kw om veranda,keuken en in barre kou de slaapkamers wat te voorzien van warmte.
    bij vriesweer is die 12kw meer dan nodig ,maar als de zon schijnt neemt die de taak over van de kachel door al het glas in de veranda en living .........als we toevallig afwezig zijn en de kachel brand en de zon komt te voorschijn loopt dat hier vlug op naar een 30 graden en meer.
    gelukkig toch de juiste keuze gemaakt en heb ik GELEERD met de kachel te werken ,alhoewel ik moet zeggen dat het een groot voordeel is om alle dagen thuis te zijn


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C ma apr 09, 2012 1:01 am

    Pedro,

    Via het gebruikersmenu kan je die niet regelen. Daarvoor moet men zich toegang verschaffen tot het menu van de technieker. Zoals je weet heb je hiervoor een paswoord nodig en de parameters en die heb ik niet.
    Het instellen van 7°C was gewoon om te zien wat de reactie van de kachel zou zijn en dat is dat ze blijft branden met, naar ik vermoed, het minimum vermogen (=2,8kW) want dat kan men via het gewone menu niet aflezen. Zonder verwarming is het hier in huis bij dit weer 17°C à 18°C.

    Nu, het kan beter te warm zijn dan dat we het hier niet warm genoeg kunnen krijgen. In de winter zullen we dat vermogen wel nodig hebben. Deze periode van het jaar is niet de meest ideale om die kachel uit te testen maar we hebben bijna drie maanden moeten wachten op de plaatsing.

    In ieder geval vraag ik morgen de tussenkomst van de technieker, dan hoop ik zeker te zijn dat er met de instellingen van de kachel niets fout is. Hetgeen me bezighoud is dat op het display altijd als gewenste omgevingstemperatuur 22°C wordt aangegeven en niet de door mij ingestelde waarde. Het is ook bij het bereiken van deze waarde dat ze gaat moduleren (haar warmteproductie aanpassen, de vlam wordt kleiner). De meetsonde zit wel vanachter onderaan op een vijftal cm boven de vloer, daar is het natuurlijk altijd veel kouder dan op neus hoogte.

    Kan iemand mij misschien dat paswoord en de parameters bezorgen. Die technieker zal dat vermoedelijk niet prijsgeven.

    Mvg
    Roger
    eendracht
    eendracht
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Registration date : 14-03-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van eendracht ma apr 09, 2012 5:52 am

    Roger, als de technieker morgen nog een instelling vind, waardoor de warmte vermindert zet ze online.Bij mij power op 1 en temperatuur op 6 graden op display, maar ik haal hier ook nie minder dan 25 graden.Steven is wel administrator maar als de verdeler van extraflame zegt dat uitdoen beter is dan pellettoevoer te verminderen, tja wie moet ge volgen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van erwin ma apr 09, 2012 5:59 am

    uitdoen is voor de verdeler de makkelijkste oplossing, vergeet daarbij niet dat de ontstekingskaars eens zo snel zal de geest geven, plus telkens meerverbruik aan pellets, je kan beter de kachel op het laagste pitje laten doorbranden....
    dus de pellettoevoer verminderen is de oplossing, een goede installateur zal daar geen probleem van maken om een deftige uitleg en parameters te geven.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 05-12-11

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Fleur ma apr 09, 2012 6:16 am

    @ erwin

    en als alles op ze n minimum ingesteld staat en het word nog te warm ,wat dan.....


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Gast ma apr 09, 2012 6:20 am

    en als alles op ze n minimum ingesteld staat en het word nog te warm ,wat dan.....
    dan is de warmteafgifte van de kachel op die stand groter dan het warmteverlies van de ruimte waarin deze brandt.
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C do apr 12, 2012 10:57 am

    Eendracht,
    De technieker is langs geweest. Voor hem is de kachel in orde. Aan de parameters, zoals het verminderen van de snelheid van de extratiemotor, wil hij niet "prutsen". Volgens hem is de kachel correct afgesteld in de fabriek, als je daar aan begint te (ont)regelen functioneert de kachel van geen kant meer. Ook hij sugereerde de kachel maar een paar maal per dag uit te zetten. Dat de ontstekingskaars sneller zou versleten zijn (moet volgens hem normaal om de drie jaar vervangen worden) ontlokte bij hem de uitspraak dat die kaars "maar" 15 Euro kost.
    In het verminderen van de pellettoevoer via het gebruikersmenu zag hij geen probleem.

    Totdat we iemand vinden die ons een oplossing kan/wil aanreiken gaan we in het tussenseizoen de binnendeuren maar moeten open gooien en een zomers tenue aantrekken.

    Mocht jij nog een oplossing op de kop kunnen tikken of het paswoord voor toegang tot het menu van de technieker en de parameters kunnen achterhalen (met de mogelijke alternatieve waarden), laat het dan weten.

    Met vriendelijke groeten

    Roger


    Laatst aangepast door Roger C op do apr 12, 2012 10:59 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Typefout)
    eendracht
    eendracht
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 118
    Registration date : 14-03-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van eendracht do apr 12, 2012 11:19 am

    Het voordeel van al de deuren open te smijten is dat ik nu geen verwarming meer nodig heb in de badkamer..Enkel nog mazout nodig voor het aanmaken van warm water, al de rest met die ene kachel.


    Laatst aangepast door eendracht op do apr 12, 2012 7:59 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van pedro do apr 12, 2012 7:09 pm

    Volgens de technieker is de kachel correct ingesteld in de fabriek..... en wil hij er niet aan prutsen... Shocked Lijkt mij een antwoord van iemand die er niet wil aankomen omdat hij er niets van kent Surprised


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C vr apr 13, 2012 9:02 am

    Pedro,

    Vond ook dat hij er zich gemakkelijk van af maakte. De kachel brandt inderdaad zéér goed, in ons geval zelfs te goed maar ik kan bezwaarlijk met een splinternieuwe kachel bij een andere verkoper/installateur gaan aankloppen.

    De schouw is een dubbelwandige inoxbuis met 80 cm doormeter en is 5,5 m hoog (steekt boven de nok van het dak uit). Het horizontale stuk van aan de kachel tot aan het T-stuk buiten is ongeveer 0,5 m. Volgens mij is de trek meer dan behoorlijk wat de verbranding uiteraard ook stimuleert. Daarom zou ik graag zelf een beetje willen experimenteren met de snelheid van de extractiemotor maar daarvoor heb ik het paswoord en enkele richtwaarden van de parameters nodig.
    Gezien er op het forum geen reactie komt op mijn vraag hiernaar ga ik ervan uit dat de forumleden die ook niet hebben.
    Misschien later meer succes.

    Mvg

    Roger
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van ss vr apr 13, 2012 11:08 pm

    Roger 't zal waarschijnlijk 8cm zijn!? 80cm lijkt me wat te industrieel... lacher
    Roger C
    Roger C
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 16
    Registration date : 23-01-12

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Roger C za apr 14, 2012 10:26 am

    ss,

    Die is inderdaad maar 8 cm, een lapsus van formaat.

    Roger
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van ss ma apr 16, 2012 4:18 am

    Missen is menselijk, kunnen we ook nogeens lachen, nog zo leuk...

    Gesponsorde inhoud


    La Nordica Extrflame Graziosa Empty Re: La Nordica Extrflame Graziosa

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 3:38 am