Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

boke


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
walter
6 plaatsers

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van walter ma jul 09, 2012 9:08 pm

    Hoi allemaal,

    In de ZOMER staat mijn kachel helemaal uit, netjes zuiver gemaakt en klaar om op te starten. Maanden aan een stuk heb ik geen nood aan enige extra warmte.
    Doch ze blijft voorlopig aangesloten ( stopcontact ingestoken ) en is dus bedrijfsklaar.

    Ik heb een RIKA TOPO maar ik denk dat andere RIKA kachels min of meer iedentiek zijn.
    Mijn kachel is uitgerust met een KAMERTHERMOSTAAT van RIKA ( zo'n WIT kastje ).

    De kachel is voorzien van instellingen en vooral DATUM/TIJD.

    Kan ik de STEKKER uit het stopcontact trekken en de kachel de volgende weken/maanden spanningsloos laten staan ?

    Heb ik dan problemen te verwachten met enige instelling of ENKEL met de DATUM? Dit laatste is geen probleem, zal ik wel terug kunnen instellen<


    Dank voor feedback van hen die dit reeds gedaan hebben OF weten of het kan/mag ?

    Kan dit natuurlijk ook vragen aan mijn installateur maar wil eerst proberen via dit forum.

    Groeten, Basketball

    Walter
    Hasselt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van erwin ma jul 09, 2012 9:39 pm

    walter,

    de instellingen zijn opgeslagen in het kachelgeheugen, en blijven behouden zonder spanning.
    van de datum en tijd weet ik het niet zeker

    stekker uittrekken is altijd veiliger (onweer...) en je hebt geen sluimerverbruik


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van ss di jul 10, 2012 12:57 am

    Erwin zijn advies klopt.
    Groeten,
    ss
    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van walter wo aug 15, 2012 11:57 pm

    OOHHH ja,

    Spanning heb ik WEG genomen reeds lang geleden duivel engel

    Zal laten weten of ik problemen heb met het opstarten dat naar ik mag hopen nog LANG op zich laat wachten.
    Denk en hoop dat het GEEN probleem gaat vormen.

    pelletforum

    Walter
    cuypersmarc
    cuypersmarc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 274
    Leeftijd : 60
    Registration date : 29-11-10

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van cuypersmarc do aug 16, 2012 11:26 pm

    ik laat mijn rika insteken, heb er wel een spanningsbeveiliger tussen gezet.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van Annejanne vr aug 17, 2012 7:41 am

    Op het einde van het stookseizoen gaat de stekker eruit en bij het begin zet ik de stekker er terug in en......alles werkt weer zoals tevoren (afstelling, klok, ...alles blijft in het geheugen zitten). Dus geen zorgen als het bliksemt of onweert cheers


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van walter za okt 06, 2012 1:53 pm

    Hoi allemaal,

    Ter info, mijn ervaring hiermee.

    Ondertussen de KACHEL weer voorzien van spanning/stroom = STEKKER ingestoken.

    Resultaat van dit alles :
    De DATUM/TIJD was in mijn geval nog OK.
    Maar de interne TELLER gegevens van de kachel zijn allemaal WEG.
    Met teller gegevens hierbee bedoel ik bepaalde gegevens die ik regelmatig uitlees om een idee te hebben van het verbruik van de kachel.
    Parameters zoals RUN-T ( hoeveel uren de kachel werkt ), RUN-KG (hoeveel KG pellets de kachel heeft ingevoerd via zijn worm ) , SER KG (hoeveel KG pellets de kachel heeft ingevoerd via zijn worm sinds de vorige service beurt )

    In mijn geval stonden al deze waardes terug op NULL.
    Nu had ik die voordien wel uitgelezen en heb ik die genoteerd dus dat is niet zo erg.

    Misschien juist LEUK want zo weet ik correct hoeveel uren en KG pellets ik verbruik in een stookseizoen.

    Ter info : De KG pellets die de kachel aangeeft controleer ik min of meer door juist te noteren hoeveel zakken ik toevoeg ( 15kg per zak ).

    Hiermee zijn andere RIKA - TOPO gebruikers op de hoogte.

    Groeten en hou het (pellet) warm kampvuur

    Walter

    Anonymous
    Gast
    Gast


    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty spanning wegnemen rika-como

    Bericht van Gast do mei 30, 2013 4:29 pm

    Ik vraag mij af of er na het verbreken van de spanning van een Rika-como (bvb in de zomer).
    ik de stekker na een paar weken zonder probleem kan insteken? Of moet er terug "iets" van parameters ingesteld worden?





    bericht samengevoegd met bestaande topic over dit onderwerp
    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van walter vr jun 07, 2013 7:59 pm

    Hoi allemaal,

    Hier ben ik terug, enkel ter info.

    Ondertussen de KACHEL weer UIT gezet (stekker uit stopcontact) .
    Eerst goed ZUIVER gemaakt, zeg maar GROTE kuis. Doe ik enkele malen per stookseizoen.
    Afspraak gemaakt met mijn installateur voor het "officiele" onderhoud.
    Zal dan vaststellen of ik dit slecht, goed of heel goed doe... cheers

    Voor het uitzetten heb ik alle verbruiks parameters uitgelezen cyclops en in mijn FILE opgenomen, waarin ik regelmatig het verbruik noteer.


    Hiermee wil ik er ANDEREN aan herinneren.

    Nu volop ZON-warmte opvangen sunny

    Groeten en hou het (pellet) warm kampvuur

    Walter
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van Greenhorn zo jun 09, 2013 8:20 am

    Walter,

    Kan je uw verbruiksparameters elektronisch uitlezen?
    Zo ja, hoe doe je dat dan?

    Groeten, Patrick


    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van walter di jun 11, 2013 12:18 am

    in een ander ONDERWERP in dit forum kan je min of meer zien hoe het moet.
    zie bericht 9 in topic https://pellets.forummotion.com/t5257-hoeveel-uren-heeft-je-pelletkachel-al-gebrand#60455


    Dit is uiteraard bij een RIKA TOPO pellet kachel.  Bij andere kachels zal er ook wel iets mogelijk zijn maar dan misschien op een andere manier.

    Ik gebruik deze gegevens om te weten WAT en HOE met mijn verbruik.
    Doch de werkelijke hoeveelheid pellets is iets anders : ik vergelijk het resultaat met hetgeen ik toevoeg.  Doch het geeft een goed beeld.

    Succes
    Walter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van Gast ma jun 17, 2013 2:10 pm

    Wij hebben sinds een jaar of 6 een Rika Rio kachel. Na het stookseizoen gaat de stekker eruit bij ons. We hebben hier nog nooit problemen van ondervonden.

    Hou er rekening mee dat het mogelijk is dat een pelletkachel een 'sluipverbruik' heeft.
    Je kan bij Eandis gratis een energiemeter huren voor 14 dagen. Met deze meter kan je meten hoeveel je pelletkachel verbruikt als deze niet in gebruik is. Dat was niet veel 0.5-1w ofzo, maar alle kleine beetjes helpen...

    Veel succes.

    Gesponsorde inhoud


    RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer Empty Re: RIKA kachel - Spanning wegnemen in zomer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 6:26 pm