van Gast wo sep 05, 2012 5:38 pm
Voor een verkoper geldt een brutowinstpercentage van ongeveer 30%. Hiervan moet hij zijn zaak drijven, eten en service verlenen om het simpel te stellen. Daarbij kan hij de kosten die onder garantie vallen, zoals onderdelen en sommige redelijke arbeidskosten doorberekenen richting de importeur.
Onder redelijke arbeidskosten wordt verstaan het vaststellen van het euvel en het vervangen van het defecte onderdeel, bijvoorbeeld de printplaat is defect want de kachel doet niets meer, geen licht en geen geluid, en dan is het vervangen een kwestie van demonteren, omstekkeren en de nieuwe printplaat monteren.
Een vakbekwame technieker heeft daarvoor een kwartier nodig en de importeur zal dat dan ook op zich nemen. Een verkoper die zijn vak niet beheerst zal dat dus allemaal niet binnen die normtijd van een kwartier redden en dan moet er eigen geld bij.
Dat er importeurs zijn die met onbekwame dealers werken zal zich wreken evenals de parallelle import, immers de after-sales kosten zijn niet meer in verhouding tot de prognoses en daar gaat je winst.
Twee korte voorbeelden, ik had met mijn in Nederland belastingvrij gekochte auto toen ik een jaar in Duitsland woonde een probleem. Bij remmen trilde de auto en mijn Duitse garage stelde vast dat de remschijven voor krom waren en deze werden binnen een uur onder garantie vervangen.
Tweede voorbeeld heb ik al eerder hier verteld, ik kocht bij een Nederlands bedrijf mijn MCZ Musa die na een aantal maanden vreemd begon te doen. De technieker van de verkoper kwam, zag en begreep er niets van en belde Fero. Die begreep het wel en drie dagen later had ik een nieuwe afstandsbediening vanuit België verstuurd thuis liggen.
Kortom, een goed merk heeft een goede importeur die zorgt voor een goed dealer- verkopersnetwerk en dat laatste zorgt voor tevreden klanten waarbij iedereen in die keten op eerlijke wijze zijn/haar brood verdient.
Het probleem van Donder wordt dus veroorzaakt door een verkoper die niet voldoet aan de voorwaarden zoals geschetst, wel plaatsen en zijn procentjes incasseren en verder niet thuis geven.
Ik wijs nogmaals op de Europese garantietermijn van twee jaar op onderdelen en gebreken die niet veroorzaakt worden door normaal gebruik en slijtage.