@ muizen,
Ik vond de prijsvergelijking KWH en m³ al raar uitkomen.
Ps die berekenmodule krijg ik niet geopend
@ Stef123
Ik kocht 3 ton aan 759€ - 30€ Palletwaarborg - 30€ Verloren verpakking (Girrets-Pierre)
Echter was dit goedkoper dan 3ton in afzonderlijke verpakking en ecologisch veel minder afval.
Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een zonneboiler met CV systeem voor naverwarming SWW,
maar ook de kamers boven die ik niet mee verwarmd krijg en de badkamer van radiators te voorzien.
Nu is SWW elektrisch, boiler >10j oud, keuken 2de kleine elektrische boiler, heteluchtverwarming op gas,
boven nog 2 micathermische vuurtjes bij de kinderen voor putje winter en een convector op de badkamer.
Veel te veel verslindende warmtebronnen naast de kachel.
Kostenplaatje ongeveer 9500€ (Vaillant), premies 4200€ (Zonneboiler Eandis Gemeente en renovatiepremie)
Geld dat ik 3 jaar geleden niet had toen ik de kachel kocht, dus daar ligt ook een deel van de keuze.
Echter, Beneden blijft de pelletkachel al 80% van de warmtevraag op zich nemen.
Ook de lagere pelletsprijs en het lagere gasverbruik en hogere comfort is Win-Win-Win
Verbruik gas:
2011-2012 (nog 1 maand te gaan) 7000KWH
2010-2011 11505kwh
2009-2010 16245kwh (Plaatsing Moon Eind Januari)
2008-2009 20905kwh
2007/2008 23600kwh
NOOT: Al die tijd betaal ik dezelfde bedragen per maand en krijg ongeveer evenveel terug ondanks het dalende verbruik.
Dit jaar kocht ik mijn pellets zelfs goedkoper dan voorheen door groot en in bigbags te bestellen.
Het spijtige is dat ik geen pelletketel, wegens plaatsgebrek en installatieproblemen kan plaatsen.
Afstand zonneboiler, geen plaats voor silo. Anders vloog de gas buiten.
165€ distributiekosten en er is nog niets warm?
Investering is iets duurder maar onafhankelijk van gas en distributiekosten en eigen onderhandeling over prijs pellets.
Mijn Conclusie:
Ik zou de keuze direct opnieuw maken voor de pelletkachhel.
Er zijn goedkopere versies dan de Moon met evenveel kw, dat wel.
Het is gezellig etc...
Uiteindelijk blijft het ieders eigen keuze.