Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
steven
Fleur
erwin
7 plaatsers

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast za 13 okt 2012 - 22:28

    Dag,Hopelijk kan iemand helpen.
    heb op men pelletkachel ravelli r70 de foutmelding "tiraggio insuff al.13" die als ik vertaal iets van "onvoldoende diepgang" moet zijn. de kachel start op ,vult pellets,brand 10 minuten of zo en dan deze melding .het lijkt dat hij geen pellets meer krijgt opeens.
    deze zomer wel de schouw ingekort en verschoven voor onderhoud,beetje stofzuigen,vrij voorzichtig geweest maar weet niet als dit ermee te maken heeft!Het zijn nog steeds dezelfde pellets maar liggen wel al jaar binnen,droog zeker.wie kan helpen.

    mvg steven
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin za 13 okt 2012 - 22:54

    spillie graag even klikken op de banner voor nieuwe leden bovenaan, en de info daarachter even doorlezen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin za 13 okt 2012 - 23:26

    lijkt erop dat de kachel zijn vereiste rookgastemperatuur niet haalt binnen de opstarttijd, en zichtzelf uitschakelt.
    is de luchtinlaat en trek van de schouw wel ok, waarom werd deze ingekort had je voorheen ook dit probleem?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty ravelli

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 10:10



    Voor ik de schouw inkorte nooit dit voorgehad maar ze is nog meter of 4,da lijkt me toch genoeg?en ze staat nu wel in een hoek van 2 muren maar cm of 35 zeker van elke muur,weg van de hoek.zou dit echt daar kunnen mee te maken hebben.heb ze wel dus 2 keer vertrokken om eens te stofzuigen en wat te kuisen.het terugschuiven van de kachel is gewoon op de uitlaatbuis schuiven dus veel verkeerd kan ik toch niet doen.ze staat even ver als voorheen.en eergisteren brande ze wel nog uur of 3 en dus gisteren wel telkens na 10 a 15 minuten uitslaan.ze heeft wel paar maanden van het elektriciteitsnet weggeweest,kan het daarvan voortkomen? ze begint opeens signaal te geven met al.13 tiraggio insuff en brand alleen nog de pellets op in mandje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty ravelli

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 10:15

    Nog zoiets ik heb hier een gebruiksaanwijzing van een ander display ,niet hetzelfde,begin dan maar eens te proberen.ik geraak nog niet in men menu,laat staan iets proberen.en op internet nergens te vinden van de ravelli r70.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty ravelli

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 10:18

    Spillie,

    in de FAQ onder Algemeen staat heel wat info over schouwen, bijvoorbeeld https://pellets.forummotion.com/t4996-hoe-zit-dat-nu-met-de-trek-in-de-schouw

    Als je daar eens aandachtig in leest en kijkt krijg je misschien een beeld van de mogelijke oorzaak van je probleem. Is de schouw volledig open?

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 11:14

    het is een dubbelwandige inox buis waarvan het laatste half metertje schuin loopt en dan de pot erop.volgens mij als ze uitslaat is net ervoor het mandje leeg,lijkt dat dan niet meer op een kachel probleem.is maar een jaar oud hoor.het wormwiel ,instelling?moeilijk te zeggen.fabrieksinstelling zou misschien eens niet slecht zijn als je het al vind.t'zijn maar knop of 5 aan en nog niet in de menu geraken.Enfin voor de installateur was het ook maar zoeken weet ik nog.
    heb ook de indruk dat de gloeiende pellets vlug over het mandje springen.is da normaal?
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Fleur zo 14 okt 2012 - 11:26

    @spillie
    wat jij nodig hebt is een (juiste )nederlandse handleiding die jou verkoper moet meeleveren met de kachel ,vervolgens deze goed bestuderen en toepassen op de kachel....succes en welkom


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 12:09

    Nu brand ze terug al een uur!!! vandaag zonnig,gisteren veel regen gehad.daarmee te maken? ook gekuist terug maar was pas gedaan van zaterdag.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin zo 14 okt 2012 - 15:32

    als de foutmelding blijft komen, best de installateur erbij halen, de kachel is nog onder garantie


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van steven zo 14 okt 2012 - 16:51

    Spillie,

    Vraag aan Pedro een nederlandstalige handleiding van je kachel. het is een kortere versie dan de italiaanse maar in het nl (vraag het via pm aan hem)


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 17:20

    Zoveel keer dat ze gisteren uitsloeg,geen 1 keer dat ze vandaag uitgaat.tja... gisteren erg nat weer ,vandaag zonnig hier.ermee te maken? Voor ik schouw inkorte en kachel deze zomer wegtrok voor beetje onderhoud nooit voorgehad of het nu goed of slecht weer was....dus een mens twijfelt dan om dat stuk schouw weer aan te passen.ik wacht nog even denk ik dan.

    Misschien nog dit en weet hier iemand wat op te zeggen.toen ik schouw wilde kuisen ,wilde ik het onderste deel eens afnemen maar dit ging niet,te dicht bij de vloer van het terras maar zag wel dat onderaan een gat was met een stukje plastic erover gedaan met rekkertje.heb dit wel vervangen door een stop met draad op,dat is wat mij betreft toch beter dan beetje folie.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 17:28

    Komt de schouw boven de dakhelling uit en heb je de tekening in de link die ik in bericht 6 gaf bekeken? Als de kachel met de verlenging goed brandde en nu niet zou ik eerst de verlenging terugplaatsen en kijken of dat bij slecht weer verbetering geeft.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 17:48

    Dag,een foto zegt meer dan woorden soms dus bij deze graag jullie mening.Nu is de schouw zo ingekord.Vroeger ging de schuine kant naar de ander goot toe en dan nog klein metertje omhoog laat ons zeggen! nu staat de pot dus 30 cm van de hoek van beide muren. ik denk best aanpassen terug? het schuin gedeelte nu is halve meter buis en vroeger dus een volle meter buis.

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Afbeelding152
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 17:56

    De (on)zin van die 2 45°-bochtjes ontgaat me een beetje maar daar zal iemand wel over nagedacht hebben. In ieder geval moet de schouw uitmonden boven de dakhelling en dat doet de jouwe niet.

    Rechtsboven op de foto zie ik iets wat lijkt op een afvoer van een CV en die komt minimaal boven de dakhelling uit.

    Bekijk de tekening in mijn link in bericht 6 nog eens en vergelijk die met jouw situatie. Advies is dus verlengen en dan zal het probleem naar alle waarschijnlijkheid weg zijn.


    Laatst aangepast door dicktwist op zo 14 okt 2012 - 18:09; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : tiepvaudt)
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van krusty zo 14 okt 2012 - 18:13

    tiraggio insuff letterlijk vertaald zou onvoldoende trek kunnen zijn

    tiraggio ..tirer(frans) trekken

    insuff ...insuffisant(frans) onvoldoende
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 18:15

    Het zal wellicht de verkorte schouw zijn,dus morgen aanpassen.Hou jullie op de hoogte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 18:21

    Wat uit de tekening van MCZ in de link in bericht 6 duidelijk blijkt is dat dit een situatie is die bijna garant staat voor valwind, ofwel een negatieve flow en dan moet de extractieventilator van je kachel dat zien op te lossen....

    Inderdaad verlengen dus en zijn die bochtjes echt nodig?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin zo 14 okt 2012 - 19:31

    zo te zien is de schouw ingekort voor de zonnepanelen, of niet Smile
    ik zou die stop onderaan ook nog eens bekijken, daar kan ook valse trek weg
    meestal steekt daar een rubber dop, maar zeker geen plastiek met een elastiek


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 19:40

    ik dacht dat die stop was om overschot as bij onderhoud te verwijderen? als het plastiek was met rekkertje kon er denk ik ook geen lucht weg dus dat lijkt me zelfde? sowieso kan ik die stop niet uithalen want komt nu uit in men veranda.had de schouw verlaagt meer uit gemak qua hoogte,schaduw op de panelen had ik niet daar ze in de hoogte ging halve meter boven de ander goot. vandaag brand ze perfect,gisteren constant uitslaan.kga ze toch aanpassen de schouw terug.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin zo 14 okt 2012 - 20:08

    zou ik ook eerst proberen, de schouw weer origineel plaatsen.
    die stop in het T-stuk haal ik 1keer per maand eruit


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van krusty zo 14 okt 2012 - 20:30

    Vandaag perfect ...gisteren uitslaan .....dit verschil is mogelijk door een andere windrichting
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gast zo 14 okt 2012 - 21:43

    wij hebben ook een ravelli en de trek kan normmal geregeld worden met de rookgasventilator sneller of trager te laten draaien maar daarvoor moet je het opstart programma opnieuw installeren en laten lopen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van erwin zo 14 okt 2012 - 21:50

    andy de parameters gaan wijzigen is niet DE oplossing hier
    de rookgasventilator regelt zeker geen schouwtrek, bij sneller draaien gaat er alleen meer warmte door de schouw


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van jeanhup zo 14 okt 2012 - 21:59

    Bij meer schouwtrek gaat er ook gewoon meer warmte door de schouw. Het is zaak om de schouwtrek zo stabiel mogelijk te krijgen en daar de rookgasventilator op af te stellen (het debiet daarvan hangt namelijk van het toerental af en het drukverschil).

    Het lijkt er inderdaad op dat TS met de huidige opstelling te veel last heeft van wisselende windcondities. Hij heeft wel een kap die dat minimaliseert (anti-valwindkap) maar blijkbaar ligt de hoek waarin de kap staat zo ungunstig dat deze niet voldoende helpt. Het is dan ook verstandig om - zoals velen al geopperd hebben - het rookkanaal verder naar boven door te trekken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff" Empty Re: Ravelli R70 foutmelding "tiraggio insuff"

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za 27 apr 2024 - 16:39