Ik heb een edelkamin Rio (13.5 KW ). Ik heb nu bijna 1 pallet Bioflam pellets opgebrand, en ik ben hier super tevreden over. Afgelopen dinsdag ging mijn kachel plots uit, ik dacht hé....
Terug opgestart, maar niks, er vielen geen pellets. Nog een paar keer geprobeerd, maar er gebeurde niets. Dealer gebeld ( Vanhaeren in rummen ), deze zijn direct gekomen, hebben het wormwiel ontmanteld en wat bleek, er zat een stuk ijzer van 10cm klem in het wormwiel. Bleek het een stuk van de matrijs te zijn waarmee de pellets gemalen worden.
Probleem blijkbaar opgelost, aan het wormwiel was er gelukkig niets stuk. Gisteren heeft de kachel terug prima gebrand, ik ben gisteren avond gaan slapen, en toen ik deze morgen opstond schrok ik mij rot !
Overal vlammen in de kachel !In het brandpotje, naast het brandpotje, in de pellettoevoergang...en grote vlammen hé. ik kijk eens goed en zie dat alles vol pellets ligt, dus er waren blijkbaar teveel pellets gevallen. De kachel was ook aan de buitenkant ontzettend heet. Ik heb ze direct afgezet, maar na de gebruikelijke 15min. waren er nog steeds vlammen, pas na een half uur was ze gedoofd. 1u later lagen er nog steeds vuurrode pellets in de kachel.
Direct naar vanhaeren gebeld, en deze zeiden dat het aan mijn bioflam pellets lag, deze waren slecht voor mijn kachel. Ik vroeg of ze niets in de parameters moesten wijzigen, neen zeiden ze het lag toch echt aan de pellets. Ze gingen proberen vandaag langs te komen om te kijken.
Wat moet ik nu doen ? durf mijn kachel niet terug opstarten, en kan niet veranderen van pellets want ik heb deze week nog 4 paletten bioflam gaan aankopen. Daarbij, tot nu toe geen problemen gehad met die 40 zakken bioflam die ik al opgebrand heb.
Als mijn kachel dag en nacht brand op een temp van 20° gebruik ik 2 zakjes per 24u. Ik brand niet op de P standen, krijg het warm genoeg met de temp regeling.
Groetjes, veronique