van Gast za dec 24, 2011 8:23 pm
@Peter,
Dat is inderdaad weer een heel ander principe dan de overige kachels. Is daar dat je weet ergens op internet een filmpje of prinpipeschets van? Vind het wel interessant om eens te zien hoe dat dan in z'n werk gaat. Harman is van origine Amerikaans meen ik?
Nogmaals het was eerder niet m'n bedoeling je in verlegenheid te brengen of af te zeiken, als ik je die indruk gaf, spijt me dat oprecht.
@Cirre,
In het voor- en naseizoen brandt bij ons de kachel ook alleen 's avonds om net de kou uit huis te verdrijven. Dan is het net voor iedere start even het bakje uitkloppen en draaien.
In het winterseizoen draait de kachel bij ons de hele dag door. De eerste keer was ik er ook wat huiverig van. Heb daarom een rookmelder boven de kachel geplaatst en ook nog 1 in de aangrenzende kamer. Het eerst begonnen om elke 24 uur eens schoon te zuigen. Dit gaf geen problemen.
Na een tijdje hebben we eens 48 uur geprobeerd. Er zat uiteraard meer as in de kachel en wat meer koek in de hoeken van het bakje, maar voor de rest werd de kachel er (spreekwoordelijk dan) niet warm of koud van. Pas sinds deze winter draaien wij 72 uur non-stop (de eerste keer ging dit per ongeluk, ik was in de veronderstelling dat m'n vrouw de tweedaagse schoonmaakbeurt had gedaan, maar dat bleek niet zo). In standje twee is dat echt wel het maximum uren, omdat de asbak serieus vol raakt. Ook het branderbakje bevat uiteraard nog iets meer koek, maar nog steeds mekkert de kachel niet. Als indicatie hou ik altijd goed de rookgastemperatuur in de gaten, maar daar gebeurt eigenlijk weinig. Het vlammenbeeld varieert nogal en is bij mij afhankelijk van hoeveel pellets er achter elkaar in de korf terecht komen. Niet bij elke slag van de vijzel is de hoeveelheid gelijk. Dit heeft z'n weerslag op de vlam. Ik hou altijd wel goed in de gaten dat de aanwezige vlam lekker fel en bij voorkeur wat wittig van kleur blijft Een grotere, rustige, gele vlam duidt mijns inziens op een luchttekort. Als je deze ziet, ga je te ver en wordt het tijd schoon te maken.
Ik heb eenmaal gehad, toen ik over ging naar andere pellets, dat de hele bodem van het bakje vol zat met ("luchtige") koek. Er was geen gaatje meer te zien, daar schrok ik wel wat van. Als je het zag zou je verwachten dat er geen lucht meer doorheen zou komen, maar het gekke is je merkte eigenlijk niet echt iets aan de kachel. Ik kijk per dag zeer regelmatig naar de rookgastemperatuur. Zoals je inderdaad zegt, zou je mogen verwachten dat bij kleinere lucht/pelletverhouding de verbranding verandert en daarmee dus ook de rookgastemperatuur, maar niks van dat alles. Verbaasde mij best wel. Ook de vlam begon nog niet te roeten.
Zou het voor jou kunnen schelen als de trek iets verhoogt, dus wat meer lucht geeft? Eventueel kun je je geprogrammeerde reinigingscyclus misschien nog wat aanpassen, kortere interval en/of hoger toerental van je rookgasfan tijdens reinigen (pas wel op dat je niet zo hoog gaat dat je de kachel uitblaast)