van Gast vr dec 03, 2010 12:46 pm
Hey Fleur
Ik heb toevallig ook een extraflame en ik heb een tijdje terug een veelvoud aan DEPR fails gehad.
Het was gewoon een plukje haar over de onderdruksonde
Ik heb de handleidingen ook gelezen en geven inderdaad de indruk dat ook maar een minimaal lekje de kachel doet storen. Mijn bevinding is dat de extraflame een spartaanse kachel is, heel eenvoudig en eigenlijk niet zo storings gevoelig als ik dacht in het begin. En de mijne brand ook gewoon door, deur open of dicht. En met de deur open krijg ik die DEPR FAIL medling niet eens.....terwijl dat inderdaad wel wordt geschreven in het manual.
Het zal wel een geval van "indekken" zijn wat ze dun in hun manuals. Als je zoveel angstpraat in een manual zet zijn mensen namelijk veel sneller geneigd om een installateur te bellen, en dat is weer goed voor hun economie.
Wat betreft de vuile ruit sluit ik me aan bij de meesten hier. Het is vrij normaal, ik MOET mijn kachel iedere week of soms zelfs vaker schoonmaken(bij dag en nacht stoken) anders gaat de warmte hard achteruit. De ene keer beslaat de ruit in een paar uurtjes (brico pellets) andere keren weer niet (corpellets, al is de aanslag die er uiteindlijk op komt wel een stuk bruiner dan die van de brico).
Staat trouwens ook in de manuals dat pelletkachels gewoon regelmatig schoongemaakt moeten worden. Tis geen stoof waar je 4 weken niet naar de as-la hoeft te kijken, dat heb ik wel gemerkt.