van Gast ma okt 18, 2010 5:01 pm
Ik heb een tipje uit mijn stoof periode, en ik heb het geprobeerd op de pelletkachel en resultaat is eveneens super:
Je pakt een aantal vellen keukenpapier of wc-papier, net eender.
Deze vouw je een aantal keer totdat je een net pakketje krijgt van ongeveer 10 bij 8/10 cm. Deze houd je onder de kraan tot deze volledig nat is, pers het uit tussen de handen om het steviger te maken en het overtollige water eruit te halen. Dep dit doekje in de meest witte as die je kunt vinden in je as-la of asbak.(probeer korrels te vermijden, kan geen kwaad alleen streept heel zwart)
Wrijf over het glas en door de as schuur je alles weg, de as is vaak taaier dan het vuil, maar zachter dan de ruit (dus niet zoals de schuurspons) herhaal dit proces tot je ruit schoon is. Dan afdoen met doekje en water om de strepen weg te krijgen en zo heb je dus zonder schoonmaak middelen (waarvan je soms niet kunt weten vantevoren hoe het reageert op de ruit) je ruit schoon.
Dit truucje werkt op alle kachels en ruiten, ongeacht kwaliteit of leeftijd. Als je het er daar niet mee af krijgt kun je beter een nieuwe ruit bestellen want dan is het vuil te lang ingebrand en krijg je het er niet meer af, ongeacht wat je gebruiktIk hoop dat deze tip voor een ieder hier net zo bruikbaar is als dat het voor mij is. Het is een echt typisch "Grootmoeder weet alles" tip die ik jaren geleden eens opgepikt heb via t net.
Doe er uw voordeel mee