Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    aansluiten hydro-kachel op CV

    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast wo jun 26, 2013 5:15 pm

    Hallo iedereen,

    Mijn naam is Joop.  Mijn vrouw en ik overwegen sterk de aankoop van een pelletkachel, het liefst een zogenaamde thermokachel die kan aangesloten worden op onze bestaande CV.  Wij wonen in een goed geïsoleerde woning van ongeveer 500M2 vloeropp. Onze bestaande CV is een Viessmann Vitodens 300W van 13kW op aardgas met een voorraadvat van 200L. sanitair water. Stoken is bij ons pas nodig bij donker weer en wanneer het buiten richting vriespunt gaat (wat het jammergenoeg deze winter veel heeft gedaan)  De 13kW ketel is aangesloten op een 20 tal radiatoren doorheen onze woning (van kelder tot boven).

    Nu heb ik al een aantal loodgieters gecontacteerd om alvast de nodige aansluitingen te maken, maar niemand wil hier blijkbaar zijn handen aan verbranden.
    Mijn vraag is dan ook: waar precies aan de bestaande CV installatie moeten de aansluitpunten van de pelletkachel worden voorzien?
    Liefst zonder gebruik van een buffervat en/of manueel te bedienen kleppen bij overschakelen tussen CV en kachel.

    Groetjes
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Keteltje wo jun 26, 2013 8:09 pm

    Natuurlijk zijn de meeste loodgieters hier niet happig op, daar ze hieraan niet veel kunnen verdienen.Sad
    Het is nochthans helemaal niet moeilijk.
    Ikzelf heb een pellet- en mazoutketel staan.
    De mazoutketel was er natuurlijk eerst, ik heb gewoon de pelletketel aangesloten in de leidingen tussen de ketel en de collector van de radiatoren.

    In de aanvoerleiding van de pelletketel heb ik wel een terugslagklep geplaatst in de stromingsrichting, zodat er geen warm water in omgekeerde richting door deze ketel zou stromen indien ik op mazout zou stoken.
    Voorts heb ik ook 2 afsluitkranen voor de ketel geplaatst in de aan- en terugvoerleiding, deze dienen louter wanneer er zich een defect aan de ketel zou voordoen en ik hem dien weg te nemen. (anders zou ik alle water van de installatie moeten aflaten, deze staan trouwens ook op mijn mazoutketel).

    Deze installatie werkt perfect, zonder dat ik ongewild de ketel zou opwarmen die op dat moment uitgeschakeld is.
    P.s.: Mijn sanitair warm water verwarm ik het hele jaar door met de mazoutketel.

    Groeten,
    JotieVC
    JotieVC
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 24
    Registration date : 02-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van JotieVC wo jun 26, 2013 10:06 pm

    ik heb een clam niagara kachel gecombineerd met een cv gaswandketel (doorstromer).
    Toevoer van kachel en gasketel staan op dezelfde collector. Na de retour collector staat een driewegklep die bepaalt of de retour naar de gaswandketel of de kachel gaat.
    We gebruiken de spanning die op de circulatiepomp van de kachel staat om een relais te schakelen die vervolgens enerzijds de 3-weg klep schakelt en anderzijds de thermostaat die ik voor de gaswandketel gebruik onderbreekt.
    Op die manier werkt de gaswandketel niet indien de kachel begint te werken. Voor sanitair water blijft de gaswandketel uiteraard altijd functioneel.

    Thermostaat die ik voor de gaswandketel gebruik staat steeds op 17° zodat het minstens 17° blijft als de kachel niet brandt.
    Als ik thuiskom kan ik gewoon de kachel aanzetten (thermostaat van de kachel staat dan op 22° ofzo) en de rest gaat automatisch. Gaat de kachel uit dan neemt gaswandketel opnieuw over.

    Zorg ervoor dat je de kachel niet onderdimensioneert. Als je hem gebruikt zonder buffervat is het volgens mij belangrijk dat je zeker genoeg vermogen hebt om uw hoeveelheid water in de radiatoren binnen een redelijke termijn te kunnen opwarmen.





    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van erwin do jun 27, 2013 1:20 am

    De thermokachel op de retourleiding voor de CV-ketel zetten kan ook.

    aansluiten hydro-kachel op  CV Aansluiting%20bestaande%20CV


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast vr jun 28, 2013 3:50 pm

    Alvast bedankt voor de reakties. Blijkbaar zijn er wel een aantal mogelijkheden. Denk dat ik zelf eerst eens een tekeningske zal maken om te bekijken wat voor onze specifieke situatie het best zal zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast ma jul 01, 2013 3:54 pm

    Heb ondertussen al iets op papier gezet.
    Blauwe lijnen geven de bestaande installatie aan, de rode degene die zouden moeten worden bijgelegd.
    Komt er op neer dat de Thermokachel en de CV in serie komen te staan, zowel voor verwarming als sanitair water.  De pomp in de CV draait bij een buitentemp van 15gr. 
    Heb maar wijselijk besloten om te werken met handbediende kleppen ipv terugslagkleppen.
    Tekening bijgevoegd, alle commentaar en bedenkingen steeds welkom.

    aansluiten hydro-kachel op  CV 333cxeu
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup ma jul 01, 2013 7:33 pm

    Ik vind het wat aan de complexe kant en sommige afsluitkranen zitten op plekken waar een eenwegklep prima lijkt te voldoen (b.v. bij 4) en in elk geval voorkomt dat de hydraulische balans verstoort raakt als je een kraan vergeet dicht te doen.

    Ik ben kleurenblind dus ik zie niet goed wat rood en blauw is, anders zou ik je wel een wat eenvoudiger en meer failsafe schema proberen te tekenen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van erwin ma jul 01, 2013 7:41 pm

    @ jean: ik heb het schema hertekend (nieuw gedeelte in vet)

    aansluiten hydro-kachel op  CV 2hd8mpt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast di jul 02, 2013 3:01 pm

    @jean: er staan slechts twee 3-weg kleppen.  De eerste zit reeds mee in de Viessmann CV ketel, de tweede zou er bij moeten komen voor de produktie van sanitair water.
    De afsluiters bedoeld met 1 tem 4 zijn gewoon handbediende 1- weg afsluiters.
    Bij Thermokachel mee in gebruik: 1 en 2 open, 3 en 4 dicht.
    Bij enkel CV: 1 en 2 dicht, 3 en 4 open.
    Reacties en opmerkingen altijd welkom.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast di jul 02, 2013 6:37 pm

    FF uit belangstelling, waarmee ga je de sturing doen?
    Persoonlijk zou ik ook niet met handbediende kleppen werken, je loopt altijd het risico dat jij (of iemand anders) er 1 vergeet open of dicht te zetten.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup di jul 02, 2013 7:55 pm

    Staat de bestaande CV-ketel binnen het geisoleerde volume?


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast wo jul 03, 2013 3:08 pm

    @jean: De CV-ketel staat in de kelder, binnen het geïsoleerd volume. (kelder is volledig mee geïsoleerd, verwarmd en geventileerd met balansventilatie)

    @janus: heb het precies niet zo met terugslagkleppen, de dag dat je er echt op wilt rekenen is er een probleem mee.
    mijn inziens zijn de sturingen van zowel thermokachel als CV samen te kombineren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast wo jul 03, 2013 11:09 pm

    Ik heb van kachels niet zoveel verstand maar van sturingen iets meer, als je niet van terugslagkleppen houd zou ik er toch elektrisch bediende kleppen inzetten met een kleine sturing.
    Want hoe ga je ooit je schoonmoeder/oppas/vrouw/kinderen/... uitleggen hoe dat werkt met die kranen?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup do jul 04, 2013 12:30 am

    Als de CV-ketel binnen het geisoleerde volume staat (en zelfs meedraait in de balansventilatie) dan zou ik voor een hele simpele en beproefde aanpak kiezen die een ingebouwde cascaderegeling heeft: het aansluiten van de pelletkachel in de retourstandleiding. Feitelijk komt dit overeen met een schema van ons dat eerder door Erwin al gepost is. Stel de CV-ketel af op een lagere temperatuur dan de pelletkachel en deze zal automatisch aanspringen als de pelletkachel uit staat, niet bijgevuld of kapot is. Je hoeft nooit handmatig kleppen om te zetten o.i.d.

    aansluiten hydro-kachel op  CV Plk

    Het enige complexe dat hiervoor moet gebeuren is dat je waarschijnlijk de 3-wegklep van de boilerregeling moet verhuizen naar een positie in de retour vóór de afsluitpunten van de pelletkachel (of andersom - maar dat heb ik niet getekend).

    En er zal één eenwegklep nodig zijn om te voorkomen dat het warme water van de pelletkachel de kortste weg terug neemt (zonder boiler of radiatoren te passeren). Mijn ervaring met eenwegkleppen is dat deze over het algemeen storingsvrij werken, zeker als je ze in de retour houdt. Vroeger met corroderende leidingen, hoge boilertemperaturen en veel troep in het cv-water wilden die nog wel eens beschadigd raken of vast komen te zitten. De laaste jaren maken we dat eigenlijk nooit meer mee.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast do jul 04, 2013 12:41 am

    Maar wat en hoe stuurt dan de 3wegklep aan voor het warmwater?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup do jul 04, 2013 8:37 am

    @jansu: dat wordt meestal geregeld door een temperatuurgestuurde regeling in/op de boiler: als die onder een bepaalde temperatuur valt zal de driewegklep omgezet worden. Aan die bestaande regeling hoef je in principe niks te veranderen (mits niet volledig geintegreerd in de cv-ketelsturing).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast do jul 04, 2013 10:30 am

    @jean:  dankuwel voor uw schema, ziet er inderdaad eenvoudiger uit. Zoals je zelf reeds zei zal het moeilijkste zijn om de 3-weg klep uit de CV ketel te bouwen en een eindje er voor te zetten.  Ga dit zeker en vast bekijken. Alvast bedankt voor de info.

    @janus:  betreffend sturing 3weg klep warm water.  De CV ketel 'monitort' constant de temp in de boiler.  Wanneer deze onder een ingestelde temp zakt zal de CV de 3 weg klep omzetten en sanitair water stoken.  Sanitair water heeft zelfs voorrang op verwarming.
    betreffend sturing CV en Pellet: Als het buiten bijv -10°C is, stookt onze CV ketel het water (voor verwarming) naar 40°C.  De stooklijn van de CV staat zo ingesteld.    
    Wanneer je nu de pelletkachel het water 45°C laat stoken, dan zal de CV de gaskraan laten dichtstaan.  Als je de pelletkachel stopt, zakt de temp van het ketelwater en zal de CV de ontbrekende °C bijstoken.  Ik denk dat dit is wat Jean bedoeld met cascaderegeling.
    De circulatiepomp van de CV begint reeds te draaien bij een buitentemp van 15°C (is zo ingesteld op de CV), zodanig dat de weerstand die de pomp van de pelletkachel zal ondervinden, minimaal is. Je krijgt als het ware 2 pompen die in serie komen te staan.  Dit resulteert in een hogere einddruk, wat in ons geval misschien nog niet zo slecht is gezien de grote afstand tussen de CV en de meest verre radiator.  Hopelijk valt dit mee qua geluid, dat je het water niet door de radiatoren hoort lopen.

     Alle opmerkingen steeds welkom.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van erwin do jul 04, 2013 10:52 am

    bij een pellet thermokachel ligt de minimum watertemperatuur zowiezo hoger dan bij een traditionele ketel,
    meestal 55-60 graden, ik dacht dat dat was om geen kondensatie te krijgen in branderkamer/warmtewisselaar.
    maar jeanhup weet daar meer over..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast do jul 04, 2013 11:25 am

    @ Jeanhup, ja zo heb je gelijk, ik ging er van uit dat de cv ketel uit gezet zou worden als de pelletkachel aan gaat.

    Joop schreef: Dit resulteert in een hogere einddruk, wat in ons geval misschien nog niet zo slecht is gezien de grote afstand tussen de CV en de meest verre radiator.  Hopelijk valt dit mee qua geluid, dat je het water niet door de radiatoren hoort lopen.

    De druk wordt bepaalt door de weerstand in de leidingen niet door de pompen.
    Maar als de weerstand nu al te hoog is voor 1 pomp dan zal de tweede wel een verbetering zijn.
    In dat geval zal de stroomsnelheid van het water iets verhogen, maar niet meer als de normale opbrengst van 1 pomp.
    Gezien je installatie ontworpen is voor de opbrengst van 1 pomp zal je daar dus geen hinder van ondervinden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty wat is wijsheid qua keuze

    Bericht van Gast wo okt 07, 2015 10:20 am

    Ik ben voornemens om een nieuw huis te gaan bouwen. Ik heb nu een edilkamin Cherie en wil graag in mijn nieuwe huis weer een pelletkachel, maar dan wil ik er ook de vloerverwarming en/of verwarming ook mee verwarmen.

    Ik zou ook graag mijn verwarming koppelen aan zowel de gasketel als de pelletkachel. Als ik het huis ooit weer verkoop vind ik het prettig dat beide kan.
    Iemand ervaring daarmee? Kan je beide tegelijk aan het systeem koppelen?

    En gewoon weer een nieuwe Edilkamin ? Of is er een betere suggestie?

    Vast bedankt en groeten,

    Allard

    bericht verplaatst naar een bestaand topic.
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van grossard.rob wo okt 07, 2015 8:52 pm

    Op de retour naar de cv ketel, kan best maar als je een condenserende ketel hebt ga je je rendement daarvan toch in de war sturen. Vertrek zo hoog mogelijk en retour zo laag mogelijk.
    Of sla ik de bal mis?


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup wo okt 07, 2015 9:16 pm

    Moderne gasketels hebben een ingebouwde driewegklep die moeilijk te omzeilen is (besturing daarvan is geintegreerd in de ketelbesturing: als er geen warmtevraag is staat die altijd automatisch in de heetwaterstand en blokkeert hij de doorstroming van een cv-pelletketel).
    Je hebt dan in feite 2 opties:
    1) De cv-pelletkachel parallel aansluiten en met een geregelde driewegklep (of handbediende afsluiters) de stroming regelen zodat deze niet interfereert met de gasketel.
    2) De pelletkachel als 'slave' aansluiten door deze in serie op de retourleiding te plaatsen en de bestaande cv-thermostaat leidend te maken (hierdoor krijg je wel telkens een kort moment dat de gasketel aanspringt als er warmtevraag is, maar als de pelletkachel brandt zal deze snel weer uit gaan).

    Staar je zeker niet blind op Edilkamin. Er zijn kachels met een veel betere prijs-kwaliteitverhouding. Het belangrijkste is echter een goede leverancier/installateur. Zeker bij een CV-pelletkachel is dat belangrijk (veel complexere kachel + kennis over cv-systemen noodzakelijk).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van erwin wo okt 07, 2015 9:35 pm

    gaat dat allemaal niet te ingewikkeld worden als je met beide ook nog eens radiatoren én vloerverwarming wil verwarmen.
    kun je dan niet beter de gasketel gebruiken voor de vloerverwarming en de cv-pelletkachel voor de radiatoren.
    ik zeg zomaar iets...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van jeanhup wo okt 07, 2015 9:46 pm

    Nee, dat maakt verder niks uit. De vloerverwarming heeft altijd zijn eigen pomp, thermostaat, mengventiel etc.
    Het maakt verder niet uit waarmee het water verwarmt wordt. Als je met 2 systemen wil warmen wordt het natuurlijk altijd wat ingewikkelder dan met één warmtebron. Maar zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Een vloerverwarmingspompgroep is al complexer.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gast do okt 08, 2015 7:38 am

    Kijk, zo wordt ik steeds wat wijzer :-) Een vloerverwarmingspomp begrijp ik prima!
    Dan moet een pelletkachel eraan hangen ook te begrijpen zijn.

    Gesponsorde inhoud


    aansluiten hydro-kachel op  CV Empty Re: aansluiten hydro-kachel op CV

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 12:09 pm