Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gast za aug 10, 2013 9:22 am

    Hallo!

    Wij zijn grondig aan het verbouwen en zijn nu aan het uitkijken naar een pelletkachel.

    Ons huis in zo'n 450m3 groot (relatief klein) en wordt een (zeer) lage energiewoning. k-waarde 20.
    Wij zouden een pelletkachel plaatsen in de woonkamer op de plaats waar de schoorsteen stond. Dan loopt de afvoerbuis langs de twee slaapkamers (door de scheidingswand), en ook door de zolder (dit wordt later wellicht een slaapkamer).

    De kachel zou ook vlak bij de trap komen te staan, dus de warme lucht kan ook makkelijk via de trap de bovenste kamers bereiken als we de deuren openzetten.

    Enkel de badkamer kan hier misschien niet optimaal van profiteren maar dat zouden we dan met een elektrische verwarming oplossing als het echt te koud is. Onze droogkast in de badkamer zal misschien zelfs al voor voldoende verwarming zorgen.

    Zou 1 gewone pelletkachel ons hele huis kunnen verwarmen? Zonder een CV-systeem?
    Wij hadden eigenlijk eerst een CV-kachel in gedachten die ook ons water kan verwarmen, nadeel is dat deze zo enorm groot is voor de ruimte dat we dit eigenlijk niet meer zien zitten. Vandaar de vraag of de verwarming ook niet met een gewone pelletkachel kan.

    Iemand die hier wat verstand of ervaring mee heeft?
    Alvast bedankt!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gast za aug 10, 2013 10:30 am

    Beste,

    Als U spreekt over een woning met een K-waarde van 20 zal U zeker gaan werken met een balans ventilatie. Ik ga er dan ook van uit dat dit een ventilatie van het type D zal worden met warmte recuperatie. Het voordeel hiervan is dat de warmte dan vanzelf door de gehele woning verspreid zal worden. Wat ik wel zou doen is een afzuiging van de ventilatie net boven de kachel voorzien om een zo optimale verspreiding mogelijk te krijgen. Dan kan de warmte dus wel op Uw badkamer geraken. Het benodigde vermogen zou wel berekend dienen te worden door een energie deskundige. K20 is onvoldoende info, daar komen ook nog geleidings coëfficiënten enzovoort bij om het juiste benodigde vermogen te kunnen berekenen. De bedoeling is dat U ook bij -20°C warm krijgt. En ik zou toch steeds voor een bijkomend alternatief zorgen in de vorm van een airco die warm/koud kan blazen in geval van panne.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gast zo aug 11, 2013 7:17 am

    Mnee, geen balansventilatie. Gewoonweg geen ventilatie in ons huis. Het hoe en waarom van die keuze laat ik nu even in het midden, dat is een heel andere discussie ;-)

    Een energiedeskundige zal waarschijnlijk een goed idee zijn, ik zal eens opzoeken of er hier een in de buurt is.
    Bedankt voor je antwoord!
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van grossard.rob zo aug 11, 2013 10:24 am

    Moet je eens kijken of DUBO actief is in je buurt, maar een lage energiewoning zonder balansventilatie, ik hoop dat dat geen slechte keuze zal zijn.
    Daar je plaatselijk heel veel warmte creëert en dan niet afvoert en slecht verliest om wille van de goede isolatie.
    Ook het vocht in de vochtige ruimtes zal waarschijnlijk blijven hangen, als je bv lang met een stoomgenerator strijkt, kookt in een grote ruimte en je neemt de lucht van binnen ga je de vochtige lucht wel door de kachel trekken. (Of je moet externe lucht nemen) Ideaal lijkt me dat niet.
    Stel je vraag ook eens op Ecoobouwers? Daar zitten heel wat deskundigen en vindt je info over DUBO.
    Sommige gemeentes geven een terugbetaling of financieren dit.

    Met vriendelijke groeten.

    Grossard Rob
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Block zo aug 11, 2013 7:56 pm

    Ik vrees dat zelf op laag vermogen al snel te heet zou worden.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gast ma aug 12, 2013 3:23 pm

    De vraag is natuurlijk maar wat je verstaat onder laag energie. Passief bouwen is ook laag energie maar dat is toch nog een groot verschil. Zonder balans ventilatie zou ik toch zeker niet gaan werken zoals hier boven reeds aangehaald. Uiteindelijk is het grote probleem onvoldoende aanvoer van verse lucht, dit komt inderdaad nog bovenop problemen met condensatie enzovoort. Dat U systeem C niet wil kan ik perfect begrijpen maar een systeem D is wel een goed alternatief en naar mijn mening het beste voor een laag energie of passief woning.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gast ma aug 12, 2013 7:23 pm

    Hallo,
    Ik woon in een K20/E12, de hele woning verwarmen met 1 pelletkachel is geen probleem.
    Hier staat enkel een Edilkamin Seven 7kw, warmte genoeg, alleen in de badkamer heb ik elektrische bijverwarming voor de koudste dagen van het jaar.

    Zonder de balansventilatie zou ik er niet aan beginnen, isoleren en ventileren is een must.
    2x per dag 15minuten de ramen openen is niet ventileren maar verluchten.
    mvg,
    Dirk

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning? Empty Re: Pelletkachel als enige verwarming in lage-energiewoning?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 2:50 am