Ik heb net een winddichte ruwbouwwoning gekocht en zou deze graag verwarmen met behulp van een pelletkachel. Ik ben al bij 2 verschillende verkooppunten langsgeweest (beide met goeie ervaringen hier op het forum) maar ze spreken elkaar wat tegen. Vandaar dat ik graag jullie mening zou hebben.
De situatie is als volgt:
- Op het gelijkvloers moet enkel de woonkamer en open keuken van +/- 40m² verwarmd worden. De gang, wc en bergruimtes zijn geen leefruimtes en hier moet dus ook niet verwarmd worden.
- Op de verdieping zouden alle kamers lichtjes verwarmd moeten worden. Hier moet het geen 22° worden, maar een aanvaardbare temperatuur daar lijkt mij 18-19°. De badkamer zou op termijn eventueel los bijverwarmd kunnen worden met een elektrische verwarming indien dit nodig zou zijn.
- Overal dubbele beglazing, 8cm muurisolatie en 16cm dakisolatie. Er wordt nog PUR gespoten op het gelijkvloers.
- Zowel het gelijkvloers als de verdieping hebben een hoogte van +/- 2,50m en de kachel zou vrij centraal staan in de woonkamer. Bijgevoegde plannen verduidelijk de situatie.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
Nu had ik het idee om in de woonkamer een pelletkachel te plaatsen en in de schouw de kanalisaties bij in te werken. Deze zouden dan uitkomen in de nachthal en slaapkamer 1.
Verkoper A wist me te zeggen dat het niet aangeraden is om een kanalisatie naar boven te voeren vanwege het gebrek aan ventilatie. De kanalisatie in de slaapkamer zou al helemaal geen goed idee zijn. Er werd me een Edilkamin Story van 13kw aangeraden waarmee het gelijkvloers voldoende verwarmd zou kunnen worden en waarmee op de verdieping de kou gebroken zou kunnen worden met kanalisatie in de nachthal, op voorwaarde dat de deur naar de traphal openstaat voor de ventilatie. Beter zou zijn om voor de verdieping een aparte verwarmingsinstallatie te voorzien.
Verkoper B raadde een Edilkamin Funny van 11kw aan met kanalisatie naar de nachthal en slaapkamer 1. De temperatuur boven is vanzelfsprekend afhankelijk van de buitentemperatuur maar zou voldoende zijn voor mijn noden.
Als ik de tabel bekijk, zou ik voor een te verwarmen oppervlakte van +/- 110m² en 275m³ met een 11kw voldoende moeten hebben. Ik heb echter geen idee of de tabel rekening houdt met kanalisatie aangezien er altijd maar een beperkt aantal kw gebruikt zou kunnen worden voor de kanalisatie.
Is het dan misschien de beste optie om beide voorstellen te combineren en een Story van 13kw te installeren met kanalisatie naar de nachthal en slaapkamer 1?
Wat is jullie mening hierover of zijn er mensen met een gelijkaardige situatie? Het plaatsen van een pelletketel met cv zou ik willen vermijden vanwege de hogere kostprijs en het geringe verbruik van de radiators op de verdieping. Bovendien zou er dan ook nauwelijks een vlam te zien zijn.
Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!
Groeten,
Jeroen
Laatst aangepast door JeroenM op di dec 16, 2014 1:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Toevoeging isolatiegegevens)