Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
stef123
Fleur
jeanhup
krusty
Péétje Brik
Greenhorn
eddy1
grossard.rob
12 plaatsers

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron


    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast ma dec 14, 2015 10:46 am

    Dag Rob,

    Allereerst mijn excuses voor het (veel) te late antwoorden.

    Ik heb uiteindelijk een MCZ Musa Hydro gekocht van 15kw. Deze zal samen met 7m² aan zonnecollectoren op het dak zorgen voor de opwarming van het water in een buffervat van 800l.
    Dit water zal dan gebruikt worden voor zowel de vloerverwarming als het sanitair warm water.

    Nu zit ik met volgende vraag:
    De woning waar de pelletkachel zal geplaatst worden is ondertussen bepleisterd en wordt deze week nog van vloeichape voorzien. Met de winter voor de deur zal hier extra moeten in verwarmd worden voor het uitdrogen van de plakkerij en chape te bevorderen.
    Kan ik hiervoor de stralingswarmte van de pelletkachel gebruiken zonder de watertoevoer en -afvoer aan te sluiten? Het buffervat zal namelijk pas binnen enkele maanden geplaatst worden.
    Houdt dit een gevaar/probleem aan voor de kachel? Of volstaat het om de rookafvoer aan te sluiten en de kachel op te starten?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van jeanhup ma dec 14, 2015 10:58 am

    Jeroen: een cv-pelletkachel moet altijd zijn warmte kwijt kunnen aan het water. Je kunt deze kachel dus niet gebruiken zonder CV/buffer-aansluiting.
    Wat je eventueel wel kunt doen is een oude radiator direct aansluiten op de kachel met wat flexibele slang. Dan kan de kachel wel zijn warmte kwijt (wel niet te klein kiezen).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob ma dec 14, 2015 3:19 pm

    Merci, jeanhup, dat was ook mijn gedacht.
    Flexibele buizen trekken en wat radiators, 2dehands of nieuw (gamma of hubo soms -15%) en deze bovenop laten liggen.

    Isoleer je leidingen alvast sterk naar je buffervat zodat je weinig verlies hebt.

    Ofwel twee ir verwarmingen, bv,aldi vorige week die de massa ipv lucht opwarmt.

    Hoeveel externe aansluitingen heb je voor je buffervat?
    vat in vat systeem voor je warm water ivm de zomer?
    Zodat je met onvoldoende zon je kachel niet moet laten draaien.

    Kan je dubo niet aanspreken bij je gemeente of stad om de plannen te bekijken. Soms is dit gratis.

    Enfin, geen kritiek maar mss nuttige tips

    Mvg,
    Rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31546
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van erwin ma dec 14, 2015 3:29 pm

    hier staan heel wat goedkope okkasie radiatoren waarmee de hydrokachel voorlopig kan branden:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    of een bouwdroger gebruiken, vaak via de plakker of de chapper voor een klein prijsje te huren.
    indien niet dan vindt je wel ergens een verhuurpunt van bouwdrogers met google.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast di dec 15, 2015 10:36 am

    Bedankt voor de info. Ik informeer verder voor een bouwdroger en indien nodig plaats ik enkele elektrische kacheltjes bij.

    Rob, op het buffervat zitten vrij veel aansluitingen. Ik weet niet juist hoeveel. Het wordt normaal een Sanutal Pro-Clean 800L. In het vat zitten spiralen voor het onderscheid tussen sanitair warm water en het water voor de vloerverwarming.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van krusty di dec 15, 2015 10:55 am

    Bij [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    of gewoon op [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    In de veronderstelling dat je die nodig hebt voor een paar weken zal de tweede optie goedkoper uitkomen , je kunt het achteraf terug te koop zetten voor iets minder dan je ze zelf gekocht hebt.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron - Pagina 2 Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 13, 2024 8:26 am