Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
Greenhorn
ss
jan 49
7 plaatsers

    teer in de schouw

    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 9:48 am

    Hallo pellet stokers, vandaag de schouw gekuist tegen de winter, ik heb een schouw van 6 meter hoog, buiten dubbelwandig,

    wat mij opvalt bij het poetsen dat er zelfs op 6 meter hoogte nog veel teerafzetting is , dit krijg je onmogelijk zuiver met het schouwvegen, en zal elk jaar meer en meer worden, ik stook pellets van de Makro , ben ik de enige met dit probleem?

    groetjes
    Jan
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van ss di aug 13, 2013 4:11 pm

    Teer? Is die schouw ooit gebruikt voor een kolen- of houtkachel? Mijn rookkannaal staat er 4 jaar en al 4x gereinigd, behalve wat as/roet vind ik daar niets in...
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 5:20 pm

    Hallo SS, de schouw is 2 jaar oud en alleen gebruikt voor pellets (schouw van 8cm),misschien heeft het met de soort te maken, ik stook die van de Makro ,en zelfs boven aan de windkap kwam ik toch wat teer tegen

    groetjes
    jan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast di aug 13, 2013 5:25 pm

    Jan,
    kun je de schouw compleet beschrijven, dus van de uitgang van de kachel tot de uitmonding.
    M.v.g.,
    Dick
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 5:30 pm

    Beste, de schouw vertrekt met een t stuk achter aan de kachel, dan recht omhoog met enkelvoudige buis van 80 ,tot we buiten het dak komen, dan is het een dubbelwandige buis tot aan de nok met een anti-regen kop ,geplaatst door een erkende handelaar hier op het forum

    groetjes
    jan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast di aug 13, 2013 5:46 pm

    Creosoot komt bij een pelletkachel eigenlijk niet voor door de zeer complete en effectieve verbranding. Met de schouw lijkt niets mis afgaande op je beschrijving, hoogstens zou je kunnen zeggen dat 80 mm. voor een lengte van 6 meter wel echt aan de grens is.

    Ik zou in ieder geval de verbranding eens goed (laten) controleren qua verhouding lucht/pellets zeket op de lage vermogens want, zoals ss al zei, komt er normaal wat as en roet uit de schouw.

    Overigens is creosoot meestal door gebruik van een stalen borstel redelijk te verwijderen.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van ss di aug 13, 2013 5:51 pm

    Dick, teer komt ergens van het product dat er ter verbranding in die kachel gedaan wordt... Beter eens zien welke pellets? Afval? Is alvast mijn idee...
    Groeten,
    ss
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 5:55 pm

    zoals gezegd heb ik 2 jaar gestookt met pellets van de makro

    ga deze winter stoken met pellets van de groene kachel groetjes

    jan
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Greenhorn di aug 13, 2013 5:59 pm

    Jan,
    Bevindt die enkelwandige pijp zich misschien in een koude vochtige ruimte bv. een buitengarage of berging?In dit geval beter overal dubbelwandig gebruiken. Enkelwandig zou rapper toekoeken, maar teer? Ik vindt dat toch raar.

    Grtz,Patrick
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 6:17 pm

    Patrick, neen ik heb heb edil kamin met kanalisatie, de schouw gaat door de keuken en boven via de overloop door het dak naar buiten ,spijtig dat ik deze morgen geen foto heb gemaakt

    Jan
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Greenhorn di aug 13, 2013 6:53 pm

    Jan,

    Uw schouw is in orde en je zal geen teer krijgen in een enkelwandige pijp, zelfs al staat die pijp in een vochtige ruimte wat bij u niet het geval is.Kan maar één oorzaak hebben -zoals ss zegt- afval!Weeral een bewijs dat Din-plus pellets geen garantie voor kwaliteit is.Misschien in de toekomst eens over de groepsaankoop pellets nadenken?

    Grtz, Patrick
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 di aug 13, 2013 7:14 pm

    Beste, moest het niet zo ver zijn om ze gaan halen zou ik zeker overwegen om met de groepsaankoop mee te doen, maar het is voor mij meer dan 100 km, dan nog een bestelwagen gaan huren, dan komen ze voor mij wel duur uit denk ik

    groetjes
    jan
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van john-159 di aug 13, 2013 9:41 pm

    Bij mij ook lichte aanslag van creosoot in de buizen, ook dubbelwandig. Lijkt mij geen probleem.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast wo aug 14, 2013 9:17 am

    @Dicktwist: Rvs (roestvrij staal) buizen mogen niet met een stalen borstel gereinigd worden, dit dient gedaan te worden met een Nylon Borstel van een maat groter dan de oorspronkelijke diameter. Dus in het geval van jan 49 met een borstel diameter 100. 

    Creosool kan bij een pelletkachel zeker wel voorkomen. Dat heeft er mee te maken dat de kachel meestal op een laag vermogen draait en er dan eigenlijk geen goede verbranding is, dat kan opgelost worden door de rookgasventilator hoger te zetten maar dit heeft dan ook als gevolg dat het rendement omlaag zou gaan wat ik geen goed idee vind. Het is ook niet 2jaarlijks dat een schoorsteen gereinigd dient te worden maar jaarlijks. Dan is er ook niet zo veel afzetting in de buis en is dat geen probleem. Blijf er altijd mee rekening houden dat een pelletkachel nog steeds een houtkachel is..... alleen met een automatische, zuinigere werking. Dus onderhoud enzovoort blijven hetzelfde. 

    Ik vind het geen goed idee om rookgasventilators harder te zetten om een zuivere ruit te krijgen. Het rendement van de kachel hoort het voornaamste te zijn en niet hoe mooi de kachel brandt. Want laat ons eerlijk zijn, voor het estetische aspect zou niemand een pelletkachel kopen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast wo aug 14, 2013 7:41 pm

    @van den bosch ,als je  graag langer een propere ruit wil kan je niet anders ,trouwens als je om de 2 dagen je kachel moet uitzetten+opstarten (bij 24u branden) kost je dat  telkens stroom !ook  rendement weg !
    en ik denk dat toch bij velen het esthetische  ook mee telt ! vlammen die weerkaatsen op plafond en muren bv zie je niet met een zwarte ruit !

    maar het ging over de schouw: bij mij ook enkel wat stof niks teer (gemetste schouw) verbranding ok dus!


    Laatst aangepast door erwin op vr aug 16, 2013 9:34 pm; in totaal 3 keer bewerkt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van ss do aug 15, 2013 10:18 pm

    Beste Eric, je overdrijft, het stoppen en starten is helemaal niet zo'n energieverlies, het advies van Vandebosch is correct.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast do aug 15, 2013 11:12 pm

    ss telkens je uw kachel stopt en start ben je +-0, 600 kwh kwijt ! x 0,17 €cent/per kwh 3x per week gedurende +- 5 wintermaanden reken zelf maar  wat het voordeligste is !!!! bij mij gaat de uitvent gewoon omhoog 4 dagen een propere ruit ! en dan moet kachel toch uit om te kuisen deze methode vindt ik het meest logische ! uw afvoer vent een beetje hoger zetten verbruikt echt niet zoveel meer
    en waar blijft Europa met de a+ normen bij de pelletkachel ????


    Laatst aangepast door ericgtc op vr aug 16, 2013 12:03 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : 0,vergeten)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast vr aug 16, 2013 12:59 pm

    @EricGtc: Uw  kachel hoort zoiezo dagelijks uitgezet te worden aangezien de fabrikanten een dagelijkse reiniging van branderpot voorschrijven.....dus bent U fout bezig als U 4 dagen aan een stuk door stookt. Ik kan U garanderen dat dit niet de bedoeling is.

    U ziet iedere dag Uw eigen toestel en ik zie er 100 iedere maand. Als er eens een stof explosie geweest is door gebrekkig onderhoud en de venster 5 meter verder in de zetel ligt in 1000 stukken zou je wel begrijpen waarom ik dit zeg. Dus de uitleg die U geeft klopt niet, de kachel moet zoiezo iedere dag aan/uit geschakeld worden.

    En ik blijf bij het standpunt dat de rookgasventilator enkel dient om het inwendige proces doorheen de kachel te vervolledigen, hierna dient de schoorsteen de rest van de afvoer te doen.
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van pellbox vr aug 16, 2013 5:28 pm

    er wordt niet gezegd dat de rookgasventilator dient om de rook tot boven in schouw te duwen. Ericgtc zegt dat hij de ventilator wat hoger zet om de ruit properder te houden. Als de rookgasventilator te hoog staat blaas je veel warmte door de schouw en daar gaat het rendement.

    Een goed evenwicht is dus van belang. 4 dagen aan 1 stuk doorstoken raad ik ook niet aan. Dan kan je niet controleren of de verbrandingspot nog in orde is en kan je het niet even wat reinigen.

    De opstart kost wat meer dan gewoon gebruik, maar het duurt maar heel kort dat het verbruik veel hoger ligt. Dat duurt max een goeie minuut.


    Pellbox
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van erwin za aug 17, 2013 3:28 pm

    de kachel van jan49 is een edilkamin funny (met leonardo dus),
    daar kun je niet even de rookgasventilator wat hoger zetten zonder de instellingen van leonardo te veranderen.

    zoals reeds vermeld, vermoedelijk heeft de kachel veel in eco gebrand, of zijn de grenzen van leonardo niet goed afgesteld,
    of zijn de pellets de oorzaak.

    raad is dus om eens andere pellets te gebruiken en de kachel misschien eens opnieuw te laten afstellen,
    tevens een jaarlijks onderhoud van kachel en schouw is hier zeker aangewezen..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast zo aug 18, 2013 10:56 am

    @Erwin: Als je de historiek van de berichten naleest blijkt het een kachel te zijn die hier werd verkocht en dus door mij werd afgesteld. Dat zal dus het probleem niet zijn(afstelling). Ik denk dat het toestel nu zijn 3de winder ingaat en dan is het logisch dat de schoorsteen vervuild is. De venster blijft na 4 dagen stoken nog zuiver dus dan is de kachel wel voldoende goed afgesteld.Smile
    Dat er een onderhoud dient te gebeuren staat wel als een paal boven water.
    jan 49
    jan 49
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 113
    Registration date : 17-01-11

    teer in de schouw Empty teer in de schouw

    Bericht van jan 49 zo aug 18, 2013 6:20 pm

    Inderdaad Nicky , de kachel werd bij jullie aangekocht, de schouw word 2 keer per jaar gepoetst

    daar we elk jaar s'winters in Spanje verblijven hebben we op 2 jaar amper 2000 kg opgestookt

    ik denk niet als ge maar 1000 kg per jaar opstookt de kachel elk jaar moet gepoetst worden

    glas word om de 2 a 3 dagen gekuist

    groetjes
    jan
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van goldwing zo aug 18, 2013 9:32 pm

    Ja ik had ook een edilkamin een moon is het zelfde binnen werk en had ook dit probleem onder in de kachel was teer en heb al meerdere keren schouwbrand door gehad en altijd na 3 maand stoken heb toen de kachel weggedaan uit veiligheidsreden  
    bij mij ook buis 80mm tot boven dak uitsteekt  zoo moet het zijn de verkoper heeft alles zoo geleverd maar ook heel veel gebrand op stand 1
    Anonymous
    Gast
    Gast


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gast zo aug 18, 2013 10:35 pm

    1000kg is toch heel weinig !!!! als wij als pelletstokers om de 1000kg onderhoud moeten laten doen dan wordt het een dure grap per stooksezoen ,
    (3 keer per jaar) ,
    als de kachel goed afgesteld staat zoals Nicky zegt dan blijven er maar 2 mogelijkheden over, ofwel zijn het de pellets of wel is het de schouw
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van erwin zo aug 18, 2013 11:15 pm

    de afstelling van de kachel en de konstruktie van de schouw is ok, zoals bevestigd door nicky

    1000kg in putje winter met de kachel volle bak of 1000 kg op waakvlam maakt wel een groot verschil kwa vervuiling.. ik durf zelfs wedden dat er momenteel in de kachel ook teer zit..

    maar ik zou ook eens andere pellets gebruiken..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    teer in de schouw Empty Re: teer in de schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo apr 28, 2024 9:01 am