van Gast ma 25 feb 2013 - 17:07
Hey.
Ik moest me even voorstellen...
Vorig jaar begonnen met de renovatie van een 280m2 vrijstaande woning.
Bij mijn vorige woning stookte ik mazout en ging dus kiezen voor gas of hout.
Uiteindelijk gekozen voor:
* CV ketel op pellets: Hargassner classic lambda 22kw
* opslagsilo 2x2.5m voor 5 à 6 ton met aanzuiging
* zonne boiler met heatpipes 3 x 30 buizen.
* buffer vat van 950 liter
Voor dit systeem gekozen:
* moest geen garage hebben en had dus plaats
* Stoken op hout "zonder" onderhoud: reinigt zichzelf en weinig as weg te brengen
* heatpipes presteren ook in de winter/tussenseizoenen
* milieuvriendelijkheid
Dit systeem is in werking genomen ergens in oktober en het is dus mijn eerste stookseizoen.
Kwa verbruik ligt het hoger dan verwacht, maar ik ben de parameters nog aan het bijwerken.
Verder zijn er ook wat problemen met de ventilatie waardoor de binnenruimte te snel afkoelt.
In het begin ging hij het volledige vat van 950l op 70° brengen... dat werkte goed, maar de zakken gingen er goed door en de zon kon haar werk niet doen...
Nu is het zoeken naar de instellingen van de buitenvoeler, beste t° voor de chauffage (bv kiezen tussen 70° om snel warm te hebben of 45° maar dan een uur vroeger in gang schieten), ketel t°, retour t°, ...
Waar ik niet over tevreden ben:
* de silo !
Het werd me mooi voorgeschreven dat een tankwagen zou kopen en 5T zou komen inblazen en de afstand 30m mocht zijn...
Vandaag vul ik de silo met de hand...
Ik heb overal gezocht naar leveranciers die in bulk konden inblazen, maar al snel bleek dat dit behoorlijk duurder was dan zakjes leveren...
bovendien is die 30m van camion tot silo in praktijk afstand 20 of minder en zo zou nen kamion van 5T op mijn kasseien oprit moeten staan...
Ook de wegel naast mijn huis willen ze niet nemen want die is niet verhard...
Ik had beter een kleinere silo genomen en wat geld bespaard voor nen remorque...
* de pellets
Teleurgesteld over de pellets in België...
Het lijkt wel of die allemaal van dezelfde leverancier/importeur komen...
te weinig concurrentie...
Doen alsof er een tekort is aan pellets in de winter...
Een kwaliteitslabel dat faalt...
Ik zal dus een andere manier moeten vinden om aan pellets te geraken...