Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+42
747driver
pellbox
kempenaar
antonio1980
Luc B
Pcorsa
jeanhup
Toon-Viviana
krijgsheer
rotjer
vinnus1
av8647
kvkkvkkvk
povi1
rene vb
weske32v
colleken
gertdc
makhila
kitchenman
Luc Melis
grossard.rob
dumo
verhelsttje
trabbart
Peerke
Aeroscopic
Kris 42
alainvanackere
pol 2
Keteltje
jc
ss
steven
erwin
Fleur
nick1
krusty
pedro
spydi
Uthrex
Ikzelf
46 plaatsers

    Pellets - Algemeen gezever

    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Welke pellets kopen?

    Bericht van Ikzelf ma sep 12, 2011 9:12 am

    Hallo

    Midden oktober krijg ik mijn Rika Revo binnen.

    Hoe kan ik nu testen welke pellets voor mij het beste zijn?

    Wat is eigenlijk 'het beste zijn'?

    Zijn er merken/winkels die simpelweg DE BESTE zijn of is dit voor ieder verschillend?

    Alvast bedankt
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Uthrex ma sep 12, 2011 5:08 pm

    Er is voor de moment maar 1 merk waar ik nooit wat slechts over hoor. En dat is Badger. Met slecht, bedoel ik de kwaliteit Wink. Want de prijs, pfff. Had iets met gouden bomen en met diamant belegde pellets te maken.
    Verder weinig slecht nieuws over de meeste din+ pellets. Maar het simpelste... gewoon van wat merken een paar zakken gaan halen en testen. En als je een goede gevonden hebt, direct een pallet gaan halen. Want niet elk merk is even constant van kwaliteit (vind ik).

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    spydi
    spydi
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Leeftijd : 53
    Registration date : 04-01-10

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van spydi ma sep 12, 2011 5:19 pm

    En bij Je kachel leverancier na vragen waar Je de Rika het beste op kan laten branden,

    Ik zelf ben nog al te spreken over Premium van GPP,alleen heb Ik dit keer 10 zakjes Elite op proef mee besteld en Ik moet zeggen,de Elite is een heel erg mooie pellet zonder stof in de zakken donker van kleur en heel erg glad en glanzend en qua branden moet ie het ook goed doen,en dat heb Ik dan weer van Mijn kachel leverancier (die had ze nl. al geprobeert in de kachel)

    groetjes Friedrich


    _________________
    Artel Classic L,Artel Evo M (RR Pelletkachels) Pellets:Elite (GBS),Premium,Baltwood en Eik/Beuk pellets(GPP),Plospan pellets(Plomp groep)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Manier om pellets te testen

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 9:37 am

    Zoals sommigen wellicht gelezen hebben, hebben wij nu bijna een week onze pelletkachel (Extraflame Emma Plus) in huis staan.
    De meegeleverde pellets beginnen te slinken, dus wordt het tijd om naar een goed pellet merk gaan uit te kijken.

    Nu zit ik te denken over een manier om pellets te testen.
    Heb even gezocht maar zoveel is er niet over te vinden.

    Zonder enige diepgaande kennis van pelletkachels heb ik even volgend testscenario uitgewerkt:

    Pellet-Test:
    Van elk type pellets een vaste hoeveelheid in de kachel doen (bv. 5kg)
    Liefst niet teveel zodat de test niet te lang duurt, uiteraard wel genoeg dat de kachel goed op temperatuur kan komen.

    Dan de kachel op volle sterkte laten branden tot alle pellets op zijn.
    Terwijl de kachel brandt op regelmatige tijdstippen de temperatuur van de rookgasafvoer en van de warme lucht (die de kamer verwarmd) opnemen en opschrijven (elke 10 minuten bv.)

    Als de kachel uit is, helemaal uitkuisen, kijken of er iets aangekoekt zit in het mandje, opschrijven hoeveel gram as je eruit haalt.

    Als je dit doet met een aantal verschillende pellet-merken, dan krijg je mijns inziens toch een redelijk goed beeld over de kwaliteit van de pellet in kwestie, je weet hoeveel warmte ze afgeven, hoeveel as ze achterlaten en of ze aankoeken in het mandje.
    Eventueel kan je ook nog opschrijven hoeveel stof er uitkomt bij het ingieten van de pellets.

    Is dit een goede manier, of sla ik de plank volledig mis Smile ??

    Alvast bedankt
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van pedro wo feb 29, 2012 9:44 am

    Het wordt uitkijkn naar een goed merk pellets schrijf je?Ben je dan niet tevreden over je huidige pellets?

    Je kan het natuurlijk doen zoals u schrijft in uw pellettest,maar voor mij persoonlijk is dit een stap te ver! Wink
    Ik persoonlijk kijk naar prijs/kwaliteit,ttz ik geef nooit meer dan 3,50€ per zak,dr mag niet teveel stof in de zakken zitten,en geen koek achterlaten in de vuurkorf.
    Qua warmte merk ik niet zo heel veel verschil tss alle pellets,ook al omdat iedere dag verschillend is qua temperatuur/vochtigheid buiten.
    Maar om nu echt de as te gaan wegen en telkens 5kilo pellets te testen, Laughing ,mijn vrouw verklaart me gek geek

    Wat natuurlijk niet wegneemt dat je zo wel een overzicht kan krijgen van de geteste pellets Wink

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van krusty wo feb 29, 2012 10:00 am

    Misschien ook het aantal pelletjes tellen die in een zak zitten lol!
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Uthrex wo feb 29, 2012 10:26 am

    En de lengte nakijken. Want lange pellets zorgen voor een onregelmatige toevoer. Wat dan eigenlijk weer zal leiden tot een minder verbruik tenzij ge de toevoer hoger moet zetten Smile


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 10:53 am

    Over mijn huidige pellets ben ik wel tevreden, omdat deze werken Smile
    Meer kan ik er ook niet over zeggen

    Maar heb nog geen idee wat deze kosten (heb 250kg gratis bij de kachel gekregen).
    En als techneut vraag ik mij dan toch al direct af of er voor dezelfde prijs niets beters beschikbaar is, of misschien zelfs voor een lagere prijs...

    Mijn test is misschien inderdaad wat vergaand, je bent er misschien een weekend mee bezig, maar dan heb je wel de beste pellet voor jou kachel, dus die tijd wil ik er wel insteken.
    Gelukkig is mijn vriendin mijn perfectionisme al gewoon Razz, dus die zal er niet teveel woorden aan vuil maken Smile

    Zal mij er van't weekend eens aanzetten en de resultaten terugmeten Smile
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van nick1 wo feb 29, 2012 11:20 am

    Dan is die test representatief voor de lading pellets die op dat moment gekocht worden. Kan echter goed zijn dat de volgende lading van hetzelfde merk niet meer/minder voldoet wegens andere samenstelling bij produktie. Wink


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 11:23 am

    Beste Starter,

    Ik vrees dat uw test een verkeerd beeld gaat geven van sommige pellets. Om een goede test te doen moet je volgens mijn bescheiden mening een tijdje met een bepaald merk doorstoken want op één lot (zelfde merk, zelde aankoop- en productiedatum) kan al een hemelsbreed verschil in pellets zijn. Af en toe zit er een zakje tussen van een betere of een mindere kwaliteit of ééntje met veel stof. Als je er zo één treft om uw test te doen, ga je dat merk misschien verkeerd beoordelen.

    Een ander aspect waar je rekening mee moet houden zijn de parameters. Een pellet die middelmatig presteert kan mits aanpassing van de parameters ineens een goede of een slechte pellet worden.

    Toch vind ik het fijn dat je iets onderneemt om het koren van het kaf te scheiden en kijk ik uit naar uw testresultaten. Laat ze ons weten Cool
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 11:38 am

    @nick1 & Doin:
    Als er zoveel verschil zit tussen verschillende zakken/palletten/lots dan zeg je eigenlijk dat het helemaal niet uitmaakt wat voor pellets kiest, omdat je toch bij elke zak die je opentrekt iets anders voor je kiezen kan krijgen.

    Ik ga er toch vanuit dat een pelletfabrikant verschillende controles uitvoert op zijn productielijn, uiteraard zullen hierop marges gehanteerd worden en zal je niet altijd 100% dezelfde pellets hebben, maar zo groot mag dat verschil ook niet worden.

    @Doin:
    Aan de parameters had ik inderdaad ook al gedacht, echter zijn er van mijn kachels geen parameters beschikbaar op dit forum, en heb ik nul kennis van die instellingen.
    Dus ik ga gewoon testen met mijn kachel, met de huidige parameters, en kijken welke pellet het beste brand in die situatie.

    Ik zal mijn resultaten terugmelden, maar inderdaad kunnen/zullen deze verschillen voor iemand met een andere kachel, of zelfs met dezelfde kachel maar andere parameters.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Fleur wo feb 29, 2012 12:32 pm

    vyruz

    hoe ga je de samenstelling van de pellets onderzoeken ??
    dat lijkt mij toch een belangrijk vooronderzoek eer jou proces aan bod komt.
    (heb je een goede advocaat achter de hand ??)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 12:46 pm

    Fleur,
    samenstelling vind ik minder belangrijk, hoeveel chloor, zwavel etc er in zit zegt mij eerlijke gezegd niets Embarassed

    Wat ik wel belangrijk vind is hoe ze in mijn kachel branden Smile

    Waarom een advocaat?
    Denk je dan dat ik problemen zou kunnen krijgen met pellet fabrikanten?
    Zoals ik al zei zullen de resultaten die ik bekom eigen zijn aan mijn kachel, met mijn parameters.
    Ik hoop hiermee enkel een nuttige bijdrage aan het forum te kunnen leveren in de vorm van een test die iedereen voor zich kan uitvoeren, het spreekt voor zich dat een pellet merk dat voor mij goed is, niet noodzakelijk voor iemand anders goed zal zijn...

    Zou natuurlijk ook pellet A,B en C kunnen vermelden ipv. merknamen Smile
    Dan bezorg ik niemand een slechte naam, maar kan ik wel mijn resultaten laten zien en kan wel iedereen zien of er noemenswaardige verschillen zijn...
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Fleur wo feb 29, 2012 12:54 pm

    vyruz
    met samenstelling bedoel ik grondstof ,hardhout,zachthout of een allergaartje
    k zou toch opletten om grote uitspraken te doen met iets wat fabrikanten op de markt brengen ,het zal ook wel zo n vaart niet lopen maar toch.
    maar je hebt altijd nog uthrex achter jou staan natuurlijk...gelukkig


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 1:00 pm

    @Fleur: Bedankt voor de waarschuwing, kan mij inderdaad wel inbeelden dat sommige fabrikanten bij de eventuele resultaten aanstoot zouden nemen.

    Dus ik denk dat ik gewoon maar geen merknamen ga noemen, dat maakt toch niet uit voor de andere lezers van dit topic.
    De bedoeling van dit topic is niet de beste pellet (voor mij of iedereen) te vinden, maar een goede testmethode te vinden zodat iedereen voor zich de beste pellet kan zoeken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van erwin wo feb 29, 2012 9:21 pm

    wat betreft het wegen van de asse nog het volgende meegeven,
    sommige pellets hebben lichtere assen, dus er zal minder achterblijven in de vuurhaard, maar verder in de kachel zal er ook een gedeelte liggen, dus dit kan ook een verkeerd beeld geven tov pellets met zwaardere assen waar je meer gaat wegen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo feb 29, 2012 9:42 pm

    ik zou toch niet te veel veranderen van pellets wanneer je een goede vasthebt.
    Een paar merken uitproberen, de beste eruit kiezen en misschien af en toe eens experimenteren voor de hobby met andere pellets.

    Heb trouwens al volgende vaststelling gedaan : Hoe ouder uw pelletkachel, hoe meer merken hij goed kan verteren.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van steven wo feb 29, 2012 9:52 pm

    per seizoen ga je andere resultaten hebben bij hetzelfde merk


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast do maa 01, 2012 10:23 am

    Op zich al 4 jaar wat verschillende soorten geprobeerd, dure, goedkope, harde, zachte. Morgen word er weer 5 ton afgeleverd van de Pellet-Shop uit Nederland.
    EN+A1 norm.Deze pellets komen uit Duitsland en bestaan voor 80% uit hardhout en 20 % uit zachthout.
    Pikant detail: de pellets worden in bulk gecertificeerd aangeleverd incl. het certificaat maar omdat ze overgepakt worden mag het bedrijf er dan geen certificaat bijdoen. Regeltjes !!
    Prijs is goed voor deze pellets ( 282 Euro per 1000 kg incl. BTW en bezorging) en ik hou het forum wel op de hoogte wat de "bevindingen" zijn.
    Overigens levert dit bedrijf ook in België zonder meerkosten.
    Succes allemaal en groeten, Aad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast do maa 01, 2012 10:17 pm

    Wat alle ouwe rotten in het vak hier volgens mij zullen bevestigen is dat geen enkel maar dan ook geen enkel merk er in slaagt om een volledig seizoen dezelfde kwaliteit te leveren en dat jaar na jaar.
    Het zou me verwonderen als er hier iemand zit die al jaren met één en dezelfde pellet stookt en met contunue dezelfde kwaliteit !
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Fleur do maa 01, 2012 10:44 pm

    hier zit er allezins ene ,3 jaar dezelfde kwaliteit,2 kachels in 2 verschillende huizen,15.000kg verstookt.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast vr maa 02, 2012 7:26 am

    Denk dat bijna iedereen op zoek is naar de voor hem/haar beste pellet.
    Moet zeggen dat ik met b.v. Plosplan wel goede resultaten had maar toch kijk ik verder.
    Wie weet kom ik de "beste" nog wel eens tegen.
    Vind ik die zal ik er denk ik na al die jaren wel mee blijven stoken (maar je weet het maar nooit).
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van ss vr maa 02, 2012 11:10 am

    Ik moet Fleur gelijk geven, mijn ervaring is dezelfde als de zijne, Badger is zowat de enige die er volgens mij in geslaagd is om constant dezelfde kwaliteit te bieden. In drie jaar tijds heb ik verschillende tests gedaan (Pallet Badger en daarna tussendoor regelmatig een paar zakken gaan halen)en Badger gaf mij steeds dezelfde resultaten, spijtig genoeg zijn deze pellets duur, zeker als je ze gaat vergelijken met bijvoorbeeld de Makro. Behalve voor Badger dus, moet ik Windaddict gelijk geven, geen constante kwaliteit...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty voorraad pellets

    Bericht van Gast wo jan 09, 2013 5:06 pm

    Ze sporen de mensen aan om een pelletkachel te kopen .
    Om zuinig en goedkoop te stoken nu kom ik tot de conclusie dat er problemen zijn om pellets te verkrijgen en ze voorspellen dat het nog erger gaat worden.
    Er zijn teveel pelletkachels verkocht de laatste tijd en kunnen niet meer volgen om pellets te maken krijg ik op sommige plaatsen als antwoord wat nu?
    Begin stillaan te twijfelen om een pelletkachel aan te schaffen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gast wo jan 09, 2013 5:15 pm

    Hoeveel vrachtwagens met elk 24 palletten met elk 66 zakjes van 15 kg. kun je opslaan? Even op de link klikken en bestellen. Pellets worden nog steeds gemaakt van afval van zagerijen en er is nog steeds een overschot.

    Anders even zoeken op Firestixx met de zoekfunctie op het forum, is recent een leverancier in België bijgekomen.

    Gesponsorde inhoud


    Pellets - Algemeen gezever Empty Re: Pellets - Algemeen gezever

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:55 pm