van boxke wo 4 nov 2015 - 23:25
@Erwin:
De ruimteventilator schakelt met het active systeem en in 'auto' temperatuur mode, tussen standen 1 tem 3 voor de ruimteventilator. In deze 'auto' mode schakelt de ruimteventilator niet naar stand 4 of 5. Staat ook zo vermeld in de handleiding.
Of het effectieve toerental van de ruimteventilator constant blijft of afwijkt over de jaren gebruik? Er is geen meting in de kachel die mij als gebruiker een snelheidsindicatie geeft. Gezien het een simpele AC-motor is zonder encoder of meet-eenheid, wil dit zeggen dat de ventilator een vaste spanning krijgt toegeleverd per ingestelde stand, en dat naargelang de wrijving (aangekoekt stof of onbalans of uitslijten) de effectieve snelheid daalt.
Nu wil het lukken dat ik gisteren de kachel al eens 1 dagje laten branden heb, en dat de temperatuur hoger ging (naar 160 graden) en gevoelsmatig de ruimteventilator precies minder hard blaasde; heb hem handmatig stand hoger ingesteld dan de brandstand. Afwijkend aan vorige jaren, heb ik dit jaar de ruimteventilator met fijn borsteltje en stofzuiger gekuist zonder deze uit het toestel te vijzen en heb de rotor uiteinden in de rubber pakking ook niet van druppeltje verse olie voorzien - zal komende dagen dit alsnog doen.
Temperatuur gemeten in de uitlaat (uitlezing op het kachel) ging vorige jaren in uiterste omstandigheden nooit boven de 155 graden. Meestal staat deze temperatuur rond de 120 graden bij brandstand 3 en klimt naar de 155 graden in stand 5. In de specificaties van de kachel staat echter getal 160 graden vermeld, maw de 160 graden is niet direct abnormaal.
Zover zijn de bevindingen conform met de specificatie die je van het toestel kan terugvinden.
gr,
Boxke