van Soul wo nov 16, 2016 8:14 pm
Neen, die bak is niet gloeiend heet.
Hierbij het hele verhaal :
Voorheen stond de kachel steeds op auto.
Enkele weken terug is het een tijdlang zacht weer geweest, laten we het omschrijven als te koud om zonder verwarming te zitten, te warm met verwarming.
Toen stond de kachel op de minimumtemperatuur van 15°C en dan was het snikheet binnen.
Op aangeven van de installateur heb ik geprobeerd om de ventilator een stand hoger te zetten.
Op de afstandsbediening, kachel op manueel : branden staat op 2 blokjes, ventileren staat op 3 blokjes, temperatuur ingesteld op 22°C.
En dan blaast de ventilator normaal. En dit voor een vijftal dagen.
Instellen op 23°C lukt ook zonder dat hij extreem hard begint te blazen.
De kachel staat ingesteld op 22°C en het is binnen 21°C en toch niet zo warm als toen die enkele weken terug ingesteld stond op 7°C minder…
Als ik de temperatuur wat hoger instel om de ruimte wat sneller warmer te krijgen, ik heb geprobeerd op 27°C, branden op 4 blokjes, ventilator op 5 blokjes, dan doet hij wat ik vraag en blaast de ventilator harder dan op 3 blokjes maar niet keihard.
Maar eens ik dan de temperatuur instel op 22°C, branden staat op 2 blokjes, ventileren staat op 3 blokjes, dan begint hij redelijk snel toch weerom keihard en keiluid te blazen voor ongeveer 25 minuten.
In vergelijking met de AUTO stand :
- lijkt het mij wel dat de kachel niet de gevraagde temperatuur haalt (kamertemperatuur blijft hangen op 21°C ipv de ingestelde 22°C of 23°C te halen)
- het verbruik van pellets toch 20 % hoger ligt.
En ’t is niet dat de kamertemperatuur omhoog gaat als de ventilator zo overdreven blaast, het is gewoon veel wind en veel lawaai. En je voelt tocht door het blazen.
Maar ondertussen sedert een paar dagen :
Hard en luid blazen van de ventilator is ondertussen volop terug. Ook de tijd is toegenomen, zitten nu beurten van ongeveer 1 uur tussen…
Ondertussen op de afstandsbediening vastgesteld :
Gisteren : stond ingesteld op verwarmen 2 blokjes en ventilator 3 blokjes : ineens alle blokjes van verwarmen weg.
Vandaag : stond ingesteld op verwarmen 2 blokjes en ventilator 4 blokjes, ventilator begint weerom ontzetten luid en hard te blazen en op de afstandsbediening zijn alle blokjes van de ventilator weg.
De temperatuur is ingesteld op 22 °C, maar de kachel verwarmt tot 23 à 24°C…
Lijkt wel dat ze de pedalen volledig kwijt is...