van grossard.rob wo feb 09, 2022 1:11 pm
Zolang je verbonden bent met het net sowieso.
Off grid is zoals al gezegd een utopie in belgië voor de doorsnee belg.
(Mijn installatie zit al verover de 30000€ (panelen, batterij, ventilatie, zonneboiler, pelletkachel)
Ik zou nog ergens een aggregaat moeten kunnen koppelen om op dode momenten te laden ofwel een slimme sturing om op dynamische tarieven te spelen)
Maar je komt al een heel eind met zonnepanelen en een batterij, subsidies meegerekend, is er maar weinig wat stabiliteit bied qua investering.
Het blijft win win, vraag het aan degenen die vorig jaar nog vloekten op het debacle met de tellers, toch zijn die nu wel blij want alles wat ze zelf maken,
moeten ze niet via een duur variabel contract kopen; je huis wordt meer waard, je epc verhoogt, minder stress over de prijzen...
Voor mij geld dat door de batterij ik voor mezelf kan zeggen, meer als 70% op jaarbasis wat ik zelf geproduceerd heb, heb ik ook zelf effectief (met vertraging) verbruikt. Alles wat overgeproduceerd wordt kan ik verkopen en help ik toch de stroom van gas en kerncentrales weg qua vervuiling.
Anderzijds ben je voor je eigen gedeelte niet zo onderhevig aan prijsschommelingen, nu is het in ons voordeel, mocht de stroom ineens spotgoedkoop, goedkoper dan de afschrijving op je investering zijn verlies je. Maar dan nog, het is een investering die 1maal gedaan wordt voor x aantal jaar en daarna zit je gebeiteld.
Ik heb de eerste 3 jaar na plaatsing dezelfde voorschotten gehanteerd als het jaar waarin de zonnepanelen geplaatst werden,
mijn totaal verbruik schommelde telkens op jaarbasis tussen 4000 en 4500kwh maar er was wel een dalende lijn in terugbetaling,
1ste jaar 1800€
2de jaar 1400€(introductie prosumententaks)
3de jaar 1200€
Op iets meer dan 6 jaar was de installatie terugverdiend, geen gsc, geen belastingsverminderingen.
Ik hanteerde dezelfde voorschotten als voordien en telde de terugbetalingen op totdat ik aan het bedrag van de installatie kwam.
En ja het massagebad, die is er samen met de saunaton gekomen omdat we wellness fanaten zijn allemaal hier, zelf de kids, maar met enkel entreegeld van gemiddeld 120€ tot 180€ tegenwoordig (geen eten noch drinken inbegrepen) in een saunacentrum hebben we die dingen zelf geplaatst.
Ook hier zie ik dat als een afschrijving, ik budgetteer maandelijks hetzelfde bedrag af als de inkom, alleen hebben we er nu onbeperkt toegang toe...
't is vaak hoe je er tegenaan kijkt. Zelfs nu blijven panelen interessant, maar informeer je goed en wacht tot de zomer, door de stroomprijzen hanteren de installateurs duurdere prijzen door de grote vraag en soms krapte in stocks.
Een heel goed youtubekanaal is van full energy torhout, daar kan je heel veel info vinden!