Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

atlasgust


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Vraag om raad

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vraag om raad Empty Vraag om raad

    Bericht van Gast ma jun 14, 2010 11:37 pm

    Dag allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en zou jullie graag om raad willen vragen. Het is als leek zo moeilijk wegwijs te geraken in "pellet-world"...

    Bedoeling is om een pelletkachel aan te schaffen die gebruikt zal worden als hoofdverwarming.
    Inhoud van de te verwarmen ruimtes is 216 m³verdeeld over 4 kamers dus volgens de info op dit forum een kachel van 10,8 KW.

    Gezien het gaat over een klein romantisch landelijk huisje, gaat mijn voorkeur uit naar een nostalgische pelletkachel. Ik dacht aan een Quadra Fire of een Harman of een Hearthstone Heritage (van deze laatste vind ik hier in België geen gegevens). Zijn er nog andere merken die dergelijke kachels hebben?

    Bovendien zou het een kachel moeten zijn die zo weinig mogelijk lawaai maakt (gezien de "grootte" van mijn peperkoeken huisje bij voorkeur geluidsloos maar dat is een utopie neem ik aan?) en waarvan de vlammen het meest op een traditioneel haardvuur gelijken (misschien leveren de imitatie houtblokken van de Quadra Fire hier een bijdrage?)

    Bestaat er zoiets als een timer zodat je bv. de kachel de ganse dag op 18°C kan laten branden en tegen 17u kan laten opspringen naar 22°C?

    Is enkel een horizontale buis naar buiten voldoende of moet er ook een buis recht naar boven tot boven het dak?

    Welke zijn de betrouwbare goede vakmannen je terecht kan?

    Ik hoop dat met de aanschaf van een pelletkachel mijn verwarmingsproblemen van de laatste jaren zijn opgelost en dat ik deze winter lekker knus én warm kan doorbrengen!

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Elke
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van jeanhup di jun 15, 2010 12:39 am

    Hoi Elke,

    Voor een goed geisoleerde woning van 216m3 zal een pelletkachel van 10,8kW inderdaad net genoeg zijn (zie ook het grafiekje op deze pagina - hier staat ook informatie over de minimale vereisten van de rookgasafvoer). Of de plaatsing van één 10,8 kW kachel ook effectief zal zijn hangt van de distributiemogelijkheden van de warme lucht af:
    - staan de kamers in open verbinding met elkaar of zijn deze min of meer gescheiden?
    - beschikt de kachel over één of meerder uitstroomopeningen en waarheen zijn deze gericht (of waarheen kun je ze leiden indien kanaliseerbaar)?
    - een (bijna) geluidloze kachel werkt meestal zonder geforceerde ventilatie van de opgewarmde lucht - dit lijkt me niet ideaal in jouw situatie gezien het feit dat de warmte tot in 4 kamers moet komen. Het zal uiteindelijk wel lukken maar efficient zal het niet zijn en het zal zeker ook niet snel gaan.

    Afhankelijk van de isolatiegraad en de indeling van je ruimtes kan het dus zijn dat je een zwaardere kachel nodig hebt, eventueel van een kanaliseerbaar type met extra uitstroomopeningen.

    Wat betreft je vragen over de temperatuurregeling van een pelletkachel: deze zijn sterk afhankelijk van het merk. Bij de meeste goedkope tot middenklasse merken kun je de temperatuur niet heel nauwkeurig regelen. Wat je wel kunt regelen zijn aan- en uitschakeltijdstippen en de temperatuur waarbij de kachel automatisch overschakelt naar de eco-stand (dat is de laagste stand waarop de kachel kan branden - dan kan de temperatuur echter nog steeds iets oplopen). Als je eenmaal de werking en de beperkingen een beetje doorhebt kun je daarmee uiteindelijk wel een programmering vinden die bij je behoefte past. Maar zo nauwkeurig als een CV-sturing zal het niet worden.

    Welke merken je kunt kiezen voor een nostalgisch type en welke vakmannen daarin betrouwbaar zijn weet ik niet, maar daar kunnen andere forumlezers die ervaring hebben met een specifiek merk en dealer je vast mee helpen.

    Veel succes met je zoektocht!

    vriendelijke groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van Gast di jun 15, 2010 10:27 am

    Als lawaai belangrijk is voor u, luistert eerst naar de kachel die je wenst te kopen.
    Niet in een grote showroom, maar in een plaats vergelijkbaar met de kamer waarin je ze zal plaatsen.
    Laat ze zeker eens branden op de hoogste stand.
    Vertrouw alleen je eigen oren (of als het kan een dB-meter).
    En leer uit mijn fout: ik heb de kachel die ik gekocht heb, een Quadra-Fire Santa Fe, niet gehoord.
    Die was niet aan een schoorsteen verbonden. Men liet mij luisteren naar een Mercury van MCZ, die op laag niveau brandde.
    Ik vertrouwde de werknemer van de N.V. V...
    Je moet ook weten dat de Santa Fe op de hoogste stand slechts na 12/13 minuten voluit gaat. Dan eerst komen de warmte ventilatoren in actie.
    Het geluid schommelt dan rond de 60 dB op mijn Voltcraft SL-50.
    Op stand twee en een (de laagste stand) is het geluid duidelijk minder na twee tussenkomsten van een technieker van Fero, de invoerder.
    Maar toch nog altijd storend op den duur.
    (We hebben zes keer een technieker van Fero over de vloer gehad, niet alleen voor het geluid!)
    Mijn vrouw gebruikt nu een goede hoofdtelefoon om naar de tv te kijken en te luisteren.
    Dat houdt wat het geluid van de kachel tegen en maakt het dragelijker.
    Zo zie je maar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vraag om raad Empty Verkoop pelletkachel

    Bericht van Gast ma sep 13, 2010 12:48 pm

    Kan men hier op het forum een aanbieding plaatsen om de mogelijke verkoop van mijn pelletkachel
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van player ma sep 13, 2010 1:02 pm

    Hoi Soeki,

    Je vraag staat hier verkeerd. Een aanbieding van je pelletkachel kan je [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] plaatsen


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van Gast ma sep 13, 2010 1:28 pm

    Elke schreef:Dag allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en zou jullie graag om raad willen vragen. Het is als leek zo moeilijk wegwijs te geraken in "pellet-world"...

    Bedoeling is om een pelletkachel aan te schaffen die gebruikt zal worden als hoofdverwarming.
    Inhoud van de te verwarmen ruimtes is 216 m³verdeeld over 4 kamers dus volgens de info op dit forum een kachel van 10,8 KW.

    Gezien het gaat over een klein romantisch landelijk huisje, gaat mijn voorkeur uit naar een nostalgische pelletkachel. Ik dacht aan een Quadra Fire of een Harman of een Hearthstone Heritage (van deze laatste vind ik hier in België geen gegevens). Zijn er nog andere merken die dergelijke kachels hebben?

    Bovendien zou het een kachel moeten zijn die zo weinig mogelijk lawaai maakt (gezien de "grootte" van mijn peperkoeken huisje bij voorkeur geluidsloos maar dat is een utopie neem ik aan?) en waarvan de vlammen het meest op een traditioneel haardvuur gelijken (misschien leveren de imitatie houtblokken van de Quadra Fire hier een bijdrage?)

    Bestaat er zoiets als een timer zodat je bv. de kachel de ganse dag op 18°C kan laten branden en tegen 17u kan laten opspringen naar 22°C?

    Is enkel een horizontale buis naar buiten voldoende of moet er ook een buis recht naar boven tot boven het dak?

    Welke zijn de betrouwbare goede vakmannen je terecht kan?

    Ik hoop dat met de aanschaf van een pelletkachel mijn verwarmingsproblemen van de laatste jaren zijn opgelost en dat ik deze winter lekker knus én warm kan doorbrengen!

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Elke

    Beste,

    Indien U weinig geluid wenst en toch 4 ruimtes wenst te warmen zou ik U aanraden te werken met een thermokachel waarop U radiatoren kan aansluiten om U warmte goed te verspreiden. Hierop kan U dan een draagbare kamerthermostaat aansluiten die U plaatst in de ruimte die U zelf wenst. Wel even kijken naar de mogelijkheden om met de buizen weg te geraken.

    Groeten,

    Vandebosch
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van Gast ma sep 13, 2010 7:34 pm

    Bestaat er wel een mogelijkheid die al je problemen ineens kan oplossen: vier kamers te verwarmen (gelijktijdig ?), samen 216 kubieke meter; bijna geruisloos met een verwarmingselement dat lijkt op een houtvuur. Is er iet wat isolatie? na-isolatie bv. van de spouwmuren...
    Waar komt de thermostaat. Als die te dicht staat bij de verwarmingsbron, zullen de andere kamers dan genoeg warmte hebben!
    Je zou kunnen gaan voor grote radiators, die je onder de vensters zet, aangestuurd door een aardgas brander ergens in een kast. Met een correcte rookafvoer natuurlijk. De brander zou niet te zien zijn (en geruisloos) en de radiators zouden niet opvallen en toch voldoen aan de warmte vraag.
    Voor de rustieke look zou je kunnen kijken naar een soort inbouwcasette die alleen een houtvuur nabootst. (Ik heb een zus die zoiets heeft dat gaat met electriciteit). Maar nep is toch ook dat niet.
    Maar je zocht een pelletkachel. Vergeet dan mijn antwoord.

    Gesponsorde inhoud


    Vraag om raad Empty Re: Vraag om raad

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 6:17 pm