Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+35
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
erwin
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
39 plaatsers

    Zelf jaarlijks onderhoud doen


    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di 4 okt 2011 - 11:50

    De schouw maak ik zelf zuiver, en waarschijnlijk de pelletkachel ook volgend jaar dan toch.
    Denk met een beetje handigheid en de tijd genomen hiervoor moet het lukken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 9 okt 2011 - 4:10

    weet iemand hoe je groot onderhoud moet doen van MCZ vega?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 9 okt 2011 - 10:31

    Ach groot onderhoud, kan je zelf ook wel hoor, alleen de schoorsteen geeft een probleem, je heb normaal een attest nodig dat deze gekuist is dacht ik, je kan dan wel je schoorsteen ook zelf kuizen , maar dan heb je niet een attest, Oja groot onderhoud, dat doen ik zelf en niet buiten, met een zeer krachtige Stofzuiger en wat goed borstel gerief kom je er ook wel uit, weet je niet hoe het moet voor jouw kachel, normaal heb je toch een zeer goede documentatie waar dit is vermeld, anders moet je maar eens zoeken op internet, heb ik ook gedaan en gevonden Laughing
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin zo 9 okt 2011 - 15:04

    H.W. schreef:Ach groot onderhoud, kan je zelf ook wel hoor, alleen de schoorsteen geeft een probleem, je heb normaal een attest nodig dat deze gekuist is dacht ik, je kan dan wel je schoorsteen ook zelf kuizen , maar dan heb je niet een attest,

    eerst eens navragen bij je verzekeringagent of een attest vereist is, als je het zelf mag doen neem dan wat fotos als bewijs achteraf


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 9 okt 2011 - 15:46

    erwin123 schreef:
    H.W. schreef:Ach groot onderhoud, kan je zelf ook wel hoor, alleen de schoorsteen geeft een probleem, je heb normaal een attest nodig dat deze gekuist is dacht ik, je kan dan wel je schoorsteen ook zelf kuizen , maar dan heb je niet een attest,

    eerst eens navragen bij je verzekeringagent of een attest vereist is, als je het zelf mag doen neem dan wat fotos als bewijs achteraf

    Gaan dat dus eens vragen bij de verzekeringsagent,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast wo 12 okt 2011 - 14:27

    Wij hebben enkele weken geleden ook ons jaarlijks onderhoud laten uitvoeren van onze Edilkamin Polaris. De eerste keer, want we hebben de kachel nog maar in gebruik van vorig jaar. De winkel waar we de kachel gekocht hebben, doet zelf geen onderhoud enkel plaatsing. Als je een onderhoud wenst, maken zij een afspraak met de officiële verdeler van EK. Noot meer.... Als ik hier lees wat anderen maar voor hun jaarlijks onderhoud moesten betalen, wordt ik al depressief. Men heeft ons zo maar eventjes 254 eurotjes aangerekend voor een jaarlijks onderhoud. Mijn ventje heeft zelf de schouw schoongemaakt. Sorry, maar dit vond ik er echt over.
    Zijn er mensen die mij eventueel een goede onderhoudstechnieker aan de hand kunnen doen. Wij zelf zijn van de regio Antwerpse Noorderkempen. (mag per pm hoor, want reclame is verboden zekers ? Laughing )

    Deze mijnheer hoeft echt nooit meer bij ons te komen. Suspect
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin wo 12 okt 2011 - 20:50

    Sabrina schreef:Wij hebben enkele weken geleden ook ons jaarlijks onderhoud laten uitvoeren van onze Edilkamin Polaris. De eerste keer, want we hebben de kachel nog maar in gebruik van vorig jaar. De winkel waar we de kachel gekocht hebben, doet zelf geen onderhoud enkel plaatsing. Als je een onderhoud wenst, maken zij een afspraak met de officiële verdeler van EK. Noot meer.... Als ik hier lees wat anderen maar voor hun jaarlijks onderhoud moesten betalen, wordt ik al depressief. Men heeft ons zo maar eventjes 254 eurotjes aangerekend voor een jaarlijks onderhoud. Mijn ventje heeft zelf de schouw schoongemaakt. Sorry, maar dit vond ik er echt over.
    Zijn er mensen die mij eventueel een goede onderhoudstechnieker aan de hand kunnen doen. Wij zelf zijn van de regio Antwerpse Noorderkempen. (mag per pm hoor, want reclame is verboden zekers ? Laughing )

    Deze mijnheer hoeft echt nooit meer bij ons te komen. Suspect

    254 euro Shocked
    heeft die ieder schroefje proper gemaakt dan,
    dit vind ik schandalig


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di 18 okt 2011 - 18:29

    erwin123 schreef:
    H.W. schreef:Ach groot onderhoud, kan je zelf ook wel hoor, alleen de schoorsteen geeft een probleem, je heb normaal een attest nodig dat deze gekuist is dacht ik, je kan dan wel je schoorsteen ook zelf kuizen , maar dan heb je niet een attest,

    eerst eens navragen bij je verzekeringagent of een attest vereist is, als je het zelf mag doen neem dan wat fotos als bewijs achteraf

    Was gisteren bij onze verzekeringsagent en heb de vraag gesteld, volgens deze is voor particulieren geen attest nodig, je moet dus wel voor zorgen als je een brandje heb, de expert niet kan aantonen dat uw schoorsteen niet goed gekuist was en daaraan het brandje te wijden is .......

    Bedrijven die onder bepaalde milieu normen vallen zouden deze wel nodig hebben zover ik begrepen heb

    Onze schoorsteen bestaat uit vuur vaste potten, dus kuist zeer gemakkelijk Laughing
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin di 18 okt 2011 - 20:41

    H.W. schreef:
    Was gisteren bij onze verzekeringsagent en heb de vraag gesteld, volgens deze is voor particulieren geen attest nodig, je moet dus wel voor zorgen als je een brandje heb, de expert niet kan aantonen dat uw schoorsteen niet goed gekuist was en daaraan het brandje te wijden is .......

    daarom dat ik zei om enkele fotos te nemen voor achteraf te bewijzen dat de schouw gekuisd werd



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    theelion
    theelion
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 16-10-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van theelion ma 24 okt 2011 - 18:53

    Heb hier een Karmek kk idro (op de cv). Ben hier aan het zoeken voor het jaarlijks onderhoud ervan (waar ik het heb gekocht doet dit merk niet meer (LBGE)), maar kan niet zo direkt iemand vinden die Karmek heeft. De data op deze site (voor Karmek dan) is niet meer zo up to date (doen geen onderhoud meer).
    Of is het enkel echt kuisen, zodat je het zelf kan doen voor deze?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 6 nov 2011 - 16:29

    Heeft iemand envaring met het uitvoeren van een groot onderhoud op een palladio
    een beetje uitleg zou handig zijn...kan geen stappenplan vinden op internet.
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Block zo 6 nov 2011 - 16:35

    vraag om op de factuur enkel te zetten. Onderhoud verwarmingsysteem, kan je deze gewoon in je belastingsbrief inbrengen.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 27 nov 2011 - 12:58

    Hallo,met Stihlmannetje mijn kalor kachel geeft aan dat ie onderhoud nodig heeft want hij geeft serv aan op het diplay maar als ik het zo doe zoals het in bericht 4 is geschreven hoe krijg ik die vermelding serv er dan weer uit.
    Alvast bedankt.

    Groet,stihlmannetje
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van steven zo 27 nov 2011 - 13:41

    dat is via een code die de installateur heeft. maakt eigenlijk niet uit of je het reset of niet


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 27 nov 2011 - 13:44

    Oke,bedankt Steven voor de informatie dan zal de rest wel lukken

    Groet,stihlmannetje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 27 nov 2011 - 13:50

    Hallo,er schiet me nog wat te binnen is er een nederlandse gebruiksaanwijzing voor de kalos ik heb de zwaarste de 14kw volgens mij.

    Groet,Stihlmannetje.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van steven zo 27 nov 2011 - 13:53

    denk wel dat ik de parameters heb, niet de handleiding


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Philip zo 27 nov 2011 - 13:54

    @ Stilhmannetje


    ff hier lezen naar de openings topic en zeker aandachtig de [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 27 nov 2011 - 14:05

    oke,dus na 5 maal een berichtje te hebben gedaan krijg ik een paswoord of het aanvragen.

    Groet,stihlmannetje
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Philip zo 27 nov 2011 - 20:31

    stihlmannetje schreef:oke,dus na 5 maal een berichtje te hebben gedaan krijg ik een paswoord of het aanvragen.

    Groet,stihlmannetje
    wel zinnige antwoorden he :-) maar je bent al goed bezig


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo 27 nov 2011 - 20:53

    Heb eergisteren de aankoop van een Piazzetta P956 bevestigd!
    Na al veel op de site gelezen te hebben, een vraagje!
    Heb gelezen dat de opwarmomgeving (85°C) in de kachel kan verlaagd worden (65°C), zodat zij sneller warmte begint te blazen.
    Kan deze instelling dadelijk door de installateur gebeuren, voor de kachel reeds gebrand heeft?
    Onze nieuwe kachel ter vervanging van een mazoutkacheltje zou einde volgende week geleverd en geplaatst worden, zegt men!
    Nog iemand tips om zeker op te volgen of/en te vragen bij de plaatsing?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin zo 27 nov 2011 - 22:43

    vbk schreef:Heb eergisteren de aankoop van een Piazzetta P956 bevestigd!
    Na al veel op de site gelezen te hebben, een vraagje!
    Heb gelezen dat de opwarmomgeving (85°C) in de kachel kan verlaagd worden (65°C), zodat zij sneller warmte begint te blazen.
    Kan deze instelling dadelijk door de installateur gebeuren, voor de kachel reeds gebrand heeft?
    Onze nieuwe kachel ter vervanging van een mazoutkacheltje zou einde volgende week geleverd en geplaatst worden, zegt men!
    Nog iemand tips om zeker op te volgen of/en te vragen bij de plaatsing?

    zeker zien dat de kachel deftig afgeregeld word op de verschillende vermogens


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Jaarlijks onderhoud

    Bericht van Gast zo 25 dec 2011 - 17:16

    Hallo,

    Morgen komt mijn installateur voor de eerste keer het jaarlijkse onderhoud uitvoeren van mijn Edilkamin Polaris. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de kachel na het onderhoud minder lawaai maakt? Of haalt dit niets uit?

    Zijn er eigenlijk mensen die dit jaarlijks onderhoud zelf uitvoeren? Is dit haalbaar?

    Gr,

    Laurent
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van turkoois zo 25 dec 2011 - 17:48

    Een installateur die op tweede Kerstdag het onderhoud komt doen? Daar sta ik van te kijken.

    Ik doe het 2 x per jaar helemaal zelf. Ik weet niet hoe dat met uw kachel zit, maar bij mijn kachel gaat dat heel eenvoudig. Zorg wel dat je reserve pakkingen in huis hebt voor het geval ze vernieuwd moeten worden.

    Als je maar een klein beetje handig bent dan kan je dat zelf heel goed doen.

    Let morgen maar heel goed op hoe de installateur het doet, dan kan je het de volgende keer ook zelf doen.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik van mijn levrancier RRTrading in Nederland een perfecte gebruikershandleiding heb gekregen en daarbij ook een heel duidelijke onderhoudshandleiding die verduidelijkt is met foto's. Hierdoor is het voor ons "Artel gebruikers" erg gemakkelijk om dit onderhoud zelf te doen. Wel vind ik het persoonlijk belangrijk om dit buiten te doen en niet in de living. Dit om vervuiling van de living te voorkomen. Want het is belangrijk om de kachel van binnen heel goed schoon te maken. Eerst na demontage heel goed schoon zuigen en daarna de moeilijk bereikbare delen schoon blazen. Sommige doen dat met een compressor. Maar aangezien ik zelf geen compressor heb, doe ik het met mijn karcher WD 3200 alleszuiger. Deze kan behalve zuigen ook blazen. Ik maak de blaasmond aan het einde van de slang zo klein mogelijk door er een speciaal mondstukje op te zetten met een zo klein mogelijke uitgang.
    Wel heel voorzichtig zijn met de uitlaatgasventilator en de rookgassensor. Raak deze zo weinig mogelijk aan of doe dat heel voorzichtig.
    Dit is maar een summiere uitleg en zeker niet het complete onderhoud. Maar wel een heel belangrijk gedeelte. Want het is van groot belang dat alle ruimtes van de kachel vrij zijn van vuil zodat de doorstroming van de lucht gewaarborgd is.

    Veel succes.


    groetjes,

    Chris (turkoois)


    Laatst aangepast door turkoois op zo 25 dec 2011 - 18:15; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Iets vergeten.)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Hans52
    Hans52
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 191
    Leeftijd : 71
    Registration date : 21-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Onderhoud warmtewisselaar !

    Bericht van Hans52 di 28 feb 2012 - 22:17

    Vandaag voor de eerste keer na 1000 branduren de warmtewisselaar van mijn MCZ Mercury schoon gemaakt. Dit ging eigenlijk vrij vlot. Wel effe gezocht naar een geschikte tool om het kanaal van de warmtewisselaar te kuisen, en gevonden ook.... ideaal van maat was een flessenborstel die past daar perfect in, alleen moet ik het steeltje wat langer maken zodat ik tot helemaal onderin kan poetsen. Voor de rest stofzuiger. Voor demontage en montage van de afsluitplaatjes een kruisschroevendraaier en een potsleuteltje van 7mm.
    Wat het demonteren en monteren betreft is dat een fluitje van een cent ware het niet dat er toch wel één schroef was die er van fabriekswege scheef was ingedraaid waardoor deze er toch moeilijk uit en terug indraaide, zal die de volgende keer toch moeten vervangen.
    Wat de vervuiling zelf betreft was dat zoals ik had verwacht... in de hoeken van de kamers zat er redelijk wat as maar de zijkanten van de warmtewisselaar zelf waren eigenlijk niet noemenswaardig vuil, maar goed het mag toch iedere 1000 branduren gebeuren denk ik.
    Ik vraag me eigenlijk af wat er buiten de extractiemotor en de afvoerpijp (in mijn geval +- 0.5 meter tot in de schoorsteen) nog meer gepoetst of gereinigd kan worden, want veel meer zie ik daar toch niet inzitten.
    Als dat alles is wat er moet gebeuren tijdens een jaarlijks onderhoud dan ga ik dat zelf doen hoewel ik rekening moet houden met de garantieperiode. Dat is gezegd geweest maar dat zie ik toch niet in de garantieomschrijving staan dat je uw onderhoud zelf niet mag doen.

    Vriendelijke groeten

    Hans


    _________________
    MCZ Mercury 8Kw

    PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van john-159 wo 29 feb 2012 - 8:28

    Ook ik ben van plan het groot onderhoud zelf te doen, zoals Hans52 zegt is er volgens mij geen enkel probleem i.v.m. de garantie.

    Gesponsorde inhoud


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 5 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 26 apr 2024 - 18:54