Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 28 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 1 verborgen en 24 gasten

plusche, povi1, Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 9:51 am

    Onze flexa staat er en we zijn er blij mee.
    Maar wat de bediening betreft heb ik toch enkele vragen want de handleiding is alles behalve duidelijk. Misschien kan iemand me hierbij helpen? Ik heb de installateur gisteren gebeld maar nog geen reaktie gehad.
    1-de functie stand-by kan je ON of OFF zetten, maar wat houdt dit in?
    2-de kachel wordt bij ons niet warmer dan 22°maar nu vriest het ook nog niet..., moeten hiervoor de parameters geregeld worden?
    3-kachel moduleert rond de gevraagde temperatuur maar valt later gewoon uit en er staat dan stand-by te lezen. Maar ze gaat niet vanzelf terug aan. Ik moet wel zeggen dat de functie stand-by op ON stond toen.
    4-kan het zijn dat ik niet aan de parameters kan omdat er eerst een paswoord gevraagd wordt? Dit is me niet duidelijk.
    5-wat als de kachel 22° aangeeft en je de temperatuur nadien rond de 18° wilt houden(bijvoorbeeld ’s nachts)? Kan je dan gewoon de temperatuur op 18° zetten en koelt de kachel dan af tot rond die temperatuur om later rond die 18° te moduleren? Of gaat dat niet? Want in dit specifiek geval ging onze kachel ook in stand-by.
    Alvast bedankt voor de reakties.

    Quido
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 7:02 pm

    Hoi,

    De handleiding van de Flexa had inderdaad iets uitgebreider mogen zijn voor dit gedeelte. Maar als je het even doorhebt is het easy.

    Je kunt in principe met 2 manieren werken, handmatig/manueel, of automatisch. (manueel is makkelijker)

    Jij hebt hem op automatisch gehad, dan toont de kachel inderdaad modulation-work als je de kachel met de linker knop op een temperatuur hebt die lager is dan de kachel toont (dus voor je ruimte meet). Ookal heb je de rechterknop (voor de powerstanden 1-5) ingesteld op een hoge.
    Die rechterstand is dan niet actief omdat je met de automatische stand (via de linkerknop) hebt aangegeven dat je bijvoorbeeld 19 wenst.
    Hij kan dan ook niet veel warmer worden en kan via "standby on" uitgaan (dit heb ik zelf niet getest) om later weer aan te gaan.

    Dus als je de linkerknop (via draaien en indrukken) instelt op een temperatuur bijv. 20° dan is dat "automatisch", en met de rechterknop (voor p1-p5) kan je hem met veel of weinig vermogen naar de door jou ingestelde temperatuur laten brengen.

    Als je met Manueel/handmatig gaat werken moet je hem op handmatig zetten door met de linkerdraaiknop even "man" te selecteren. Dit verschijnt als je net boven 40° scrolt. Vervolgens gebruik je de rechterdraaiknop voor de powerstanden p1-p5.

    Ikzelf werk met Edilkamin het meeste met de powerstanden, zodoende switcht een kachel ook niet zo veel tussen vermogens, want hij blijft steeds op dezelfde stand. Bijv. rustig met p2 of 3 op temperatuur brengen, en vervolgens met p1 lekker verder laten pruttelen. Wil je het op een gegeven moment iets warmer hebben dan zet je hem even op een hogere p-stand.

    Afhankelijk van je ruimte en isolatie (en koude buiten) wordt het met bepaalde een p-stand meestal jouw favoriete temperatuur. Zo switcht de kachel minder vaak en is hij iets zuiniger.

    Overigens vind ik de Flexa een mooie en fijne kachel, dus een mooie keuze!

    Grtz, Camiel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Flexa

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 8:03 pm

    Bedankt Camiel voor het duidelijke antwoord.
    Mocht je ook nog weten (of iemand anders) wat de stand-by functie nu eigenlijk betekend dan laat maar weten.
    ook kan je de pellettoevoer regelen van -30% tot +30%. Waarom en wanneer zou je dit moeten aanpassen? Of beter niets veranderen wanneer de kachel goed brand?

    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van steven do jan 26, 2012 11:40 pm

    als de kachel goed brand, waarom dan veranderen? dat versta ik niet


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van nick1 vr jan 27, 2012 8:02 am

    Misschien dat je even tevreden bent en de kachel even goed brandt met een verminderde pellettoevoer en het pelletverbruik daardoor ook nog iets daalt?


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 9:07 am

    Ik heb mijn pellettoevoer -30% staan en ben zeer tevreden zowel temperatuur als verbruik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 11:49 am

    Hoii,

    Standby heb ik op on als ik een dag of weekprogramma gebruik, net als Chrono on en Daily on, voor dagelijks. (via customer menu, met linker en rechter draaiknoppen in te stellen). Dan gaat ie 's ochtends al wat eerder aan zodat je in een warme kamer komt (zo hoeft ie niet de hele nacht te blijven branden, dat is zonde).

    Als hij zo goed brand, de pellets aanvoer gewoon laten staan.
    Het password uit je eerste vraag voor de parameters is normaliter alleen voor dealers. Overigens had je verdeler/dealer je wel even mogen helpen met het menu.

    Je kunt inderdaad met adjust pellet iets meer of minder geven, afhankelijk van je gebruikte pellet bijvoorbeeld. Of om hem wat zuiniger te laten werken. Ik heb het gewoon standaard, met pellets van Girretz.
    Ik zou hem eerst op standaard laten, en dan kan je er later een keer mee spelen.

    Werd hij nu wel warmer?

    Grtz, Camiel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 2:56 pm

    Intussen zijn we al wat dagen verder en onze kachel lijkt elke dag iets hoger (warmer) te stoken . Gisteren zelfs 24° gehaald. De eerste twee dagen met stand-by op on, is de kachel tweemaal uitgevallen dat is nu niet meer gebeurd. De verkoper gaat langskomen , maar dacht dat de kachel nog wat moest "inlopen". Ik stook nu ook op vermogen (P1-P5) en zo brand ze gewoon rustig. Eigenlijk makkelijker vind ik en als het ook nog zuiniger is, waarom dan ook niet. De pellettoevoer (-30%/+30%) staat gewoon op 0% maar later ga ik toch eens proberen of het met minder pellets ook kan.Ik denk dat deze functie bedoeld is om bij hetzelfde vermogen (P1-P5) toch warmer of minder warm te stoken.
    Die stand-by functie is me wel nog niet duidelijk. Want ik heb de kachel gisterenavond gewoon uitgezet, maar wel geprogrameerd en vanmorgen was ze aan het branden zoals gepland. Mocht ik er niks van begrijpen mag je nog eens proberen om het me duidelijk te maken Camiel Shocked .Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie de meerwaarde van die stand-by functie niet??
    trouwens bedankt voor de reakties allemaal.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 7:31 pm

    Danku Camiel ;-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast wo feb 01, 2012 9:31 am

    Omdat het vannacht zo koud ging worden, dacht ik het gevonden te hebben. Ik zette de kachel op automatisch zodat ze rond de 16°C zou moduleren. Op dat moment was de kachel 22°C toen ik ze op automatisch zette. De functie STAND-BY zette ik op ON. Want ik denk dat dit nodig is om dan 's morgens volgens programma op te starten. Of toch niet? Na een tijdje ging de kachel uit en er stond "stand-by" op de display. Ik zette ook de timer op , zodat de kachel zou opstarten (op vermogen P1-P5).Althans ik hoopte dat dit zou kunnen werken?? Maar niets van mijn goede intenties kwam uit. Vanmorgen was de kachel 13°C en er stond nog steeds "stand-by" op de display. Dus heeft volgens mij het moduleren niet gewerkt. En wat is nu die functie "stand-by", waarvoor dient die nu eigenlijk? Of gebruik ik het verkeerd? En waarom is de kachel vanmorgen niet opgestart op het gekozen tijdstip? Is de reden misschien dat wanneer je voor automatisch (moduleren) kiest , je niet gebruik kan maken van het programeren? Ik weet het echt niet meer. Is er iemand die hier meer over weet?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast do feb 02, 2012 11:16 pm

    Hoi Guido,

    Ik heb gemerkt dat het niet uit maakt of je standby op 'on' zet of niet, om de timer (chrono on) te gebruiken. Dus waar de standby wel voor is, dat antwoord moet ik je even schuldig blijven. Ik zal het de volgende keer eens bij de importeur navragen.

    Maar waarom stel je hem niet gewoon zo in:
    Je zet hem op 'man' voor manueel/handmatig. (dat op temperatuur is niet mijn ding, ik gebruik veel liever de powerstanden).
    En met de 'chrono on' stel je gewoon je tijd van aanzetten in bijv. 6 of 7uur. Dus je laat hem de hele nacht uit -met het timerklokje (chrono on) getoond in het display!-, en zodra je een uur of 2 later beneden komt is het toch redelijk warm. De tijd tot waar die loopt even bepalen (bij mij 23.00u). En toch kan je hem tussentijds als je langer weg bent gewoon met de uitknop uitzetten, en later weer aanzetten -> de chrono on/klokje blijft gewoon actief.

    De avond van tevoren stel je wel je powerstand in (ik gebruik meestal 2 en later als ik zo'n 18 graden heb zet ik hem op 1, waarna ik soms weer even naar 2 ofzo switch, als ik het wat warmer wil hebben).

    Als je merkt dat powerstand 2 te weinig is om bijv 3 uur later 16 graden te hebben, dan stel je een hogere powerstand in, of je schuift met de tijd.

    Oja, het programma wat ik dan gebruik is "daily on" (met chrono on dus).
    Maar als je het per dag verschillend wil doen kan je weekly on gebruiken en instellen. Zolang er maar 1 op on staat mét de timerklok/chrono on.
    Standby hoeft dus niet. (misschien is dat voor de optionele afstandbediening).

    Zo werkt het bij mij perfect.

    Succes,
    Camiel

    @ girretz eindhoven Smile


    Laatst aangepast door PelletkachelPlaza op do feb 02, 2012 11:18 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : iets vergeten)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr feb 03, 2012 11:46 am

    Hey Camiel,

    op die manier verwarmen is het gewoon het eenvoudigst. Ik gebruik de kachel intussen ook zo. Maar nieuwsgierig als ik ben wilde ik wat uitproberen. En als er functies zijn die ik niet ken wil ik die ook graag uitpluizen. Gezond nieuwsgierig noem het maar.
    Toch alweer bedankt voor je duidelijk antwoord.

    Guy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast za dec 01, 2012 3:21 pm

    Hoe zet je die kachel zo dat hij op stand by gaat als de temperatuur is bereik , en gaat die dan vanzelf terug starten als het te koud wordt of hoe zit dat , heb ook de flexa staat op automatisch en gebruikershandleiding is eigenlijk onbestaand
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast za dec 01, 2012 11:47 pm

    heb de mijne automatisch staan , maar het gaat traag als ik om een hogere temp vraag , hoe kan ik de power stand veranderen had geprobeerd aan rechterwiel te draaien maar hielp niet
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van erwin zo dec 02, 2012 12:43 am

    czerda

    ik merk dat uw verkoper u in de kou laat staan met een handleiding of deftige gebruikersinfo...
    de handleiding staat hier LINK (NL is vanaf pag.77)
    Ik zou dat eens aandachtig doorlezen eerst, waarschijnlijk vind je daar het antwoord op je vragen ook...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast zo dec 02, 2012 8:21 am

    ja handleiding was erbij in de vorm van cd rom maar die werkt niet lol, bedankt voor de link
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast di dec 04, 2012 11:43 pm

    heb nog een vraag ivm met het zuiver maken om de hoeveel tijd doe je dit, en maken jullie de pelletvoorraad bak ook zuiver,en moet je lang wachten voor de kachel zuiver te maken als ze uit staat
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van erwin wo dec 05, 2012 12:50 am

    hangt ervan af hoeveel asse er vrijkomt en hoeveel uur de kachel brand, varieert van elke dag tot paar keer per week, dat moet je zelf ondervinden...
    (ruitje proper maken met natte keukenrol, asse stofzuigen, korfje uitkrabben, ook af en toe Tpotje kontroleren)
    pelletbak doe ik nooit, toch 1 uurtje wachten tot de asse wat afgekoeld is


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast za dec 22, 2012 12:01 am

    heb de handleiding nogmaals gelezen en , hoe ik precies een hogere temperatuur krijg op automatisch is me niet duidelijk geworden,heb het ook aan installateur gevraagd, die zei dat ze dan harder ging branden vanzelf,dat ging niet dus wou hij wel komen kijken maar als er niks aand de hand was moest ik hem betalen , hoe moet ik nu weten of er iets mis is!!!!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van erwin za dec 22, 2012 12:53 am

    czerda

    probeer het eens zoals beschreven in bericht2..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast za dec 22, 2012 7:13 am

    dat werkt,Erwin.Ben nu bioflam aan het proberen nu moet ik de kachel zelf op ip 2 zetten om ze op temperatuur te houden op andere pellets ging dat op ip 1 raar
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr feb 08, 2013 8:20 am

    hey als de kachel , harder heeft gebrand dan krijg ik de melding modula exhaust op display weet iemand wat dit is
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr feb 08, 2013 8:29 am

    ALARMMELDINGEN FLEXA

    A01 Stove does not ignite
    A03 insufficient draught
    A05 hot smoke
    A06 No pellets
    A07 smoke sensor broken
    A08 black out
    A09 thermal safety valve
    A011 triac error
    A12 smoke extractor malfunction

    Beste, Dit zijn alle fout codes van de Flexa...welke is het bij U? Ik denk dat de kachel nog op Italiaans ingesteld staat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gast vr feb 08, 2013 12:19 pm

    geen foutcode die daarbij staat, ze blijft branden hoor daar niet van, ze blaast dan heel hard , harder als bij de cleaning en dan gaat ze heel stil branden zoals op ip1 en ze stond op ip4
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van ben-revo vr feb 08, 2013 12:35 pm

    Ik heb zo een vermoeden dat de rookgassen te hoog liggen en je kachel begint te koelen tot een aanvaardbaar niveau


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw

    Gesponsorde inhoud


    Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen. Empty Re: Nieuwe FLEXA maar nog enkele vragen.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 11:12 pm