Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Fleur
grossard.rob
erwin
dxnature
goldwing
stef123
10 plaatsers

    Welke pelletkachel kopen?

    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 ma sep 24, 2012 9:37 am

    Hallo, ik ben nieuw op het forum en zie dat het volgende week in definitieve slaap gaat, spijtig. Vandaar dat ik snel nog een vraag wil stellen.

    Ik ben van plan een pelletkachel te kopen maar er staat zo veel info op het forum dat ik er niet wijs uit raak.

    Budget 3000 a 4000 euro
    gebruiken als hoofdverwarming
    huis, niet zo goed geisoleerd (dat moet nog gedaan worden)
    living beneden 110 m³ + keuken 50 m³ totaal zo'n 160 m³
    beneden wel rolluiken
    boven slaapkamers nog eens 130 m³

    Ik zou de verwarming beneden heel de dag gebruiken en 's avonds de deur van de living open zetten om de slaapkamers naar zo'n 16 graden te laten komen, meer is niet nodig boven.

    Nu mijn vragen:
    welk toestel raden jullie me aan?
    zou het te doen zijn met een "gewone" pelletkachel, maw zonder cv aansluiting, er dient slechts een 15 a 16 graden bereikt te worden in de slaapkamers?
    zijn er voor die prijs al goede combi kachels hout - pellets op de markt? De induo van Rika is iets te veel voor mijn budget

    alvast bedankt voor de tips
    Stefaan
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van goldwing ma sep 24, 2012 9:57 am

    Hallo Stef
    Ik heb een edilkamin moon staan heefd luchtkanalizatie zelfs twee keer luchtkanalizatie ik ben daar zeer te vreden mee
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van dxnature ma sep 24, 2012 10:51 am

    Heb een optische variant van de kachel van goldwing, de Edilkamin Space en ben er, al heb ik hem nog maar van het voorjaar, heel tevreden van. Jawel zoals goldwing schrijft is de warme lucht kanalisatie een belangrijk gegeven. Men geeft op deze kachels een garantie van 5 jaar op de branderkamer!

    Als je naar een showroom naar een kachel gaat kijken, vraag ook eens te binnenkant (ingewanden achter de buitenmantel) te mogen aanschouwen en je zal, als je een beetje technische kennis heb of een vriend die dat heeft, snel het kaf van het koren kunnen onderscheiden qua bouwkwaliteit en zijn bijhorende onderdelen. Geloof me, ik was soms verbaast dat men op sommige kachels twee jaar garantie kan, lees moet, geven. Let op, loshangende elektrische bekabeling, kwaliteits ventilators, kogel of rollagers ipv kunststof glijbussen, gebruikte materialen in de algemeenheid etc... Wat zeker ook belangrijk is, is dat je een betrouwbare dealer hebt die je een uitstekende service met geschoolde techniekers kan waarborgen. Die maleuren lees je dagelijks op het forum en niet onterecht, het is een stukje techniek.

    Kortom, gebruik je gezond verstand en blijf maar vragen stellen. Moest ik geen Edilkamin hebben gekocht was het een MCZ geweest, welke ik een vriend heb aangeraden en er ook genoegzaam tevreden van is op korte tijd. Heb ook de kachels van Rika overwogen die qua kwaliteit zeker heel goed zijn maar de modellen waren niet naar de zins van mijn ega.

    Succes
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 ma sep 24, 2012 3:11 pm

    Alvast bedankt voor de reacties. En zou het mogelijk zijn om met de Edelkamin 's avonds de slaapkamers op het eerste verdiep ook te verwarmen (ong 15 graden)?

    Heb ook al tips gehad van Rika, is dit een nadeel dat deze kachel geen ventilators heeft? Is de Rika sterk genoeg om heel het huis te verwarmen?
    Andere merken Harman Accentra of Hergom, zijn er mensen die me dat kunnen aanraden of afraden?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van Gast ma sep 24, 2012 3:47 pm

    Stef,

    ik heb een vergelijkbare situatie en stook mijn hele huis (grote Duitse bouw) behaaglijk met mijn MCZ Musa 9,5 Kw. Heb je een degelijke kachel met Active System waar een goede importeur achter staat.

    M.v.g.,
    Dick
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31491
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van erwin ma sep 24, 2012 3:54 pm

    stef123 voor beneden heb je een 8kw vermogen nodig, neem dan een slag hoger 9-10 kw en die stookt boven ook mee warm Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 ma sep 24, 2012 4:21 pm

    Bedankt voor jullie reacties.
    Dus zal ik gaan voor één van deze modellen:
    Edelkamin Funny of Moon
    Rika Como
    MCZ Musa 9.5 of de comfort air van 11.5

    Heb je een degelijke kachel met Active System waar een goede importeur achter staat.
    Wat is Active System?

    Maar welke kiezen? Mag ik besluiten als ik 1 van deze modellen neem, ik zeker tevreden zal zijn?
    mvg
    Stefaan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van Gast ma sep 24, 2012 4:27 pm

    Wat is Active System?

    Het Active System stuurt de kachel bij op het vlak van schouwtrek, soort pellets, verbrandingslucht e.d. Daardoor brandt de kachel, binnen een bepaalde bandbreedte, steeds optimaal en hoef je niet te worstelen met parameters als dingen intussen veranderen.

    Voordeel van de Musa is trouwens ook dat deze pellets van 6 en 8 mm. lust, ik krijg nog wel eens 8 mm. pellets om te testen omdat de agrarische pellets hier meestal 8 mm. zijn.

    M.v.g.,
    Dick
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Edilkamin moon

    Bericht van grossard.rob ma sep 24, 2012 7:57 pm

    Hoi,

    Ik doe hetzelfde met een Edilkamin moon. Zelfde omstandigheden, enkel geen kanalisatie.
    Werkt voortreffelijk, echt bij zware koude zet ik de energievretende heteluchtverwarming aan om 's nachts op 15 graden te houden.

    Mvg

    (Maar je zou dan de kachel ook gewoon door kunnen laten bollen.)
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 ma sep 24, 2012 8:52 pm

    Nog een vraagje, kunnen jullie me een goede installateur aanraden in West Vlaanderen vvor Rika, Edelkamin, MCZ?

    Alvast bedankt
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van dxnature ma sep 24, 2012 9:08 pm

    @stef123

    Als je ooit wil kanaliseren naar een bovenverdiep kan dat makkelijk met de Edilkamin Moon, Space, Funny etc... De Muza en de Riko hebben de mogelijkheid niet, dus stel dat je het toch niet warm genoeg krijgt..., je begrijpt het wel Wink

    Let wel op dat je kachel genoeg warmte produceerd en in jouw geval is 8 kW niet genoeg. Voor geen enkele kachel is het goed dat die op de toppen van zijn tenen moet staan en te laag is ook weer niet goed voor een optimale verbranding..
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van Fleur ma sep 24, 2012 9:55 pm

    kanalisatie met tweede ventilator in de kachel is ook een optie en het overwegen waard


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 za okt 20, 2012 12:10 pm

    Nog even terug komen in dit topic. Normaal gezien zou men pelletkachel volgende week in Belgie zijn, vanuit Italie. Ik heb gekozen voor de Nature Line combi [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Op de nieuwe folder staat het verbruik enigszins anders dan op het forum aangegeven, verbruik zou zijn 1 kg - 2,9kg/u

    Deze kachel zou voldoende moeten zijn om tot 360 m³ te verwarmen, bij mij is het beneden 160 m³ 's avonds deuren open om boven een aangename temperatuur te bekomen, 16 graden is genoeg om te slapen. De kachel wordt op internet in Italiaanse forums (kachel is niet zo goed gekend in Belgie blijkbaar?) beschreven als "una bomba", laat ons hopen dat dat waar is !

    Toch is er op dit forum ook 1 gebruiker die dergelijke kachel heeft en is er zeer tevreden van. Ik heb gekozen voor combine omdat ik soms ook aan hout kan geraken en de keuze wil hebben pellets of hout. Misschien dat ik binnen een paar jaar volledig overschakel op pellets voor het gemak, maar voorlopig heb ik nog niet te veel last van de rug.

    Laat ons hopen dat ik binnen een paar dagen mijn eerste ervaringen mag delen op het forum.
    mvg
    Stef
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van trabbart za okt 20, 2012 12:58 pm

    je zal wel tevreden zijn,
    ik was ook erg benieuwd en dacht dat hij niet zwaar genoeg kon zijn, ik heb een 12kw , gisteren zaten we hier te puffen met de ventilatoren op laagste , temperatuur op laagste en vermogen op laagste.
    de luchtverplaatsing is fenomenaal, hij duwt de warmte echt door heel het huis,kom je ervoor zitten om tv te kijken dan werkt hij meer plaatselijk als je em zachter laat blazen.
    en hout,,,, hier ben ik blij dat ik er vanaf ben,
    ik denk dat je niet te vaak met hout zal stoken eens je het gemak van de pellet hebt ervaren.
    een combi is een beetje als een microgolfoven met een gril, de grill word amper gebruikt.

    de "fijne" temperatuurregeling, het propere van de pelletzakjes, amper as en roet . het starten met een knopje ,je gaat gaan winkelen terwijl hij brand, je laat em opstarten met een klok,,, je zal snel het hout laten voor wat het is. want tis altijd dezelfden die om blokken hout moet gaan als het regent.


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van grossard.rob za okt 20, 2012 1:32 pm

    @ trabbart;

    Ik wil geen roet in je eten gooien, maar als dat de afweging zou zijn mis je wel een deel rendement/verbruik; aangezien hij 1.7kg/uur minimum verbruikt voor 11kw neem ik aan.
    Als je het hout dan elimineert en op pellets overblijft, is volgens bij het verbruik hoger en de aankoopprijs ook.

    Bij sommige kachel gaat dat van 750 tot 1000gr per uur,
    rendement tussen 85 en 93%

    Met vriendelijke groeten

    Grossard Rob
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van ss za okt 20, 2012 3:17 pm

    @Rob; Let op met de juistheid van opgegeven cijfers!!! Mijn ervaring zegt dat je daar absoluut niet kunt op voortgaan. Dus, vraag het aan een andere gebruiker indien je concrete gegevens wenst en hou het niet te zwart/wit aub...
    Groeten,
    ss

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31491
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van erwin za okt 20, 2012 3:58 pm

    verbruikscijfers zijn zoals SS aangeeft louter indicatief, de werkelijkheid is soms heel anders


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van grossard.rob za okt 20, 2012 4:01 pm

    @ SS, ben het met je eens over de afwijking. (maar een 11kw met 0.7kg/u en een met 1,7kg/u)
    dan mag je al wat negatieve marge nemen, maar dan nog blijkt het te overbruggen verschil te groot.)
    Bij mij valt het verschil nogal mee, enkel wanneer ik enkel naaldhout ipv hardhout stook wordt het verschil groter.

    Ik had mijn bemerking beter als vraag geformuleerd, daar ik mezelf bij het lezen de vraag stelde.
    Als je investeerd in een duurdere duo kachel en dan constateerd dat pellets makkelijker ...etc zijn.
    Die dan (met marges) meer verbruikt dan de normale solo-pelletkachel.
    Heb je dan niet onnodige kosten gehad.

    ook voor de toekomstige lezers van dit topic van belang.
    Uiteraard blijft het een keuze die je moet afwegen


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 za okt 20, 2012 8:16 pm

    Volgens de nieuwste brochure is het minimum verbruik 1 kg per uur (niet 1,7) maar zoals SS schrijft, dat is een richt-verbruik, het echte verbruik zal ik nog moeten ondervinden.

    Qua prijs valt die combi nogal mee hoor, 11 kw kostprijs 3288 euro, dat is ongeveer dezelfde prijs dacht ik als de Edelkamin Funny of Moon, beiden ook 11 kw. Nu wil ik deze Nature Line combi zeker niet vergelijken met de Rika Induo, maar deze kost al rap 6500 euro of meer. Natuurlijk zou het kunnen dat ik in de toekomst het hout ga laten wat het is en puur op pellets ga stoken maar daarvoor heb ik ook voor een combi gekozen, ik kan hout stoken maar het hoeft niet.

    Hopelijk is hij er volgende week en kan ik het verbruik meten.
    mcg
    Stef
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van trabbart zo okt 21, 2012 4:25 pm

    het verbruik meten? alles hangt af van de buitentemperatuur, je isolatie.
    die twee en de juiste kw keuze zullen bepalen wat je in jouw huis verbruikt,
    maar juiste cijfers voor een kachel gaan opmeten thuis is quasi onmogelijk, je zou een labo moeten hebben , een geisoleerde ruimte in een gigantische koelkast.pas dan kan je kachels vergelijken.

    wees gerust, het verbruik is niet te vergelijken met een houtkachel. een houtkachel moet een enorm heet vuur hebben om te stralen.
    mijn pelletkachel heeft eigenlijk maar een klein vuurtje die een gietijzeren warmtewisselaar opwarmt. doordat de lucht erlangs gezogen word en uitgestuwd moet dat vuur veel minder groot en heet zijn. je stookt met een pelletkachel heel wat minder hout(pellets) op. als je merkt wat je met een zak pellets doet en wat je met 15kg hout maar kan.... en dan spreek ik nog niet over volume. op pellets heb je ook een enorme controle wat de temperatuur betreft. een houtkachel "inhouden" is moeilijker. maar ik denk dat je een redelijk zwaar model hebt gekozen voor de te verwarmen ruimte, ik ben er zeker van dat je je deuren zal moeten openzetten , want zelfs op de laagste stand is een 11kw een bom. ik heb één open ruimte te verwarmen van 270kub meter,,, buiten 10° en hij staat op de laagste stand,, overdag met de huidige temperaturen moet ik em soms een paar uur doven om niet te veel te moeten puffen.

    ik ben benieuwd naar je ervaringen met de combi. vooral hoe hij hout gaat stoken. heeft deze kachel dan een grote schouwdiameter nodig of werkt hij ook met ventilatoren? moet je na hout de kachel uitkuisen en pas dan pellet mogelijkheid? of kan je gewoon onmiddelijk overgaan?


    _________________
    Piazzetta p962
    Edilkamin funny
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van Dan12 zo okt 21, 2012 5:15 pm

    Kortom;
    De voorgeschreven cijfers en berekeningen over het pelletverbruik zijn gemiddelden, aangezien iedere situatie waar een kachel wordt geplaatst, verschillend is.
    De fabrikant geeft een "indicatie" van het verbruik van de kachel, in ideale omstandigheden.
    Daarom moet je deze cijfers "met een korreltje hout nemen".


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van stef123 do nov 01, 2012 1:09 pm

    Kachel was beloofd ten laatste eind oktober.....tja het zal wat later worden vrees ik. Nog geen nieuws en het begint wel kouder te worden.
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van MCZ SUITE AIR do nov 01, 2012 6:08 pm

    Hoi,
    Wij hebben een MCZ SUITE AIR aangekocht en zijn heel tevreden met dit kacheltje. (zie afbeelding hiernaast)


    _________________
    MCZ SUITE AIR  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax

    Gesponsorde inhoud


    Welke pelletkachel kopen? Empty Re: Welke pelletkachel kopen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 7:09 pm