Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 3 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
grossard.rob
steven
albert
nick1
niepoort
Annejanne
Dan12
erwin
12 plaatsers

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast za okt 06, 2012 2:32 pm

    Op basis van de volgende berekening kom ik tot de conclusie dat het verwarmen op basis van aardgas en van pellets vrijwel dezelfde kosten met zich meebrengt en dan moet je wel de aanschaf van een pelletkachel buiten beschouwing laten en vergeten dat de kachel ook elektriciteitskosten veroorzaakt..
    Wellicht dat ik een fout maak?

    Kosten aardgas (Nuon Fix 3 jaar)
    Jaarverbruik 27.436 KwH (2773 m3)
    1) Energie en netwerk        € 1.171,27
    2) Vaste vergoeding jaar    "       61,98  
    3) Toeslagen e.d.               "       42,00[  (schatting op basis van kosten Electrabel in 2011)
    Totale kosten                    € 1.275,25
    Kosten incl. 21% btw         € 1.543,05

    Kosten per KwH € 0,0562
    Kosten per m3   € 0,0556

    1m3 aardgas levert 10 KwH energie en kost € 0,0556
    1,83 kg pellets levert 10 KwH energie en kost € 0,0511 (15 kg pellets kosten €4,19; 1kg kost €0,28; 1,83 kg kost € 0,511)
    Het verwarmen met pellets is dus 8.8% goedkoper dan verwarmen met aardgas, maar vereist wel een bijkomende aankoop en installatie van een pelletkachel!
    Daarnaast verbruikt de pelletkachel dus ook nog elektriciteit en veroorzaakt onderhoudskosten
    Onze Rika Topo kostte geplaatst €7379,00.
    Het duurt dan wel een hele tijd voordat je die kosten er weer uit hebt met de toch wel geringe lagere kosten van pellets!

    Waar maak ik een denk- of rekenfout?
    Dank voor reactie.
    Harry
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van erwin za okt 06, 2012 3:12 pm

    heb ook ooit zulke berekeningen gemaakt, en toch kom ik veel goedkoper uit...
    ge gaat nooit voor geen 1500 euro pellets verbruiken op een jaar.
    maak eens de rekening na 1 jaar opnieuw, adh van de pelletrekening...

    kwestie onderhoud en elektriciteit, dat heb je nu ook, pomp CV draait ook niet vanzelf.



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Dan12 za okt 06, 2012 3:16 pm

    Hallo Harry,
    Het verschil met de stookkosten van mazout was voor mij reden om over te stappen op houtpellets.
    Aangezien ik hier nog geen gasaansluiting heb, ken ik de kosten van gasverbruik hier in huis niet.

    wel weet ik dat de prijs van de pellets zeer verschillend zijn.
    Dit geldt overigens ook voor de prijzen bij de gasleveranciers.

    voor bijvoorbeeld de 1543euro die jij betaalde voor gas, kocht ik 6800kg pellets.
    Bioflam groepsaankoop. zeer goede prijs/kwaliteit verhouding !
    energiewaarde 5.1 kw/u (ongeveer 0,23euro p/kg)
    6800x5,1=34680kw.
    Dat is ruim 7200kw verschil.
    mooi percentage lijkt mij.
    Al zal er in verbruik een bijkomende factor spelen, namelijk de mogelijkheid van een hoger rendement van een aardgasketel. en het verschil van aardgas (hoog of laagcalorische waarde)

    Als je pellets in bulk inkoopt kan het trouwens nóg iets goedkoper uitvallen. (incl levering).
    hiervoor kun je prijsaanvragen doen via het internet.

    Ik ben ook benieuwd naar de reacties van ander ervaringsdeskundigen.

    grt Dan


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Annejanne za okt 06, 2012 4:09 pm

    Ik denk dat mijn verbruik per seizoen zo,n 130 zakjes van 15 kg is. Met de groepsaankoop Limburg kost me dat € 442,00.Er is dus ook al een verschil van € 0.79 per zakje ten opzichte van de uwe, op 130 zakken is dat toch al € 102.70!


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    niepoort
    niepoort
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 22
    Registration date : 06-09-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van niepoort za okt 06, 2012 5:22 pm

    goh ik verwarmde vroeger(3jaar geleden)mijn huis met gas(gaskachels,ja oud huis e)
    kostte me toen 500e per jaar
    Het kost me nu nog iets van een 100e(+dat de gasprijzen omhoog gegaan zijn,en warm water is nog met gasboiler)+dat de gasprijs veeel omhoog is gegaan
    Nu verwam ik gans men huis met pelletkachel,kost me ong80 zakken per jaar en wil nie meer dan 3.40euro per zak geven
    Voor mij komt het goedkoper uit zeker als je de gasprijzen van nu vergelijkt bespaar ik toch redelijk.
    Ik wilde ook ne zonneboiler plaatsen maar vind nie dat ge daar mee iets in u zak steekt
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van nick1 za okt 06, 2012 5:30 pm

    'k zou al terug een pelletkachel kopen alleen al voor de gezelligheid van de vlam binnenshuis. Ik vind het ook een veel aangenamere warmte tov radiatoren.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Objectieve prijsvergelijking aardgas en pellets

    Bericht van Gast za okt 06, 2012 5:32 pm

    Wanneer we een pelletkachel gebruiken willen we graag geloven dat we de goedkoopste verwarmingsmethode in huis hebben.
    Een objectieve vergelijking op: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (zie "vermogen van diverse brandstoffen") laat zien dat de prijs per KwH bij aardgas €0,042, bij pellets €0,048 en bij stookolie €0,069 bedraagt.
    Dus pellets zijn in deze vergelijking per KwH wat duurder dan aardgas.
    Vanzelfsprekend dat de uiteindelijke inkoopprijs van de pellets o.m. bepalend is voor de uitkomst van deze kostenvergelijking.
    Maar uitgaand van €4,19/15 kg kom ik hooguit tot ca. 8% lagere verwarmingskosten voor pellets vergeleken met aardgas.

    Echter de wijze van gebruik is belangrijk:
    In onze vrij grote loft (300m2) wordt de verwarming op aardgas en met vloerverwarming verzorgd.
    Wij hebben nu een Rika Topo geplaatst en afgezien van de gezellige sfeer die een "vuurtje" oplevert, is de hoge flexibiliteit van de pelletverwarming een belangrijke factor.
    Binnen een half uur heb je reeds een aangename temperatuur in de buurt van de Rika, terwijl de vloerverwarming enkele uren moet functioneren voordat je daar plezier van hebt.
    Ik denk dat speciaal voor het tussenseizoen een pelletkachel in onze situatie belangrijke besparingen zal opleveren.
    albert
    albert
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 50
    Leeftijd : 76
    Registration date : 17-05-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van albert za okt 06, 2012 5:33 pm

    Aan Muizen
    Je spreekt van meerkost aankoop pelletkachel, maar wanneer je op C.V. verwarmt moet je ook een verwarmingsketel aan schaffen en radiators.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van nick1 za okt 06, 2012 5:36 pm

    Albert, De meesten zullen wel een cv-installatie in gebruik hebben op stookolie/gas en zoeken naar goedkopere alternatieven dus die investering van een cv is in het verleden al gebeurd waardoor de aankoop van ene pelletkachel een extra kost betekent.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van steven za okt 06, 2012 6:24 pm

    ik vind dat de prijs van de pellets waarover sprake in het eerste bericht heel hoog liggen.

    reken met 3,75 euro per zak en dan kom je al heel wat verder.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Kostenvergelijking pellets versus aardgas

    Bericht van Gast za okt 06, 2012 6:33 pm

    Hoi Forumlezers,

    alle vermelde prijzen zijn "momentopnames"

    Morgen is dit topic achterhaald ofwel moet het up to date gehouden worden.

    Het blijft niet alleen kostenvergelijking.
    Is er vakmanschap afgeleverd ? Dat scheelt soms ook een slok op de borrel.

    Firma Kemps Pascal





    albert
    albert
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 50
    Leeftijd : 76
    Registration date : 17-05-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van albert za okt 06, 2012 6:56 pm

    Nick1
    Ik ken hier in mijn streek (Westhoek) veel huizen waar geen C.V. ketel staat, en waar nog gestookt wordt met stoven
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van grossard.rob za okt 06, 2012 7:49 pm

    @ Kemp

    Momentopname ok, maar dat is je aardgasfactuur ook.
    Vakmanschap is zeker van belang.

    @ de rest

    Het is vooral je perspectief, ik stookte met kolen extra en ben overgestapt naar pellets.
    Minder as, in en vooral rond de kachel. Het gemak: aan en uit op timer, geen aanmaakblokjes, geen zwarte handen van de kolen,
    geen aanmaakhout, vrouw kan het ook zonder problemen.

    De aanschafprijs, ja die haal je er niet uit. Maar je auto heeft ook geen terugverdientijd.
    Een andere kachel of oplossing, stralingsvuurtje etc... kost waarschijnlijk ook geld.
    Misschien niet zoveel in aankoop maar wel in gebruik.

    Ik volg zeker dat de aankoopprijs van de pellets van belang is, hoe lager hoe groter het verschil.

    Als ik mijn factuur van vorig jaar erbij neem betaalde ik voor 11505 kwh gas 624.36€ (All-in)
    Hiermee zou ik aan mijn huidige prijs van 3.64/15kg (voor 3 ton in bulk thuis in de garage afgeleverd)
    2574 kg pellets kopen aan 5kwh/kg (normaal >5.4 Girretz pierre) 12870kwh of een verschil van ongeveer 1300kwh.
    Lijkt op zich niet veel (is toch !10%), maar het verschil gevoelsmatig in onze living van >150m³ is enorm.

    Ik zal het alleszins niemand afraden tof

    Met vriendelijke groeten
    pelletforum
    Grossard Rob
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van steven za okt 06, 2012 8:36 pm

    dat vakmanschap is hier niet wat wordt besproken. beetje sluikreclame?

    Het gaat over een kostenvergelijking. Of ze correct is, dat is wat anders.

    De prijs van aardgas en stookolie evolueren, maar die van pellets ook.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van grossard.rob za okt 06, 2012 8:45 pm

    @ Steven,

    Met vakmanschap bedoelde vanmijnentwege ook de instellingen bij installatie,
    na een passage voor onderhoud en aanpassing van de parameters door een andere installateur dan de plaatser,
    is de warmteafgifte veel hoger.

    Waar ik vroeger rustig op de blauwe steen bovenop de kachel iets kon plaatsen,
    kan dit nu niet meer... en toch is het dezelfde lading pellets.

    mvg
    Grossard Rob
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van stef123 zo okt 07, 2012 8:57 am

    Kosten per KwH € 0,0562
    Kosten per m3 € 0,0556

    @Muizen
    Ik heb de hele berekening nog niet herrekend, maar er zit wel een foutje in de prijs per m³
    die is niet 0,0556 maar 0,556 Euro dat is zo maar eventjes 10x duurder.

    Mijn huidige situatie is deze: ik verwarm momenteel met gasconvectoren, volgens de "chauffagist" die langs gekomen is heeft de grootste gasconvector, in de living, zijn beste tijd gehad en kan elk moment in panne vallen. Waarom installeer je geen condensatieketel, vroeg hij? Prijs van een condensatieketel tussen de 4000 en de 5000 euro.....en dan heb je nog geen radiatoren en dan zijn ze nog niet geïnstalleerd... reken maar uit.

    De som was rap gemaakt, voor 3500 euro heb je een goede pelletkachel van 11 Kw die het hele huis verwarmt. Dus volgens mij is stoken met pellets wel degelijk goedkoper. Eventjes snel de gasmeter nagekeken en van december 2011 tot nu (de koudste maanden moeten nog beginnen) dus nog geen volledig jaar heb ik 1360 m³ gas verbruikt, enkel verwarming want warm water staat daar niet bij. 1360 m³ gas x 0.55 Euro = 748 Euro voor deze prijs heb ik rond de 3000 Kg pellets.

    Volgens mij is stoken met pellets dus wel veel goedkoper dan verwarmen met gas. In alle geval bedankt aan Harry de topic starter voor zijn berekeningen, waar hij waarschijnlijk heel wat tijd heeft in gestopt.
    mvg
    Stef


    Laatst aangepast door stef123 op zo okt 07, 2012 9:27 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : was mijn berekening vergeten)
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van grossard.rob zo okt 07, 2012 10:06 am

    @ muizen,

    Ik vond de prijsvergelijking KWH en m³ al raar uitkomen.
    Ps die berekenmodule krijg ik niet geopend Crying or Very sad

    @ Stef123
    Ik kocht 3 ton aan 759€ - 30€ Palletwaarborg - 30€ Verloren verpakking (Girrets-Pierre)
    Echter was dit goedkoper dan 3ton in afzonderlijke verpakking en ecologisch veel minder afval.

    Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een zonneboiler met CV systeem voor naverwarming SWW,
    maar ook de kamers boven die ik niet mee verwarmd krijg en de badkamer van radiators te voorzien.

    Nu is SWW elektrisch, boiler >10j oud, keuken 2de kleine elektrische boiler, heteluchtverwarming op gas,
    boven nog 2 micathermische vuurtjes bij de kinderen voor putje winter en een convector op de badkamer.
    Veel te veel verslindende warmtebronnen naast de kachel.

    Kostenplaatje ongeveer 9500€ (Vaillant), premies 4200€ (Zonneboiler Eandis Gemeente en renovatiepremie)
    Geld dat ik 3 jaar geleden niet had toen ik de kachel kocht, dus daar ligt ook een deel van de keuze.

    Echter, Beneden blijft de pelletkachel al 80% van de warmtevraag op zich nemen.
    Ook de lagere pelletsprijs en het lagere gasverbruik en hogere comfort is Win-Win-Win

    Verbruik gas:
    2011-2012 (nog 1 maand te gaan) 7000KWH
    2010-2011 11505kwh
    2009-2010 16245kwh (Plaatsing Moon Eind Januari)
    2008-2009 20905kwh
    2007/2008 23600kwh

    NOOT: Al die tijd betaal ik dezelfde bedragen per maand en krijg ongeveer evenveel terug ondanks het dalende verbruik.
    Dit jaar kocht ik mijn pellets zelfs goedkoper dan voorheen door groot en in bigbags te bestellen.
    Het spijtige is dat ik geen pelletketel, wegens plaatsgebrek en installatieproblemen kan plaatsen.
    Afstand zonneboiler, geen plaats voor silo. Anders vloog de gas buiten.

    165€ distributiekosten en er is nog niets warm?
    Investering is iets duurder maar onafhankelijk van gas en distributiekosten en eigen onderhandeling over prijs pellets.

    Mijn Conclusie:
    Ik zou de keuze direct opnieuw maken voor de pelletkachhel.
    Er zijn goedkopere versies dan de Moon met evenveel kw, dat wel.
    Het is gezellig etc...
    Uiteindelijk blijft het ieders eigen keuze.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Verwarmen met pellets: goedkoper lijkt het echt niet te zijn?

    Bericht van Gast zo okt 07, 2012 11:13 am

    Dank aan Steff123 voor het identificeren van een fout in mijn berekening van de kosten van een KwH energie uit aardgas en uit pellets.
    Inderdaad heb ik de komma verkeerd geplaatst bij de m3-kosten van aardgas!

    Mijn uitgangsgegevens voor de berekening van verbruikskosten zijn nu:

    * 1 KwH aardgas kost €0,0539 (3 jaar fix Nuon)
    * 1 m3 aardgas kost €0,533 (3 jaar fix Nuon)
    * 1 m3 aardgas levert 10 KwH energie

    * 15 kg pellets kosten €4,19
    * 1 kg pellets kost €0,28 (€4,19/15)
    * 1 kg pellets levert 5,47 KwH
    * 1 KwH energie uit pellets kost €0,0511
    * 1,83 kg pellets leveren 10 KwH energie (10KwH/5,47 KwH)

    Conclusie:
    1 KwH aardgas kost €0,0539
    1 KwH energie uit pellets kost €0,0511

    Verwarmen met pellets is op basis van bovenstaande gegevens, iets meer dan 5% goedkoper dan verwarmen met aardgas.
    Dit alles zonder de aanzienlijke kosten van een pellet kachel in de berekening op te nemen en de eventuele vervoerskosten wanneer zakken pellets worden gekocht.!
    In veel gevallen heeft men reeds een CV en zijn de kosten voor de pellet kachel derhalve additionele kosten.

    De verhalen waarbij kostenbesparingen van tot 30% en meer worden vermeld zijn gewoon onjuist!
    Maar de gezelligheid die een pellet kachel biedt en de flexibiliteit (snel warmte wanneer dit nodig is) zijn aspecten die ook belangrijk zijn!
    Graag reacties,
    Harry

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast zo okt 07, 2012 11:29 am

    Eendracht schreef op 2 oktober:
    .Gisteren met M card nog ewa zakken meegebracht, prijs is nu 3,24€ vanaf 10 zakken met M card.

    Dat scheelt bijna een euro waardoor het rekenvoorbeeld er toch anders zou kunnen uitzien.

    M.v.g.,
    Dick
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Dan12 zo okt 07, 2012 11:54 am

    Indien je de goedkoopste gasprijs blijft vergelijken met de duurste pelletprijs is het niet evident zo een berekening te maken lijkt mij.
    Ik kocht pellets inderdaad 1 euro per zak (15kg) goedkoper in. en ik verbruik gemiddeld in het stookseizoen makkelijk ruim twee zakken per dag...
    Daarbij stook ik met een pelletketel, en verwarm dus het hele huis.


    Laatst aangepast door Dan12 op zo okt 07, 2012 12:01 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : onderschrift bijgevoegd)


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van stef123 zo okt 07, 2012 11:57 am

    In veel gevallen heeft men reeds een CV en zijn de kosten voor de pellet kachel derhalve additionele kosten.

    @Muizen
    Dat zal waarschijnlijk wel zo zijn in vele gevallen, zoals u het ook zegt. Maar in mijn persoonlijk geval is dat zo niet, ik heb geen CV, zoals ik zei verwarm ik met gasconvectoren. Ik heb nu mijn pelletkachel besteld, een Nature Line combi-kachel 11 Kw, prijs, vermits het een keramiek mantel is, 3650 euro - 15 % korting 547,50 euro = 3102,50 + 6% BTW totaal = 3288,65 euro

    Dus voor die prijs, heb ik een installatie die mijn hele huis kan verwarmen en daarenboven ook nog hout kan stoken. Wat het interessanste zal zijn, hout of pellets of een combinatie ervan zal ik nog moeten afwachten, dat kan ik nu nog niet zeggen. Als ik nu een CV op aardgas zou moeten installeren zou me dat voor de condensatieketel alleen al 4000 a 5000 euro kosten + werk + radiatoren..... Zoals ik al zei kan ik alleen maar voor mezelf spreken, dit is mijn persoonlijke situatie. Mensen die reeds over een CV beschikken, dat is dan een andere berekening.
    Mvg
    Stef


    Laatst aangepast door stef123 op zo okt 07, 2012 11:59 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : vergeten mvg)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Kosten besparingen t.o.v. aardgas, bij een kostprijs 15 kg pellets: €3,24

    Bericht van Gast zo okt 07, 2012 12:05 pm

    Dick,
    Vanzelfsprekend maakt de kostprijs van €3,24 die u betaalde, ten opzichte van wat ik betaal ($4,19) een groot verschil.
    Bij €3,24 daalt de kostprijs van 1 KwH energie uit pellets van €0,0511 naar €0,039 en wordt de kostenbesparing t.o.v. 1 KwH energie uit aardgas (0,0539) zeer groot, namelijk -38%!
    Daarbij wel aannemende dat de pellets die slechts €3,24 kosten dezelfde warmteopbrengst hebben, geen grote hoeveelheden stof bevatten en de zak 15 kg bevat.
    Ook mogen deze pellets geen verwarmingsproblemen veroorzaken door de aard van de samenstelling van deze pellets!

    Hebt u reeds ervaringen met het gebruik van deze goedkope pellets?
    Harry

    Dan12: Ik vergelijk reële prijzen namelijk die ik nu betaal.
    Het moet duidelijk zijn dat andere prijzen tot andere resultaten leiden.
    U zegt pellets één €uro per zak goedkoper te hebben ingekocht dus voor €3,19 (ik betaal €4,19)
    Dat is buitengewoon laag en ik kan die nergens vinden!
    Graag zou ik merk van deze pellets en koopadres kennen.
    Bij voorbaat dank!
    Harry
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast zo okt 07, 2012 12:11 pm

    De voorbeeldprijs van €3,24 was van forumlid Eendracht, ik betaalde voor PEP Energie pellets €3,62 per zak van 15 kilo. Deze bevallen mij zeer goed, de kachel brandt er prima op en verbruikt zeer weinig.

    M.v.g.,
    Dick
    trabbart
    trabbart
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Registration date : 17-09-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van trabbart zo okt 07, 2012 12:16 pm

    prijsvergelijk is een beetje koffiedik kijken,

    mijn persoonlijke reden om een pelletkachel te gebruiken zal mij waarschijnlijk meer dan duizend euro besparen, ik hoef daar zelfs niet om te rekenen.

    mijn huis zit vol vloerverwarming, in tussenseizoen een waar probleem, snachts warmt heel dat betonblok op om op 19° te blijven, smorgens om 6u begint de ketel te stoken om tegen 7 a 8u op 22 te zitten. tegen 9u komt de lente of herfstzon op en is het weer veel te warm ,gestookt voor niets.. de pelletkachel zal veel liters stookolie uitsparen, heel veel,,, een uur voor ik thuiskom zend ik een sms om hem op te starten. ik denk dat ik enkel bij vorst op stookolie overga .
    met vloerverwarming is in de winter heel het huis snik warm ook al ben je gaan werken, Ik ga vooral veel besparen tijdens de tussenseizoenen,
    vloerverwarming is heel gezellig, maar heeft toch wel nadelen. je moet in principe een alternatief hebben voor de kille avonden/weekenden in tussenseizoen. nog een voorbeeld,,vloerverwarming,,,,net is alles lekker warm en dan beslis je om iets te gaan drinken of eten. .... uitzetten is dan te laat en gaat in feite zelfs niet want je moet het blok warm houden om als je thuiskomt geen uren in de kou te zitten. met je pellets, 1 klik en de verwarmingskost stopt of mindert fel als je em op de laagste stand laat verder werken. als je thuiskomt zit je op een uur warm, bij vloerverwarming duurt 1 graad stijgen ook een uur en van ijskoud naar lekker warm duurt uren,,,dan lig je al lang onder een deken met kou tot op je gebeente.
    de kachel geeft direkt, je kruipt er voor desnoods. dus de stookkosten gaan vergelijken is echt niet te doen.
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Dan12 zo okt 07, 2012 12:19 pm

    Harry,
    zoals vermeld in mijn allereerste reactie.
    groepsaankoop limburg (zepperen)
    15 kg hardhoutpellets 3,21 euro, excl 6%btw.
    Makro en colruyt zijn ook goedkope opties.
    mvg Dan12


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV

    Gesponsorde inhoud


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 4:28 am