Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
grossard.rob
steven
albert
nick1
niepoort
Annejanne
Dan12
erwin
12 plaatsers

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas


    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Dan12 zo okt 07, 2012 12:19 pm

    Harry,
    zoals vermeld in mijn allereerste reactie.
    groepsaankoop limburg (zepperen)
    15 kg hardhoutpellets 3,21 euro, excl 6%btw.
    Makro en colruyt zijn ook goedkope opties.
    mvg Dan12
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 10:54 am

    Beste Dan,
    Praktische aspecten:
    Woon in Mechelen, 3e verdiep met lift.
    Onze Rika Topo staat in onze loft nog (via trap) een verdiep hoger.
    Hier in de buurt is in Putte (9 km) een goede leverancier maar niet met prijzen zoals u vermeldt van €3,21.
    Heeft German pellets ad €4,19 andere merken wat goedkoper.
    Ik kan totaal een pellet opslaan maar moet de zakken in drie ritten , zelf ophalen en naar boven brengen.
    Als ik op grote afstand drie ritten zou moeten maken brengt dit ook kosten met zich mee.

    Verder blijft altijd de vraag hoe goed goedkopere pellets wel zijn? Moeilijk objectief vast te stellen.
    Met veel stof, splinters en een eventueel lagere KwH/kg ben je wellicht niet altijd beter uit en dan loop je met goedkope pellets misschien ook nog een kans op slechtere verbranding en extra kosten aan de kachel?
    Goedkoop kan duurkoop zijn!

    Ik ga toch eens bij Colruyt kijken wat die aanbieden.
    Dank voor uw reactie!
    Mvg
    Harry



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 11:07 am

    Trabbart.
    Uw woonsituatie is vergelijkbaar met die van ons.
    Wij hebben in een loft op derde verdiep met intern nog een verdiep (oppervlakte 300m2) overal vloerverwarming.
    Inderdaad is dit een aangename verwarming maar, zoals u beschrijft, niet erg flexibel.
    Hebben een Rika Topo geplaatst in de eerste plaats voor het gemak en de gezelligheid, maar je gaat toch ook eens kijken of je daarmee je gaskosten naar beneden kunt brengen.
    Ofschoon je nu gemakkelijker sneller op verwarmingsbehoefte kunt reageren en daardoor minder energie zal verbruiken, betwijfel ik of je echt grote bedragen kunt besparen.
    Onze rekening voor aardgas in 2011 (toen nog bij Electrabel) beliep €1.750.
    Wanneer je voor 15kg pellets i.p.v. €4,19 slechts €3,24 betaalt lijkt mij een besparing zeker mogelijk.
    Maar ik slaag er niet in hier in de buurt pellets tegen een dergelijke prijs te vinden!
    Dank voor reactie
    Mvg
    Harry
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van steven ma okt 08, 2012 12:10 pm

    Muizen,

    dit is nu ondertussen mijn 4d of 5de stookseizoen en een pellet van 3,5 euro per zak is niet minder goed dan 1 van 5 euro.

    Welke pellet is goed? Degene die jouw kachel goed kan verwerken.

    Laat 1 pallet pellets leveren door Makro en zet ze dan zelf weg. Zal goedkoper zijn en je hebt ook een goede pellet om mee te warmen.


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Annejanne ma okt 08, 2012 12:12 pm

    @Muizen, een goedkopere pellet is in het geval van onze groepsaankoop Limburg, zeker geen slechte koop. De bioflampellet is een zeer goede pellet: geeft veel warmte en weinig assen. Door de groepsaankoop was deze pellet zo goedkoop!


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van erwin ma okt 08, 2012 12:45 pm

    meer dan 4 euro is veel te duur, dat heeft niets met kwaliteit te maken


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van erwin zo okt 28, 2012 3:51 pm

    info van Harry (Muizen)


    In dit overzicht bereken ik de kosten van ons aardgasverbruik van 2011, op basis van wat dit in 2012 zal kosten bij ons nieuw Nuon contract 3 jaar Fix.

    <iframe src="http://www.viewdocsonline.com/embed/xo73t6" frameborder="0" width="800" height="600"> </iframe>

    In het volgende overzicht bepaal ik wat het zal kosten om dezelfde hoeveelheid kWh te halen uit pellets, aardgas en stookolie en blijkt wat verwarmen op aardgas of op stookolie meer kost dan op pellets.

    <iframe src="http://www.viewdocsonline.com/embed/h74tmp" frameborder="0" width="800" height="600"> </iframe>

    Uitgaande van de kostprijs van Eur 3,87 per 15kg pellets van Colruyt, die overigens volgens onze uitgebreide waarneming evengoed branden als de pellets van Badger en waarvoor wij Eur 4,50 per 15 kg betaalden, levert het verwarmen op Colruytpellets op jaarbasis een besparing op van Eur 633,47 t.o.v. aardgas en een besparing van Eur 1.000 op basis van stookolie.

    Opmerking: uiteindelijk bepalen de gerealiseerde stookrendementen mede het kostenniveau:
    - Wij hebben vloerverwarming met twee nieuwe in 2011 geplaatste aardgascondensatieketels en bereiken dus een hoog rendement.
    - Onze nieuwe Rika Topo pelletkachel garandeert eveneens een goed rendement
    - Wanneer de olieverwarming, b.v. als gevolg van een verouderde of een niet goed afgestelde brander een lager rendement haalt dan de aardgasinstallatie, dan nemen de kosten voor stoken op stookolie nog verder toe.
    Dit kan bij een slecht onderhouden installatie wel oplopen tot 15 - 20% lager rendement en overeenkomstig hogere verwarmingskosten!

    Mijn conclusie is dat het stoken met pellets een aanzienlijke kostenbesparing oplevert van ca. 30%
    Daarbij moeten we dan maar niet stil staan bij het relatief hoge bedrag dat we in de pelletkachel investeren, wanneer we reeds een ander verwarmingssysteem hebben.
    Daar verwarmen met pellets veel meer flexibel is dan met vloerverwarming, zullen de besparingen nog verder oplopen.

    Vriendelijke groet,
    Harry

    Wie interesse heeft in de 2 files kan ze downloaden door op de xls-naam te klikken, en dan save kiezen op het volgende scherm, ofwel email in pm doorsturen aan Muizen



    Laatst aangepast door erwin op zo okt 28, 2012 9:06 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 4:15 pm

    Goed en duidelijk verhaal met feiten en voor degenen die over Excel beschikken, die kunnen deze spreadsheet vullen met hun eigen waarden en zo de berekeningen doorvoeren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 7:22 pm

    erwin
    zou die informatie snel verwijderen , als dat iemand in brussel te zien krijgt zou het snel gedaan kunnen zijn met op pellets te stoken, want ze zijn nog altijd aan het zoeken hoe ze aan euros van de mensen kunnen komen wat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 9:02 pm

    Puim voor Muizen (Harry Als voormalig calculator kan ik je zeggen dat je prima werk hebt geleverd,en zoals Joske+ zegt niet verder vertellen aan de politiek want die kunnen niet rekenen
    Frea zeker niet,binnenkort premie omdat we niets meer van het net halen, laat staan er terug opzetten
    Van Harte
    Willy


    Laatst aangepast door ritte op ma okt 29, 2012 3:20 am; in totaal 2 keer bewerkt
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van grossard.rob zo okt 28, 2012 9:06 pm

    @ joske;

    rollen
    Ik deel u mening! Extra belasting op pelletkachelgebruik, zoals grondwaterbelasting in sommmige gemeentes. (Genk)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van erwin zo okt 28, 2012 9:10 pm

    dan zullen we onze schouwpijpen gaan moeten camoufleren Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van paularis zo okt 28, 2012 10:05 pm

    @Muizen,

    Je calculatie was perfect , maar heb zelf hier de ondervinding dat je niet enkel mag rekenen met vermogens/ per brandstof.
    Mijn mazout ketel anno 2004 heeft een redelijk goed rendement ( deze week afgeregeld) +- 88 % .
    Als ik reken hoeveel ik verbruik / per uur => sproeier 0,55 / 60° met 12 bar druk zit ik ongeveer met 2 liter/ mazout per uur. ( gemeten verbruik)
    Voor mijn radiatoren te verwarmen met watertemperatuur 75/85°c (nodig voor berekend rendement in functie van de te verwarmen m3) ben ik zeker 1,5 liter mazout nodig per uur. ( ongeveer 1,4 euro/uur).
    Rendement warmte wisselaar ketel + warmte wisselaar CV( radiators)
    Nu met pellet kachel verwarm ik de living en keuken (leef ruimte) per uur met 650 gr /pellets wat mij 0,1581 euro per uur kost.
    Dat zijn mijn bevindingen deze maand.
    Mazout heeft enkel nog gewerkt voor opwarmen boiler warm water(+warmte recuperatie cv nadien) en indien heel koud badkamers.
    Ook tussen pellets zit een groot verschil ivm afgegeven vermogen.
    Het geen op de zakken staat is zeker geen referentie.
    Ik meet de pulsie en rookgas temperatuur , en dat is een groot verschil.( -+ 15°c) op hetzelfde vermogen.
    Duur koop ( pellets) is niet altijd beter koop.
    Ik zou zeggen meet en weet :-)


    mvg

    Paul

    ps: ik wil hier niet pellet producenten als goed of slecht aanduiden
    ps2 : sproeier 0,55 us gallons ( 1 gallon = 3,785l) => 0,55 =>2,08175liter
    2,08 vierkantswortel 7/pompdruk ( bij mij 12) geeft mij 1,5589 Liter /uur mazout verbruik
    misschien een hulp voor eenieder die een mazout ketel heeft :-)


    Laatst aangepast door paularis op zo okt 28, 2012 10:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : toevoegen berekenen verbruik)


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 29, 2012 7:01 am

    ff een afrekening maken van 1 jaar pelletkachel..

    ik heb afgelopen winter 1700 kg pellets verstookt..
    dit waren girrez pellets a € 0.30 per kg.. dat is € 510,00

    ik heb 1200 M3 gas minder verbruikt
    normaliter verbruik ik 2200 m3 gas per jaar, afgelopen winter was dit 1000 m3.
    hier voor heb ik betaald 880 euro..

    als ik even snel reken heb ik ongeveer ongeveer 1056 euro minder uitgegeven aan gas
    door mijn pellet kachel,
    1056 - 510 (pellet verbruik)= 546 euro die ik uitgespaard heb,
    onderhoud van mijn ketel koste 48 euro..

    dus al met al heb ik afgelopen winter 500 euro minder uitgegeven aan verwarmingskosten.
    (kachel nog niet geteld)

    dit jaar zal het nog goedkoper worden omdat ik de pellets via de groepsaankoop heb gekocht.
    waardoor ik nog eens 8ct per kg goedkoper uit kom...
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van grossard.rob ma okt 29, 2012 8:01 am

    Veel aangehaald feit is dat je stroomverbruik nog rest;
    maar ik heb zelf maar een kleine stijging 500kwh per jaar,
    maar die kan niet enkel aan de pelletskachel te wijten zijn,
    server geplaatst, laptop gekocht naast desktop pc.
    etc..

    Ook de werking van de kachel opgemeten in stroomverbruik en deze komt lager uit dan opgegeven waardes,
    draait 90% van de tijd op stand 1 ventilatie 10 en dat zou moeten te vergelijken zijn met een pomp voor cv.

    Verder sluit ik me aan bij namor, ik kocht mijn girretz met 3 ton in big bag, minder afval, aan 0.25c/kg
    en doe een 1500 a 2000 kg. Maar ook mijn gasverbruik daalde van 24000 kwh naar 7500kwh op 4 jaar tijd.
    Ook dankzij isolatieinspanningen.

    Met vriendelijke groeten
    Grossard Rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 29, 2012 9:09 am

    Paularis merkt terecht op:
    "Ook tussen pellets zit een groot verschil ivm afgegeven vermogen.
    Het geen op de zakken staat is zeker geen referentie.
    Ik meet de pulsie en rookgas temperatuur , en dat is een groot verschil.( -+ 15°c) op hetzelfde vermogen.
    Duur koop ( pellets) is niet altijd beter koop."

    Ik vraag me af of er betrouwbare informatie bestaat over het afgegeven vermogen in kWh van de pellets die er op de markt zijn?
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Annejanne ma okt 29, 2012 9:11 am

    Je kan enkel op jezelf vertrouwen, dus .....testen die handel zot


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 29, 2012 9:23 am

    Annejanne:
    Ik zie dat u stookt met pellets van Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam....
    U zegt "testen die handel..."

    Hebt u al vastgesteld wat het afgeleverd vermogen is van al deze pellets die u vermeldt en hoe hebt u dat gedaan?
    Ik heb Badger gebruikt en de veel goedkopere pellets Agricom van Colruyt.
    Volkomen subjectief heb ik de indruk dat er geen verschil is tussen beide merken!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 29, 2012 9:36 am

    Namor:
    U zegt in uw bericht:
    "ik heb afgelopen winter 1700 kg pellets verstookt..
    dit waren girrez pellets a € 0.30 per kg.. dat is € 510,00"

    Dat was dus €4,50 voor 15 kg.
    Dat is een hoge prijs die ik in het begin ook heb betaald.
    Uw prijs daalt nu naar €0,22 per kg. Dat is €3,30 kg per zak van 15 kg.
    Dat is een zeer goede prijs indien dit goede kwaliteit pellets zijn!
    Welk merk pellets is dat?
    Verkrijgbaar in zakken van 15 kg?
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Annejanne ma okt 29, 2012 9:54 am

    Ik heb Badger gebruikt en de veel goedkopere pellets Agricom van Colruyt.
    Volkomen subjectief heb ik de indruk dat er geen verschil is tussen beide merken!
    [quote]
    Hierin kan ik je volledig bijtreden. Ik merk ook geen verschil tussen Badger en Bioflam enkel......de prijs. Via de groepsaankoop Limburg kochten wij Bioflam aan € 3,40 per zakje van 15 kg. Het verschil met green energy zijn de assen....veel te veel assen. De andere pellets zijn dan weer duurder en geven geen betere resultaten, dan is de keuze snel gemaakt.....


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast ma okt 29, 2012 10:52 am

    @ muizen..

    Girez heeft zakken van 14 kg en die betaalde ik idd 4.30 euro de zak..
    de pellets die ik nu heb zijn die wat annejanne hierboven vermeldt.
    de Bioflam van de groepsaankoop..
    ik heb zelfs het idee, dat de kachel meer warmte afgeeft met de bioflam tov de girrez.
    ben nu aan het testen met beide..
    iig vind ik de meerprijs van de Girrez ze absoluut niet waard...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Verwarmen met Pellet kachel, naast je gasverwarming is bepaald niet goedkoop!

    Bericht van Gast wo jan 01, 2014 11:30 am

    Over 2013 heb ik nauwkeurig gas en pellet verbruik vastgelegd ten opzicht van 2011.
    In oktober 2012 hebben we de Rika Topo aangeschaft.
    Dus 2013 is het eerste volledige jaar met een pelletkachel.

    * Gasverbruik in 2011 2647 m3; in 2013 1973 m3. Besparing t.o.v. 2011  674 m3 tegen €0,61/m3 is €411
    * Pelletverbruik in 2013 206 zakken tegen €3,91/zak Kosten pellets 2013 €805.
    * Meerkosten door de pelletkachel €394. Daarbij te tellen de afschrijving per jaar van de Topo die €7500 heeft gekost en in 10 jaar buiten interestverlies, ook nog €750/jaar kost!

    Conclusie:
    Pelletverwarming, naast je gasverwarming, is aanzienlijk duurder dan met uitsluitend gasverwarming, met veel gesjouw met zakken (naar 3e verdieping!), de afschrijving, het regelmatig onderhoud van de kachel en het professioneel jaaronderhoud
    Bijverwarmen met pellets is wel heel gezellig en vermoedelijk verwarm je met gemiddeld een hogere temperatuur dan alleen met gas?

    Wanneer je huis al verwarmt wordt met gasverwarming om dan de verwarmingskosten proberen te laten dalen door aanschaf van een pelletkachel en pellets is gewoon niet haalbaar.
    Je moet dan wel objectief rekenen dus inclusief afschrijving van de pellet kachel, onderhoud en eventuele reparatie en de pelletkosten.

    Harry
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast wo jan 01, 2014 12:40 pm

    Ik weet ook niet of je berekening wel helemaal correct is.
    Want je hebt in 2013 10.000kWh meer verbruikt, dus vermoed dat de koude winter er ook voor iets tussen zit.
    Besta manier is om met graaddagen te werken, alleen zo kun je goed vergelijken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Besparing met pellets

    Bericht van Gast wo jan 01, 2014 3:07 pm

    Janus_Wago.

    Ik begrijp wat u zegt over mijn berekening.
    Inderdaad niet correct!

    Correctie:
    In 2011 verbruikte ik 26.592kWh gas x €0,06/kWh = €1.595

    In 2013 verbruikte ik:
    - 19.615kWh gas x €0,06 = €1.177
    - 205 zakken pellets. 1,83 kg pellets is 10kWh; 205x15/1,83 = 16.803kWh. Kostprijs 205 zakken x €3.936= €807

    Het verbruik in 2013 (gas en pellets) is dus 19.615kWh + 16.803kWh = 36.418kWh en kost totaal €1.177+€807 = €1.984
    Dit verbruik volledig in gas zou hebben gekost 36.418kWh x €0,06 = €2.185

    Besparing €201!

    Dank voor uw terechte aanwijzing!
    Harry
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Bompa wo jan 01, 2014 9:47 pm

    Harry, dus is je Topo afgeschreven na 7500€/201€/jaar = 37 jaar en 4 maanden.

    Dan kan ik begrijpen dat je zegt dat pellets stoken duur is. Maar ieder zijn keuze.

    Profiteer in ieder geval van het vlammenspel kampvuur 

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gast do jan 02, 2014 10:34 am

    @Muizen: Je hebt ook goedkopere kachels. Ik zelf heb ook een redelijk dure (mcz philo,9kw), maar mijn ouders bv hbb eeen kachel voor 2500€ van 12kw en die werkt ook. Als je dan kijkt het verschil in aankoop 7500-2500=5000€ hoe kan je dan objectief een berekenig maken? Alles wat je hier voor berekent is volledig subjectief en telt alleen voor jou

    Gesponsorde inhoud


    Mijn kostenberekening pellets versus aardgas - Pagina 2 Empty Re: Mijn kostenberekening pellets versus aardgas

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 12, 2024 8:42 am