Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Greenhorn
ZaurusUser
ben-revo
ss
Ikzelf
erwin
10 plaatsers

    rica topo trage opwarming

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 1:50 pm

    we hebben een 3weken een rika topo , zijn er tevreden mee maar wanneer je de kachel opzet duurt het lang voor de living opwarmt.Vandaag was het bv 18gr en ik zet de kachel op , dan duurt het 1uur voor op 19gr te komen , en dan nog eens een uur voor op 20gr.Is dit normaal ? Komt dit omdat er geen ventilator inzit ? Eenmaal het warm is kan ze op minimuum stand blijven staan en blijft de temp.behouden.Er is de mogelijkheid om een thermostaat aan te sluiten maar dan vrees ik dat het te lang duurt voor de temp. berijkt wordt. Ik meende eens gelezen te hebben dat er een mogelijkheid is om een ventilator in te bouwen.Kan dit een oplossing zijn om het eerste uur meer opwarming te verkrijgen en daarna de ventilator uit te schakelen. Heeft hier iemand ervaring mee met de rika topoe. We hebben een 70vierkante meter te verwarmen
    Luc
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van erwin vr nov 23, 2012 1:56 pm

    ventilator zou idd kunnen helpen voor sneller op te warmen, ofwel misschien opstarten met een hoger vermogen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 2:16 pm

    Ik zet ze bij de start al op vol vermogen.Dan heb je meer vlam maar niet echt meer warmte , heb ik de indruk. Wel is het zo dat pas na een 2tal uurtjes de kachel omkasting en de steen rond de kachel warm is geworden.Mischien is deze kachel er op gemaakt om niet uit te schakelen met een thermostaat maar beter op het min. te laten branden.Maar of dit dan de voordeligste mannier is weet ik ook niet.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Ikzelf vr nov 23, 2012 2:33 pm

    Luc

    Wij hebben een Rika Revo, zelfde principe dus.

    Makkelijkste is toch een thermostaat erbij hoor, hebben wij ook.

    Dan kan je die programmeren om op een bepaald uur op te springen. Dus 1-2 uur voordat je thuis komt of opstaat. Dan heb je al een lekkere warmte als je opstaat.

    Ik heb dit ook geruime tijd als een nadeel gevonden van deze kachels, maar doordat ik ze nu langer laat branden (lees: eerder op en daarna automatisch op lager vermogen) heb ik een lager/normaal verbruik en een behaaglijke warmte in huis.

    Daar wil ik geen zoemende ventilator voor ruilen hoor...
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ss vr nov 23, 2012 3:08 pm

    Wij hebben een Saey Neema, zie Rika RIo/Revo enz..., zelfde principe als "Ikzelf", uiterst tevreden van. Ervaring leert dat deze kachels langer "warm blijven", grote massa, zeker de Topo!
    Wij willen geen ruimteventilator omdat mijn echtgenote last heeft van astma, er ontstaat stofverplaatsing en dit was niet aangewezen, plus het voordeel dat deze kachels zeer "stil" zijn...
    Groeten,
    ss
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ben-revo vr nov 23, 2012 3:52 pm

    Een Rika is gemaakt voor te gebruiken als hoofdverwarming , door het langzame opwarmen van de gehele massa krijg je een konstante verwarming met laag verbruik als de kachel blijft aanstaan , wat evenwel nooit verteld wordt is dat je rika nog een behaaglijke warmte afgeeft nadat hij is uitgedoofd , mijn superior voel je al na 30 minuten dat deze uitstaat , terwijl bij de rika het pas na een 2 tal uur is , gewoon een kwestie van vroeger laten opstarten en uitdoven , spring


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 4:17 pm

    BEDANKT VOOR DE REACTIES. bLIJKBAAR IS HET DAN TOCH NORMAAL DAT DE OPWARMING WAT LANGER DUURT. Op zich niet een zeer groot probleem daar we de gewone chouffage ook nog hebben om smorgens als eerste alles op te warmen. En anders moeten we de topo inderdaad wat vlugger laten opspringen.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ZaurusUser zo nov 25, 2012 5:19 pm

    In de vorige versie (met enkele ruit) warmde de Topo rapper de ruimte op (of je voelde het rapper). Je had meer profijt van de straling door het glas, terwijl je het nu voornamelijk moet hebben van de natuurlijke convectie.
    Persoonlijk had ik de Topo liever met het enkel glas, maar ik heb nog geen antwoord gekregen van Rika of ik dat terug mag veranderen (kwestie van veiligheid).
    Langs de andere kant moet je er rekening mee houden dat 70m2 of zo'n 190m3 opwarmen nogal wat energie vraagt.

    Greetz,
    Werner


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast zo nov 25, 2012 7:45 pm

    Weten jullie of het mogelijk is om er een extra ventilator in te bouwen die je alleen als je het nodig vind kan opzetten. Mischien wordt de warmte dan iets vlugger opgewarmt.
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Greenhorn zo nov 25, 2012 8:21 pm

    Luc,mogelijkheid om een ventilator aan te sluiten is er maar ik zou dit niet doen.Een Rika is gebouwd om te werken zonder ventilator. Schaf je Rika ruimtevoeler met draad aan.(de draadloze zouden soms "kuren "hebben ).Het instellen is in het begin weleens "zuchten" maar eens je het onder de knie hebt lukt alles wel.Je gaat die ventilator echt niet missen!

    Grtz,Patrick
    costerke
    costerke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 195
    Leeftijd : 62
    Registration date : 30-10-12

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van costerke zo nov 25, 2012 9:05 pm

    Luc , ben gisteren informatie gaan vragen over TOPO kachel,
    kan je als optie nemen die ventilator en kost iets van 240euro.
    Nu weet ik niet dat je deze volledig kan/mag uitschakelen wanneer
    de kamer op temperatuur is. Is wel een mooie en prijzige kachel.
    Ik twijfel alleen nog over die ventilator te nemen of niet te nemen.

    Groeten Rudy.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Topo 's-nachts laten branden op stand 30

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 5:48 pm

    Het is onze ervaring dat het aangenamer en niet veel duurder is 's-nachts de Topo op stand 30 te laten branden.
    Verbruik is zeker aanvaardbaar. In deze stand duurt het 72 uur voordat het volledig gevulde pelletreservoir leeg is!
    Het voordeel is dat de ruimte niet teveel afkoelt, hetgeen je uiteindelijk door langer en stoken op hoge temperatuur iedere ochtend moet compenseren.
    Ik denk niet dat dit echt veel meer pellets verbruikt.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ZaurusUser ma nov 26, 2012 8:21 pm

    Krijg je niet veel assen in de brandhaard als je lang op 30% stookt ? Ik heb alleszins de indruk dat op laag vermogen er meer assen zijn dan op hoog vermogen.
    Wij stoken in Auto-mode (ruimtevoeler met draad) op 22° als we thuis zijn (geprogrammeerd in de kachel) en 18° als we weg zijn of slapen. Ik laat de kachel een uur voor we thuis komen naar de dagtemperatuur gaan en een uur voor we vertrekken of gaan slapen laat ik hem op nachtmodus overgaan. Dat werkt perfect zolang wij maar het in de kachel ingestelde schema volgen. Laughing

    Betreffende die ventilator : ik heb daar alleen maar slechte ervaringen mee, maar er zijn er die dat liever hebben. Eén ding is zeker : de kachel kan maar evenveel warmte produceren met of zonder ventilator. Het enige verschil is dat de warme lucht eventueel kan rondgeblazen worden. Mijn ervaring is echter dat als je blaast dat het dan afkoelt (te warme soep, een ventilator in de zomer, ...) of tenminste koeler aanvoelt.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 10:03 pm

    @ZaurusUser,

    Je zou wel eens gelijk kunnen hebben over die ventilator. Ik heb de ventilator in onze Piazzetta zo goed als uitgeschakeld op het laagste vermogen. Het verschil: het voelt warmer aan, want met de ventilator op standaard gaf dat altijd een gevoel van tocht. Raar maar waar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 10:13 pm

    Mijn eerste gedacht van een ventilator is ook wel dat dat toch niet optimaal is.Lucht dat geforceerd rondgestuurd wordt koelt toch af. Ik heb vandaag een kleine ventilator achter de kachel geplaatst maar kan niet echt een verbetering vinden.Het klopt dat je de rika topo al 2 uur op voorhand kan uitschakelen want die blijft redelijk lang nog warmte afgeven.Met een ruimtevoeler weet ik ook niet goed , ik denk dat de kachel dan op veel hoger vermogen werkt en mischien wel meer verbruikt op eenzelfde tijdspenne dan wanneer je de kachel gewoon op minder vermogen laat branden . Nu brandt de kachel hier van smorgens tot savonds op 30 % en hebben we een 21gr.Ik denk dat ik een gewone klok in het stopkontact ga steken en zo de kachel 2 uur vroeger ga laten opspringen.
    Alles overwogen ben ik wel tevreden met de kachel maar zoek of het nog iets beter ken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van erwin ma nov 26, 2012 10:22 pm

    met een gewone klok gaat dat niet lukken, en uitschakelen zeker niet doen op die manier...
    de kachel gaat niet kunnen afkoelen !


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Fleur ma nov 26, 2012 10:30 pm

    ik weet niet hoe mijn kanalisatie zou werken zonder ventilator ,denk dat het lang zou duren om een andere ruimte op temperatuur te brengen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ss ma nov 26, 2012 10:30 pm

    Luc, vergeet aub die schakelklok, dat is moord op je kachel, denk na man, de kachel kan zijn cyclus niet voltooien!!! Lees dan toch je handleiding of vraag het aan je installateur!!! Het is een rika, dat hij niet kan afkoelen is nog niet het grootste probleem!!! Nadenken man, je bent met electronika en vuur bezig!!!
    Groeten,
    ss
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Fleur ma nov 26, 2012 10:35 pm

    als je een pelletkachel zo laat uitschakelen doet hij zijn laatste clainfase niet van de branderpot en is er kans op een moeilijk startfase met rookontwikkeling tot gevolg (ik spreek uit ervaring)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ss ma nov 26, 2012 10:38 pm

    Ja Fleur, dat is hetzelfde probleem als je de kachel uit het stopcontact trekt of volledig afzet! We hadden het er een (paar) jaar geleden al over dat die schakelaar en het volledig uitschakelen van een pelletkachel niet interessant was/is!!! NOOIT doen, tenzij de cleanfase voltooid is!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 10:42 pm

    Ja , inderdaad was ik even vergeten.De stroom uitschakelen mag je inderdaad nooit doen. Kachel gewoon zijn werk laten doen zal wel het beste resultaat geven denk ik nu.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ss ma nov 26, 2012 10:49 pm

    Oef, heel juist
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 11:06 pm

    nu we toch bezig zijn nog een vraagje.Moet er na het plaatsen van de rika topo iets afgeregeld worden.Ik had dat gevraagd aan de instalateurs maar die zeiden dat er niets moest afgeregeld worden aan de topo.Ik lees hier op het forum dat de rookgasventilator moet afgeregeld worden naar de schouwtrek. Anders kan het rendement niet optimaal zijn .Klopt dit ? Bij mij is daar nog niet naar gekeken .Hoe weet je of de trek optimaal is naar de kachel?De techniekers moesten zelf eerst het boekje doorlezen voor ze wisten hoe de kachel werkt.Uitleg heb ik ook niet gekregen.Ik moest de handleiding maar eens lezen was het antwoord.Zelf hebben ze hier een uur opo de knoppen van de kachel zitten drukken zonder enige uitleg wat ze juist aann het doen waren.Ze waren totaal niet op de hoogte van de werking van de kachel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van erwin ma nov 26, 2012 11:15 pm

    de fabrieksinstellingen zijn waarden voor een gemiddelde schouw en pellets.
    normaal word de trek gemeten door de installateur en deze stelt de kachel af bij de plaatsing.
    daar kan het probleem liggen doordat er veel warmte door de schouw gaat, een pelletkachel is nooit plug-and-play zoals sommigen beweren.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van jbke di nov 27, 2012 9:19 am

    hebben bij onze induo ook de rookgasventilator omhoog gebracht naar +5 ipv 0 nu blijft het ruitje properder. kwa rendement weet ik nu niet of er teveel warmte door de schouw gaat hierdoor. Laughing

    Gesponsorde inhoud


    rica topo trage opwarming Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo apr 28, 2024 6:55 am