Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Greenhorn
ZaurusUser
ben-revo
ss
Ikzelf
erwin
10 plaatsers

    rica topo trage opwarming


    jbke
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 72
    Registration date : 22-04-12

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van jbke di nov 27, 2012 9:19 am

    hebben bij onze induo ook de rookgasventilator omhoog gebracht naar +5 ipv 0 nu blijft het ruitje properder. kwa rendement weet ik nu niet of er teveel warmte door de schouw gaat hierdoor. Laughing
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van jbke di nov 27, 2012 9:30 am

    je kan je rika ook via het groene klemmetje sturen via je gewone kamerthermostaat hij gaat mooi aan en uit volgens de regels en je stelt op je kachel het vermogen in in % zodra je thermostaat vind dat het te koud of te warm is schakeld de kachel netjes uit of aan.

    werkt perfect op de induo. via het groene klemmetje (zit standaard brug je in)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast di nov 27, 2012 10:29 am

    Ik heb toch even met stroomop gebeld met de vraag of het normaal is dat het redelijk lang duurt voor het hier opwarmt.Met de choufage is het na 30 min al warm . Nu heeft de choufage inderdaad wel meer cal dan de kachel maar ze geven voor de topo een 260m3 en we hebben hier 160m3 ongeveer dus zou het toch overschot moeten zijn. Ik moet de vlamtemperatuur noteren. Op 30 , 60 , en max vermogen.Dan gaan ze zien of dit al normaal is. Volgens hen moet het na een uurtje warm zijn en dat is dus totaal niet.
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ben-revo di nov 27, 2012 10:41 am

    Mijn ervaring is dat je een pelletkachel van Rika zelden moet aanpassen , zowel voor pellets als voor schouw , hoe het komt ? Ik vermoed dat dit te maken heeft met de grotere rookgasdiameter (100mm) ik kan namelijk zonder problemen (meer dan 9 soorten pellets) door mij geteste pellets branden en geen enkele parameter aanpassen , kachel staat vanaf fabriek en wel degelijke uitleg gehad , sommige pellets geven meer of minder warmte en as , maar ik kan niet zeggen dat het ruitje of kachel vuil wordt of meer of minder vervuild , zodat ik nu de goedkoopste stook (bioflam)


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ben-revo di nov 27, 2012 10:45 am

    @luc , als je andere topics leest over rika dan weet je dat kachels zonder ventilator gewoon langer duurt voor het opwarmen MAAR ook voor het afkoelen ,


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ben-revo di nov 27, 2012 10:57 am

    Kamerthermostaat die werkt op alle rika kachels (gamma) elro kt100 voor aansluiting op het groene klemmetje , zonder modulerende werking ,


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast di nov 27, 2012 11:03 am

    De link voor de thermostaat werkt bij mij niet hoor.Bij stroomop hadden ze mij verteld dat een ventilator niet echt een versnelling zal zijn.Ik wacht even af wat de test met de vlamtemperatuur oplevert.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ZaurusUser di nov 27, 2012 9:13 pm

    Een Topo moet je niet instellen, die regelt de pellettoevoer en luchttoevoer zelf via de software volgens de vlamtemperatuur die hij meet. Dus eigenlijk wel een "plug and play".


    _________________
    Rika Topo
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Dan12 di nov 27, 2012 9:20 pm

    plug en play heeft volgens mij een andere betekenis.

    (zie kwakkeltopic !)

    Bedoeld wordt waarschijnlijk een systeem dat gelijkaardig is aan het "actieve systeem" van MCZ, of het "leonardo" systeem van edilkamin.



    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ZaurusUser di nov 27, 2012 9:28 pm

    Het was een antwoord op een vorige post (waar uitgelegd werd wat ze ermee bedoelden ...), vandaar dat ik hem overgenomen heb. Sorry voor het verkeerd gebruik. Shocked

    (Iedereen wist al dat "plug & play" uitgevonden is door microsoft en dat het eigenlijk een typ-fout is omdat ze initieel al wisten dat het meestal "plug & pray" zou worden.)


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gast di nov 27, 2012 9:38 pm

    Volgens de invoerder waar ik daarstraks met gebeld heb moet je inderdaad niets regelen aan de topo.Ook mijn vraag of de schouwtrek niet belangrijk is werd er gezegd dat dat beoordeelt wordt door de instalateurs.Maar dat dat meestal wel goed is. Dezelfde installateurs die de werking van de kachel niet kennen dus. In de handlijding staat wel da wanneer de trek hoger is dan 15pa je best een trekregelaar In kan bouwen wanneer de mogelijkheid er is. Dus klopt de uitleg toch niet helemaal denk ik dan.Ofwel is er iets af te stellen ofwel niet.Als je de schouwtrek niet meet kan je er toch niet zomaar van uitgaan of ze goed is.Volgens mij wordt een pelletkachel geregeld door metingen en sturingen van pellets , vlamtemperaturen en dergelijke.Dan denk ik dat alles valt of staat bij de laatste schakel en dat is de schouw.Kan de schouw niet te veel warmte wegtrekken als de schouwtrek te hoog is ? Morgen ga ik de vlamtemperaturen doormailen en horen wat daar al het resultaat van is.Volgens mijn vrouw overdrijf ik een beetje maar ik wil gewoon een 100%afgestelde kachel om het beste rendement te hebben.De installatie van de kachel met schouw heeft mij 7800 eur.gekost dus mag ik op zijn minst een optimaal werkende kachel hebben.
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van ben-revo wo nov 28, 2012 7:05 pm

    Voor een schouwtrek van 15pa moet je al een extreme schouw hebben en de vlamtemperatuur bij een rika wordt gemeten in de verbrandingskamer , bij mijn revo hoef ik niets in te stellen en kan ook niet zeggen of er pellets zijn die meer of minder warmte geven , alles brand ,even goed , wat ik wel merk is als ik andere pellets verbrand dat er andere snelheden voor de worm en de rookgasventilator aflees in het menu , zodat ik vermoed dat een rika ook een zelf regelend systeem heeft


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw

    Gesponsorde inhoud


    rica topo trage opwarming - Pagina 2 Empty Re: rica topo trage opwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo apr 28, 2024 12:35 am