Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast vr 5 dec 2014 - 20:13

    Dag iedereen, misschien heeft iemand dat ook reeds gehad...

    Ik heb een Edilkamin Lilia plus, reeds meer dan 2 jaar. Ik stook met dezelfde pellets, dus ik denk dat dit geen invloed heeft op het probleem. Gisteren brandde de kachel de hele dag goed, geen probleem. Vandaag houdt de ventilator na enkele uren op met blazen in de stand P1. Hij blijft branden, er komt geen foutmelding, maar na 10 min doe ik hem toch uit, omdat ik denk dat hij hierdoor misschien kapotgaat.

    Hij dooft normaal, vuurkorf brandt leeg zoals gewoonlijk, ventilator gaat niet meer aan.
    Na een half uur, een nieuwe start, alles werkt heel normaal...

    Heb reeds gehad in het begin van de week, maandag, daar heb ik de dealer gevraagd, stuurde mensen van Edilkamin (hadden toch een truitje aan van Edilkamin ?) Kachel gepoetst, probleem deed zich nog voor...Ventilator stuk zeiden ze...gebeurt bijna nooit, maar ja, € 235 voor de ventilator in Italie te bestellen zonder werk. (vooraf te betalen) Dit was woensdag...

    Gisteren werkte de kachel zoals gezegd heel normaal, kan moeilijk geloven dat die ventilator stuk is, dit is toch maar een motortje, dat draait of niet...

    Heeft iemand een idee?

    Beste dank,

    Ivan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin vr 5 dec 2014 - 20:22

    kijk eerst eens alle stekkers en draden na die tussen de ventilator en de print zitten. mogelijk is er ergens een slecht kontakt.
    door hem af te koppelen en dan de juiste spanning geven die erop vermeld staat kun je hem ook laten draaien en testen.
    als dat ok is wordt hij misschien wel verkeerd aangestuurd vanop de print.
    dan kun je proberen of de kachel een uur van de stroom halen met de stekker uit het probleem niet oplost.
    de raad is om niet in hogere vermogens te stoken als de ventilator niet draait, die zorgt ook voor de afkoeling van het inwendige van de kachel.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast vr 5 dec 2014 - 20:36

    Beste dank voor het snelle antwoord. Ik kijk de bedrading naar de printplaat zeker na. En haal ook de kachel een tijd volledig van de netstroom weg.

    Ivan
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van jeanhup vr 5 dec 2014 - 23:46

    Is de rookgastemperatuur niet gewoon te laag in stand P1? Als hij op hogere standen wel gewoon blijft blazen ligt het waarschijnlijk daar aan. Een pelletkachel begint pas te blazen als deze voldoende warm is, en zal dus ook stoppen met blazen als de rook niet warm genoeg is (meestal ligt dat schakelpunt ergens tussen 60-90ºC).
    Je zou de pellettoevoer iets kunnen (laten) verhogen op P1, misschien dat het daarmee is opgelost. Let er dan wel op dat de verhouding lucht/pellets goed is. Als je niet thuis bent in de parameters en het afstellen van een pelletkachel kun je wellicht beter je leverancier/installateur even laten komen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 0:07

    bij de EK iris/lilia/seven ed. blijft de ruimteventilator blazen zelfs als de rookgastemp lager dan die 90° wordt.
    ik heb het net getest door het schakelpunt hoger te zetten dan mijn rookgastemperatuur.
    ik denk dat deze waarde hier enkel gebruikt wordt om de kachel uit de opstartfaze te halen en te laten stilvallen bij de afkoelfaze.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast za 6 dec 2014 - 10:18

    Deze morgen alle aansluitingen van bedrading naar de print gecontroleerd, ik had nog een spuitbusje contactcleaner, voorzichtig een beetje op de contacten. De netspanning was de ganse nacht weg van de kachel, maar na een normale opstart van ongeveer een uur valt de ruimteventilator uit...

    De aanvoer van de pellets blijft zachtjes doorgaan, de kachel gaat niet vanzelf uit of in foutmelding...
    Ik durf dit toch niet langer dan 15 min zo te laten doorgaan, misschien zou hij bij nog langere tijd wel een foutmelding geven of uitschakelen...

    Zou ik die hersteller een ventilator laten bestellen in Italië? Moet hij niet eerst de printplaat vervangen ? (die hij wel in voorraad heeft)

    Beste dank op voorhand, ik weet dat "goede raad" duur is....

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van jeanhup za 6 dec 2014 - 10:25

    Controleer eerst eens of de ventilator op de hogere standen niet uitvalt. Als het uitvallen alleen gebeurt op P1 dan lijkt het toch iets met een te lage rookgastemperatuur te maken te hebben. In dat geval geen noodzaak om een ventilator te bestellen, wel om de kachel goed af te stellen.
    Ik heb in mijn praktijk nog nooit meegemaakt dat een ruimteventilator dit gedrag zelf veroorzaakt. Als er iets mis is met die dingen gaan ze eerst wat meer lawaai produceren, maar zelfs dan vallen ze nog niet stil.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 11:44

    kun je nergens de spanning meten die aan de ventilator toekomt als hij uitvalt. desnoods door hem even los te koppelen dan.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast za 6 dec 2014 - 12:33

    Even alles heropgestart op P3 nu, maar helaas terwijl hij gewoon volop in werking is na ongeveer 20 minuten valt de ventilator uit...

    Ik denk dat de aansturing gewoon wegvalt, om de spanning te meten moet ik hem opnieuw even van de muur wegtrekken en eventueel draadjes erop aansluiten, ik probeer dat ook nog even...
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 14:04

    @jeanhup : De omgeving ventilator werkt pas als de kachel volledig opgestart is maar is dan niet meer afhankelijk van de rookgastemperatuur of de rookgasventilator . als de rookgassen een te lage temperatuur hebben tijdens de werking dan krijg je een foutmelding  H3. Deze draaid bij uitzetten een bepaalde tijd ongeacht de temperatuur . Want als u de kachel aanzet en direct 5sec terug op 0/1 druk gaat hij off en blaast hij ook en dan is de kachel koud . Dus zoalserwin zegt wordt de waarde enkel gebruikt voor opstart en uitzetten kachel .

    Ventilator is niet stuk , eerder printplaat .
    Mijn mening meet even de netstroom ?? De nieuwe versie seven lillia hebben op het einde van de instellingen een parrameter die je kan off zetten ( weet nu niet meer direct hoe die noemt  ) deze even op off zetten om te proberen , dus dat zou een oplossing kunnen zijn .
    Staat normaal op 30 maar wat staat daar nu were voor ????
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast za 6 dec 2014 - 14:11

    Zou je over die laatste instelling nog een beetje meer uitleg willen geven Marc ?
    De netstroom meten ? bedoel je de nestspanning, die is gewoon 230V hier.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 14:33

    ik denk dat marc de parameter EC 30 bedoelt, die heeft iets te maken met het buiten de grenzen gaan van de netspanning of iets in die aard.
    als dat de oorzaak was valt de kachel steeds uit met een bepaalde foutmelding.

    de enige manier om te oordelen of de ventilator of de print de schuldige is, is de spanning meten die hij al/niet krijgt als hij uitvalt volgens mij.
    desnoods koppel je de ventilator even los in P1 en hang je er een lamp aan.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 14:55

    Ja EC30 is het , normaal zou die foutmelding geven als de netspanning niet juist is.
    Netspanning is niet overal in belgie 230 V soms maar 212 V en dat mag maar u kachel heeft dit niet graag .

    Zoals erwin zegt als deze uitvalt even zien of er nog spanning is op de ventilator zo ja ventilator stuk zo nee print .

    Na even te denken is dat geen ventilator met aan de zijkant een extra ventilator voor e motor te koelen ? Zo eentje die op de as zit .
    Zou kunnen dat deze verdwenenof niet meedraaid en motor te warm wordt dus te veel stroom trekt dus in veiligheid gaat .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 15:05

    aan de netspanning zal het probleem niet liggen, door die EC 30 valt de kachel helemaal uit met een foutmelding erbij.

    de edilkamin kode van de ruimteventilator is 615490 volgens de info in de lilia plus handleiding.
    deze dus: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 16:48

    Dus eerst ne keer meten of er nog spanning is als deze uitvalt . Dat zal veel duidelijker maken .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast za 6 dec 2014 - 17:46

    ok, nu zijn we al wat verder, De netspanning blijft gewoon aanwezig !!! maar de motor draait niet meer....Ik zie dat dit een motortje is met een aanloopcondensator, zou deze condensator misschien stuk zijn ? Is er een manier om daarachter te komen?
    Bij de opstart van de kachel lukt dit om één of ander manier, maar na een tijdje stop het draaien en toch is de netspanning nog gewoon aanwezig....
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 18:01

    Zou een condensator kunnen doorgeven als deze warm wordt ??
    Nooit zeggen onmogelijk . Nergens ene liggen om even te testen ne 2 uf zal ook gaan ( zal iets vlugger draaien )

    Staat daar geen type en merk op die ventilator ?
    Want sommige ventilatoren hebben een thermische beveiliging ingebouwd ( als ze te warm worden ) .
    Loopt deze nog soepel ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 18:25

    op deze link staat een duidelijkere foto van de motor.
    voel eens aan de motor als hij uitvalt, volgens mij heeft deze dan gloeiend warm en is de inwendige thermische beveiliging gewoon aktief.
    ik denk zelfs als je de kachel dan toch rustig laat doorbranden in P1 dat hij opnieuw aan de gang gaat als hij wat afgekoeld is.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Fleur za 6 dec 2014 - 18:42

    die kondensator dient toch maar alleen voor het starten en draairichting van het motortje ?
    ik heb een gelijkaardig voorval gehad met mijn ventilator
    om een verhaal kort te maken ....nu zit er een blokje onder de motor als ondersteuning en werkt alles perfekt


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast za 6 dec 2014 - 19:19

    Met wat ik ervan weet, een éénfasige motor loopt via de condensator aan met een faseverschuiving in de 2° wikkeling, werd vroeger via een centrifugaal schakelaar nadien uitgeschakeld. Nu blijft deze met de motor verbonden als hij draait en verbetert hiermee ook nog de cos fi.
    Ik heb de condensator al even verwijderd, maar het zal moeilijk zijn om deze ergens te vinden vrees ik, dat is niet meteen iets voor doe-het-zelf zaken...

    Toch wil ik eerst proberen de condensator te vervangen, een "lekkende" condensator is iets wat in elektronica vroeger veel voorviel.
    Maar als hij lekt, wat is dan het gedrag? Veroorzaakt hij verwarming van die 2° wikkeling, zodat de thermische beveiliging van de motor geactiveerd wordt zoals Erwin zegt? Kan best, want koud start hij altijd op, misschien activeert hij dan idd de termische beveiliging na een tijd.

    Hartelijk dank reeds aan iedereen om hierin mee te denken ! Nu moet ik eens uitzoeken hoe ik hier aan zo'n C-tje kom....

    Ivan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 20:18

    aanloop-condensator-hoe-deze-te-controleren-op-werking. study
    het zou me verwonderen als het enkel aan de kondensator zou liggen, want dan zou hij koud ook niet uit zichzelf gaan draaien volgens mij.
    heb je nergens geen oude TL bak of afgedankte kamerventilator meer liggen, of bij een witgoedhersteller in de buurt.
    het zijn maar enkele ideetjes om aan een vervangkondensator te komen...

    kijk goed of de ventilator soepel met de hand draait en of er geen speling tussen de motor en het ventilatorgedeelte zit.
    bij dit laatste de eerdere tip van fleur zeker niet over het hoofd zien...


    Laatst aangepast door erwin op za 6 dec 2014 - 23:05; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 23:05

    c tje niet direct liggen wel 2uf en als ik ene demonteer 1,5
    maar dat zou 1uf moeten zijn al denk ik dat je dit met 2uf ook kan testen .
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van bart b za 6 dec 2014 - 23:25

    Hey
    Als ik mij niet vergis zit er 3 spoelen in deze moter .

    Bij het warm worden is er ergens 1 spoel die niet meer werkt en de fan val stil .

    Veel voorkomen probleem bij Edillamin /lilia / iris plus / rose / mareau.

    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za 6 dec 2014 - 23:27

    c tje is wel te vinden bij conrad.be en ook wel bij RS components
    of deze : [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    2 van 2uf in serie is ook 1uf
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31528
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za 6 dec 2014 - 23:57

    alhoewel ik eraan twijfel dat daar de oorzaak ligt, kan door het vervangen van de kondensator deze allessinds als oorzaak uitgesloten worden.
    als het probleem dan nog voorkomt moet er verder gezocht worden waarom de motor warmer wordt dan de thermische beveiliging toelaat.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo 8 mei 2024 - 14:18