Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31576
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin za dec 06, 2014 11:57 pm

    alhoewel ik eraan twijfel dat daar de oorzaak ligt, kan door het vervangen van de kondensator deze allessinds als oorzaak uitgesloten worden.
    als het probleem dan nog voorkomt moet er verder gezocht worden waarom de motor warmer wordt dan de thermische beveiliging toelaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast zo dec 07, 2014 10:40 am

    Hallo iedereen,

    Door een gelukkig toeval heb ik een condensator van 1µF gevonden in een elektrisch "blazertje" in mijn kelder ! Beetje andere vorm, maar exact dezelfde capaciteit.

    Helaas, de kachel start perfect op, gaat dan blazen, maar na ongeveer 20 min stopt hij ermee, nu heb ik gevoeld dat de motor zelf heel warm heeft, hij gaat dus in idd in termische beveiliging...hierdoor is het ook te verklaren dat je de kachel een uurtje later weer perfect kan opstarten.

    Ja, en nu? Ik zag die site waar ik een nieuwe ventilator kan bestellen voor ongeveer € 160 + verzending. Ik zal dat maar doen zeker, de motor is dus inderdaad stuk....

    Ik wist niet dat dit een veel voorkomend probleem was bij o.a. Lilia, dus, zal wel zoiets zijn...maar na 2, bijna 3 jaar reeds ? dat is toch mindere kwaliteit dan gedacht...


    Ivan
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc zo dec 07, 2014 11:31 am

    Veel voorkomend probleem ??
    Ik heb er nog geen moeten steken in die 7 of 8 jaar dat we edilkamin doen , van geen ekel type trouwens behalve van mijn insert maar dit was te wijten aan slecht onderhoud :p .
    Ik hou er me dan ook aan altijd de omgevings ventilator te demonteren bij onderhoud , schoonblazen en even met kruipolie de rollementen inspuiten .
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin zo dec 07, 2014 11:39 am

    zit er geen speling op de bussen die tussen de motor en het ventilatorgedeelte zitten, zit de motor nog goed vast.
    zit de uitgaande as van de motor nog in lijn met de as van de schoepen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Fleur zo dec 07, 2014 11:45 am

    misschien de ventilator uithalen ,helemaal demonteren
    smeren,terug monteren en op de werkbank een uurtje laten draaien.
    dan ben je honderd procent zeker ,als ie dan nog stilvalt.........


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast zo dec 07, 2014 12:00 pm

    Nee, helaas, er is echt geen speling tussen de motor en de "trommel" van de ventilator zelf, ik kan hem heel soepel bewegen en hij blijft ook een hele tijd uitlopen...

    Waar die oververhitting vandaan komt weet ik niet, ik dacht dat dit gewoon een éénfazig motortje was met condensatoraanloop, maar zitten daar nog meer wikkelingen op? Maar hoe kan er nu plots één te warm worden, niet kapot, na afkoeling weer alles ok... en je mag denken, steeds na ongeveer 20 min wordt de zaak te warm langsbinnen en schakelt de termiek uit...

    Er uithalen en proberen te demonteren, de motor zelf? Ik weet niet...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin zo dec 07, 2014 2:02 pm

    probeer eens de motor ietske te lossen aan de bussen en hem goed op te spannen met bvb. een houten blokje eronder en dan weer vastzetten.

    een nieuw trommelgedeelte heb je eigenlijk niet nodig, maar ik weet niet of de motor zomaar apart verkrijgbaar is.
    staat er een merk en type op vermeld, misschien vind je dan via google wel een verkoper waar je de motor apart kan aankopen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast ma dec 08, 2014 12:56 pm

    Dag iedereen,

    Deze morgen de ventilator eens uit de kachel genomen en met condensator aangesloten op het net. Precies hetzelfde gedrag, draait ongeveer een kwartier en valt stil, de "uitwendige rotor" heeft heel warm, na een tijd afkoelen gaat ie automatisch weer draaien...

    De motor is van ECOFIT type 2RECA3, een frans bedrijf dat kleine ventilatormotoren bouwt. Het is een gewone motor met 2 wikkelingen en een C-tje voor aanloop. Waarom hij zo opwarmt, zal ik wel nooit te weten komen.

    Ik heb via internet een nieuwe ventilator besteld, de motor apart kopen had weinig zin, omdat die nog meer kostte dan het onderdeel compleet...
    Nogmaals beste dank voor iedereen die gereageerd heeft, ik hou jullie op de hoogte...

    Ivan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin ma dec 08, 2014 4:19 pm

    benieuwd hoeveel de ventilator u op die site kost incl. verzending tov. de eerder genoemde prijs van 235€ door EK...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast ma dec 08, 2014 5:10 pm

    Ik heb €156 betaald via mijn PayPal account. Heb mij eerst geregistreerd enz. Boven de € 150 was de verzending gratis. Ik heb een bevestiging gekregen van de bestelling en men zou verwittigen wanneer het verstuurd wordt.

    Afwachten, ik heb hem nog niet Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin ma dec 08, 2014 7:14 pm

    leuk om te lezen dat je een EK onderdeel voor 2/3 van de EK prijs kan aankopen op een andere italiaanse site.
    en deze laatste zullen op hun prijs ook nog wel wat winst hebben neem ik aan.

    houd ons op de hoogte als hij aangekomen is.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van erwin ma dec 22, 2014 1:00 pm

    @iwerbrouck: heb je ondertussen de bestelde ventilator ontvangen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Aan het wachten....

    Bericht van Gast ma dec 22, 2014 2:00 pm

    Nee, nog niet, werd verzonden uit Italië 15 december. Ik heb al eens gemaild en via een code kon ik de verzending volgen, zou nu toch weldra moeten komen. De verkoper zei me nog wat geduld te oefenen, en het zijn een beetje speciale dagen nu.... Laughing
    Ik hou jullie zeker op de hoogte van de afloop van dit verhaal!

    Ivan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gast zo dec 28, 2014 7:59 pm

    Ondertussen "draait" de kachel weer normaal. De ventilator is aangekomen op 24 december, maar de post was gesloten....gemonteerd op 26 december geen probleem gehad (best langs onder inschuiven terwijl iemand de kachel goed vasthoud, zo moet je niet teveel demonteren)

    Wat daar nu juist aan was ? De motor werd warm en de veiligheid schakelde hem uit na ongeveer 10 minuten...Waarom? Hij kan niet open, dus ik zal het wel nooit weten...

    chronologisch

    probleem, en op 1 december gebeld naar de dealer, die was de gemakkelijkste : "Ga naar de site van Edilkamin op internet, geef de postcode in en bel de dichtstbijzijnde hersteller"
    Gekomen op 3 december. De kachel gepoetst, dacht dat het daaraan lag, en onafgebroken gebeld met een collega die aan een andere klus bezig was waar hij geen weg mee wist... betaald €150 voor het poetsen (2 werkuren) en ja, het lag daar niet aan, niets opgelost, de ventilator is kapot zei hij (was nadien wel juist) zonder iets te meten of te testen, hij zag hem gewoon stilvallen.

    Catalogus via zijn GSM, prijs €239 te bestellen in Italie en vooraf te storten op zijn rekening. Daarbij zeker nog eens 2 werkuren voor de plaatsing, die is natuurlijk niet inbegrepen. Ik zou hem bellen met de beslissing, zelf eens gekeken en met behulp van dit forum de fout gelokalizeerd.

    Op 8 december de ventilator gekocht via internet op de hoger vermelde site voor €159, verzending inbegrepen. Zeer correcte afhandeling, betaald via PayPal en via een code de verzending kunnen volgen. Enkele keer gemaild, ik was ongeduldig, maar het zijn een beetje moeilijke dagen voor pakjes...Levering enkele weken later zoals hoger vermeld...

    Besluit, (dit is mijn persoonlijke mening, en die van mijn vrouw, laat er zich niemand "aangevallen" voelen)

    Een heel dure kachel €3000, nog geen 3 jaar oud. Reeds €150 (Edilkamin) + € 159 (nieuw stuk) Ik heb alles zelf uitgezocht, ben gelukkig ook een beetje technieker, anders was het nog veel duurder alles. De wisselstukken moeten uit Italië komen....? Ja, dat is weken wachten...
    WIJ ZOUDEN ZEKER NOOIT MEER ZO'N DURE KACHEL KOPEN!! En zeker geen Edilkamin meer....Mijn stookvoordelen en besparing met deze pelletkachel zijn na al deze kosten volledig in rook opgegaan voor we 3 jaar ver zijn Laughing Ja, ik kan er nog mee lachen , zij het een beetje groen...

    Er worden hier in alle DHZ-zaken, een hele collectie kachels aangeboden van rond de €900 a € 1000 -pellets zijn hier dit jaar een beetje een rage- Mooie kachels ook, ik kan er 3 kopen voor deze prijs en als ze telkens 3 jaar meegaan, ben ik al tevreden, wie weet wat breekt er nog allemaal niet aan mijne Edilkamin....

    We zaten 3 weken zonder verwarming, gelukkig is het hier nooit zo koud en hebben we onze omkeerbare airco's. Maar er volgt vast nogal een rekening elektriciteit.

    Beste dank nog eens aan iedereen die geholpen heeft bij het "meedenken" over de oplossing!

    Ivan
    marc
    marc
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 110
    Registration date : 21-05-10

    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van marc za jan 03, 2015 12:26 pm

    iwerbrouck : ben je zeker dat die motor niet open kan want dat zou de eerste motor zijn die ik ken die niet open kan .
    Heb vandaag ook mijn niet te openen motor namelijk die van de rookgassen voorzien van 2 nieuwe rollementen en het magneetje van de encorder were juist geplaast want kreeg altijd als hij warm werd check expulsie . Volgens edilkamin kan dit niet open en is er aan de encorder niets te doen .
    Kan dus wel open mits wat aandacht , 1 rollement was zeer slecht . rollementjes kosten 10 euro voor 10 stuks ( 2 nodig ) en zijn te vinden in veel skeatbord winkels . De encorder ( toerenteller ) is een magneetje die in de omhulsel geprest is en durft wel eens wat te verschuiven , klein beetje terug deklopt en werkt weer als nieuw .

    Ik zou toch nog even goed zien of deze niet open kan , nieuwe rollementen kunnen veel doen .

    Gesponsorde inhoud


    Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.  - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Lilia plus ventilator valt uit.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:45 am