Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 52 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 52 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    ervaringen mcz thema


    Gast
    Gast


    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty Re: ervaringen mcz thema

    Bericht van Gast zo okt 25, 2015 10:27 pm

    ik stook al 5 jaar met mijn musa , en ben uiterst tevreden van de kachel , heb al alle soorten pellets gebruikt , en mijn brander potje ziet er nog altijd als nieuw uit ;-)
    groot onderhoud doe ik zelf heb er wel een hele dag werk aan alles mooi uit gekuist en terug gemonteerd ,
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty End-of-life branderpotje

    Bericht van boxke ma nov 02, 2015 11:48 am

    Mijn ervaring met hardhouten pellets in een MCZ: ja het branderpotje lijdt iets meer, maar ik zou voor geen geld van de wereld willen terugschakelen naar de zachthouten pellets.
    Veel properdere verbranding - geen zwarte asse maar licht grijze asse die veel makelijk van het vensterglaasje te vegen valt. Ook afvoerbuizen blijven properder.
    Verbruik ligt ook iets lager (bijstelling op de kachel met 2 eenheden)

    Met een MCZ toba: eerste beschadiging aan branderpotje zichtbaar na 2400kg stoken van hardhoud pellet(bioflam) en voorheen 6600kg zachthout pellets. Bovenkant van de voorzijde van het gietijzeren potje begint af te schilteren, maar nog perfect bruikbaar.
    Heb toen nieuw potje uit voorzorg gekocht, maar sindsdien nog 1600 kg Bioflam hardhout pellet gestookt met het originele potje (potje nog altijd heel - uitrafelen bovenzijde neemt toe.
    Zou kunnen dat ik dit jaar moet overschakelen naar het nieuw gekocht potje - we zien wel wanneer het echt zou beginnen scheuren.

    gr,
    Boxke
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty Re: ervaringen mcz thema

    Bericht van erwin ma nov 02, 2015 7:00 pm

    @boxke: staat de ruimteventilator nog altijd op 1 of 2 zoals 5 jaar geleden.
    lees dan zeker eens het topic van fleur: https://pellets.forummotion.com/t8864-snelheid-ruimteventilator


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty Re: ervaringen mcz thema

    Bericht van boxke wo nov 04, 2015 11:25 pm

    @Erwin:
    De ruimteventilator schakelt met het active systeem en in 'auto' temperatuur mode, tussen standen 1 tem 3 voor de ruimteventilator. In deze 'auto' mode schakelt de ruimteventilator niet naar stand 4 of 5. Staat ook zo vermeld in de handleiding.
    Of het effectieve toerental van de ruimteventilator constant blijft of afwijkt over de jaren gebruik? Er is geen meting in de kachel die mij als gebruiker een snelheidsindicatie geeft. Gezien het een simpele AC-motor is zonder encoder of meet-eenheid, wil dit zeggen dat de ventilator een vaste spanning krijgt toegeleverd per ingestelde stand, en dat naargelang de wrijving (aangekoekt stof of onbalans of uitslijten) de effectieve snelheid daalt.
    Nu wil het lukken dat ik gisteren de kachel al eens 1 dagje laten branden heb, en dat de temperatuur hoger ging (naar 160 graden) en gevoelsmatig de ruimteventilator precies minder hard blaasde; heb hem handmatig stand hoger ingesteld dan de brandstand. Afwijkend aan vorige jaren, heb ik dit jaar de ruimteventilator met fijn borsteltje en stofzuiger gekuist zonder deze uit het toestel te vijzen en heb de rotor uiteinden in de rubber pakking ook niet van druppeltje verse olie voorzien - zal komende dagen dit alsnog doen.

    Temperatuur gemeten in de uitlaat (uitlezing op het kachel) ging vorige jaren in uiterste omstandigheden nooit boven de 155 graden. Meestal staat deze temperatuur rond de 120 graden bij brandstand 3 en klimt naar de 155 graden in stand 5. In de specificaties van de kachel staat echter getal 160 graden vermeld, maw de 160 graden is niet direct abnormaal.
    Zover zijn de bevindingen conform met de specificatie die je van het toestel kan terugvinden.

    gr,
    Boxke

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty Re: ervaringen mcz thema

    Bericht van erwin wo nov 04, 2015 11:39 pm

    eigelijk zou je de temperatuur van de uitgeblazen lucht moeten kunnen meten, bij Fleur bleef de rookgas min of meer konstant.
    ik begrijp dat MCZ de snelheid van de ruimteventilator begrensd in de hoogste vermogens voor het geluid, maar ik vind dat geen goed idee.
    die ventilator zit er niet alleen in om warme lucht te blazen maar vooral om de brandhaard af te koelen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    ervaringen mcz thema - Pagina 2 Empty Re: ervaringen mcz thema

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 12:17 am