Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
Mauritsius
erwin
Chriske
7 plaatsers

    Nieuwe pelletkachel kopen

    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske ma dec 11, 2017 4:07 pm

    Heel wat potentiële gebruikers die zich een pelletkachel willen aanschaffen stellen zich de hamvraag : waar koop ik zo'n ding..?

    Eerst en vooral wil ik heel wat leden van dit forum vreselijk bedanken voor de vele antwoorden op mijn niet aflatende stroom vragen die ik losliet op dit forum. Met behulp van dit forum ben ik heel wat wijzer geworden ivm de werking van een pelletkachel. Toch heb ik de verkeerde kachel gekocht, die ExtraFlame is veel te zwaar voor onze living. Uiteindelijk is door mijn ondernemingszin, en omdat ik geen schrik heb van vernieuwen/aanpassingen aan huis alles toch min of meer op zijn pootjes terechtgekomen,(deels door die kanalisatie en nog wat andere aanpassingen).
    Tijdens mijn zoektocht heb ik me deels laten leiden door dit forum, maar voor het grootste deel door de verkoper. Gelukkig was dat een heer die van aanpakken weet, een werker, niet iemand met een 'plastron' die met brochures zwaait.  Uiteindelijk is 'Stef', zoals iedereen hem noemt, iemand die je direct helpt en vooral altijd te woord staat als je belt(eender welk uur van de dag) of er naar toe gaat.
    Nogmaals : geen kwaad woord over dit forum, alleen lof, dit forum is een goudmijn..!
    Bon dat gezegd zijnde...

    Enkele maanden geleden stond ik dus ook voor dat probleem, waar koop ik zo'n ding, stelde de vraag op dit forum en kreeg geen direct antwoord.
    Ik stelde de koop een paar jaar eerder al uit omdat mijn echtgenote en ikzelf ons niet gemakkelijk voelde met de reacties op dit forum. Uiteindelijk heb ik dan toch, gezien de hoge rekeningen van onze electrische verwarming , doorgebeten. En ben een tweede keer vragen beginnen stellen...
    De reacties die ik toen en nu ook weer moest doorworstelen :  je moet op zoek naar een degelijke, eerlijke verkoper die je de juiste kachel verkoopt voor jou huis/kamer. Op de koop toe moet het bedrijf/verkoper ook (liefst) de kachel correct en met kennis van zaken kunnen afstellen en weer aanpassen indien toch nog een probleem achteraf.  Volgend en zéér acuut probleem is dat er een ondehoudstechnieker moet gevonden worden. Niet altijd is die onderhoudstechnieker aanwezig in de firma waar die kachel aangekocht werd. Staat letterlijk op het forum : Ga eerst op zoek naar een technieker in de buurt..!
    En nog een opmerkelijke uitspraak van enkele forumleden was : Geloof niet alles wat een verkoper tegen je zegt.
    Begin er maar aan hé..!  Wees eerlijk lieve mensen , hoe zot moet je zijn..?
    Als alles meezit en aan alle voornoemde voorwaarde is voldaan, dan heb je heel veel geluk gehad.
    Maar ik lees heel ook heel dikwijls dat er, al van bij het begin bij de aankoop, vanalles misloopt. mensen die helemaal niet of maar matig content zijn van hun aankoop/service/werking.

    Dat er geen reclame gemaakt mag worden op dit forum is logisch.
    Ik zie wel dat er lange lijsten op dit forum staan van merken/verkoopspunten.  Maar wat ben je daarmee als je ook leest dat verkoper 'die of dat' niet te vertrouwen is of geen goede service geeft, of je niet alles mag geloven wat ze zeggen, enz... Had het zelf hier voor dat ik afgeraden werd om een kachel te kopen ergens in mijn omgeving toen ik een naam liet vallen.
    De verkoper waar ik nu mee in zee ging is een zeer aimabele man, met een paar harde werkers(tijdens de installatie) Zeker geen klagen van die service. Ik kan hem alleen maar aanraden. Een ding echter heeft hij niet mee. Hij weet niet al te veel over de technical settings. Ik stelde hem wat vragen over sommige parameters van onze ExtraFlame en hij moest me het antwoord schuldig blijven. Het komt er op neer dat hij zelf iemand moet bellen als er zich een software probleem voordoet of als een technical setting moet worden aangepast.
    Gelukkig maar was er dan dit forum waardoor ik toch die settings en code te pakken kreeg.
    Maar niet iedereen wil/kan die settings zelf aanpassen. En de uitleg van : Je moet een degelijke verkoper/installateur vinden is hier niet van toepassing, want dan heb je niet alles gelezen wat hierboven staat.
    Voor alle duidelijkheid, het is em niet te doen om die settings, maar over het geheel tijdens een aankoop natuurlijk.

    Vraagje aan de admins en mods van dit forum : Wellicht is het mogelijk een thread of apart forum aan te maken, waar mensen die al een kachel hebben en daar hun zegje willen over doen, een mogelijkheid.
    Ik ben er van overtuigd dat er héél wat mensen op dit forum die dit lezen, en zich ook door dat 'aankoop avontuur' hebben moeten worstelen, graag hun verhaal willen doen over hun kachel. De mensen die geen problemen hadden met hun aankoop/gebruik moeten aan het woord komen..! Zij die niks anders dan problemen hadden met verkopers/toestellen moeten dit zeker ook laten weten.
    Ik weet : al die info staat momenteel al op dit forum, alleen staat dat alles verspreid over duizenden posts. Begin maar te zoeken...pfff. En je kan inderdaad de search engine gebruiken, maar dan ben je maanden bezig om dan nog niet alles te vinden wat gevonden moet worden. Je kan bv een perfect en mooie kachel vinden voor jou huis en terecht komen bij een firma die er niks van bakt..!
    Beter zou zijn om een apart sub-forum op te starten waar al deze informatie netjes bij elkaar staat.

    Potentiële kopers gaan jullie eeuwig dankbaar zijn...!!  Zeker weten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van erwin ma dec 11, 2017 4:25 pm

    ik zou zeggen gebruik er dit topic voor.
    wel enkel ervaringen van aktieve leden en minstens 1 winter de kachel in gebruik.
    anders kans op eendagsvliegen met moeilijk te kontroleren verdoken reclame, waar niemand iets aan heeft...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske ma dec 11, 2017 5:08 pm

    Niet te veel info, enkel het noodzakelijke. De (goede en betrouwbare) verkopers kunnen er alleen maar baat bij hebben. En dit forum ook.
    Inderdaad alleen zij die al een tijdje actief zijn. De kans op verdoken reclame is dan heel klein.
    Mag ik voorstellen

    - Merk / Type / Kanalisatie mogelijk - wel/niet in gebruik
    - Vermogen
    - Grootte te verwarmen ruimte van de eigenaar. Isolatie aanwezig? ( Kachel voldoet / niet / overschot)
    - Lawaai  veel-aanvaardbaar-weinig.
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig

    - Bedrijf / Winkel
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
    - Zelf installatie kachel (vermeldenswaardige punten)
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
    - Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?

    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske ma dec 11, 2017 8:51 pm

    NORDICA EXTRAFLAME SOUVENIR LUX

    Ik ben zelf nog niet lang genoeg bezig met een pelletkachel, ben maw nog maar beginneling, maar wil als voorbeeld mijn ervaringen op dit forum ingeven.
    Kachel nog maar enkele maanden in gebruik. Net(11.12.17) mijn eerst ton pellets opgestookt.
    Voor de makkelijkheid kopieer ik bovenstaand lijst in mijn post en voeg op de volgende lijn toe wat van toepassing is.
    Hopelijk volgen zoveel mogelijk andere en meer ervaren pelletgebruikers op dit forum mijn voorbeeld om zodoende nieuwe gebruikers wat vlotter toegang te vinden tot zo'n kachel.

    - Merk / Type / Kanalisatie mogelijk - wel/niet in gebruik
    ExtraFlame Souvenir. Kanalisatie in gebruik, kachel heeft geen aparte fan voor die kanalisatie, spijtig. Toch werkt die kanalisatie voortreffelijk vermits we met deze ene kachel zowel living als keuken opwarmen. Lengte buizen kanalisatie 7meter+5bochten. Kanalisatie buizen zelf goed geïsoleerd(rotswol + houten bekisting)
    - Vermogen
    11Kw max - Kachel verbruikt(na tunen) niet 0.8kg pellets per uur(zoals de brochure aangeeft) maar slechts 0.41kg/uur op de laagste stand.
    - Grootte te verwarmen ruimte van de eigenaar. Isolatie aanwezig? ( Kachel voldoet / niet / overschot)
    Living 30m² + keuken 20m². Isolatie aanwezig maar niet op alle muren(90%). Gebruikte isolatie Rotswol 6cm dik. Keuken heeft 5 grote ramen waaronder 2x Velux(grootste maat - GGL808). Velux werd voorzien van extra isolerende polycarbonaatplaten 32mm dik. Kachel heeft nog steeds veel overschot(zelfs bij temperaturen rond en net beneden het vriespunt draait die constant op de laagste stand. Deze kachel is voor ons te zwaar, maar we zullen geen kou lijden...;-)
    - Lawaai  veel-aanvaardbaar-weinig.
    Aanvaardbaar tot weinig geluid. Heb wel de settings hiervoor een beetje moeten aanpassen. Standaard maakt die kachel, zelfs op de laagste stand, net iets te veel lawaai naar ons goesting.
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
    Makkelijke bediening, heb al wel een veel betere afstandsbediening gezien bij een veel goedkopere kachel.
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig
    Heeft zeker geen dagelijkse reinigingsbeurt nodig. Ruitje wordt wel een beetje zwart, maar met nog wat extra tuning waarschijnlijk te verbeteren. Reinigen gaat heel vlot en kachel laat geen koek achter in de branderpot. Kachel brand de pellets goed op. Na 2 à 3 dagen komt er slechts een klein beetje assen uit.

    - Bedrijf / Winkel
    SGC bvba - Berlaar
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
    Verkoper en installateur zijn zelfde persoon. Vakman. Heeft een stel mensen in dienst die weten waar ze mee bezig zijn.  Gaat kachels zelf ophalen in Italië.
    - Zelf installatie kachel (vermeldenswaardige punten)
    Niet van toepassing
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
    Ben nog niet aan onderhoudsbeurt toe dus geen idee.
    - Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?
    Verkoper staat me steeds te woord, eender welke dag of uur. Persoonlijk wel een geruststelling als je als leek net een kachel koopt.
    Als verkoper hoort dat ik echt twijfel springt hij dezelfde dag binnen om wat raad te geven. Weet nog niet of garantie wel degelijk gratis is, nog geen stukken gehad.
    Verkoper niet goed op de hoogte van software maar heeft wel hulplijn die direct antwoord.

    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
    Zou zeker hetzelfde merk kopen, maar een lichtere kachel, ook met kanalisatie + die extra fan op de kanalisatie.  Wij kochten die kachel voornamelijk omdat die slechts 32cm diep is. We hadden beter eerst wat meer moeten rondkijken alvorens te beslissen.
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.
    Ik zou er niet aan twijfelen om weer een kachel te kopen bij SGC. Heb nog een kachel gekocht, maar niet bij SGC. Reden : ExtraFlame is redelijk duur en die tweede kachel moet slechts dienst doen in mijn werkplaats.
    Wat ook een geruststelling is : verkoper woont niet te ver weg van waar ik woon.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske di dec 12, 2017 11:39 am

    Tectro TBH 570

    Deze kachel werd gekocht om mijn werkplaats te verwarmen. Er werd dus voornamelijk gekeken naar de aankoopprijs (760€). Kan nog niets vertellen over de betrouwbaarheid van deze goedkope kachel op lange termijn omdat ze  bij het schrijven van deze post(12.12.17) nog maar een paar maanden 'in dienst' is.

    - Merk / Type / Kanalisatie mogelijk - wel/niet in gebruik
    Tectro TBH 570 - geen kanalistaie mogelijk
    - Vermogen
    7.5kw max.   Thermostaat staat in mijn werkplaats 24/7 op 20°.Kachel verbruikt bij temperaturen rond het vriespunt ongeveer 11.5kg/24uur.  Die hoge vraagtemperatuur heeft alles te maken met metaal bewerkings machines in mijn werkplaats die absoluut moeten gevrijwaard worden van roest. Die kachel kan maw een pak zuiniger werken als die in een andere omgeving zou staan.
    - Grootte te verwarmen ruimte van de eigenaar. Isolatie aanwezig? ( Kachel voldoet / niet / overschot)
    Mijn werkplaats is ongeveer 38m² groot. Verwarming is meer dan voldoende. Bij vriestemperaturen buiten staat de kachel constant op de laagste stand te werken.  Heb de pellettoevoer moeten tunen omdat anders de kachel in de laagste stand steeds in 'Standby' modus gaat. Na verlagen van de pellettoevoer(alleen in de laagste stand) blijft die kachel 24/7 zachtjes draaien.
    Isolatie : Puntdak : 10cm/piepschuim. Grote dubbele deur 5cm/piepschuim  Muren 2cm/piepschuim. Alle muren zijn 'bedekt' met kasten. In mijn werkplaats heeft die kachel veel overschot. Een kachel met een kleiner vermogen zou wellicht beter geweest zijn maar... Bij de aankoop wist men mij te vertellen dat er bij alleen dit model(van deze reeks) een AB aanwezig was.

    - Lawaai  veel-aanvaardbaar-weinig.
    Standaard maakt de kachel meer lawaai dan me lief is. Heb in de settings de 'kamer-fan' een beetje trager laten draaien(alleen op de laagste stand). Maakt momenteel op de laagste stand aanvaardbaar tot weinig lawaai.
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
    Heel makkelijk te bedienen kachel. En dat heeft alles te maken met de AB. Die afstandsbediening is redelijk uitgebreid, je kan maw bijna alle functies, die nodig zijn als normaal gebruiker, bedienen. Die afstands bediening heeft een duidelijk, overzichtelijke en niet zo'n heel kleine display. Beetje vreemd voor zon 'goedkope kachel. Technische Settings moeten wel aangepast worden met de display op de kachel zelf, en dat is niet zo duidelijk(logisch).
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig
    Reinigen kachel is wel wat werk(als je correcte procedure volgt).
    Alles hangt een beetje af hoeveel asse er geproduceerd wordt. Meestal is het voldoende om  enkel de brandkamer te stofzuigen en dan ben ik klaar op een paar minuutjes(moet dagelijks gebeuren als de kachel 24/7 draait). Af en toe haal ik dan toch alle beschermplaten van de brandkamer er uit(zoals beschreven). Momenteel doe ik een 'grote kuis' elke 3 tot 4 weken. En dan ben ik een 15-tal minuten bezig met demonteren/stofzuigen/monteren.
    - Bedrijf / Winkel
    Brico
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
    De mensen van Brico zijn helemaal niet op de hoogte van het product. Er wordt wel verwezen naar de importeur/leverancier als er vragen zijn.
    - Zelf installatie kachel (vermeldenswaardige punten)
    Heb de kachel zelf geïnstalleerd en getuned. Was geeneens zo moeilijk.
    Voor installatie van de schouw : niet bij alle Brico's zijn dubbelwandige buizen te koop. Wel zijn in alle filialen de enkelwandige buizen te verkrijgen. Ervaren mensen raden mij de dubbelwandige buizen aan, heb ik dan ook gedaan. Die zijn wel redelijk duur. Ikzelf heb die buizen niet gekocht in Brico. Heb bij een andere leverancier buizen mee mogen nemen, schouw installeren, en daarna de teveel aan buizen mogen terugbrengen. Was handiger dan elke keer stukken bij te moeten kopen bij Brico(je weet per slot als leek nooit op voorhand hoeveel precies je nodig hebt)
    Wat opvalt is dat de aansluiting van de schouw redelijk laag staat. Dat maakt dat een dubbelwandige buis(met T-stuk) niet kan aangesloten worden. Om dat probleem op te lossen moet de kachel op een sokkel worden gezet. In mijn geval staat die kachel een 20tal centimeter van de grond.
    Om volledig in orde te zijn (ivm garantie) moet er een erkend technieker de kachel komen 'installeren' en afstellen.
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
    Nog geen ervaring mee, kachel is nog 'te jong'. Is nog maar een paar maanden in dienst.
    - Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?
    Zal hier aanvullen als er een panne is.

    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
    Zoals de kachel nu werkt is dat voor zijn prijs een heerlijk kacheltje. Doet wat het moet doen. Doet net hetzelfde als mijn ander hele dure kachel..! Vraag is natuurlijk : hoe zit het met lange termijn betrouwbaarheid. Na de winter laat ik iets weten.
    Na wat opzoekwerk merk ik dat deze kachel onder heel wat ander namen verkocht wordt. Eigenlijk is het familie van Artel. Qlima verkoopt ze ook.
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.
    Gezien de prijs ga ik natuurlijk niet twijfelen en terug bij Brico kopen. 't Is 'maar' voor een werkplaats.
    Als ik diezelfde kachel koop bij Qlima (bv) dan kost die al gauw 1200€. Ik ga er van uit dat er betere en vooral duidelijker garantie voorwaarden gehanteerd worden bij een bedrijf zoals Qlima in vergelijking dan Brico. Per slot Brico 'schuift maar wat met dozen'...
    Vraag blijft voor mij uiteraard: vanwaar dat grote prijsverschil voor (bijna) zelfde kachel.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske do dec 14, 2017 6:53 pm

    Beste mensen,
    Er werd al bijna 200 keer gekeken naar deze thread. Tot nog toe volgde niemand mijn voorbeeld om zijn kachel toe te lichten.
    Wie volgt...?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van erwin do dec 14, 2017 7:00 pm

    ik kan me vergissen.
    maar het komt zo over alsof het niemand iets kan schelen dat beginnelingen de verkeerde kachel bij de verkeerde kopen.
    had je in bericht 1 gezet dat er een volle pallet pellets werd verloot had het topic al vol gestaan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske za dec 16, 2017 12:37 pm

    Erwin,

    Deze thread best wissen, is zijn doel compleet voorbijgeschoten.
    Ik had gehoopt dat meer mensen deze thread, ten behoeve van nieuwelingen, zouden invullen. Een forum als dit is er toch om elkaar te helpen, informatie uit te wisselen, of vergis ik mij...?
    Als er niks bijkomt heeft het helemaal geen enkele zin meer, en is het zelfs belachelijk om mijn twee beschreven kachels te laten staan.
    Spijtig toch dat er geen reactie komt...Toch...?
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Mauritsius za dec 16, 2017 1:15 pm

    Nee  nee  .  niet wissen ; zelf vind ik dat  zeker interessant  ; binnenkort plaats ik er ook eentje over  onze Extraflame
    pelletkachel.  Voor mijn  part  mag iedereen dat lezen




    Zelfs  ons Merjet  & Blanche hebben  het gelezen
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van harrielok za dec 16, 2017 1:39 pm

    Zeker geduld hebben er volgen er meer
    Ik ben verkoper dus kan niet iets invullen


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van erwin za dec 16, 2017 3:39 pm

    een verkoper mag ervaringen posten met zijn privé kachel(s).
    tenzij er 5x te lezen staat hoe goed die top kachels van eigen merken toch wel zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Fleur za dec 16, 2017 7:47 pm

    ik heb eerst enkele vragen voor ik hier iets zal posten
    hoe gaan jullie appelen en peren vergelijken ?
    je kan een kachel kopen van 800 euro en een van 4500 euro !
    hoe kan je een andere gebruiker oordelen of geloven wat hij hier schrijft ,zelfs de installateurs hebben het soms bij het verkeerde eind ?
    hoe kan je weten als buitenstaander hoe een ander zijn kachel onderhoud ,welke uitlaat aan die kachel hangt en welke pellets hij gebruikt .
    welke forumleden hebben kennis over de werking van hun kachel ?
    waarom zou ik een beginneling mijn oordeel opdringen van mijn kachels ,(de mijne) zijn natuurlijk de beste / maar modellen worden vernieuwd en ik ben bang van nieuwe modellen ,geef mij maar een wagen die al 10 jaar op de baan rijd ,alle kinderziektes zijn opgelost en deze heeft zen dienst bewezen

    ps: ik hou me ook nooit aan de regels ; ik rij liever met een 3000cc dan met een 1000cc als jullie begrijpen wat ik bedoel .......en zolang ik het kan betalen ........... Twisted Evil


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van harrielok za dec 16, 2017 8:19 pm

    Het gaat niet om vergelijken maar een totale gebruikers ervaring van zowel de kachel de leverancier onderhoud etc
    Maar de mensen komen pas op het forum als er problemen zijn.
    Een pelletkachel zal nooit helemaal perfect zijn.
    Mijn ervaring met de saey kali mini cv zal ik binnenkort hier plaatsen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Fleur za dec 16, 2017 8:26 pm

    harrielok ; hoe kan iemand hier ervaring uitleg geven als hij er niets van afweet ,en zo zijn er hier al veeeeeeel gepasseerd hoor


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van erwin za dec 16, 2017 8:30 pm

    daarom heb ik gezegd actieve leden en 1 winter de kachel in bezit.
    wie wil post gewoon zijn ervaringen, als we het over de zin van elk topic moeten hebben kan er veel gewist worden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske za dec 16, 2017 8:40 pm

    - Merk / Type / Kanalisatie mogelijk - wel/niet in gebruik
    - Vermogen
    - Grootte te verwarmen ruimte van de eigenaar. Isolatie aanwezig? ( Kachel voldoet / niet / overschot)
    - Lawaai veel-aanvaardbaar-weinig.
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig

    - Bedrijf / Winkel
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
    - Zelf installatie kachel (vermeldenswaardige punten)
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
    - Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?

    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.

    Fleur,
    Deze zeer eenvoudige in te vullen lijst over je kachel is al wat moet gebeuren. Als er zoveel mogelijk gebruikers dat doen help je zeer zeker heel wat beginnende 'pelleters' die met vragen zitten. Je moet helemaal geen ervaringsdeskundige zijn om die lijst in te vullen me dunkt. De meeste van die vragen zijn trouwens dagdagelijkse dingen die weinig uitleg hoeven.

    Wees eerlijk Fleur : als je zelf, als complete leek, een kachel wil kopen zou je volgens mij heel blij zijn met een thread zoals deze. Of vergis ik me...?
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Fleur za dec 16, 2017 9:05 pm

    ik heb sinds 2008 een thermorossi 7000 in gebruik --die brand elke dag van 15.00 in de winter tot het slapen gaan*smorgen 3h ---nog niets stuk geweest aan de kachel zelf (tot vandaag nog dezelfde gloeikaars )
    2 x ab vervangen ( blijkbaar eigen schuld door te laten vallen ,deze die vast op de muur worden gemonteerd gaan blijkbaar niet stuk ,of had ik tegenslag ? )
    je kan aan de kachel geen parameters zelf regelen (installateurs wel )je kan wel van level veranderen naargelang het soort pellets dat je genruikt
    onderhoud doen we zelf (stofzuigen )de kachel heeft nog nooit de buitenlucht gezien)
    de volgende kachel wordt zeker terug een thermorossi 7000

    heb dan nog een inbouwkachel extra-flame comfort plus ook van 2008
    die brand de ganse dag door 18 /24 uur
    1 gloeikaars vervangen ---ruimteventilator en branderpot vervangen doordat de ruimteventilator in toeren begon af te nemen en de kachel te heet werdt en de branderpot begon te smelten.....in die 10 jaar nog geen enkele parameter moeten verzetten tenzij de pellettoevoer
    doe ook altijd zelf onderhoud (stofzuigen ) nog nooit buitenlucht gezien
    zeer goede kachel ,is wel wat lawaaierig door de 2 ruimteventilatoren die erin zitten en konstant draaien ,maar dit wisten we van voordien
    zou zeker terug extraflame kopen vanwege zen eenvoud en gietijzeren onderdelen

    in die 10 jaar veel geleerd (hier op het forum) door zelfervaring
    mijn volgende verwarming wordt terug pelletkachels omdat je van niets afhankelijk bent tenzij elektriciteit ,makkelijk in werking en het onderhoud moet je erbij nemen zolang je het zelf kan !!


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van krusty za dec 16, 2017 9:22 pm

    Ik ga  het goede voorbeeld geven!

    - Merk / Type / Kanalisatie mogelijk - wel/niet in gebruik
      MCZ    saturn      geen kanalisatie mogelijk
    - Vermogen
      8 Kw
    - Grootte te verwarmen ruimte . Isolatie aanwezig? ( Kachel voldoet / niet / overschot)
      100/120 m³                                     Ja                    Voldoet.
    - Lawaai veel-aanvaardbaar-weinig.
     Weinig lawaai
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
      JA     AB aanwezig en nooit gebruikt
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig
     gemakkelijk
    - Bedrijf / Winkel
      PdS
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
      geen contact mee          geen contact mee
    - Zelf installatie kachel (vermeldenswaardige punten)
       JA                              geen
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
      Weet het niet                 onbekend            JA
    - Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?
         Weet het niet                     Weet het niet .
    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
     Ja dezelfde kachel
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.
     Misschien !!!
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske za dec 16, 2017 9:22 pm

    Fleur : antwoord op post12

    -hoe gaan jullie appelen en peren vergelijken ?
    Het is niet de bedoeling om verschillende kachels met elkaar te vergelijken. Bedoeling is om over jou kachel en ervaring te schrijven
    -je kan een kachel kopen van 800 euro en een van 4500 euro !
    De meesten onder ons hebben maar 1 kachel dus kunnen ze maar over hun eigen kachel schrijven.
    -hoe kan je een andere gebruiker oordelen of geloven wat hij hier schrijft
    Er wordt van uitgegaan dat hij/zij die over zijn kachel post eerlijk zijn verhaal doet (daarom zegt Erwin minstens 1 jaar ervaring maw gekend zijn).
    -zelfs de installateurs hebben het soms bij het verkeerde eind ?
    Daarover gaat het oa ook, welke installateur had het in het verleden bij het juiste eind of helemaal niet, dat willen nu precies allemaal weten.
    -hoe kan je weten als buitenstaander hoe een ander zijn kachel onderhoud,
    Er wordt uitgegaan dat ej als gebruiker je kachel kuist zoals beschreven in de manual.
    -welke uitlaat aan die kachel hangt en welke pellets hij gebruikt.
    Dat willen we precies weten en natuurlijk ook wat er goed of niet goed verloopt.
    -welke forumleden hebben kennis over de werking van hun kachel ?
    Er wordt uitgegaan dat forum leden die al een jaar een kachel heeft weet hoe die pelletkachel werkt.
    -waarom zou ik een beginneling mijn oordeel opdringen van mijn kachels.
    Het is niet de bedoeling om je mening 'op te dringen' aan andere leden. Je verhaal wordt geacht een eerlijk relaas te zijn van je ervaringen met die kachel.
    -(de mijne) zijn natuurlijk de beste
    Nee hoor de mijne is niet de beste. Als je mijn verhaal leest zal je zien dat ik een foute kachel kocht en ik weet nu ook waarom. Als ik met mijn verhaal een andere gebruiker/beginner kan vrijwaren van zo'n fout dan is het opzet van deze thread geslaagd, niet..?
    -maar modellen worden vernieuwd en ik ben bang van nieuwe modellen ,geef mij maar een wagen die al 10 jaar op de baan rijd ,alle kinderziektes zijn opgelost en deze heeft zen dienst bewezen.
    Dat is jou ervaring en vele mensen willen dat allemaal van je horen. Graag via dit forum.

    ps: ik hou me ook nooit aan de regels ; ik rij liever met een 3000cc dan met een 1000cc als jullie begrijpen wat ik bedoel .......en zolang ik het kan betalen
    Ik hou me ook niet aan de regels Fleur... Wink  Ik zit namelijk tegen de verkoper's haren in te strijken door constant in de technische settings te prutsen.

    Als laatste wil ik nog even melden dat mijn posts niet op zijn plaats zijn. Ik heb namelijk, zoals Fleur opperde, niet voldoende ervaring met pelletkachels dus mag Erwin mijn kachels gerust wissen uit deze thread.
    Ik wel er wel onmiddellijk aan toevoegen dat ik me toch wel een klein beetje ervaringsdeskundige noem gezien de massa's informatie die ik via dit forum van jullie allen kreeg.  Waarvoor eeuwige dank...!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Fleur za dec 16, 2017 9:44 pm

    blijkbaar heb ik hier terug op de tenen getrapt ,wat niet mijn bedoeling was.
    ik wilde maar juist aangeven dat het een moeilijk topic ga worden.
    je hebt de doe het zelvers en de leken , vele doe het zelvers gaan hier niet hun geheimen prijs geven ,de leken komen hier in paniek iets vragen als ze in de miserie zitten en geven daarna na herstelling zelfs geen uitleg meer ,
    ik heb misschien niet in volgorde jou punten afgewerkt ,dat komt omdat ik reeds aan het schrijven was toen jij aan het posten was ,mijn exuses daarvoor
    ik hoop toch iets te hebben bijgedragen en als er nog vragen zijn help ik graag iedereen verder.

    een installateur heb ik niet want ik koop liefst alles in t zwart ,de rest doe ik zelf uit ondervinding of navraag ,heb vele vrienden met kachels
    de meeste miserie bij de gebruikers komt door de uitlaat (dat wilde ik nog even kwijt)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske za dec 16, 2017 9:57 pm

    Nee hoor beste fleur, niet op tenen getrapt hoor... Wink  Wink
    Wat wel bedenkelijk is dat volgens jou 'vele doe het zelvers gaan hier niet hun geheimen prijs geven'
    Das nu net de bedoeling van deze thread, de fijne kneepjes en informatie van het pelletstoken aan nieuwelingen doorspelen...!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Fleur za dec 16, 2017 10:11 pm

    ik zou dat doen ( maar mijn vrouw ergert zich daaraan ) iedereen helpen ,maar dat is de aard van de persoon ,maar 80 procent van de mensen houd alles liever voor zich ,soms heb je lang achter iets moeten zoeken en omdat dan vlug aan de grote klok te hangen...............
    we zien het ook met de parameters van de installateurs ,bij sommigen is dit staatsgeheim


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van erwin za dec 16, 2017 10:44 pm

    vanaf nu terug naar het topic als het kan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Chriske di dec 26, 2017 12:18 pm

    Ondertussen is het wel duidelijk dat er, buiten twee dan, helemaal niks meer van komt. Wat een merkwaardige houding hier op dit forum.
    Je gaat me niet wijsmaken dat er drempelvrees is of dat er velen niet goed genoeg met een PC uit de voeten kunnen om niet op deze oproep te willen/kunnen reageren.
    Zou het dat toch zijn dat er, zoals iemand opperde, heel wat pelletgebruikers hun info niet willen 'prijsgeven'.  Die vreselijke houding staat haaks op mijn principes..!
    Of misschien zijn er vele gebruikers die niet willen posten omdat ze niet willen toegeven dat ze niet 100% tevreden zijn over hun kachel...?

    Wat een vreemde, zelfs bizarre situatie zeg...!

    Ikzelf ben bezig met (vooral) telescopen en 3D-printers en als er tijd overschiet ook een beetje met Stirling motors. Ik had in een ver verleden vele vragen en kreeg op vele forums heel wat antwoorden . Nu ikzelf ervaren ben in die materie ben ik zelf bezig met antwoorden geven, oplossingen aanreiken aan beginnelingen. Het is zelfs zo dat er op die fora heel wat antwoorden komen op 1 enkele vraag van een beginneling. Dikwijls komen er zelfs uit die vele antwoorden nieuwe mogelijkheden, waarvan zelfs ervaren mensen ook nog wat leren van elkaar. Heel aangename manier van communiceren en vooral heel aangename manier van werken. Je wordt alsmaar beter en nieuwelingen zijn sneller weg met de materie.
    Eigenlijk zijn het op die forums grote families die met een enorme drive elkaar oplossingen aanreiken.  Dat gevoel heb ik(buiten Erwin dan) op dit pelletforum helemaal niet.

    Als ikzelf een nieuwigheidje heb, post ik dat direct op forums. Ik ga daar zelfs mee naar buitenlandse forums. De materie waar ikzelf aan werk is al zo'n kleine wereld, dan ga je toch niet de informatie, die voor velen nuttig kan zijn, voor jezelf houden.

    Om van mezelf een paar voorbeelden te geven.
    Heb een tijdje geleden een telescoop ontworpen en zet dat, na testen, direct op verschillende forums. Iemand die daar verdere vragen over heeft, krijgt van mij alle info, plannen en tekeningen. Alle truukjes die kunnen bijdragen om zo'n project tot een goed einde te brengen krijgen ze direct mee. Die telescoop staat op een paar forums.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Heb een eiegen 3D-printer ontworpen en die staat natuurlijk ook op forums.
    Die plannen stuur ik op aan wie ze graag hebben wil.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Heb ook een eigen model Stirling motor ontworpen.
    leerlingen uit verschillende technische scholen kregen mijn plannen om zo'n motor te bouwen. Vorige week nog kwamen 3 leerlingen + 1 leerkracht uit VTI Torhout in mijn werkplaats om wat extra informatie en tips. Ze willen voor hun eindwerk zo'n Strirling motor bouwen.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Mijn beide pellet kachels staan momenteel goed getuned. Ik heb daar, zoals met al mijn projecten trouwens, enorm veel tijd in gestoken. Alle nuttige info staat in de respectievelijke threads op dit forum.
    Als ik tijdens dat tunen tegenslag heb en die kachel valt om de ene of andere reden uit, tja das dan pech, dan pas ik die setting terug aan en we leren daaruit.
    En ik hoop dat iemand die eenzelfde kachel heeft als wij die info gebruikt.

    Met mijn projecten hier te posten wil ik in geen geval 'uitpakken'.
    Punt is, elkaar helpen, daar winnen allemaal bij beste mensen...!
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van harrielok di dec 26, 2017 12:49 pm

    Saey Kali mini CV

    - Merk / Type / Pellet CV kachel
    geen kanalisatie mogelijk
    - Vermogen
    9 Kw
    - Grootte te verwarmen ruimte .
    Normaal geïsoleerde woning ( Kachel voldoet)
    100/120 m³ Ja
    - Lawaai veel-aanvaardbaar-weinig.
    Weinig lawaai heeft geen warme lucht ventilatoren
    - Makkelijk bediening van de kachel / AB aanwezig
    Geen AB
    - Reinigen kachel makkelijk/omslachtig
    gemakkelijk.
    Reiniging rookgas motor etc Normaal
    - Bedrijf / Winkel
    Adpellet te Eesveen Demonstratie kachel kachel
    - Verkoopsdienst OK?/ Installateur OK?
    goed zelf geïnstalleerd
    - Zelf installatie kachel JA
    (vermeldenswaardige punten)
    Hele degelijke Oostenrijkse kachel.
    Kachel is van binnen geïsoleerd om zoveel mogelijk warmte aan het water af te geven.
    Ik ben in het bezit van een zeer uitgebreid parameter menu, waar ik nog steeds niet helemaal uit ben.
    Na een jaar gebruik was de keramische gloeispiraal defect.
    Verder weinig storingen die ik niet de baas kan.
    Kachel moduleert heel mooi.
    Kamerthermostaat instellen op de gewenste temperatuur, de kachel moduleert van H001 naar H010 en alle standen van 01 tot 10 ertussen
    - Onderhoudsdienst OK? Prijs onderhoud? Makkelijk zelf te onderhouden?
    Weet het niet onbekend Voor mij wel-
    Service na verkoop OK? Gratis hersteld bij garantiegevallen?
    niet nodig doe ik zelf Weet het niet .
    - Zou je diezelfde kachel terug aanschaffen indien opnieuw beginnen..?
    De zelfde kachel word al niet meer gemaakt maar ik ga zeker weer voor een Pellet CV kachel
    - Zou je die terug aanschaffen bij hetzelfde bedrijf/winkel.
    nee, De kachel is niet meer leverbaar Ik zou gaan voor de Extraflame Megan Idro.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.

    Gesponsorde inhoud


    Nieuwe pelletkachel kopen Empty Re: Nieuwe pelletkachel kopen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 5:07 pm