Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Rika Visio of Rio?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 4:47 pm

    Hallo,
    Wij denken eraan om een pelletkachel aan te schaffen en het is al zeker dat het een Rika Visio of Rio zal worden.
    Zijn er personen onder jullie die me kunnen helpen in mijn keuze?

    Zijn er nog andere verschillen buiten de speksteen?
    Is die ventilator in optie zijn geld waard en kan je die ook appart afleggen of werkt die altijd?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Grts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 6:47 pm

    wij waren ook voor de Rio gegaan.
    Maar met het verschijnen van de Como, waren we verkocht.
    Voornamelijk door zijn stille werking.
    Dit is zeker zijn meerprijs waard.
    Mvg.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 7:16 pm

    Hoi,

    Ook wij hebben uiteindelijk gekozen voor de Rika Como.
    Nieuw, verbeterd ontwerp : stiller (alhoewel de Rio ook stil is), volledig gesloten verbranding mogelijk.

    Keuze uit stalen, keramische en thermosteenmantel.

    De Rio blijft natuurlijk erg mooi in zijn speksteenjasje.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    gabriel
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty rika rio of como met ventilator : grote ontgoocheling

    Bericht van gabriel di nov 17, 2009 9:46 pm

    Hoi,
    Ook wij zouden gaan voor de Rika Como vanwege het ontwerp (effektief het is de mooiste kachel op de markt), de stille werking...Ons besluit stond vast...
    Aangezien we ook graag de ruimte naast de ruimte waarin we de como zouden plaatsen wilden verwarmen, opteerden wij voor de ventilator, doch helaas, echt bedroevend en beschamend wat de output is van warmte door de ventilator zodat wij nooit het beoogde rendement konden bekomen en de aanpalende ruimte nooit binnen een redelijke tijdspanne zouden kunnen verwarmen.Deze kachel blijkt dus inderdaad gebouwd voor een werking zonder ventilator met als grote nadeel dat de warmte slechts langzaam verspreid wordt, dit in tegenstelling tot de meeste andere pelletkachels die een forse output van warmte hebben door de ventilatie.
    Gelukkig hebben wij niet aangekocht nogmaals niet omdat het geen mooie kachel is maar omdat het toestel in ons geval niet geschikt blijkt.
    Eerlijk gezegd ben ik zeer ontgoocheld en moet ik nu noodgedwongen uitzien naar een alternatief maar ik weet niet direct wat. Ik was nochtans zeer gebrand op de Rika Como. Voor mij een grote ontgoocheling.
    gabriel
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van biezoe di nov 17, 2009 10:43 pm

    Hallo Gabriel,

    Ik heb gekozen voor de Harman, ook zeer stil doordat wanneer de ruimte
    is opgewarmt de ventilator kan uitschakelen om vervolgens op straling
    van de kacel over te gaan en deze is helemaal in gietijzer waardoor
    deze straalt zoals een houtkachel!

    GRTZ., Biezoe.
    Anonymous
    gabriel
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van gabriel di nov 17, 2009 10:52 pm

    Hoi Biezoe,
    Dank voor de info. Lijkt mij bijzonder interessant.
    Heb vlug even nagezien.
    Welk type heb je genomen :Accentra, XXV
    Kleur ?
    Hoelang is deze al geinstalleerd ?
    Wat is het verbruik ?
    Dank voor je reactie
    grtjes
    gabriel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast wo nov 18, 2009 6:12 pm

    Iemand ervaring met de Rika Visio?

    Grts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast zo nov 22, 2009 9:25 pm

    Hallo

    Wij hebben rika rio gekocht met speksteen en zijn hier zeer tevreden over.Het is lekker warm en die speksteen geeft nog lang warmte af terwijl de kachel al 3 u afstaat , geeft ze nog stralingswarmte.
    Onze te verwarmen ruimte is zo n 70 m2 .
    het heeft natuurlijk nog niet echt koud geweest maar tegenwoordig staat ze op het allerkleinste en dan is het nog lekker warm

    Groetjes Hilde
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 11:57 am

    @gruzmull,

    Wij hebben de Visio nu 3 jaar en gaan er dus de 4de winter mee verwarmen en zijn daar heel tevreden over. Geen last van lawaai en onderhoudsvriendelijk. De extra ventilator hebben we (nog) niet laten bij plaatsen maar dat komt (misschien) nog wel. Zijn nog volop in de verbouwingen en dit jaar is bijna alles geisoleerd en voelen het verschil al in warmte. Kachel minder vaak op hogere stand en verbruik dus ook lager.
    Hebben verschillende soorten pellets al getest en laatste jaren bijna uitsluitend de Hogramix van Vepa, dit jaar zijn we overgegaan naar GreenPower van GGP pellets. Zij leveren daar 3 verschillende soorten pellets qua kleur en hardheid. Hebben ze alle 3 getest en tot nu toe zijn de middelste deze met het beste rendement. Ben nog wel van plan om de donkere te testen nu ik in de parameters kan.

    Al bij al zijn we heel tevreden en hebben nog geen seconde spijt gehad met de aanschaf van de Rika Viso pellet kachel.

    Mvg

    Denis
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van steven vr nov 27, 2009 12:00 pm

    Denis,

    Bedoel je niet GPP pellets?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 9:36 pm

    @ Dennis,

    Wij zouden er graag een ruimte mee verwarmen van +/-70m², het zou eigenlijk onze hoofdverwarming worden, met uw ervaring met die kachel(visio) is dit haalbaar?
    Is die gemakkelijk te programmeren?
    Grts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast vr nov 27, 2009 11:06 pm

    Inderdaad Steven het moet GPP pellets zijn typfout sorry Embarassed
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van steven za nov 28, 2009 12:01 am

    dennis,

    en zij hebben drie soorten van eigen merk?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast za nov 28, 2009 12:14 am

    @gruzmull

    Wij gebruiken die ook als hoofdverwarming en bij ons is dat voor +/- 190m3 en is geen probleem voor het warm te krijgen.
    Er is een weekprogramma met per dag start en stoptijd in te stellen (2 intervallen bv van 6u00 tot 9u00 en van 18u00 tot 22u00)alsook het vermogen (tussen o% en 100%),het vermogen tussen die intervallen kan ook ingesteld worden (Off = kachel uit en bv 10= op 10% blijven draaien - in te stellen in stappen van 5%).
    Er is ook een mogelijkheid om een thermostaat aan te sluiten maar dit werd ons door de installateur afgeraden ivm levensduur van de gloeikaars (ontsteking).Met een speciale module is het ook mogelijk om de kachel via een gsm aan te sturen. Momenteel hebben we nog geen gebruik gemaakt van het programmamodus en werken we op manueel.Kachel blijft bij ons dus dag en nacht branden, meestal wordt hij op 0% gezet voor het slapengaan(op 10,15 of 20% bij de echte koude dagen) en 's morgens wordt hij dan op bv 20% gezet om vervolgens terug op 0% te zetten wanneer iedereen het huis uit is. Een pluspunt voor ons is dat het vermogen ten alle tijde aangepast kan worden (hoger of lager zetten)dmv de "+" en "-" toetsen zelfs als de kachel in automatisch/programma modus staat.
    De eerste 2 jaren hadden we een weinig tot niet geisoleerde woning en hebben we wel iets meer moeten stoken, nu dat bijna alle plafonds zijn geisoleerd en verlaagd voelen we al een verschil in temp maar ook in verbruik.
    Het onderhoud van de kachel is ook heel gemakkelijk en doe het zelf (grote onderhoud 2 maal per jaar)is duidelijk uitgelegd in handleiding en eens goed gekeken de eerste keer dat het door de installateur werd gedaan.
    Verleden jaar 1 keer problemen gehad dat kachel niet meer wou starten of uitviel met aspot vol pellets + "ERR" melding op scherm. Bleek dat voeler "rookgassen" kapot was, door deze te laten vervangen was probleem opgelost.
    Zoals velen hebben wij ook wel wat problemen gehad ivm vervuilling en aangekoekte assen en oorzaak lag aan de pellets. Door ervaring en testen van allerlei soorten pellets hebben wij dit probleem kunnen verminderen/uitsluiten.

    Hopelijk heb ik u wat kunnen helpen en als er nog vragen of onduidelijkheden zijn laat maar weten ben altijd bereid om te helpen.

    Mvg
    Denis
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast za nov 28, 2009 12:28 am

    Steven,

    Weet niet echt als het eigen merk is want worden daar per camion geleverd en de zakken zijn doorschijnend zonder opschrift.Er zijn 3 verschillende soorten en die verschillen in kleur maar ook in soort houtzaagsel volgens verkoper. De donkerste zouden van een harde houtsoort zijn en allemaal din+. Je kan van elk soort zakken uittesten en bij niet tevreden de nog volle zakken (uiteraard)terugbrengen.Wij hebben de 3 soorten uitgetest en voor ons zijn de "middelste" voorlopig degene met het beste rendement (veel warmte, weinig assen en weing vervuiling).Volgens verkoper hangt dat vooral af van merk kachel en hoe hij is afgesteld. Bij de hele donkere was de verbranding niet optimaal en was er "koek"vorming in aspot, volgens verkoper is de verhouding pellettoevoer-luchtinlaat niet juist (wat hij van andere klanten heeft vernomen). Daarom wou ik de parameters om dit toch nog eens uit te testen.
    Al bij al heel tevreden met die pellets
    De service is daar wel 100% in orde en de man heel meegaand en vriendelijk

    Mvg,

    Denis
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van steven za nov 28, 2009 12:53 am

    Denis,

    Hij heeft gelijk dat het ligt aan de luchtafvoer/luchtaanvoer.

    Waarschijnlijk hier gelezen, ze zitten hier ook.

    3 soorten din+ pellets van hetzelfde merk bestaat niet.

    gemaakt volgens de norm, dat wel. Ik zal er eens naar vragen


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    krista
    krista
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 96
    Leeftijd : 54
    Registration date : 09-06-09

    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van krista za nov 28, 2009 6:43 am

    hallo

    ik heb die pellets ook geprobeerd en vind ze ook nie slecht.Moet wel zeggen dat er in de donkere meer stof zit

    groeten


    _________________
    extraflame irina,clam pelletketel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast za nov 28, 2009 11:01 am

    Steven

    Ik bedoelde niet 3 soorten din+ pellets maar drie soorten in kleur en hardheid allemaal volgens de din+ norm.

    Mvg

    Denis
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gast di dec 01, 2009 9:29 pm

    @Denis

    Hey bedankt om me je ervaring mee te delen, je hebt ons goed geholpen.
    Denk dat de keuze tussen Rio en Visio enkel zal gebeuren op basis van uitzicht
    nu ik weet dat deze 2 kachels gemakkelijk te onderhouden zijn en het beiden aankunnen om een ruimte van +/- 200m³ te verwarmen.

    Grts

    Gesponsorde inhoud


    Rika Visio of Rio? Empty Re: Rika Visio of Rio?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr mei 17, 2024 1:56 pm