Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 37 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 34 gasten

Cerutti, korando, Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 am.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
steven
wavado
Uthrex
erwin
8 plaatsers

    onregelmatig branden


    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 7:38 am

    de warmtewisselaar zit bovenaan horizontaal in de kachel (boven verbrandingskamer). de rookgaskanalen zitten verticaal links en rechts van de verbrandingskamer en monden uit in de warmtewisselaar.

    Zo zit het ongeveer in elkaar (denk ik).
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 12:53 am

    Ja, Uthrex heeft het juist, kan ook niet anders, we hebben dezelfde kachel. De rookgaskanalen lopen links en rechts over de gehele lengte (hoogte) van de kachel en de warmtewisselaar is inderdaad bovenaan en daar vond ik ook een hoeveelheid roet en as... Ik zou eigenlijk moeten denken dat de cleanfire pellets aanzienlijk meer assen en roet achterlaten dan de voorheen gebruikte Badger pellets. Fleur zal weer content zijn Sad
    Maar het zou ook kunnen dat bij het branden in het voor- en najaar, er toch aanzienlijk meer vuiligheid in de kachel achterblijft!!!??? Bij het eerste onderhoud na de winter vond ik amper vuiligheid in de rookgaskanalen en helemaal niets in de warmtewisselaar!?
    Uthrex deed jij al dergelijk onderhoud en kwam jij tot dezelfde vaststellingen? En welke pellets gebruik jij?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 1:07 am

    elke maand kuis ik volledig de kamering van de warmtewisselaar,daar vindt ik het meeste stof(roet)en nooit in mijn potje of afvoerbuis.
    ik heb een inbouwkachel die ik zelden of nooit naar voren uittrek omdat ie te diep in de schouw zit ingebouwd ,ik kan ook geen gebruik maken van de 2 schrapers bovenaan om de warmtewisselaar af te schrapen.
    het kuisen van de warmtewisselaar is eigenlijk het belangrijkste om het hoogste rendement te bekomen.
    is ook steeds wit gebrand en je zou gelijk kunnen hebben ss dat dit van mijn merk pellets komt. tof



    gr fleur
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 1:14 am

    Is eigenlijk logisch dat er meer as en roet in de warmtewisselaar zit als je pellets meer as achterlaten en ik heb duidelijk veel meer as van Cleanfire (Gamma) dan van Badger. Ik ga dat opvolgen, wat zeer raar is, met de Makro pellets (ook Cleanfire) heb ik ook minder as??? Pfff...Vervelend, ik merk groot verschil tussen Cleanfire uit de Makro en Cleanfire uit de Gamma, hoe is 't mogelijk?
    Groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van erwin do dec 02, 2010 2:08 am

    ss schreef:Is eigenlijk logisch dat er meer as en roet in de warmtewisselaar zit als je pellets meer as achterlaten en ik heb duidelijk veel meer as van Cleanfire (Gamma) dan van Badger. Ik ga dat opvolgen, wat zeer raar is, met de Makro pellets (ook Cleanfire) heb ik ook minder as??? Pfff...Vervelend, ik merk groot verschil tussen Cleanfire uit de Makro en Cleanfire uit de Gamma, hoe is 't mogelijk?
    Groeten,
    ss

    ss

    ik heb eens naar de buizen van de warmtewisselaar gekeken en hier idem dito, de roet en as zat volledig aangekoekt rond de buizen,

    na alles proper gemaakt te hebben waar ik bijkon zonder de kachel open te gooien, is mijn verwarmingslucht veel warmer...

    ook cleanfire gamma aan het branden momenteel,
    schijnbaar toch een verschil tussen cleanfire en.. cleanfire, of misschien toch niet de ideale pellet, ondanks de goede prijs,

    wat me opvalt is het verschil in lengte tussen verschillende zakken, en ook lichtere kleur

    indien lichtere kleur zijn ze wel iets langer en zie ik geen gruizel of stukjes pellets

    hebben mensen die cleanfire van makro stoken ook last van meer as en roet



    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 2:24 am

    Erwin, Van Makro heb ik tot nu ongeveer 15 zakken verbruikt en de pellets zijn veel regelmatiger, precies harder geperst, aanzienllijk minder stof. In die van Gamma zitten er soms pellets van 6cm, maar ook minder dan 0.5cm.
    Wat ik ook merk, als de Gamma-pellets in het mandje vallen, dan vallen er kleine stofdelen mee en heb je zeer veel rondvliegende gensters in de brandkamer, bij de Makro pellets heb ik dat fenomeen niet! RAAR!!! De ruit heeft na één dag "Gamma-branden" al serieuze zwarte sporen, met de Makro-pellets doet de ruit er twee tot driemaal langer over om zo zwart te worden!!! Leveren ze verschillende kwalietiten bij Cleanfire??? JL beweerde onlangs ook dat zijn Cleanfire van de gamma niet 100% was!
    Dit is geen toeval meer vrees ik... Ik kocht een halve pallet bij de Gamma, maar is niet voor herhaling vatbaar en als blijkt dat er ook mindere kwaliteit tussen de Makro-levering zit dan koop ik volgende keer weer BADGER! heel kwaad Ik vind het niet zo leuk om mijn pelletkachel 's nachts een beurt te geven, geef op dat tijdstip liever iemand anders een... duivel
    Groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van erwin do dec 02, 2010 2:37 am

    SS

    Volgens mij is de hoeveelheid as die in de lade valt ok,
    maar blijft alles hoger "plakken"

    dat alle "makro" cleanfire gebruikers dan eens naar hun warmtewisselaar kijken en bevindingen plaatsen

    of zou cleanfire zijn productie uitsorteren??
    het lijkt er sterk op affraid
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 28-10-08

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Uthrex do dec 02, 2010 2:41 am

    ss schreef:Ja, Uthrex heeft het juist, kan ook niet anders, we hebben dezelfde kachel. De rookgaskanalen lopen links en rechts over de gehele lengte (hoogte) van de kachel en de warmtewisselaar is inderdaad bovenaan en daar vond ik ook een hoeveelheid roet en as... Ik zou eigenlijk moeten denken dat de cleanfire pellets aanzienlijk meer assen en roet achterlaten dan de voorheen gebruikte Badger pellets. Fleur zal weer content zijn Sad
    Maar het zou ook kunnen dat bij het branden in het voor- en najaar, er toch aanzienlijk meer vuiligheid in de kachel achterblijft!!!??? Bij het eerste onderhoud na de winter vond ik amper vuiligheid in de rookgaskanalen en helemaal niets in de warmtewisselaar!?
    Uthrex deed jij al dergelijk onderhoud en kwam jij tot dezelfde vaststellingen? En welke pellets gebruik jij?
    Groeten,
    ss

    Ik doe zelf het onderhoud. De bovenste opening van de rookgaskanalen open ik slechts bij een groot onderhoud. Om de paar weken open ik de ruimte onder de verbrandings kamer. Dan kan je makkelijk bij de onderkant van de kanalen. Daar is stofzuigen doet ook wonderen.
    Heb nog nooit nagezien of er grote verschillen zijn met verschillende merken pellets.
    Bovendien denk ik dat er meer roetafzetting is als de kachel op lage stand staat te branden. Dus, beide kanalen nog is reinigen vanaf dat het echt koud wordt is zeker geen luxe (de warmteafgift zal beslist hoger liggen).

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 2:42 am

    ""dan koop ik volgende keer weer BADGER!"" Eerst aan Fleur vragen of ge moogt in de badgerclub komen hé!!

    ""geef op dat tijdstip liever iemand anders een... "" Op welke pellets werkt die ? bounce
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 2:57 am

    Normaal moet je de warmtewisselaar (inclusief rookgaskanalen) reinigen als je kachel (Rika) "service" meldt op de display. Dat is om de 700 kg.

    En die zwarte spikkels heb ik hier ook met mijn Gamma Cleanfire pellets.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 3:06 am

    steefjeqv schreef:Normaal moet je de warmtewisselaar (inclusief rookgaskanalen) reinigen als je kachel (Rika) "service" meldt op de display. Dat is om de 700 kg.

    En die zwarte spikkels heb ik hier ook met mijn Gamma Cleanfire pellets.

    Dus nog iemand met gensters/spikkels...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 3:26 am

    Ik heb 2 dagen na elkaar de pellets van Makro nu gestookt en mijn ruit ziet er nu echt wel heel vuil uit dus seffens kuisen. Elke keer ik mijn kachel kuis ga ik met een verfborstel overal tussen waar ik kan en daar valt elke keer veel naar beneden, maar in die rookkanalen ben ik nog niet geweest en weet eigenlijk niet echt hoe ik daar aan geraak. Ik denk dat je met die goedkopere pellets gewoon meer kuiswerk hebt. Ik zou nu eigenlijk 2 dagen die pellets van Aveve moeten gebruiken om verschil te merken.

    Groetjes
    Kristel
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 3:32 am

    Kristel, doe iedereen een plezier en probeer die "German Pellets" van Aveve eens, dat zou evengoed zijn als Badger, ik ben nieuwsgierig of ze inderdaad zoveel minder vervuilen???
    Groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31529
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van erwin do dec 02, 2010 3:34 am

    @ kristel

    zie je vanboven vooraan in de brandkamer geen buizen,
    daar kan ik nog juist aan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 3:36 am

    De volgende die ik er in kieper zijn Aveve pellets Smile maar nu zit er nog zeker meer dan een halve zak Makropellets in dus zou ik eigenlijk moeten wachten met kuisen tot die zo goed als op zijn om effectief te vergelijken.

    Groetjes
    Kristel
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 3:38 am

    Juist, leegbranden, uitkuisen en evevetjes erop...
    Bedankt alvast...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 3:41 am

    erwin123 schreef:@ kristel

    zie je vanboven vooraan in de brandkamer geen buizen,
    daar kan ik nog juist aan

    Achter het rooster waar mijn warme lucht uitkomt zie ik 14 gaten, dus dat zullen wel die buizen zijn, maar ik ga ze langs de binnenkant moeten zoeken. Zal straks eens kijken als ik de kachel proper maak.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 3:58 am

    ss, net als Fleur reinig ik om de +/- 2 maanden de ruimte achter de branderplaat (warmtewisselaar). Dat gaat nogal eenvoudig omdat de gietijzeren voorzetplaat met één zware vleugelmoer vastzit.
    Bevindingen ... er zit nooit overdreven veel roet in die ruimte, zou ook niet mogen want het roet wordt afgevoerd naar een ondergelegen vak waar je mits het losmaken van 4 schroeven alles kan leegzuigen. Wat Fleur dus bedoelt met "schrapers" is een reinigingssysteem dat het roet hetwelk aan de stangen kleeft kan weggehaald worden en het dus naar beneden valt in die opvangruimte.
    Ja Fleur, je zult toch de kachel eens moeten naar voor trekken, niet ver want links naast de kanaalventilator zit dat plaatje. Dan kan je die ruimte ook eens stofzuigen.
    Ik stook sinds november vorig jaar die premium pellets en ... geen aanwijsbare reden om ze te vervangen.
    Bij Delhez Bois gebruiken ze een 7-tal verschillende sparsoorten en dan zou het misschien wel mogelijk zijn dat er een verschil is tussen de pellets. DIN+ is ook maar een norm die garantie moet bieden tegen de aanwezigheid van afvalstoffen en zware metalen, geen garantie dat alle pellets hetzelfde moeten presteren!
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 5:06 am

    Hobbymachine, zoals Uthrex en ikzelf al uitlegden ziet de Saey (Rika) er enigzins anders uit.
    En je uitleg over Delhez Bois zou dus inderdaad een verklaring kunnen zijn, ik herhaal: over de pellets geleverd door Makro ben ik tot op heden heel tevreden! De pellets geleverd door Gamma (een paar weken terug) lijken totaal anders te zijn.
    Groeten,
    ss
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 5:12 am

    Yves, topic starter, is je probleem nu opgelost?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:14 am

    ss schreef:Erwin, Van Makro heb ik tot nu ongeveer 15 zakken verbruikt en de pellets zijn veel regelmatiger, precies harder geperst, aanzienllijk minder stof. In die van Gamma zitten er soms pellets van 6cm, maar ook minder dan 0.5cm.
    Wat ik ook merk, als de Gamma-pellets in het mandje vallen, dan vallen er kleine stofdelen mee en heb je zeer veel rondvliegende gensters in de brandkamer, bij de Makro pellets heb ik dat fenomeen niet! RAAR!!! De ruit heeft na één dag "Gamma-branden" al serieuze zwarte sporen, met de Makro-pellets doet de ruit er twee tot driemaal langer over om zo zwart te worden!!! Leveren ze verschillende kwalietiten bij Cleanfire??? JL beweerde onlangs ook dat zijn Cleanfire van de gamma niet 100% was!
    Dit is geen toeval meer vrees ik... Ik kocht een halve pallet bij de Gamma, maar is niet voor herhaling vatbaar en als blijkt dat er ook mindere kwaliteit tussen de Makro-levering zit dan koop ik volgende keer weer BADGER! heel kwaad Ik vind het niet zo leuk om mijn pelletkachel 's nachts een beurt te geven, geef op dat tijdstip liever iemand anders een... duivel
    Groeten,
    ss
    hoi ss
    inderdaad van de gamma pellets niet tevreden branden rap op en veel as
    zijn de enige pellets waar ik niet tevreden van ben
    daarom zou ik graag effe een zak testen van de makro om eens te vergelijken
    maar ik zal er niet express achter rijden
    er geeft zich al iemand aangeboden van torhout om een zak af te kopen van de makro
    mischien dat ik toch ene zal halen als ik eens wil testen
    mvg jl
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 5:17 am

    krusty schreef:""dan koop ik volgende keer weer BADGER!"" Eerst aan Fleur vragen of ge moogt in de badgerclub komen hé!!

    ""geef op dat tijdstip liever iemand anders een... "" Op welke pellets werkt die ? bounce

    ss-pellets lachen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:38 am

    eigenaardig ,de vrieskou is in het land,miserie,miserie.........de pellets zijn weer van slechte kwaliteit wat? study
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:56 am

    Miserie heb ik niet, enkel vuile kachel Smile
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 6:06 am

    Fleur, kachel werkt perfect na de beurt, maar ik zei het al enkele weken, de Cleanfire door Gamma geleverd is niet van dezelfde kwaliteit als de Cleanfire door Makro geleverd, maar Kristel heeft ook meer vuil blijkbaar met de Cleanfire die ze bij Makro kocht. Fe uitleg van Hobbymachine lijkt me aanvaardbaar... En ik ga je gelukkig maken, Badger brandt PROPERDER. Badger heeft blijkbaar toch een consequenter produktiesysteem dan Delhez Bois.
    Groeten,
    ss
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van ss do dec 02, 2010 6:10 am

    jl schreef:
    ss schreef:Erwin, Van Makro heb ik tot nu ongeveer 15 zakken verbruikt en de pellets zijn veel regelmatiger, precies harder geperst, aanzienllijk minder stof. In die van Gamma zitten er soms pellets van 6cm, maar ook minder dan 0.5cm.
    Wat ik ook merk, als de Gamma-pellets in het mandje vallen, dan vallen er kleine stofdelen mee en heb je zeer veel rondvliegende gensters in de brandkamer, bij de Makro pellets heb ik dat fenomeen niet! RAAR!!! De ruit heeft na één dag "Gamma-branden" al serieuze zwarte sporen, met de Makro-pellets doet de ruit er twee tot driemaal langer over om zo zwart te worden!!! Leveren ze verschillende kwalietiten bij Cleanfire??? JL beweerde onlangs ook dat zijn Cleanfire van de gamma niet 100% was!
    Dit is geen toeval meer vrees ik... Ik kocht een halve pallet bij de Gamma, maar is niet voor herhaling vatbaar en als blijkt dat er ook mindere kwaliteit tussen de Makro-levering zit dan koop ik volgende keer weer BADGER! heel kwaad Ik vind het niet zo leuk om mijn pelletkachel 's nachts een beurt te geven, geef op dat tijdstip liever iemand anders een... duivel
    Groeten,
    ss
    hoi ss
    inderdaad van de gamma pellets niet tevreden branden rap op en veel as
    zijn de enige pellets waar ik niet tevreden van ben
    daarom zou ik graag effe een zak testen van de makro om eens te vergelijken
    maar ik zal er niet express achter rijden
    er geeft zich al iemand aangeboden van torhout om een zak af te kopen van de makro
    mischien dat ik toch ene zal halen als ik eens wil testen
    mvg jl


    JL, één zak om te testen is weinig, ik neem er steeds 3 om te testen en vooralleer ik ze test kuis ik eerst mijn kachel.
    Maar ik waarschuw je, Kristel vindt dat de Makro-pellets ook veel vuil achterlaten! Ik ben bang dat de produkte van Cleanfire lijkt me niet consequent. Ik wacht op jouw bevindingen.
    Groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    onregelmatig branden - Pagina 2 Empty Re: onregelmatig branden

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 6:50 am