Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 8:15 pm

    Zoals jullie weten heb ik een probleem met mijn MCZ Musa... Vandaag in overleg met Fero een aantal zaken geprobeerd in te stellen, waaronder het luchtdebiet (MCZ Active System) dit heb ik uitgezet met als gevolg dat de kachel wat rustiger is gaan branden en iets minder geluid maakt.

    Vervolgens heb ik in overleg met de loodgieter in de luchtinlaat aan de achterkant van de kachel een stofzuigerslang gedaan en deze in de kamer gelegd en wat schetst mijn verbazing.... de kachel is nog rustiger gaan branden en maakt bijna geen geluid meer!!

    Rara hoe kan dit?

    Dit is een experiment, maar zou dit inhouden dan ik de luchtinlaat door mijn gevel moet maken?



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 9:34 pm

    Is die stofzuigerslang geplooid of ligt die recht. Je kan mss teveel trek hebben in de schouw! Als deze geplooid is rem je de trek af. Hoe meer trek, hoe meer zuurstof erin gezogen wordt. Ik heb ooit ook een klant gehad met teveel trek in de schouw. Fero is toen geweest om met de pc de waardes aan te passen. Gebeurd zelden. Mogelijk is hier hetzelfde probleem.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 9:58 pm

    is een antivalwind of zo,n beton kap in drie delen daar niet goed voor ??
    zeker dit laatste zou zorgen voor een konstante trek naar het schijnt ?


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast vr dec 24, 2010 10:32 pm

    ik heb daar ook heel veel last van,woon midden in de polder boven op een dijk
    ik heb er al zo een rvs tonkapje op gezet maar nog steeds niks.
    ben nu bezig zo een simpele afvoer te maken 2mtr omhoog en dan recht door de muur,we zullen maar afwachten totdat de wind er een keer recht opstaat ik vrees met vrezen????????

    groet

    toon
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 11:43 am

    frue66 schreef:Zoals jullie weten heb ik een probleem met mijn MCZ Musa... Vandaag in overleg met Fero een aantal zaken geprobeerd in te stellen, waaronder het luchtdebiet (MCZ Active System) dit heb ik uitgezet met als gevolg dat de kachel wat rustiger is gaan branden en iets minder geluid maakt.

    Vervolgens heb ik in overleg met de loodgieter in de luchtinlaat aan de achterkant van de kachel een stofzuigerslang gedaan en deze in de kamer gelegd en wat schetst mijn verbazing.... de kachel is nog rustiger gaan branden en maakt bijna geen geluid meer!!

    Rara hoe kan dit?

    Dit is een experiment, maar zou dit inhouden dan ik de luchtinlaat door mijn gevel moet maken?




    Ik denk wel dat je minder lawaai gaat hebben als de buis door de muur steekt, dat was hier ook zo.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 12:36 pm

    [/quote]

    Ik denk wel dat je minder lawaai gaat hebben als de buis door de muur steekt, dat was hier ook zo. [/quote]

    Dag Kristel,

    Ik meen te weten dat jij een Phebo Stufe hebt staan. Is deze ook met een apparte luchtaanvoer ?

    Groeten,

    Joeriboeri
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 1:00 pm

    Joeri,
    Neen oorspronkelijk niet maar heb er zelf een buis aangezet en door de muur gestoken.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 2:02 pm

    Kristel,

    Is dit dan ivm de polemiek die elders op het forum al uitgebreid aan bod kwam betreft aanzuigen uit de ruimte of van erbuiten ?
    is de Phebo geschikt voor beide types ?
    Wat was de installateur zijn visie en advies hierover ?

    Merci bij voorbaat

    Joeriboeri
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 5:56 pm

    bij sommige kachels hoor je niets en bij andere een hoorbaar aanzuiggeluid.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 8:33 pm

    fleur schreef:bij sommige kachels hoor je niets en bij andere een hoorbaar aanzuiggeluid.

    bij hoor je heel veel aanzuiggeluid... ik heb nu een stofzuigerslang in de achterkant van de kachel en nu hoor ik bijna niets!!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin za dec 25, 2010 8:36 pm

    frue66 schreef:
    fleur schreef:bij sommige kachels hoor je niets en bij andere een hoorbaar aanzuiggeluid.

    bij hoor je heel veel aanzuiggeluid... ik heb nu een stofzuigerslang in de achterkant van de kachel en nu hoor ik bijna niets!!

    probeer dan eens met een ristrictie op je inlaat,
    een stukje pvc buis van 40 waarvan je het uiteinde gedeeltelijk afplakt of verwarmen en samendrukken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 8:40 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:

    bij hoor je heel veel aanzuiggeluid... ik heb nu een stofzuigerslang in de achterkant van de kachel en nu hoor ik bijna niets!!

    probeer dan eens met een ristrictie op je inlaat,
    een stukje pvc buis van 40 waarvan je het uiteinde gedeeltelijk afplakt of samen nijpt na verwatmen

    @erwin123

    Waarom afplakken? Dan gaat volgens mij de rookgasafvoerfan ook sneller draaien...

    Ik heb het luchtdebiet ook uit gezet, nu is de kachel veel rustiger enig idee hoe dit kan en mag?



    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin za dec 25, 2010 8:44 pm

    frue66 schreef:
    erwin123 schreef:

    probeer dan eens met een ristrictie op je inlaat,
    een stukje pvc buis van 40 waarvan je het uiteinde gedeeltelijk afplakt of samen nijpt na verwatmen

    @erwin123

    Waarom afplakken? Dan gaat volgens mij de rookgasafvoerfan ook sneller draaien...

    Ik heb het luchtdebiet ook uit gezet, nu is de kachel veel rustiger enig idee hoe dit kan en mag?




    niet noodzakelijk, de slang is ook een restrictie, ik bedoelde de slang eraf en dan die ristrictie of afplakken

    bedoel je met luchtdebiet de zelfsturing van de kachel, misschien is deze dan wel defect of hapert er wat aan,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 8:48 pm

    @erwin123

    Als je het luchtdebiet uitzet zet je volgens Fero je het 'MCZ Active system' uit, die volgens mij de schouwtrek kan regelen.


    Kan je niet beter de luchtinlaat naar buiten bregen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin za dec 25, 2010 8:53 pm

    frue66 schreef:@erwin123

    Als je het luchtdebiet uitzet zet je volgens Fero je het 'MCZ Active system' uit, die volgens mij de schouwtrek kan regelen.


    Kan je niet beter de luchtinlaat naar buiten bregen?

    dan werkte dat systeem toch niet zoals het hoort.

    of lucht naar buiten beter is kan je misschien testen door de slang te verlengen




    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 8:56 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:@erwin123

    Als je het luchtdebiet uitzet zet je volgens Fero je het 'MCZ Active system' uit, die volgens mij de schouwtrek kan regelen.


    Kan je niet beter de luchtinlaat naar buiten bregen?

    dan werkte dat systeem toch niet zoals het hoort.

    of lucht naar buiten beter is kan je misschien testen door de slang te verlengen


    Ik heb nu een stofzuigerslang van 6 meter eraan zitten ;-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin za dec 25, 2010 8:58 pm

    frue66 schreef:
    Ik heb nu een stofzuigerslang van 6 meter eraan zitten ;-)

    kan je deze niet door het raam of zo dan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 9:02 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:
    Ik heb nu een stofzuigerslang van 6 meter eraan zitten ;-)

    kan je deze niet door het raam of zo dan


    oh bedoel je dat... hahaha ga ik proberen, zou dat beter zijn dan buiten ipv binnen?

    Nu de kachel lekker rustig is hoor ik wel erg de pelletworm... je kan niet alles hebben hahahha ;-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin za dec 25, 2010 9:10 pm

    frue66 schreef:
    erwin123 schreef:

    kan je deze niet door het raam of zo dan


    oh bedoel je dat... hahaha ga ik proberen, zou dat beter zijn dan buiten ipv binnen?

    Nu de kachel lekker rustig is hoor ik wel erg de pelletworm... je kan niet alles hebben hahahha ;-)

    of het van invloed is buiten kun je toch testen dan,
    leg ze een nacht buiten en kijk hoe de kachel reageert en opstart met koude lucht
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast za dec 25, 2010 10:26 pm

    joeriboeri schreef:Kristel,

    Is dit dan ivm de polemiek die elders op het forum al uitgebreid aan bod kwam betreft aanzuigen uit de ruimte of van erbuiten ?
    is de Phebo geschikt voor beide types ?
    Wat was de installateur zijn visie en advies hierover ?

    Merci bij voorbaat

    Joeriboeri

    Volgens mijn installateur kan het geen kwaad maar is het niet nodig om externe aanvoer te hebben, mijn huis is niet overgeïsoleerd. Ik heb dit inderdaad gedaan na de hele polemiek op dit forum Smile.
    Ik had last van koude trek in huis maar de oorzaak hiervan bleek achteraf mijn dampkap te zijn en dat heb ik ondertussen opgelost. Verder kan ik niet echt zeggen dat het een meerwaarde is maar ik zou om zeker te zijn eerst die buis er weer moeten afhalen en dan de kachel terug een tijdje laten branden om echt het verschil te zien. Voorlopig blijft alles effe staan zoals het is want ik krijg niet op mijn eentje die kachel verschoven.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast zo dec 26, 2010 12:59 pm

    Conclusie tot nu toe in de opstelling:

    - luchtdebiet op off
    - stofzuigerslang in de luchtinlaat


    De dachel is veel rustiger aan het branden en heb ook veel minder as in de la, het enige nadeel tot nu toe, veel meer roet op het raam en enige koek in het verbrandingspotje...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast zo dec 26, 2010 4:15 pm

    Dus een slechtere verbranding. Oorzaak: te weinig lucht en/of te weinig trek. Als de pellets hetzelfde gebleven zijn en de toevoer niet veranderd.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31527
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van erwin zo dec 26, 2010 6:59 pm

    dafke_307 schreef:Dus een slechtere verbranding. Oorzaak: te weinig lucht en/of te weinig trek. Als de pellets hetzelfde gebleven zijn en de toevoer niet veranderd.

    en als hij terug de zelfregeling luchtdebiet aanzet, jaagt die de trek de hoogte in met veel lawaai en onrustig branden

    waar ligt dan de oorzaak
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast zo dec 26, 2010 9:23 pm

    @frue66: Hoe is de schouw? DW rookkanaal, gemetste schouw, potten. Hoe is de situatie, ligging?(lengte van schouw en komt deze boven de nok van het dak uit? Heb je de indruk dat de schouw genoeg trekt of zou daarom de rookgasventilator meer toeren draaien? Deze meet de hoeveelheid binnekomende lucht aan de inlaat en regelt zo de snelheid ervan. Hoe lang is hij al geplaatst? Kan het zijn dat deze sensor moet gereinigd worden? Als er bvb een stofje ophangt meet deze niet juist.

    Kan je even checken hoeveel debiet lucht erin gaat? Via het kleine noodpaneel op achterkant of zijkant.( Onderste knopje op "med" zetten en dan op de "test" knop duwen. Je gaat de eerste 5sec een waarde krijgen en dan weer 5sec een andere waarde. kan je deze eens geven terwijl hij brandt?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gast zo dec 26, 2010 9:29 pm

    dafke_307 schreef:@frue66: Hoe is de schouw? DW rookkanaal, gemetste schouw, potten. Hoe is de situatie, ligging?(lengte van schouw en komt deze boven de nok van het dak uit? Heb je de indruk dat de schouw genoeg trekt of zou daarom de rookgasventilator meer toeren draaien? Deze meet de hoeveelheid binnekomende lucht aan de inlaat en regelt zo de snelheid ervan. Hoe lang is hij al geplaatst? Kan het zijn dat deze sensor moet gereinigd worden? Als er bvb een stofje ophangt meet deze niet juist.

    Kan je even checken hoeveel debiet lucht erin gaat? Via het kleine noodpaneel op achterkant of zijkant.( Onderste knopje op "med" zetten en dan op de "test" knop duwen. Je gaat de eerste 5sec een waarde krijgen en dan weer 5sec een andere waarde. kan je deze eens geven terwijl hij brandt?

    Rookkanaal is binnen 2.3m omhoog dan door de gevel en dan weer 4 meter omhoog tot boven de goot. hoe kan ik de sensor reinigen? de kachel is nog geen 2 maanden oud...

    Ik zie geen noodpaneel op de achterkant van de kachel.

    Gr.
    Remco

    Gesponsorde inhoud


    Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro Empty Re: Luchtinlaat MCZ Musa Hyrdro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 12:20 pm