vraagje zijn er nog andere merken buiten Rika zonder ventilator ik hou van stilte en na een tijd begint dat geronk hoe stil ook pijn te doen aan mijn oren, ja ik weet het ik heb speciaal oren ik heb daar ook niet voor gekozen.
mvgr. Polle
Er zijn in totaal 45 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 45 gasten
Geen
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
cyrre schreef:Een Saey Neema is nu ook niet perfect geruisloos.
Je hoort nog altijd de rookgasventilator en het
aanslaan van de pelletvijzel of hoe noem je dat beestje?
Ik krijg het soms van een stofzuiger of dampkap die te lang draait,
maar het geluid van de kachel stoort me niet.
niozz en ss, jullie zijn blijkbaar ook
bezitters van een Saey Neema.
ss, heb jij ook een convectieventilator?
niozz, ik hoor graag dat je tevreden bent met de ventilator.
Maakt ie echt niet veel lawaai?
Ik ben anders ook wel geïnteresseerd.
Kwestie van het rendement van de kachel te verhogen.
ss schreef:
PS, koop je nu een Saey in de solden, dan zijn er her en der zaken te doen voor deze uitstekende kachels!
ss schreef:
Hoi Cyrre, neen ik heb om gezondheidsredenen (doktersvoorschrift, mijn echtgenote heeft last van asthma) geen ventilator gemonteerd.
Montage daarvan is tenandere doodeenvoudig! Het rendement zie ik er echt niet mee verhogen, wel de opwarmsnelheid van de kamer!
Het enige wat je enigzins hoort bij onze Neema is soms lichtjes gebrom, niet opvallend, van de worm en af en toe de ventilator bij de clean-functie, maar niets is storend.
Groeten,
ss
PS, koop je nu een Saey in de solden, dan zijn er her en der zaken te doen voor deze uitstekende kachels!
noizz schreef:Meer rendement is zeker:toen ik de ventilator een jaar had,gaf ie er al de brui aan(garantie natuurlijk)
Ik heb dan enkele weken gestookt zonder de ventilator en dit vond ik toch een enorm verschil van temperatuur in de woonkamer hoor.
Om hetzelfde resultaat te bekomen moest de kachel heel wat hoger ingesteld worden ,dus maw meer verbruik.
Ventilator-geluid is zo goed als verwaarloosbaar(worm maakt zelfs meer lawaai...)
Montage is een fluitje van een cent:de kachel is er op voorzien,alsook het moederbord-->2 bouten,fiche inpluggen en klaar.
erwin123 schreef:ss schreef:
ss hoe zit het met wisselstukken op lange termijn
wie neemt de herstellingen en garantie over
noizz schreef:Hopelijk toevallig.
2e exemplaar houdt het toch al 3 jaar uit,ik houd het dus op toevallig.
cyrre schreef:noizz schreef:Hopelijk toevallig.
Niozz,
Ik heb nog één vraagje over die convectieventilator.
Kun je daar de snelheid manueel van regelen of begint
ie te pas en te onpas sneller te draaien?
andolou schreef:cyrre schreef:
Niozz,
mijn vriendt heeft een rika rio staan en is gewoon een knopje aan de achterkant dat je aan en af kan leggen ,is niet regelbaar alleen in de parameters kun je de ventilator verhogen in toeren .
daar zou je kunnen een dimmertje tussen zetten dat hij reglbaar is maar zal dan niet in de eerste twee jaar mogen zijn of ze hebben en reden als de ventilator het begeeft hé .......
ss schreef:Noizz dat rendement dat kan ik niet verklaren hoor!? Sneller opwarmen dat wel, maar rendement nee, het spijt me dat is wetenschappelijk niet verantwoord, het betreft hier een externe ventilator, je zegt dus dat je een pelletkachel zet, daar een ventilator voorzet in de living en je rendement stijgt??? Kan niet he, logisch denken aub.
Maar wat ik wel aanneem is dat je dat "psychologisch" ervaart!. En moest mijn vrouw geen asthma hebben monteerde ik misschien ook een ventilator, stop er een dimmerke bij (Triac) en je kunt hem nog regelen ook.
ss
wavado schreef:Ik denk ook in de richting van cyrre mee,kijk naar een automotor,
hoe meer vermogen hij moet leveren hoe warmer het blok word en moet
gekoeld worden in de radiator,dit dan nog door een speciaal koelvloeistof
dat de warmte van het blok beter opneemt dan gewoon water.
Dus ik vermoed niet dat de uitlaatgassen in evenredigheid zoveel warmer
worden dan het blok dat afgekoeld word dit keer door een vloeistof.
Of een VW-kever die door lucht gekoeld werd,ze zouden vlug vastlopen
zonder die geforseerde koeling.
Euh...ik weet niet of ik nu een goede vergelijking heb gemaakt.
Is het ook niet zo dat een aquapelletkachel meer rendement heeft dan een
gewone pelletkachel, tot 94%
Maarja, we moeten nog zien dat er genoeg warmte door de schouw gaat,
anders weer condens enz.
cyrre schreef:Effe opgezocht, (Wikipedia) maar weet nu nog niet wat ik er moet van denken,
Blijkbaar is pelletkachel met steen" (of andere kachels met steen)
te rangschikken onder "stralingswarmtekachels"
Hebben ze een convectieventilator, ook weer eender welke kachel dan zijn ze
te rangschikken onder "convectiekachels".
Dus een kachel met "steen" en met "convectieventilator" heeft 2 manieren om
zijn warmte af te geven. En hoort bij beide soorten kachels.
Of dit een rendementsverschil maakt blijft nog altijd een open vraag....
"Daarnaast zijn er convectiekachels en stralingswarmte-kachels, afhankelijk van hoe de warmte voornamelijk wordt afgegeven. Bij convectiekachels gebeurt dit voornamelijk via luchtwarmte, waarbij eventueel zelfs met een ventilator de opgewarmde lucht uit de kachel of haard wordt geblazen. Bij stralingswarmtekachels wordt de warmte eerst opgeslagen in een massa steen en vervolgens langzaam uitgestraald."
cyrre schreef:noizz schreef:Hopelijk toevallig.
Niozz,
ss schreef:cyrre schreef:Effe opgezocht, (Wikipedia) maar weet nu nog niet wat ik er moet van denken,
Blijkbaar is pelletkachel met steen" (of andere kachels met steen)
te rangschikken onder "stralingswarmtekachels"
Hebben ze een convectieventilator, ook weer eender welke kachel dan zijn ze
te rangschikken onder "convectiekachels".
Dus een kachel met "steen" en met "convectieventilator" heeft 2 manieren om
zijn warmte af te geven. En hoort bij beide soorten kachels.
Of dit een rendementsverschil maakt blijft nog altijd een open vraag....
"Daarnaast zijn er convectiekachels en stralingswarmte-kachels, afhankelijk van hoe de warmte voornamelijk wordt afgegeven. Bij convectiekachels gebeurt dit voornamelijk via luchtwarmte, waarbij eventueel zelfs met een ventilator de opgewarmde lucht uit de kachel of haard wordt geblazen. Bij stralingswarmtekachels wordt de warmte eerst opgeslagen in een massa steen en vervolgens langzaam uitgestraald."
ZEG, stop met zoeken, monteer die ventilator, test een paar dagen, schrijf je verslag op 't forum en...Iedereen content!!!
Goed idee van mij he?
Groeten
ss
noizz schreef:ss schreef:
ZEG, stop met zoeken, monteer die ventilator, test een paar dagen, schrijf je verslag op 't forum en...Iedereen content!!!
Goed idee van mij he?
Groeten
ss
dat is eens gesproken zè