Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
ss
boxke
Jef
steven
erwin
9 plaatsers

    onderhoud pelletkachel


    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 9:01 pm

    Wat moet je allemaal reinigen aan de kachel als je zelf groot onderhout wil doen?

    Dank en fijne avond!

    Groet Aaron
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van jeanhup do feb 10, 2011 10:20 pm

    ablokker schreef:Wat moet je allemaal reinigen aan de kachel als je zelf groot onderhout wil doen?

    Dank en fijne avond!

    Groet Aaron
    Benodigdheden:
    - demontagegereedschap (kruiskopschroevedraaier, inbusset)
    - (as)stofzuiger met zachte langharige borstelmond
    - kwastje
    - flexibele borstel
    - afdekkleed
    - smeervet/olie/wd40
    - evt. reserve-schroeven en -pakkingen


    Werkwijze:
    - laat kachel volledig leegbranden en afkoelen
    - haal de stekker uit het stopcontact
    - leg afdekkleden rondom
    - rookkanaal (laten) schoonmaken
    - alle schroeven/bouten inspuiten met kruipolie of WD40, laten intrekken
    - branderuimte volledig demonteren en schoonmaken
    - warmtewisselaar en interne kanalen schoonmaken (bij sommige pelletkachels moet je daarvoor de warmtewisselaar demonteren)
    - rookgasventilator demonteren en schoonborstelen/stofzuigen met een zachte borstel op je stofzuiger. Gebruik kwastje om ook rond de as onder de bladen schoon te maken.
    - rookgasventilatorhuis schoonmaken
    - kamerventilator voorzichtig schoonborstelen/stofzuigen
    - pelletreservoir en toevoerschroef schoonborstelen/stofzuigen (evt. demonteren en bussen vervangen)
    - flatcable controleren op broosheid
    - slangetje en aansluiting t.b.v. druksensor schoonblazen
    - alles schoonborstelen en stofzuigen dat je tegenkomt, eventueel smeren.
    - monteer de kachel weer en gebruik nieuwe schroeven/moeren en pakkingen waar nodig

    Tips:
    - verwijder de pakkingen door op hoekpunten er een platte schroevedraaier onder te steken. Let op met de pakking van het rookgasventilatorhuis. Deze is vaak dubbel uitgevoerd.
    - als je kachel nog onder garantie zit: Overleg even met de leverancier en maak foto's van het schoonmaakproces en van de stand van de urenteller op je kachel. Dan heb je minder kans op gezeik als je ooit aanspraak wenst te maken op garantie.
    - als je interne kanalen en de warmtewisselaar moeilijk schoon te maken zijn met een borstel: zet je kachel dan buiten neer en blaas volledig door met een compressor. Het schoonmaken met een borstel verdient echter de voorkeur.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van pedro vr feb 11, 2011 8:42 am

    Mij werd er aangeraden om het onderhoud in de zomer te doen,dan kan je de pelletkachel buiten plaatsen en met perslucht eventueel sommige stukken beter uitblazen......


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van jeanhup vr feb 11, 2011 11:56 am

    pedro schreef:Mij werd er aangeraden om het onderhoud in de zomer te doen,dan kan je de pelletkachel buiten plaatsen en met perslucht eventueel sommige stukken beter uitblazen......
    Het zier er vast heel indrukwekkend uit zo'n pelletkachel waar aan alle kanten as uit komt (en ook weer inkruipt waar het niet hoort), maar het is zeker niet beter dan alles netjes schoonborstelen. Mijn gut-feeling zegt dat het meer kwaad dan goed doet, maar bij sommige moeilijk te reinigen pelletkachels kan het wellicht een optie zijn.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van turkoois vr feb 11, 2011 7:14 pm

    pedro schreef:Mij werd er aangeraden om het onderhoud in de zomer te doen,dan kan je de pelletkachel buiten plaatsen en met perslucht eventueel sommige stukken beter uitblazen......

    @pedro,

    Om de hoeveel branduren moet jij je kachel groot onderhoud geven, als je hem alleen in de zomer een onderhoudsbeurt geeft?

    Na 2,5 maand zit ik op 900 uur en moet ik de kachel een onderhoudsbeurt geven.
    Dus 2x per seizoen is toch zeker nodig. Bij mij brandt de kachel ongeveer 13 uur per dag.
    Of brandt jouw kachel niet zo veel uurtjes?

    Ik heb mijn kachel zelf een onderhoudsbeurt gegeven en heb de kachel met de steekwagen naar buiten gereden, op een zonnige en droge dag, en daar het onderhoud volgens de onderhoudshandleiding uitgevoerd. Ik heb toen bij Blokker voor € 3,95 een flexibele dunne stofzuiger slang met daarop een afneembare borstel met een doorsnede van ongeveer 2 cm gekocht. Deze was erg prettig bij het schoon zuigen van de moeilijk te bereiken plekjes. Deze slangen lagen vorige week ook bij de Lidl voor ongeveer € 2,00.
    De zuigkracht wordt door de kleine opening (ongeveer 1 cm2) ook extra versterkt. Gebruik van zachte kwasten en platte bokkenpoten is ook erg aan te bevelen.

    De pakkingen heb ik niet hoeven te vernieuwen. d.m.v. een breed plamuurmes achter de pakking te steken kwam de pakking in zijn geheel los. Dit lijkt me beter dan een smalle platte schroevendraaier.
    Daarna heb ik alle rvs rookgasbuizen gedemonteerd en gereinigd met de beroemde verlengde wc borstel en de karcher zuiger. Daarna weer alles gemonteerd en klaar was Chris.

    Groetjes,

    Chris (turkoois)


    Laatst aangepast door turkoois op vr feb 11, 2011 7:20 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Ik had wat vergeten en een taal foutje weggewerkt.)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast vr feb 11, 2011 11:30 pm

    jeanhup schreef:
    pedro schreef:Mij werd er aangeraden om het onderhoud in de zomer te doen,dan kan je de pelletkachel buiten plaatsen en met perslucht eventueel sommige stukken beter uitblazen......
    Het zier er vast heel indrukwekkend uit zo'n pelletkachel waar aan alle kanten as uit komt (en ook weer inkruipt waar het niet hoort), maar het is zeker niet beter dan alles netjes schoonborstelen. Mijn gut-feeling zegt dat het meer kwaad dan goed doet, maar bij sommige moeilijk te reinigen pelletkachels kan het wellicht een optie zijn.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels

    Beste Jean

    hoe borstel je dan de rookkanalen schoon in de kachel waar je niet bij kan met je borstel ?
    en waar zou de as terug in kruipen ?

    grts
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van jeanhup vr feb 11, 2011 11:40 pm

    Frank,

    In onze kachels is er geen enkel kanaal waar je niet eenvoudig bij kan. Daarvoor zijn inspectieluikjes en is de branderkern eenvoudig demonteerbaar.

    Wat betreft je vraag over waar de as bij kan op het moment dat je deze uit de interne kanalen blaast: het binnenste van een pelletkachel is een gesloten systeem. As komt er normaal gesproken nooit buiten (waar de motoren en electronica zich bevinden). Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om de as en aanslag te verwijderen op een manier zodat deze überhaupt niet naar buiten komt: borstelen en zuigen dus.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast vr feb 11, 2011 11:51 pm

    jeanhup schreef:Frank,

    In onze kachels is er geen enkel kanaal waar je niet eenvoudig bij kan. Daarvoor zijn inspectieluikjes en is de branderkern eenvoudig demonteerbaar.

    Wat betreft je vraag over waar de as bij kan op het moment dat je deze uit de interne kanalen blaast: het binnenste van een pelletkachel is een gesloten systeem. As komt er normaal gesproken nooit buiten (waar de motoren en electronica zich bevinden). Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om de as en aanslag te verwijderen op een manier zodat deze überhaupt niet naar buiten komt: borstelen en zuigen dus.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels

    Mijn Voorkeur gaat wel uit naar perslucht reiningen ( kachel naar buiten brengen hé) in combinatie met een professionele 3 motoren stofzuiger
    zo komt er bijna geen as/stof op electronica
    met de perslucht heb je ook de mogelijkheid om alle stof en haren van huisdieren deftig te verwijderen ( bv uit de ventilatoren) dit lukt niet goed met een borstel ?
    perslucht reinigt alles , de stofzuiger vangt het op : kachel is nu klaar voor een nieuw seizoen
    mijn ervaringen met een borstel is dat er nog zeeer veel as en stof achterblijft ( en je kan niet overbij met een borstel
    ieders voorkeur zeker

    grts
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van steven vr feb 11, 2011 11:59 pm

    kort samengevat, er zijn dus 2 manieren met elk zij voor- en nadelen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Jef za feb 12, 2011 1:56 am

    Met een borsteltje en een stofzuiger is volgens mij de gemakkelijkste oplossing maar of dan ook alle stof voldoende weg is betwijfel ik toch een beetje.
    Met perslucht buiten(mag ook binnen natuurlijk lacher )ga je volgens mij toch een iets beter resultaat bekomen.
    Ik spreek uit ervaring over mijn kachel waar je langs geen kanten op een degelijke manier aan de warmtewisselaar en interne kanalen kan met een borstel of stofzuiger.
    Dus buiten schoon blazen lijkt mij de beste optie zeker voor mijn kachel.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 12, 2011 6:02 am

    Groot onderhoud doe ik altijd zelf in het voorjaar als het eens een dag goed weer is.
    Dan plaats ik mijn kachel buiten alles wordt eerst zoveel mogelijk gekuist met een borsteltje , dan wordt alles gestofzuigd en afgeblazen met de compressor.
    De lamellen van de ventilatoren kuis ik met een fijn penseeltje en de elektronika wordt ook afgeblazen weliswaar met een lager lucht debiet .
    Het T stuk borstel ik gewoon uit de kachel staat aan een gemetselde schouw .
    De dichtingen worden gecontroleerd en die heb ik tot nu toe nog niet moeten vervangen .
    Grts Dries81
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 12, 2011 8:23 pm

    toch opletten met perslucht bij het blazen op de lamellen van trommelventilators (voor het vervormen).ook het te hard borstelen
    ik hou het bij het grondig stofzuigen.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 12, 2011 8:25 pm

    met perslucht kan het gebeuren dat je de ventilator zeer snel doet draaien en dit is niet goed voor de rollagers die op de as zit

    Gesponsorde inhoud


    onderhoud pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: onderhoud pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 5:23 am