Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
ss
steven
6 plaatsers

    overschakelen naar pellets??

    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 1:29 pm

    Hallo allemaal , ben nieuw op de forum , niet dat ik ze niet ken , kijk regelmatig en zie intersante tips . nu, wij hebben nu accumulatie verwarming maar omdat de prijzen van elekt. langzaam hoger en hoger komen ben ik aan kijken naar een alternatief , daar we geen gas voor de deur liggen hebben blijf de keuze beperkt , wij hebben wel een houtkachel met speksteen errond waar we zeer tevreden zijn, alleen een houtkachel kan men niet regelen , alles of niets en regelmatige nazien enzo , nu ik heb intresse in het pellets systeem maar twijfel nog een beetje , liefst zou ik de accu verwarming buitensmijten en volledig overschakelen maar zou een kachel genoeg zijn om te verwarmen ? is een living me open keuken en een klein hal , zou een pelletskachel genoeg geven en met extra kanalisatie en kan met dat regelen ?? kortom alle tips zijn welkom want dat is voor mij nieuwland , ga straks al eens naar een pellet winkel om te informeren , alvast bedankt voor de info's
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van steven vr jan 28, 2011 2:12 pm

    Alain28,

    Ik had ook accumulatieverwarming staan en een mazoutkachel.

    Nu verwarm ik mijn gehele benedenverdieping met mijn inbouwpelletkachel.

    Er is we wat meer werk aan een pelletkachel dan accumulatieverwarming door het onderhoud en je hoort de kachel door de ventilatoren. Van dat laatste heb jij vandaag geen last.

    Dat geluid wordt je gewoon.

    Naar welk merk gaat je voorkeur? Bij wie ga je info halen?

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 2:24 pm

    alain28 schreef:Hallo allemaal , ben nieuw op de forum , niet dat ik ze niet ken , kijk regelmatig en zie intersante tips . nu, wij hebben nu accumulatie verwarming maar omdat de prijzen van elekt. langzaam hoger en hoger komen ben ik aan kijken naar een alternatief , daar we geen gas voor de deur liggen hebben blijf de keuze beperkt , wij hebben wel een houtkachel met speksteen errond waar we zeer tevreden zijn, alleen een houtkachel kan men niet regelen , alles of niets en regelmatige nazien enzo , nu ik heb intresse in het pellets systeem maar twijfel nog een beetje , liefst zou ik de accu verwarming buitensmijten en volledig overschakelen maar zou een kachel genoeg zijn om te verwarmen ? is een living me open keuken en een klein hal , zou een pelletskachel genoeg geven en met extra kanalisatie en kan met dat regelen ?? kortom alle tips zijn welkom want dat is voor mij nieuwland , ga straks al eens naar een pellet winkel om te informeren , alvast bedankt voor de info's

    Ik zeg je nu al dat het verwarmen met een pelletkachel van de door u opgenoemde plaatsen, totaal geen probleem zal wezen.
    Indien je toch langs gaat bij een kachelzaak, maak dan zeker dat je de te verwarmen oppervlakte (m²) en de hoogte van je plafond weet. Aan de hand van deze gegevens kan de verkoper dan bepalen hoe zwaar (KW)en uiteindelijk de prijs van de kachel zal zijn. Indien deze oppervlakte en de hoogte van je plafond meevalt kan het zelfs zijn dat je geen kanalisatie hoeft te steken. Echter indien je dit wel doet zullen de te verwarmen plaatsen wel sneller op temperatuur zijn.
    Om te eindigen ben ik heel benieuwd bij wie je langs gaat om info te vragen en welk merk jouw voorkeur zal hebben.
    Hou je ons op de hoogte?
    Mvg Meeki
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van ss vr jan 28, 2011 4:05 pm

    meeki001 schreef:
    alain28 schreef:Hallo allemaal , ben nieuw op de forum , niet dat ik ze niet ken , kijk regelmatig en zie intersante tips . nu, wij hebben nu accumulatie verwarming maar omdat de prijzen van elekt. langzaam hoger en hoger komen ben ik aan kijken naar een alternatief , daar we geen gas voor de deur liggen hebben blijf de keuze beperkt , wij hebben wel een houtkachel met speksteen errond waar we zeer tevreden zijn, alleen een houtkachel kan men niet regelen , alles of niets en regelmatige nazien enzo , nu ik heb intresse in het pellets systeem maar twijfel nog een beetje , liefst zou ik de accu verwarming buitensmijten en volledig overschakelen maar zou een kachel genoeg zijn om te verwarmen ? is een living me open keuken en een klein hal , zou een pelletskachel genoeg geven en met extra kanalisatie en kan met dat regelen ?? kortom alle tips zijn welkom want dat is voor mij nieuwland , ga straks al eens naar een pellet winkel om te informeren , alvast bedankt voor de info's

    Ik zeg je nu al dat het verwarmen met een pelletkachel van de door u opgenoemde plaatsen, totaal geen probleem zal wezen.
    Indien je toch langs gaat bij een kachelzaak, maak dan zeker dat je de te verwarmen oppervlakte (m²) en de hoogte van je plafond weet. Aan de hand van deze gegevens kan de verkoper dan bepalen hoe zwaar (KW)en uiteindelijk de prijs van de kachel zal zijn. Indien deze oppervlakte en de hoogte van je plafond meevalt kan het zelfs zijn dat je geen kanalisatie hoeft te steken. Echter indien je dit wel doet zullen de te verwarmen plaatsen wel sneller op temperatuur zijn.
    Om te eindigen ben ik heel benieuwd bij wie je langs gaat om info te vragen en welk merk jouw voorkeur zal hebben.
    Hou je ons op de hoogte?
    Mvg Meeki

    Iets heel belangrijks vergeten: De ramen, deuren en vooral hoe zit het met de algemene isolatie!?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 8:58 pm

    allemaal al bedankt , dat ging snel , ben vandaag ook al langs geweest bij een handelaar voor meer info ( heb ik al gezegd ) ook om eens te kijken hoe zo kachel in werking is , wel in iedergeval deze met een ventilator is toch wel luid en met zo hete lucht in voel dat .... laten we zeggen niet zo aangenaam , dan eens gekeken naar één die zonder ventilator werkt , is ja beter dan zo een luide ventilator maar duurd wel langer tegen hij op temp. is wat ja normaal is , zo een klein vlamtje ( vergeleken een gewone houtkachel ) kan ja niet zo snel warmte afgeven . wat is wel verraste , dat de verbruikskost toch aan de hoge kant was , alles gerekend ( pellets voor jaar verbruik + onderhoud + stroom ) kom het op jaar basis op 900 a 1000 € moet eens vergelijken wat ik betaal voor mijn accumulatie om te kijken of het met pellets wel goedkoper is of niet ?? de modelen waren rika ofzo
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van steven vr jan 28, 2011 9:02 pm

    Alain28,

    Vorig jaar heb ik ongeveer 400 euro uitgegeven aan pellets (had ook wel een scherpe prijs voor mijn pellets). Daar bovenop 125 euro voor onderhoud (door Kristof van Groene Kachel) en waarschijnlijk rond de 100 euro aan electriciteit


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 9:09 pm

    [
    Iets heel belangrijks vergeten: De ramen, deuren en vooral hoe zit het met de algemene isolatie!?
    Groeten,


    mijn woning is redelijk goed geisoleerd hoor , is geen oud huis
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van pedro vr jan 28, 2011 9:21 pm

    Alain28,

    rika is wat mij betreft ook één van de duurdere merken.
    Ook ik heb vorig jaar nog geen 400€ uitgegeven aan pellets,onderhoud 55€(wat je na 1keer zien ook makkelijk zelf kan) en dan nog een beetje elektriciteit(wat in mijn geval gratis is door pv installatie Smile )

    Es goed uitrekenen is de boodschap.Wat ik vooral ook belangerijk vindt,is dat je werkelijk ziet hoeveel je verbruikt.

    Grtz,
    pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 9:37 pm

    pedro schreef:Alain28,

    rika is wat mij betreft ook één van de duurdere merken.
    Ook ik heb vorig jaar nog geen 400€ uitgegeven aan pellets,onderhoud 55€(wat je na 1keer zien ook makkelijk zelf kan) en dan nog een beetje elektriciteit(wat in mijn geval gratis is door pv installatie Smile )

    Es goed uitrekenen is de boodschap.Wat ik vooral ook belangerijk vindt,is dat je werkelijk ziet hoeveel je verbruikt.

    Grtz,
    pedro


    ja dat klopt van dat uitrekenen , heb mijn oud verbuikfactuur van de stroom van vorige jaar juist ingekeken , en daar zit ik met een accumulatie verbruik + taksen en transport enzo.... op zo een 700 € , dus als ik nog mijn gewone brandhout erbij rekend zo 200 € dus kom ik aan zo 900€ , dus das ongeveer de prijs van verbruik met pellets , wel gerekend door de verkoper ( zo een 3 palet pellets ) dus ik denk dat het voor mij nog niet intersant is om over te schakelen ( heb daarbij nog geen rekening gehouden van de afschrijving van de pelletkachel die ik nog niet heb )
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van erwin vr jan 28, 2011 10:12 pm

    alain28 schreef:
    pedro schreef:Alain28,

    rika is wat mij betreft ook één van de duurdere merken.
    Ook ik heb vorig jaar nog geen 400€ uitgegeven aan pellets,onderhoud 55€(wat je na 1keer zien ook makkelijk zelf kan) en dan nog een beetje elektriciteit(wat in mijn geval gratis is door pv installatie Smile )

    Es goed uitrekenen is de boodschap.Wat ik vooral ook belangerijk vindt,is dat je werkelijk ziet hoeveel je verbruikt.

    Grtz,
    pedro


    ja dat klopt van dat uitrekenen , heb mijn oud verbuikfactuur van de stroom van vorige jaar juist ingekeken , en daar zit ik met een accumulatie verbruik + taksen en transport enzo.... op zo een 700 € , dus als ik nog mijn gewone brandhout erbij rekend zo 200 € dus kom ik aan zo 900€ , dus das ongeveer de prijs van verbruik met pellets , wel gerekend door de verkoper ( zo een 3 palet pellets ) dus ik denk dat het voor mij nog niet intersant is om over te schakelen ( heb daarbij nog geen rekening gehouden van de afschrijving van de pelletkachel die ik nog niet heb )

    alain28, 3 paletten pellets ga je nooit verbruiken, de meesten zitten rond de 2ton of 2 paletten


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 10:37 pm

    hallo alain

    hoeveel kubiek verwarm je nu ? of heb ik daar ergens over gelezen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast vr jan 28, 2011 11:53 pm

    fleur schreef:hallo alain

    hoeveel kubiek verwarm je nu ? of heb ik daar ergens over gelezen

    de berekening kom van de verkoper , ik denk hij als expert.;
    nu mijn living is 8 op 5 en een keuken met een klein muurtje tussen dus nog eens 4 op 4 erbij dus , zal eens de juiste kubiek uitrekenen maar nu is het een beetje laat
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van steven za jan 29, 2011 12:08 am

    ongeveer 160m³. dat is hetzelfde als bij mij.

    Ik denk dat de 'expert' ... er naast zit.

    Dat zou een enorm verbruik zijn.

    Ik verbruik ongeveer 120 zakken met een 9,5kw pelletkachel.



    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 12:18 am

    ik kom maar aan 140m3
    k zag het aan zijn elektriciteits-rekening ,wat mijn inziens vrij laag is op jaar-basis,verwarming+huishoudelijk....700euro... study amai
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 1:05 am

    fleur schreef:ik kom maar aan 140m3
    k zag het aan zijn elektriciteits-rekening ,wat mijn inziens vrij laag is op jaar-basis,verwarming+huishoudelijk....700euro... study amai

    huishoudelijk zal daar wel niet bij zitten zeker anders heel weinig hoor ....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 1:11 am

    alain28 schreef:allemaal al bedankt , dat ging snel , ben vandaag ook al langs geweest bij een handelaar voor meer info ( heb ik al gezegd ) ook om eens te kijken hoe zo kachel in werking is , wel in iedergeval deze met een ventilator is toch wel luid en met zo hete lucht in voel dat .... laten we zeggen niet zo aangenaam , dan eens gekeken naar één die zonder ventilator werkt , is ja beter dan zo een luide ventilator maar duurd wel langer tegen hij op temp. is wat ja normaal is , zo een klein vlamtje ( vergeleken een gewone houtkachel ) kan ja niet zo snel warmte afgeven . wat is wel verraste , dat de verbruikskost toch aan de hoge kant was , alles gerekend ( pellets voor jaar verbruik + onderhoud + stroom ) kom het op jaar basis op 900 a 1000 € moet eens vergelijken wat ik betaal voor mijn accumulatie om te kijken of het met pellets wel goedkoper is of niet ?? de modelen waren rika ofzo

    ik kom ook van accumulatie maar vindt dat je de warmte van de pelletkachel niet kan vergelijken met die van acc hoor en onze acc maken ook lawaai als je ze aanspreekt om te blazen hoor is wel maar tijdelijk da wel

    hier de eerste maand ook een beetje last van lawaai maar dat gaat over hoor .....grotendeels zijn hier heel content en denk niet dat mijn vrouwtje ook nog terug wil naar acc ,ja misschien wel dat ze er niet meer kan opzitten hé die hebben nu koud ....heb er zelfs al eentje buitengesmeten hiere
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 7:35 am

    andolou schreef:
    fleur schreef:ik kom maar aan 140m3
    k zag het aan zijn elektriciteits-rekening ,wat mijn inziens vrij laag is op jaar-basis,verwarming+huishoudelijk....700euro... study amai

    huishoudelijk zal daar wel niet bij zitten zeker anders heel weinig hoor ....



    wordt dit dan afzonderlijk op de faktuur vermeld misschien ? of een aparte meter ? wist ik niet.....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 8:36 am

    fleur schreef:
    andolou schreef:

    huishoudelijk zal daar wel niet bij zitten zeker anders heel weinig hoor ....



    wordt dit dan afzonderlijk op de faktuur vermeld misschien ? of een aparte meter ? wist ik niet.....


    ja hebt verschillende systemen fleur maar aan de prijs te horen is het een apparte meter voor accumulatie ,uitsluitend nacht noemen ze die

    als er dagelementen inzitten kun je in voor en najaar deze gebruiken maar beter niet hé want dat is kostelijk zelf ondervonden hiere ....

    er bestaan gemengde systemen ook die zowel in de nacht als overdag laden maar de meesten zijn alleen s'nachts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 8:42 am

    andolou schreef:
    fleur schreef:



    wordt dit dan afzonderlijk op de faktuur vermeld misschien ? of een aparte meter ? wist ik niet.....


    ja hebt verschillende systemen fleur maar aan de prijs te horen is het een apparte meter voor accumulatie ,uitsluitend nacht noemen ze die

    als er dagelementen inzitten kun je in voor en najaar deze gebruiken maar beter niet hé want dat is kostelijk zelf ondervonden hiere ....

    er bestaan gemengde systemen ook die zowel in de nacht als overdag laden maar de meesten zijn alleen s'nachts



    ik verwarm ook elektrisch maar op mijn rekening kan ik nooit weten hoeveel het verbruik voor verwarming afzonderlijk is.
    maar ik heb ook het dag en nachttarief en 380


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 8:53 am

    fleur schreef:
    andolou schreef:

    ja hebt verschillende systemen fleur maar aan de prijs te horen is het een apparte meter voor accumulatie ,uitsluitend nacht noemen ze die

    als er dagelementen inzitten kun je in voor en najaar deze gebruiken maar beter niet hé want dat is kostelijk zelf ondervonden hiere ....

    er bestaan gemengde systemen ook die zowel in de nacht als overdag laden maar de meesten zijn alleen s'nachts



    ik verwarm ook elektrisch maar op mijn rekening kan ik nooit weten hoeveel het verbruik voor verwarming afzonderlijk is.
    maar ik heb ook het dag en nachttarief en 380


    gr fleur


    hier alles appart dag, nacht en uitsluitend nacht en ook 380
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van steven za jan 29, 2011 8:56 am

    er wordt bedoeld dat de nachtteller van de electriciteit uitsluitend voor de accumulatieverwarming instaat. op die manier weet je wat het verbruik is.

    Ik heb zelf ook een gemengde teller. een dag/nacht teller en aparte nachtteller.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 9:00 am

    Steven schreef:er wordt bedoeld dat de nachtteller van de electriciteit uitsluitend voor de accumulatieverwarming instaat. op die manier weet je wat het verbruik is.

    Ik heb zelf ook een gemengde teller. een dag/nacht teller en aparte nachtteller.

    en is nog ietsje goedkoper ook hé steven vroeger was het vesrchil redelijk maar nu .....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 9:36 am

    hallo
    de nacht tarief om hoe laat springt die op ? was dat niet 19.00u ,vind dat toch goedkoop 700euro op jaarbasis , als je daar nog de btw en wat zit er nog in die prijs moet aftrekken dan verwarmd je goedkoop, weet nu wel niet wat voor ruimte je moet verwarmen , moet zeggen da ik zeer tevreden ben met mijn kachel en zou ze nog niet meer kunnen missen

    grtjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 10:34 am

    joske+ schreef:hallo
    de nacht tarief om hoe laat springt die op ? was dat niet 19.00u ,vind dat toch goedkoop 700euro op jaarbasis , als je daar nog de btw en wat zit er nog in die prijs moet aftrekken dan verwarmd je goedkoop, weet nu wel niet wat voor ruimte je moet verwarmen , moet zeggen da ik zeer tevreden ben met mijn kachel en zou ze nog niet meer kunnen missen

    grtjes


    hiere in torhout maar om 2200 uur hoor en om 700uur gedaan ,komt nog 200 euro hout bij volgens dak lees

    maar is dan nog niet echt duur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gast za jan 29, 2011 10:45 am

    Ik heb eventjes de "all in" tarieven voor mijn situatie opgezocht (tarief januari 2011) en dat zijn :
    dubbel tarief dag : 20,6 Eurocent/kWh
    dubbel tarief stille uren : 11,6 Eurocent/kWh
    exclusief nacht : 9,3 Eurocent/kWh

    Voordat iedereen aan het rekenen gaat toch wel even vermelden dat de electriciteit voor 100 % in energie wordt omgezet (dus 1 kWh op de meter = 1 kW warmte). Bij pellets heb je een lager rendement dat theoretisch tot 90% kan zijn maar waarschijnlijk nooit gehaald wordt. Ik reken met 80%.
    Het verbruik van 700 € electriciteit aan dit nachttarief is dus +/- 7.530 kW wat overeen "zou" komen met 1920kg pellets of 128 zakken.
    Tot zover een vergelijkende berekening op basis van vermogen MAAR als je met de pellets een lagere temperatuur gaat aanhouden en NIET 24/24 verwarmt ben je appelen met peren aan het vergelijken.

    Accumulatie is dus géén dure verwarming maar je moet met buitensensoren werken om regelbaarheid te bekomen. Pellets is soepeler maar véél arbeidsintensiever.

    Gesponsorde inhoud


    overschakelen naar pellets?? Empty Re: overschakelen naar pellets??

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 9:07 pm