van eddy1 do maa 02, 2017 8:45 am
Heb zojuist bij Infrax het nog eens bekeken en heb gekopieerd wat zij vermelden:
9. Wat betekent dit voor eigenaars van zonnepanelen? Blijft onze teller net als nu terugdraaien?
Digitale meters hebben niet één, maar twee ‘tellers’: één die de afname van elektriciteit van het net meet en één die de eventuele injectie (via vb. zonnepanelen) meet. De digitale tellers draaien op zich niet terug. Door het verrekenen van beide tellers, wordt hetzelfde effect bekomen als bij de terugdraaiende teller.
De Vlaamse regering heeft er wel voor gekozen dat wie zonnepanelen heeft of er plaatst voor eind 2020, minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller kan behouden. Tot 31/12/2020 blijft dit een recht voor iedereen en verandert er in praktijk dus voor de compensatie niets. De overheid plant voor nieuwe installaties vanaf 2021 wel een andere compensatieregeling, maar die is nog niet gekend.
Nu weet ik niet wat dit juist gaat inhouden,kan ik mijn oude meter behouden of plaatst men nu een nieuwe digitale meter? Gaat er bij maar om dat ik geen nadeel ervan mag hebben.
Zit nu ook nog met een dubbele meter,maar gezien ik bij essent zit,moet ik mijn huidige stroomverbruik enkel maar op nachttarief betalen. Ben wel van plan mijn dubbele meter terug te laten ontkoppelen,tot een enkelvoudige meter, gezien ik daar volgens mij het meeste voordeel bij heb.