Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    MCZ musa Hydro

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast wo nov 30, 2011 10:40 am

    Hallo

    Ik ben van plan om een MCZ musa Hydro aan te schaffen.
    Zijn er personen die mij kunnen zeggen of dit een goede keuze is en welke ervaringen ze hierbij hebben (positieve en negatieve).
    Zijn er ook eventueel punten waarop ik moet letten.
    groetjes Geronimo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast wo nov 30, 2011 12:27 pm

    geronimo schreef:Hallo

    Ik ben van plan om een MCZ musa Hydro aan te schaffen.
    Zijn er personen die mij kunnen zeggen of dit een goede keuze is en welke ervaringen ze hierbij hebben (positieve en negatieve).
    Zijn er ook eventueel punten waarop ik moet letten.
    groetjes Geronimo


    ik heb ,1 maand geleden, er een gekocht (22kw) en ben er zeer tevreden van
    verwarm er 3 ruimtes mee, samen 100 m² + 2 boilers van 100L
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast za dec 10, 2011 11:59 pm

    Ik heb een Polar Hydro 22Kw gekopeld aan een 500 lieter buffer en 120 m² woning. Zelf geplaatst 4 jaar geleden. Onderhoud en herstellingen doe ik zelf. Het begin was een ramp ik heb 6 maanden moeten wachten op de juiste bekleding; De eerste winter liep de veizel vast en draaide de aandrijving in de soep. Na maanden kreeg ik het verkeerde motortje geleverd. De service van MCZ bestond gewoon niet. Na enkele boze Mails direkt aan Italie kwam er over een Nederlandse firma de gevraagde bemiddeling voor onderderdelen. Momenteel is de service genormaliseerd. De CV kachels vragen wel wat onderhoud.Ik stook 4 ton per jaar en volg het voorgeschreven onderhoud.En ben zeer tevreden met onze installatie.


    Laatst aangepast door jhammer op zo dec 11, 2011 12:01 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : scrijf foutje)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Fleur zo dec 11, 2011 8:45 am

    jhammer shrijft :De CV kachels vragen wel wat onderhoud

    wat is dan het verschil met een gewone pelletkachel jhammer ?


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van steven zo dec 11, 2011 10:06 am

    er worden meer pellets verbruikt, dus het onderhoud dient meer te gebeuren


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo dec 11, 2011 10:56 am

    @ Geronimo

    Let op het geluid van de rookgasventilator van deze kachel bij een 22kw versie...


    gr.
    remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo dec 11, 2011 11:27 am

    frue,


    hoe bedoel je
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty reinigen van hydro

    Bericht van Gast zo dec 11, 2011 12:04 pm

    hoi,

    ik heb wel geen MCZ maar een Edilkamin en inderdaad een hydro of thermokachel vraagt tussentijds onderhoud.
    Ik doe dat om de 2 ton pellets die ik verbruik

    Op het einde van het seizoen breng ik hem naar buiten en blaas ik alles proper met een compresseur. je wil niet weten wat daar nog uitkomt ook al heb je hem gereinigd binnen.

    Ik kan alleen maar zeggen probeer het zelf maar een keer en je zal het zelf wel merken.

    Ps. Ik heb een hydro van 14 Kw. Buffer 500 liter en een woning van 750 m3. Verbruik 7 ton pellets

    Gr spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo dec 11, 2011 1:13 pm

    @sus

    Ik vind de rookgasafvoerventilator veel geluid maken tov de 15kw maar dat is persoonlijk, om de 20 min gaat de ventilator op meer dan 2300rpm draaien om het branderpotje schoon te branden. Bij mijn Clam die ik nu heb is dat ook maar veeeeeel minder geluid.

    gr.
    remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo dec 11, 2011 1:13 pm

    @ spartherm

    ik zit ook te denken aan een buffervat... waar moet ik deze plaatsen in mijn cv installatie?

    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast ma jan 02, 2012 6:09 pm

    Is er iemand die mij kan zeggen wat de maat is van de hydro aansluiting van een musa hydro 22KW is dit 3/4 of 4/4
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast ma jan 02, 2012 6:13 pm

    3/4 mannelijk
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 7:17 pm

    Zijn er mensen met een musa hydro , ik had graag wat ervaringen uitgewisseld.Zoals welke instellingen welke pellets komt het glas ook rap zwart zeker bij gereduceerde werking enz.
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van martin1949 wo feb 22, 2012 7:38 pm


    Hoi Geronimo,

    Ik heb nu twee jaar een MCZ Musa HYdro.

    In het begin had ik zeker moeite met de kachel en dan voornamelijk met de trek.
    Eerst dacht ik dat het aan de pellets lag (De Lange).
    Ik heb ook andere pellets (lichte) geprobeerd.
    De hardhouten pellets van de Lange branden met een lichte kleur op. De "witte" pellets branden zwart op.
    Telkens kreeg ik de melding A06.
    De oplossing bij mij was de volgende en ik heb ook geen vuile ruit meer.

    Wanneer de deur open is en je kijkt omhoog boven het pelletkorfje zie je in de warmtewisselaar 3 gaten.
    Door die gaten gaat de rook en ontstaat de trek.
    Elke dag wanneer ik gestookt heb stop ik de stofzuiger slang in die gaten om deze schoon en open te houden.
    Als de kachel goed brandt zie je een zeg maar agressieve vlam. Bij een verstopping of slechte trek begint de vlam te dwarrelen wat volgens mij ook de ruit zo zwart maakt.

    Mocht je nog vragen hebben, ik weet uiteraard niet alles, maar zeker mensen hier op de site hebben hier verschrikkelijk veel verstand van.

    Overigens ben ik zeer tevreden over mij kachel.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast do feb 23, 2012 11:42 am

    Hallo Martin

    Van mij gaat het zeker niet om te weinig trek maar eerder om te veel trek.(pellets springen onverbrand uit potje en glas komt rap vuil)
    Instalateur is al langs geweest om toerental te verminderen zelfs Geert van Fero is langs geweest met een Italiaan van MCZ en ze konden zelfs ook niet meer doen.
    Volgens de Italiaan brande de kachel perfect.En lag het ook niet aan de Pellets Het enig probleem wat het kon zijn was dat de schouw te veel trekt en zeker als het zeer koud is buiten.Temp verschil veroorzaakt ook trek.Nu is het iets beter maar glas komt nog rap vuil.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast do feb 23, 2012 8:30 pm

    @geronimo

    Heb je een 22kw of een 15kw hydro?

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 9:47 am

    Ik heb een 22 KW
    gr
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast vr feb 24, 2012 10:26 am

    @geronimo

    Die 22kw heb ik ook gehad en Geert van Fero en de man uit italie zijn ook bij mij thuis geweest. Ik weet niet precies of jou probleem hetzelfde is als mijn probleem toen... lees dit stuk maar eens: https://pellets.forummotion.com/t2988-problemen-mcz-musa-hydro

    Maar ik denk dat een 22kw gewoon een 'opgevoerde' 15kw is en die brandt VEEL onrustiger en maakt veel meer geluid. Niets ten nadele van mcz en fero maar voor mij geen musa 22kw meer!

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast za maa 03, 2012 9:26 pm

    Hoi,

    Wij hebben sinds december 2010 een Musa Hydro 15,5 KW.
    Deze werkt perfect, en stook er onze volledige woning op, vloerverwarming en radiatoren.

    Afgelopen feb maand hadden we een beetje capaciteit te kort toen het 12 - 15 graden vroor.
    Dit vind ik niet erg want dit is maar een korte periode per jaar. Dan laat ik de Gas cv even bij springen.
    Het probleem is het opstoken van 19 naar 20-21 graden dit duurt dan te lang. is de gewenste temperatuur bereikt dan gaat de gas cv uit en houd de pellet kachel wel op temperatuur.

    Verder maak hem 1 keer per week schoon, en hij brand gemiddeld van 7:00 tot 22:00 Ruitje is de laatste paar dagen van de wk dan wel wat vuiler.

    Wel is de kwaliteit van de pellets belangrijk. Branden doet deze kachel altijd wel, (nog nooit gehad dat ie op storing viel) maar als er meer stof tussen de pellets zit dan heb ik ook meer as. En de lava brokjes ion het brander korfje zijn dan na een week ook meer. Zit dan een laag in van 1 tot 2 cm maar de lucht gaatjes zitten netjes in de lava brok, of koek. (hoe je het noemen wil.)

    Het geluid is erg aangenaam, je hoort de vijzel wel gedoseerd lopen evenals de ventilator. maar absoluut niet storend

    al met al zijn we zeer tevreden, ook omdat de gas rekening flink terug loopt.

    Tot zover mijn ervaringen.

    Groeten

    Jurgen



    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo maa 04, 2012 7:33 pm

    Hoi Jurgen

    Heb jij geen last van zwarte deeltjes stof as en zelfs nog gloeiende deeltjes as die uit uw schoorsteen komen.Dit zou komen omdat ik teveel trek heb daar zou niet veel aan te doen zijn wel zeer vervelend.

    groeten

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo maa 04, 2012 7:45 pm

    Hoi Geronimo,

    Ik heb wel eens een gloeiend vonkje uit de schoorsteen zien komen, maar dit is alleen op het moment als de kachel zijn reinigings procedure uitvoerd. In het begin kwam mijn schoorsteen niet boven de nog van het dak uit en had ik last van het aan koeken van de trek kap op de schoorsteen. Ook lag er op de dak pannen in een omtrek van 2 tot 3 meter om de pijp nogal wat zwarte aanslag op het dak,

    De pijp heb ik ondertussen met 1 mtr verlengt tot ongeveer 30 cm boven de nok waardoor het dicht koeken/ plakken van de trek kap verholpen is. Ook zie ik geen rommel meer op het liggen.

    Mijn schoorsteen is nu 6,5 mtr lang recht omhoog door het dak, Is dubbelwandige rvs uitvoering met een binnen diameter van 100mm.



    Gtoeten

    Jurgen



    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gast zo maa 04, 2012 8:04 pm

    Hoi Jurgen
    Mijn schoorsteen is maar een 4 tal meter en komt niet tot boven de nok.Om tot boven mijn nok te komen zou ik een 4 tal meter dienen bij te plaatsen maar het zicht wilt ook wat.De kachel brand anders zeer goed en kan ik het goed opwarmen zelfs bij de zeer koude temeraturen.
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van martin1949 zo maa 04, 2012 8:15 pm

    Quote:
    "Dit zou komen omdat ik teveel trek heb daar zou niet veel aan te doen zijn."



    Beste Geronimo,

    Volgens mij is er wel degelijk wat aan te doen.
    Je kan bijvoorbeeld een klepje monteren in de schoorsteenpijp.

    In de pijp twee gaatjes boren tegeover elkaar waar een stangetje doorheen door gaat.
    De bovenkant van dat stangetje buigen in een hoek van 90 graden om hem te kunnen bewegen en te kunnen stellen voor de hoeveelheid trek.
    Rond ijzer schijfje ter grootte van de diameter pijp hierop
    monteren en klaar is kees of in dit geval Geronimo.

    Was vroeger bij veel kachels gebruikelijk.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van boxke zo maa 04, 2012 9:04 pm

    Martin,

    zit met hetzelfde probleem van teveel schouwtrek, maar ben toch beetje terughoudend voor je advies:
    >>een klepje monteren in de schoorsteenpijp. Was vroeger bij veel kachels gebruikelijk

    Die kachels hadden geen ventilator die alles onder druk naar buiten stuurt. Als je dit na de ventilator gaat smoren, dan zou dit wel eens een vroegtijdige dood van je ventilator kunnen betekenen (minder debiet van warme lucht betkent een hogere temperatuur op de ventilator door de verbrandingsgassen die trager passeren + extra warmte van de ventilatormotor zelf die meer kracht moet zetten om het ingestelde toerental te halen).
    Ik werk momenteel op het smoren van de lucht-inlaat van de kachel.
    Gr, Boxke
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van martin1949 zo maa 04, 2012 10:05 pm


    Beste Boxke daar heb jij misschien een punt.
    Ik heb daaraan niet gedacht.
    Maarja teveel trek is teveel trek toch.
    Misschien een heel klein beetje knijpen.

    Maar nu ik dit zo lees, is het niet zo dat de Musa zelf de trek regelt ???????

    MVg
    Martin Dreischor
    MCz Musa Hydro

    Gesponsorde inhoud


    MCZ musa Hydro Empty Re: MCZ musa Hydro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 2:30 am