van Gast za maa 03, 2012 9:26 pm
Hoi,
Wij hebben sinds december 2010 een Musa Hydro 15,5 KW.
Deze werkt perfect, en stook er onze volledige woning op, vloerverwarming en radiatoren.
Afgelopen feb maand hadden we een beetje capaciteit te kort toen het 12 - 15 graden vroor.
Dit vind ik niet erg want dit is maar een korte periode per jaar. Dan laat ik de Gas cv even bij springen.
Het probleem is het opstoken van 19 naar 20-21 graden dit duurt dan te lang. is de gewenste temperatuur bereikt dan gaat de gas cv uit en houd de pellet kachel wel op temperatuur.
Verder maak hem 1 keer per week schoon, en hij brand gemiddeld van 7:00 tot 22:00 Ruitje is de laatste paar dagen van de wk dan wel wat vuiler.
Wel is de kwaliteit van de pellets belangrijk. Branden doet deze kachel altijd wel, (nog nooit gehad dat ie op storing viel) maar als er meer stof tussen de pellets zit dan heb ik ook meer as. En de lava brokjes ion het brander korfje zijn dan na een week ook meer. Zit dan een laag in van 1 tot 2 cm maar de lucht gaatjes zitten netjes in de lava brok, of koek. (hoe je het noemen wil.)
Het geluid is erg aangenaam, je hoort de vijzel wel gedoseerd lopen evenals de ventilator. maar absoluut niet storend
al met al zijn we zeer tevreden, ook omdat de gas rekening flink terug loopt.
Tot zover mijn ervaringen.
Groeten
Jurgen