Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 41 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 41 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
erwin
dxnature
steven
krusty
curleo
9 plaatsers

    instellingen/parameters edilkamin BRIO

    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo sep 23, 2012 12:49 pm

    beste forumleden,

    derde dag dat hij brand de Edilkamin Brio 8kW+ bager pellets
    Toch heb ik reeds al enkele vragen ivm de instelling/mogelijkheden ervan.

    Eerst eventjes de mogelijke instellingen weergeven die ik kan doen.

    -power 1,2,3 al dan niet met of zonder uitblaas(was een nieuwe optie om op stralingswarmte te werken)
    -temperatuur instellen 10-29 graden

    in het menu staat nog:
    -ADJ PEL AUTO ; wat ik niet weet wat het is of wat je ermee kan doen?
    -clock ;lijkt me logisch
    -program ; ook logisch
    -reserve pellets
    -setup; waarbij hij een code vraagt die toegang bieden tot de parameters  waarschijnlijk?

    Dus vrij weinig mogelijkheden vind ik? of zijn dit de gangbare instellingen?

    Nu is het zo dat als ik de blaasfunctie uit zet, wat een hoop lawaai doet verdwijnen, het wormwiel om de 4à5 seconden een toerke draait en steeds een bromgeluid maakt tijdens het draaien.
    Is dat een normaal fenomeen of zou je de worm niet(of bijna niet) mogen horen brommen bij het draaien?.... en is die frequentie gelijkend op andere pelletkachels?

    Alsook wordt het raampje reeds voor de helft zwart wat mij nu nog niet zo erg stoort maar het kan misschien anders hé?

    Ik heb al heel wat afgeschuimd op dit forum en heb al termen zoals CP en andere gezien die kunnen aangepast worden zonder de parameter instelling nodig te hebben.

    Bij p1 blaast hij zacht en p2,3 harder (met uitblaasfctie aan weliswaar)
    Als ik de temperatuur modus gebruik(21°), blijf ie op de laagste stand blazen; zou ie niet in het begin bij koudere temp (vb.16°) moeten harder blazen, aangezien hij op manueel p3 harder blaast dan p1?

    Een hele boterham dus Embarassed

    Ik schuim ondertussen wat verder maar hoor graag jullie antwoord(en) en meningen.

    Prettige regendag gewenst aan allen,

    curleo
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van krusty zo sep 23, 2012 1:31 pm

    Hier vind je alle handleidingen en/of instellingen edilkamin modellen in diverse talen

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo sep 23, 2012 3:19 pm

    bedankt voor de info, maar die handleiding zit bij het toestel en heb ik dus

    de vragen die ik stel zijn echter niet op te lossen via deze handleiding, die zéér basic is en mij geen soelaas geven...

    toch bedankt!

    curleo
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven zo sep 23, 2012 4:18 pm

    ADJ Pel auto, je hebt waarschijnlijk een Leonardo Systeem in je pelletkachel. De parameters worden binnen bepaalde grenzen aangepast om een betere verbranding te hebben.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo sep 23, 2012 4:34 pm

    Het is indd Steven, een Leonardo Systeem. Ik zal mijn vragenlijst wat vereenvoudigen.

    Is het zo dat de worm om de 4à5 seconden een slagje draait en geeft dat ook bij jullie een brrrr geluid?

    Ik hoor het graag!

    curleo
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo sep 23, 2012 4:55 pm

    Ik hoor net een piep en op het display staat 'stop fire'???
    kHeb nog niets geprogrammeerd...
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van dxnature zo sep 23, 2012 6:36 pm

    @curleo

    Ja dat de worm om de aantal seconden is normaal met het brrrr geluid.

    Stop Fire kan je krijgen als de pellet voorraad op is en er geen pellets meer ter verbranding zijn. Ook als er te weinig pellets worden aangevoerd kan de teperatuur in het branderpotje te laag worden en zo een Stop Fire veroorzaken. Het kan ook gebeuren dat na een clean wash een te lage temperatuur in het branderpotje heerst waardoor je dezelfde foutmelding krijgt. Dit is meestal ook weer te wijten aan een te lage pellettoevoer. Misschien zie ik nog iets over het hoofd en zullen de andere forumleden dit lijstje van mogelijkheden wel aanvullen.

    succes
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo sep 23, 2012 6:55 pm

    dxnature,

    U heeft gelijk, de voorraad was niet op maar de pellets schuiven niet of nog niet vlot door vanaf de zijwanden. Hierdoor was er een put gevormd met een tekort aan pellets tot gevolg.
    Beginnersfout Embarassed
    Maar toch zou dat schuiven van pellets beter kunnen, ik schat dat er zeker nog 1/3 voorraad in zat. Anders mag ik mijn kachel 3 maal per dag bijvullen en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, denk ik?

    groeten,
    curleo
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven zo sep 23, 2012 8:08 pm

    er blijven altijd wel wat pellets lang de kant hangen, bij mij dan toch.

    de kachel maakt effectief om de paar seconden een geluid, dat is de aanvoer van de pellets. je wordt dat gewoon.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van dxnature ma sep 24, 2012 9:26 am

    Dat de pellets enigzins aan de kant blijven hangen is vrij normaal en zal iedereen wel ervaren, het zijn tenslotte houtkorrels en die wegen per definitie weinig. Als je goed geïnformeerd was had je dit kunnen weten. Je hebt ook gekozen voor een kachel (bijverwarming) die door zijn ontwerp een vrij kleine pelletvoorraad heeft. Je kan dus niet in 1 keer een volledige zak pellets in de kachel bijvullen, met als resultaat dat je frekwenter zal moeten handelen, zeker las de pellets hangen. Bij mijn keuze van kachel heb ik rekening mee gehouden dat er een ruime pelletvoorraad was, al vind ik 19 kg nog net maar genoeg.

    Een mogelijke oplossing bestaat er uit dat als je pellets op zijn met een degelijke PTFE spray de randen van je vergaarbak eens inspuit en dit om de paar weken eens herhaald. PTFE is een synthetisch glijmiddel dat soms word gebruikt als droog smeermiddel zodat de pellets er minder worden door afgeremd en dus gemakkelijker naar het (laagste punt) wormwiel glijden. Gebruik het met mate en leg een dunne film! Te veel en het komt in je branderpotje terecht en dat is niet milieuvriendelijk. Heb met deze actie veel minder hangende pellets, maar nogmaals gebruik zo weinig mogelijk product.

    Succes
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty parameters edilkamin brio

    Bericht van curleo ma sep 24, 2012 3:17 pm

    @steven of andere,

    Heeft u soms de parameters van mijn Edilk. Brio? Kwestie dat ik even kan checken of alles prima staat. Wink

    btw, zonde dat het forum op zijn einde loopt!

    Mvg,
    Curleo
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo wo sep 26, 2012 12:19 pm

    niemand voor deze?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast za okt 06, 2012 3:18 pm

    Over 2 weken komt men deze zelfde Brio ook bij mij leveren. Zou handig zijn als ik mij ook al wat kan voorbereiden. Da's dan dadelijk mijn eerste pelletkachel-ervaring.
    Laughing
    Is er iemand al op de hoogte of deze parameters al beschikbaar zijn voor de Brio? Dan zou ik ze ook graag krijgen.

    Mvg,

    Chris
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven za okt 06, 2012 6:22 pm

    die parameters hebben we niet


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast za okt 06, 2012 6:31 pm

    Ik denk ook niet dat er voor een kachel met het Leonardo System parameters zijn te verkrijgen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven za okt 06, 2012 8:34 pm

    Dick

    die zijn er zeker, er zijn zelfs meer parameters aan te passen dan bij een "niet-Leonardo" pelletkachel


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo za okt 06, 2012 9:00 pm

    Mijn leverancier had nochtans 4 pagina's parameters die hij heeft nagekeken of die volgens de Belgische normen stond en niet de Italiaanse. Blijkbaar zit daar verschil op.
    Ik heb die zelf al eens bekeken met password:-13, en dan vind je toch alles wat bij de andere kachels ook te vinden valt denk ik.

    Verder ben ik tevreden van de warmte die hij produceert, en de mogelijkheid om de ruimteventilator stil te leggen is aangenaam. Wel nog wat gerammel van de zijpanelen, die nu nog met wat kartonnekes vastzitten en de leverancier nog moet/gaat fixen.

    Het meest storende vind ik dat de pelletlaadbak die 15 kg zou moeten kunnen slikken, na 2/3 (zelfs nog niet) een stop-fire veroorzaakt. Hij zit nog bijna halfvol en de pellets schuiven niet door naar onder, waardoor de boel uitvalt. Vréé Beu!
    Ik ga morgen eens de bak eens legen en vervolgens vullen met een nieuwe zak van 15 kg, en wegen wat ik over heb in de zak. NO way dat ik er 15 in krijg!





    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven za okt 06, 2012 9:36 pm

    belgische normen, wat een grap ...

    dat is verschillend per kachel en per schouw.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin za okt 06, 2012 10:29 pm

    bij een gewone kachel is een pelletbak van 15kg hoger en smaller, en glijden de pellets waarschijnlijk beter naar beneden. dit is misschien een mogelijk nadeel aan de laaggebouwde brio...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 4:35 pm

    @ Curleo: beetje off topic, maar het kan toch iemand helpen:
    Ik heb hier al een paar keer op het forum gelezen dat je eventueel de binnenkant van het reservoir een keer (lichtjes) kan inwrijven met een smeermiddel op basis van teflon of siliconen. Wel zo dun mogelijk zodat het product niet in de pellets dringt.
    Dit moet het naar beneden glijden wat kunnen vergemakkelijken.
    Je mag altijd het resultaat laten weten hier dan weet ik het ook voor binnenkort Surprised

    Daarnaast is het nog altijd leuk als iemand vroeg of laat de parameters van de Brio wil doorgeven Surprised
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 5:47 pm

    Beste Chris,

    Als we de kachel komen plaatsen heb je ook ineens de parameters erbij. Maar we stellen ze je wel goed af. Je kan hier achteraf ook een cursus volgen als je dat wil om te leren wat je afstelt en hoe je de kachel kan reinigen.
    Groeten,

    Vandebosch Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 6:27 pm

    Nicky,

    Als we de kachel komen plaatsen heb je ook ineens de parameters erbij.

    Netjes, dat klinkt naar een complete levering en installatie, zo kweek je tevreden klanten.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 11:44 pm

    Hoi Nicky,

    Da's prima om te horen, en voor de eerstevolgende cursus mag je me al inschrijven ( heb het ook al via het contactformulier via jullie site gedaan).
    Je mag me altijd de datum via pm laten weten.

    Mvg,

    Chris
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van dxnature di okt 09, 2012 10:57 am

    @chrishannes
    Je schrijft en ik quote,

    "Ik heb hier al een paar keer op het forum gelezen dat je eventueel de binnenkant van het reservoir een keer (lichtjes) kan inwrijven met een smeermiddel op basis van teflon of siliconen." Shocked

    Zelf heb ik onlangs geschreven dat hier best een dunne laag PTFE kan worden voor gebruikt. Dit is helemaal niet hetzelfde als Teflon of siliconen. Vooral deze laatste zou ik ten stelligste afraden daar deze steeds vloeibaar blijft en geen echte film legt. Het is belangrijk dat men goed leest wat er staat en er zelf geen afgeleide conclusies worden van gemaakt. Binnenkort gaat men nog WD40 gebruiken en word het een stinkende boel in je kachel en krijg je eventueel nog eens last met je dealer.

    Have a nice day cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast di okt 09, 2012 2:51 pm

    Ok, sorry als er een misverstand gecreëerd is.

    Gesponsorde inhoud


    instellingen/parameters edilkamin BRIO Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:40 pm