Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
erwin
dxnature
steven
krusty
curleo
9 plaatsers

    instellingen/parameters edilkamin BRIO


    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast di okt 09, 2012 2:51 pm

    Ok, sorry als er een misverstand gecreëerd is.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven do okt 11, 2012 8:55 pm

    als je stil wil, dan zit je niet goed met een edilkamin


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do okt 11, 2012 9:34 pm

    @Steven: Toch wel bij een kachel waar je de ruimte ventilator kan uitschakelen. Dat is bij de Brio mogelijk alsook bij de Forma en de Twin. Dan zijn ze BIJNA stil. De rookgasventilator en vijzel hoor je uiteraard nog steeds. De Cherie vind ik persoonlijk ook een behoorlijk stil toestel.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven do okt 11, 2012 10:35 pm

    Vandebosch,

    dat wist ik niet. dat is dan zoiets als de stilte van een Rika? Helemaal stil kan het nooit zijn, het is en blijft een machine met bewegende onderdelen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do okt 11, 2012 11:19 pm

    Steven: Dat klopt inderdaad. Helemaal stil is een pelletkachel nooit. Maar dat systeem is inderdaad afgekeken van Rika. Alleen zit hier wel degelijk nog een ventilator in voor wanneer de warmte verplaatsing snel moet gebeuren. Edilkamin merkte dat Rika goede cijfers haalde en dat er wel degelijk vraag was naar een toestel zonder ventilator. De ingenieur van Edilkamin wou daar eerst echter niet van weten aangezien dat volgens hem niet de bedoeling was van een pelletkachel maar heeft uiteindelijk toch moeten toegeven. Dat is wat ik natuurlijk gehoord heb hé. Hoe het juist zit weet ik ook niet.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van nick1 vr okt 12, 2012 6:37 am

    Dergelijk systeem zit ook in de Superior Lia, daar wordt het "nachtmodus" genoemd".


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo wo okt 17, 2012 3:00 pm

    @chrishannes

    Heeft u reeds uw brio staan? zoja heeft u de beloofde parameters erbij gekregen, want die zou ik graag eens in mijn bezit hebben.En graag zou ik even uw bevindingen horen mbt de brio.

    @de moderator(s)
    mag ik de huidige parameters die ik aflees op mijn kachel even posten? ik zou graag even jullie mening weten, daar ik vandaag mijn pallet 'elite' pellets ontvangen heb en dus vrees voor verdere/nodige aanpassingen(air flow, pellettoevoer...) of eventueel andere zaken die ik beter kan/moet aanpassen.

    mvg,
    curleo

    k'begin hier precies verslaafd te worden aan het forum Laughing
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin wo okt 17, 2012 3:08 pm

    curleo, is het niet beter om eens gewoon te bekijken hoe het leonardo systeem zich aanpast aan de andere pellets


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast wo okt 17, 2012 3:11 pm

    mag ik de huidige parameters die ik aflees op mijn kachel even posten? ik zou graag even jullie mening weten, daar ik vandaag mijn pallet 'elite' pellets ontvangen heb en dus vrees voor verdere/nodige aanpassingen(air flow, pellettoevoer...) of eventueel andere zaken die ik beter kan/moet aanpassen.

    Ik weet niet of dat zin heeft want wat je afleest op jouw kachel geldt voor jouw situatie en omstandigheden en die zijn voor iedere kachel en plaatsing verschillend.

    Ik kan wel zeggen dat het hier 14° en licht bewolkt is en de luchtvochtigheid 47% maar daar heb jij in Aalter niets aan.

    Pas je wel op met die verslaving? Als je dat na 27 berichten al hebt hoe zal dat dan zijn bij 1000 berichten?

    M.v.g.,
    Dick
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo wo okt 17, 2012 3:31 pm

    Ik zal zeker en vast eerst kijken hoe ie reageert op de pellets. Als ik niet moet prullen zal ik het zeker niet doen maar ik ben toch liefst goed voorbereid...
    De test met het papierke tussen de deur zal ik vandaag nog doen, want de ruit is na 2u reeds 2/3 ondoorzichtig. Misschien dat dit kan liggen aan het sierglas die gebroken is bij installatie(dr.installateur) en dus valse lucht trekt?(wordt eerstweeks vervangen hoor)

    Na 1000 post's hoop ik dat mijn vingers niet kraken als pellets en geen tic-nerveux krijg die lijkt op het geluid van mijn wormwiel bvvrrrrr
    lacher

    thx mannen

    mvg,
    curleo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast wo okt 17, 2012 3:41 pm

    Ik zou in ieder geval wachten tot de kachel volledig is afgeleverd en ingesteld, als er nog een ruit vervangen moet worden betekent dat voor mij dat de installateur nog niet gereed is.

    Zoals Erwin al zei, laat het Leonardo Systeem gewoon zijn werk doen want dat maakt allerlei fijnafstellingen overbodig.

    Je kunt in bepaalde gevallen met de parameters iets verbeteren maar in veel meer gevallen de zaak behoorlijk ontregelen en ik geloof niet dat de installateur dan bereid is er een garantiegeval van te maken.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do okt 25, 2012 11:17 am

    Ondertussen staat de Brio ook in mijn woonkamer te branden.
    Mijn wormwiel maakt zo goed als geen geluid. Het vallen van de pellets maakt meer lawaai.

    Ik had dan weer wel een hevig lawaai als de ruimteventilator aanslaat: blijkbaar heel slecht gebalanceerd want de hele onderkant van de kachel voel je dan trillen. Enkele propjes isolatiewol hebben de resonantie gedempt (door een plaat op te spannen).

    Heb tot nu toe nog het gevoel dat er niet zo veel warmte vanaf komt... Na enkele uren branden op P3 is de temparatuur in mijn woonkamer maar met 2,5 graden gestegen...(woonkamer van 4x6meter, vrij laag plafond van 2.3m).
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven do okt 25, 2012 11:19 am

    Chrishannes,

    kan je de temperatuur van de uitlaatgassen meten? Dat staat in de setup.

    Waarschijnlijk blaas je veel warmte naar buiten.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do okt 25, 2012 1:38 pm

    Chrishannes,

    Je had in vorige berichten geschreven dat je de parameters bij je Brio zou krijgen. Misschien kunnen we die even vergelijken met mijn Brio. Van warmte heb ik geen klagen. Wel nog steeds van resonantie geluiden. Waar en welke wol heb je precies gebruikt als ik mag vragen en hoe. Ik heb aan de onderkant van de zijwanden een kortonneke gestoken tegen het rammelen en trillen. Echter werkt dit niet zo optimaal. Zo nu en dan heb ik toch nog vervelende trillingen her en der.

    Ik hoor het graag van je, jullie.

    mvg,

    curleo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do okt 25, 2012 7:19 pm

    Curleo,

    Ik denk dat mijn uitlaatgassen linksboven in het eerste setupmenu staan (na ingeven kode -13) dus 193 graden.  
    Dit schommelt zo tussen de 165 en 205. Dit is op power3 (max) na 2 uur gedraaid te hebben. Zijn dit normale waarden?
    Ik heb een gewoon electrisch radiatorke van 2kW: hier kan ik mijn handen niet boven houden terwijl de 8kW van de Brio op dezelfde afstand boven uit uitlaatopening slechts lauw tot warm aanvoelt.
    De ruimte is na 2 uur van 18 graden gestegen tot 19,5 graden (midden ruimte)
    Eventueel stuur ik deze info morgen eens naar mijn verkoper.

    Ivm de resonantie:
    Namiddag kwam de resonantie terug: ik heb dan maar het beugeltje (een plaat met openingen in geponst) net vooraan/onderaan de kachel een klein beetje geplooid dat ze net niet meer raakt tegen de bodem van de kachel. Ik vermoed dat het een sierbeugel is, want ik zie niet echt een functie buiten wat afdekking. Deze beugel voel je echt fel trillen (benieuwd hoe lang die lagertjes het gaan uithouden van de fan die dit veroorzaakt. Ik ga er van uit dat hierop toch minstens 2 jaar garantie is).


    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do okt 25, 2012 8:31 pm

    Chrishannes,
    Bij mij staat de brio te branden op p1 zonder blazer en ik kan mijn hand er niet opleggen zonder te verbranden.
    De rookgassen zijn bij mij ongeveer hetzelfde maar de Pasc op het rechter scherm is bij mij slechts 49?
    Zou dit het euvel knn zijn??
    In ieder geval is hier iets niet juist denk ik, bij mij is het in een uurke toch van 20 naar 22-24° op de p1.
    Morgen zal ik ze eens doen branden op p3 en dan eens de waarden doorgeven.
    Ik gebruik Olimp pellets. Als deze op zijn Elite, die nog meer warmte geven. De soort pellets doet er wel veel aan heb ik reeds gemerkt.
    Hoe zit het met hangende pellets bij u? Ik heb daarnet weeral een stop fire gekregen terwijl er nog een halve bak aan pellets blijft hangen aan de zijkanten. Zéér vervelend. Ik zou toch graag op zijn minst kunnen doorbranden op p1 s'nachts.

    Ik zend je anders eens een pm met mijn parameters.

    Mvg,
    Curleo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin do okt 25, 2012 8:44 pm

    chrishannes als je vind dat er onvoldoende warmte komt, zou ik zeker de installateur eerst informeren.
    let op met parameters te vergelijken, iedere installatie is anders en de kachel regelt dan nog eens met zijn leonardo zelf bij.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do okt 25, 2012 9:21 pm

    Erwin,
    Bedankt voor je bezorgdheid. Ik ben hier gewoon op het forum om vooral wat bij te leren. Binnenkort volg ik een workshop bij 1 van de dealers in Limburg die dit aanbieden, dit om meer over de parameters te weten te komen. Tot dan ga ik in principe zelf niet prutsen met mijn kachel zonder mijn dealer gecontacteerd te hebben. Of ik moet een heel duidelijke verklaring krijgen voor mijn probleem welke ik zonder risico kan uittesten. Zo ver ben ik nog niet.
    Het blijft een feit dat de handleiding zoals curleo zegt heel sumier is, en daarbij ook nog eens verschrikkelijk slecht vertaald is.
    Soms kunnen het kleine stomme dingen zijn die het probleem kunnen oplossen.

    Curleo: inderdaad heb ik ook last van het stilvallen van de kachel bij een halve bak. Vandaar dat misschien de vorige foto een verkeerd beeld geeft. Een 10 tal minuten na dat ik deze vorige foto genomen heb, viel de kachel zonder vuur (alhoewel de schroef nog gedeeltelijk pelletkorrels had en aanvoerde: blijkbaar niet voldoende aanvoer om het vuur aan te houden.) Ik heb de kachel dan maar manueel gedoofd om een foutcode te vermijden en na een 15 minuten terug ingeschakeld. Er gaat inderdaad maar een 11 kg in, waarvan er maar een 6-7 kg effectief gebruikt kunnen worden, minder dan de helft autonomie dus dan beloofd op hun website en in het boekje.

    Ik voeg nu nog eens een foto toe van de situatie nu: dit is terug met een volle bak, na ongeveer een uur branden op P3. Als ik mijn handen hou op ongeveer 1cm boven de uitlaat kan ik ze gewoon houden daar.Alhoewel het vuur vrij hevig is.Dit is met de ruimteventilator aan.
    Wat is die Pasc juist?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin do okt 25, 2012 9:39 pm

    pasc is de trek van de schouw


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast vr okt 26, 2012 5:47 am

    Beste,
    2.25 is de onderdruk van de schoorsteen, De trek in de schoorsteen is te hoog en dient aangepast te worden. Die hoort te liggen tussen de 1.80 en de 2.00. Dat zijn dus de waarden van AirP1,.... die aangepast dienen te worden. Wanneer dat gedaan is zal het al heel wat beter zijn. Blijkbaar zit de schoorsteen hier wel in de goede zone zodat er voldoende schoorsteentrek is.

    Vandebosch
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van steven vr okt 26, 2012 8:31 am

    zoals ik al dacht vliegt de warmte gewoon naar buiten


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo za okt 27, 2012 10:41 am

    Ik heb de test ook zelf eens gedaan en het zijn zo ongeveer dezelfde waarden als bij chrishannes.
    P3(max) met blazer aan geeft ook een rookgastemp van 250°c en een onderdruk van 2.2 en meer.
    P1(min) met blazer aan geeft hij 2.15 als onderdruk.

    Nu is het zo dat als ik de blazer uit zet, de waarden van de onderdruk terug onder 2 duiken.
    Hoort dat zo te zijn? of zou dat eigenlijk niet mogen?
    Ik heb liever geen of zo weinig mogelijk verlies via de schouw natuurlijk.

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast za okt 27, 2012 12:03 pm

    Ik heb de waardes Air P1, Air P2 en Air P3 eerste eens met 10% laten zakken. Omdat dit niet veel helpte, met 30%. Ook dit heeft geen invloed.
    Heb ze dan maar terug geplaatst naar hun originele waarde.
    Moet je nog meer dingen aanpassen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin za okt 27, 2012 8:23 pm

    het bereik van leonardo moet waarschijnlijk aangepast worden


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 12:41 am

    en hoe doe je dat erwin?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin zo okt 28, 2012 2:05 am

    via de parameters, maar waarom in die menu gaan knoeien bij een nieuwe kachel?
    laat de afstelling over aan je dealer


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 2 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 14, 2024 2:31 am