Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
erwin
dxnature
steven
krusty
curleo
9 plaatsers

    instellingen/parameters edilkamin BRIO


    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast vr dec 19, 2014 12:39 pm

    Ik heb inmiddels ook P2 onder handen genomen en een kleine wijziging aan P1 gedaan. Beide met ruimteventilator aan.

    P1:
    Pellet P1: 6%
    RG temp.: 145
    Luchtflow: 1,90
    Snelheid RG vent.: 20
    Pascal: 39
    *Vlam is oranje en komt goed boven branderpotje uit.

    P2:
    Pellet P2: 14%
    RG temp.: 193
    Luchtflow: 1,90
    Snelheid RG vent.: 33
    Pascal: 33 (Dit lijkt me erg laag? Leonardo streeft normaal naar 78)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin vr dec 19, 2014 1:01 pm

    je gaat er veeeel te snel doorheen, morgenvroeg zit er een koek in de pot en je weet niet welke wijziging de oorzaak is.
    wat voor schouw zit er achter de kachel.

    begin zoals eerder gezegd altijd met de rookgasfan te verlagen tot de flowwaarde nog net goed is.
    hecht daarbij niet teveel waarde aan de afgelezen pa maar kijk naar de kleur van de vlam (witgeel en jagend).
    daarna kun je de pellettoevoer verlagen tot de rookgas een betere waarde krijgt.
    pas als de kachel een dag gebrand heeft zonder koekvorming kun je naar een ander vermogen gaan.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast vr dec 19, 2014 2:04 pm

    Ik hou even pas op de plaats dan Wink Was zo bezig dat ik gelijk ook met P2 was begonnen. Maar dat is verder niet zo erg want op het moment brandt de kachel alleen op P1.

    Morgen zal ik kijken in het branderpotje hoe het eruit ziet. Normaal zit er altijd veel koek in..

    Ik ben inderdaad begonnen met de rookgasfan, totdat de flow rond de 1,9x zat. Echter daarna om de temperatuur naar beneden te krijgen heb ik de pellettoevoer verlaagd maar dat maakt nu ook dat de vlam meer oranje is. En ik heb nog niet eens de streefwaarde bereikt.

    Vanuit de kachel gaat er een 80mm pijp 2m. omhoog, dan 3m. 130mm en een 45 gr. bocht naar het dak toe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast za dec 20, 2014 10:38 am

    Net vanochtend gekeken in het branderpotje en er was zeer weinig tot geen koek! Dus erg blij mee want eerder was er veel koekvorming.
    Het enige is nu dat de rookgas temperatuur nog wat te hoog is. Is dat erg of is het beter om nog wat aanpassingen te maken ?
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo za dec 20, 2014 12:10 pm

    freek,

    welke pellets brandt u, en hoe hoog is de rg temp op p1?

    met elite pellets kan ik niet lager gaan dan 6% toevoer, anders valt de kachel uit en mijn rg temp is 150-160

    rg vent draai op 28 bij mij, anders ...koek
    misschien zijn elite pellets niet zo goed geschikt voor mijn brio???

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast za dec 20, 2014 2:16 pm

    Ik verander vaak van pellets, is afhankelijk van de prijs eigenlijk.. Op het moment heb ik Vert Deshy en net een ton van t merk Piveteau gekocht.

    De RG temp op P1 = 145.
    RG vent. = 20

    Ik ben ook bang om lager te gaan dan 6% omdat de vlam het meest van de tijd goed is maar soms is deze nogal laag. Misschien komen er dan eventjes wat minder pellets in t bakje.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31551
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin za dec 20, 2014 2:28 pm

    hoe laag je kan gaan met de pellets moet je zelf ondervinden, de kachel moet tenslotte ook nog wat warmte geven.
    staar je nooit blind op de streefwaarden van EK, dat zijn maar natte vinger waarden.

    dat de kachel met de helft pellets en zonder koekvorming evenveel warmte geeft als voorheen is veel belangrijker.
    dat hij dan veel minder lawaai maakt door de lagere snelheid van de rookgasfan is ook mooi meegenomen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 6 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 14, 2024 3:36 am