Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
erwin
dxnature
steven
krusty
curleo
9 plaatsers

    instellingen/parameters edilkamin BRIO


    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Fleur zo jan 13, 2013 8:36 pm

    curleo
    toen de kachel nieuw was en optimaal brandde heb ik de stralingswarmte -temperatuur gemeten van de kachel zowel vooraan de kachel als de uitgang kanalisatie en die was op stand 3 -- 114° en 80°
    dit is mijn referentie-punt waarop ik mij kan beroepen moest er iets fout gaan.
    hier is ergens een topic over maar vindt het niet meer.

    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty brio: pascal bij leonardo

    Bericht van curleo wo jan 16, 2013 2:08 pm

    Ik vraag me af waarvoor de instelling pascal staat. Bij het leonardo-systeem kan je de airs regelen maar ook de pascals. Als de air gewijzigd wordt moet de pascal instelling dan ook mee veranderen?
    Bij mij is dit op p1 45Pa, p2 78Pa en p3 112Pa.

    Graag wat duiding hierover.

    mvg,
    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 1:58 pm

    Pa of Pascal staat voor de schouwtrek maar hoe dat binnen het Leonardo Systeem functioneert weet ik niet.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Fleur do jan 17, 2013 2:35 pm

    moeten we ons eerst niet de vraag stellen hoe het leonardo systeem werkt ? wat gebeurt er in de kachel als de schouwtrek veranderd ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 2:50 pm

    Beste,

    Het leonardo systeem houdt inderdaad rekening met beide. Maar de pascal hoef je niet te wijzigen...het is door de rookgasventilatie waarden te wijzigen in AR, AC, P1,... en A1L, A1H enzovoort dat je ook de waarde in pascal zal doen stijgen. Waarom dat er een dubbele controle in zit durf ik ook niet dadelijk te zeggen. Want uiteindelijk is dat ook al zo bij de veiligheden air flow ingesteld.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Fleur do jan 17, 2013 2:54 pm

    @ vandenbosch

    wijzigd het leonardo systeem in de kachel dan de pellettoevoer + de snelheid van de extractiemotor ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 3:05 pm

    Toch heb ik de indruk dat als bvb bij 100 Pa instelling, de p1L, p1H enz... streeft naar die waarde van 100Pa. Als de p1L, p1L.... 'Laag'(lager dan fabrieksinstelling) staan ten gevolge van grote schouwtrek merk ik op dat de trek veelal op max draait om die Pa waarde te bekomen.
    Dus leonardo streeft naar die 100Pa maar kan die niet halen door die verminderde trek en bijgevolg bijna constant de p high aanspreekt.

    Is het dan niet gebruikelijk om de Pa terug te schroeven?

    Dit is mijn bescheiden mening echter...

    grt,

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 5:11 pm

    Beste,

    Naar 100 streeft het leonardo nooit. De pacsal van P1 naar P5 zijn afgesteld van 30 tot 54 standaard. En dat is inderdaad een richtlijn waarnaar het systeem zich aanpast... Dat zou dus de ideale trek zijn. Maar die hoeven normaal nooit aangepast te worden. Juist in de ontstekingsfase werkt de kachel niet onder of boven een bepaald minimum aan trek(pascal) in de schoorsteen. Die min/max Grens is 50/120. De waarde Pascal is eigenlijk de depressie in de verbrandingskamer. En de ventilator afstellen is een vaste waarde. Dus de 2 zijn aan mekaar gekoppeld in die zin dat je een ideaal opgeeft, en de minimum/maximum stand zich daaraan gaat spiegelen. Dat is het in het kort uitgelegd.
    Ik kan natuurlijk niet alle beroepsgeheimen vrij geven.... duivel
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 5:32 pm

    Beste,

    Heeft u dan alsook een verklaring voor de (originele)parameters hieronder, voor een edilkamin brio?? Dit zijn dan toch wel heel andere waarden...ofwel zijn deze totaal verkeerd of juist? Wie weet is dit een grote fout in de parameters zoals er nog meerdere fouten zijn bij de Brio.
    Ik versta dat u niet alles kan prijsgeven hoor Vandebosch, ik dank u alvast voor de zeer deskundige uitleg zoals reeds gebleken is in uw posts.

    Uw mening interesseert me wel.

    Pascal P1 45 Instelling Leonardo systeem P1 Pa NIET WIJZIGEN
    Pascal P2 78 Instelling Leonardo systeem P2 Pa NIET WIJZIGEN
    Pascal P3 112 Instelling Leonardo systeem P3 Pa NIET WIJZIGEN
    Pascal PA 42 Instelling Leonardo systeem PA Pa NIET WIJZIGEN
    Pascal PB 66 Instelling Leonardo systeem PB Pa NIET WIJZIGEN
    Pascal PC 102 Instelling Leonardo systeem PC Pa NIET WIJZIGEN

    mvg,
    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 5:34 pm

    Als u wens kan ik de exell-file doorsturen met de parameters...


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 5:54 pm

    Nee, Sorry het lag aan mij...ik was aan het denken aan de Symphaty line toestellen(funny, cherrie,...)
    De parameters van de Brio zijn inderdaad anders... Maar daar ben ik zelf nog aan het testen hoe ik hem het beste kan laten branden. De Brio heeft ineens weer heel andere parameters, dan is het weer leren met vallen en opstaan...want niemand heeft al de ideale waarden. Ik heb me ook al afgevraagd waarom bij deze kachel ineens buiten P1,P2 & P3 ineens PA,PB & PC zijn bijgekomen. Maar ik denk dat het ermee te maken heeft dat die aanpassing gebeurd om het toestel af te koelen als hij zonder ventilator functioneert...dan gaat er dus meer door de schoorsteen af volgens mij.Het rare is dat de onderdruk van de Pascal waarde bij de haard hoort te liggen tussen de 50 en 120 volgens de veiligheid ingesteld in de koude test. Wat ik dan raar vind is dat de veiligheid tijdens ontsteking ingesteld ligt tussen 100 en 200Pascal. Wat dus wil zeggen dat de extractie bij opstart veel hoger afgesteld staat en wanneer de kachel brand dus de trek laat verminderen. Maar daar krijg je weinig uitleg over als je er achter vraagt...dat moet niet gewijzigd worden en die parameters moet je negeren(letterlijk in de parameters lijst). Tja, wat moet ik er dan meer van maken.
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 6:23 pm

    Ik vind het jammer dat klanten dienen als testpersonen. En schot in de zaak komt er blijkbaar niet! De helft van de pellet-voorraad blijft hangen, de capaciteit ervan klopt ook aan geen kanten, altijd koek(ook met badger) ...het is een zorgekind in mijn ogen en overweeg na de winter of ik die nog zal houden, pfff. Ik WAS razend enthousiast voor een pelletkachel maar nu heb ik toch reeds ergens spijt. Hopelijk komt er nog een oplossing...want een mens heeft ook zijn grenzen en die zijn bijna bereikt Crying or Very sad

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 6:54 pm

    Curleo,

    ik begrijp je teleurstelling, blijkbaar is de kachel als niet voldoende uitontwikkeld model op de markt gezet. Nicky is nog volop aan het experimenteren en zal vast op enig moment met resultaten komen en die ongetwijfeld met je delen.

    Je hebt gekozen voor een designmodel en die zijn er niet veel, MCZ heeft er twee maar die zijn lichter (7 Kw) dus dat zal niet voldoen al werkt het Active System wel naar behoren.

    Ik zou even wachten op de ontwikkelingen, Edilkamin kan het zich domweg niet veroorloven zo'n productielijn op deze wijze te blijven voeren en de importeurs zullen best druk uitoefenen.

    M.v.g.,
    Dick
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 7:11 pm

    Ik ben een zéér geduldig man, maar kan ik iets doen, of klacht indienen? Als ik mail naar Girrets krijg nooit of te nimmer antwoord. Beleefdheid & service!!!!!??????

    curleo



    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 7:19 pm

    Girretz Eindhoven reageert wel is de ervaring van NL klanten en die leest regelmatig op het forum mee.
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do jan 17, 2013 7:34 pm

    ik ga daar eens aan de bel trekken denk ik

    bedankt

    mvg,

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty onder en bovengrens leonardo-systeem

    Bericht van curleo za nov 16, 2013 2:16 pm

    Na een dik jaar stoken bemerk ik dat het leonardo-systeem van mij 'Brio' bijna steeds de rookgasventillator op de bovengrens doet draaien.
    Mijn kachel heeft 2 displays. Als ik de waarden (4 cijfers) opvraag krijg ik die op het linkse , en op het rechtse de pascal-waarde. Zou het kunnen dat de kachel steeds streeft naar de pascal waardes die ingesteld staan in leonardo? want die zijn hoger ingesteld dan hetgeen bereikt wordt.

    Ik las in andere topics dat leonardo meestal op de onderste grens draait, vandaar de vraag.
    en worden die (pascal)waardes soms aangepast?
    Misschien dat Vandebosch meeleest en mij hierover duiding kan geven of reeds de 'ideale' settings heeft gevonden voor mijn toch wel 'andere' kachel...

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31554
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin za nov 16, 2013 5:49 pm

    curleo,

    is girretz de kachel ondertussen al eens komen bekijken?

    als leonardo niet werkt zoals het hoort, zet hem dan eens voor een uurtje uit.
    misschien geeft je kachel dan ineens veel meer warmte...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo zo nov 17, 2013 11:25 am

    Erwin,
    Ik heb, na een jaar wachten, contact gehad ivm pelletreservoir. Een 'bak' bovenop het reservoir zou een oplossing knn zijn volgens hem. Op de vraag of dit gratis is heb ik na een maand weerom niets vernomen.

    Waarom zou je meer warmte krijgen als je de kachel een uurtje uit laat? Dit is trouwens het geval bij zijn dagelijkse stofzuigbeurt.

    Maar een antwoord op mijn vraag ivm Pascal heb ik nog niet ...of is dit niet iets voor gebruikers maar voor installateurs, wat ik zou betreuren.

    Curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31554
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin zo nov 17, 2013 3:20 pm

    curleo, ik bedoelde leonardo een uurtje uitzetten Smile 


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Parameters

    Bericht van Gast wo maa 12, 2014 12:37 pm

    Nu mijn Pure Power pellets op zijn stook ik weer verder met GreenMaxx, deze stoken beter in mijn Brio.

    mijn vraag is nu:
    Ik lees steeds dat er gepraat word over rookgas temperatuur en andere zaken die in de kachel afgelezen worden, waar kan ik dat zien bij mijn EdilKamin Brio?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31554
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin wo maa 12, 2014 1:00 pm

    bericht verplaatst naar een bestaand topic over de brio, lees het maar eens door.
    de rest laat ik over aan curleo, want de brio is een gevalletje apart..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo wo maa 12, 2014 7:01 pm

    @corcoupe,

    menu enkele sec ingedrukt houden, dan -13 invoeren met de - toets, vervolgens 2x drukken op menu toets
    dan ziet u 4 cijfers vb 130   1.90
                                   27    26
    130=rookgastemp
    1.90=luchtflow door de kachel
    27=snelheid rookgasventilator
    26= temp pelletreservoir

    terug uit het menu door op on/off toets te drukken

    ik zou niet verder kijken in het menu want dan begint de parameterkwestie die uzelf niet dient te wijzigen aangaande garantie.

    geef mij gerust eens  uw waarden door en uw bevindingen van uw brio

    groet,

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Parameters

    Bericht van Gast do maa 13, 2014 9:13 am

    @curleo,

    Bedankt voor de reactie, hier mijn uitlezing.

    Stand P1:
    193     2.25
    26      22.5
    Pasc. 69

    Stand P2:
    206     2.50
    32      22.5
    Pasc. 91

    Ik ben benieuwd wat deze waardes zeggen over de kachel?

    gr. Cor
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31554
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van erwin do maa 13, 2014 1:59 pm

    met een rookgastemp van ca 200 graden in de laagste standen gaat er blijkbaar bij alle brio kachels heeeel veel warmte door de schouw naar buiten, maar dat weet curleo al lang...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    curleo
    curleo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 130
    Registration date : 09-03-12

    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van curleo do maa 13, 2014 6:40 pm

    @ corcoupe:

    ik denk(weet zeker) dat uw pellettoevoer te hoog staat waardoor uw rookgastemps te hoog zijn
    alsook is de flow te hoog, tss 1.8 en 2.1  zou beter zijn

    bij p1 is de streeftemperatuur 130, bij p2=190  en p3=250

    u weet bijgevolg wat dient de gebeuren, maar een erkende(ervaren) technicus zou moeten weten wat en waar hij dit  geregeld krijgt

    maar....leonardo-systeem streeft ook naar een bepaalde (ideale) pascal waarde
    als je pascal te laag komt, dan laat leonardo de rookgasvent sneller draaien binnen 2 waarden(ondergrens - bovengrens)
    dus als je die bovengrens verlaagt en je pascal is dan te laag , dan zal de vent steeds op de bovengrens draaien, wat voor mij leonardo doet falen...

    hoe zit het met uw ruit? blijft die lang (4uur) proper? en heeft u koek in het branderpotje?
    en welke pellets brand u? en heeft u niet vaak stop fire door het niet doorschuiven van de pellets?

    ikzelf regel mijn brio naar (streef) rookgastemp met de pellettoevoer en met de rookgasvent naar hoeveelheid koek in branderpotje.....propere ruit is bij mij niet proper te houden ongeacht de snelheid van de rookgasvent dus daar leg ik me bij neer hoewel ik het wel zou willen


    @ erwin: het is ook enigszins logisch dat de rookgas temperaturen hoog zijn, want de afgelegde weg van brandkamer tot uitlaat is pakweg 60 cm ....dus vrij kort in vergelijking met de hogere modellen

    groet,

    curleo


    _________________
    Edilkamin 'Brio'8kW
    Elite pellets ...tevreden & geen stof!

    Gesponsorde inhoud


    instellingen/parameters edilkamin BRIO - Pagina 4 Empty Re: instellingen/parameters edilkamin BRIO

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 14, 2024 7:21 pm