Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
john-159
erwin
Fleur
steven
8 plaatsers

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 2:22 pm

    Ik heb sinds kort mijn ravelli airplus 901 gekregen. Ik moet hem nog inbouwen. Mijn vraag is waarmee kan ik de schouw het beste optrekken? Stud profielen met gips plaat of opmetselen met blokken. Kunnen er door de hitte scheuren ontsstaan in de schouw? En wat kan ik doen om de beste geluids isolatie te verkrijgen (gezien de ventilatoren die erin zitten).
    Mijn dank
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van steven za jan 14, 2012 3:07 pm

    vergeet niet dat de kachel genoeg lucht moet kunnen pakken


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Fleur za jan 14, 2012 5:19 pm

    julian

    ik weet niet hoe de ravelli moet gevuld worden met pellets ,maar bij het inbouwen van de kachel kan je een bijkomende buffer voorzien of een betere vulopening ,het is maar achteraf dat je soms de ongemakken van een inbouw ondervind.creatief zijn kan soms het onderhoud van de kachel aangenamer maken .


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van steven za jan 14, 2012 5:26 pm

    zorg er in alle geval voor dat je nog aan de kachel kan na het inbouwen. als er iets niet werkt kan je er tenminste gemakkelijk aan.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast za jan 14, 2012 10:04 pm

    De ravelli staat op een onderstel en kun je zo naar "buiten trekken en bijvullen dus daar ligt het probleem niet. Ook de lucht aanvoer komt via een apart kanaal. Mij gaat het om de geluidsisolatie en het evnetueel scheuren door de hitte tijdens het stoken.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van steven za jan 14, 2012 10:35 pm

    brandwerende genre gyproc platen (ken de juiste naam niet van die platen)


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van erwin za jan 14, 2012 10:46 pm

    dat zijn promatec platen

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van steven za jan 14, 2012 11:07 pm

    die bedoel ik


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Fleur za jan 14, 2012 11:18 pm

    ik gebruik en werk graag met deze AFGEWERKTE platen.in meerdere diktes te verkrijgen.
    in tientallen kleuren te verkrijgen.
    fabriek is gevestigd in nederland

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van john-159 za jan 14, 2012 11:55 pm

    gyproc rf (resistant feu) platen?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast wo jan 18, 2012 8:39 pm

    Verder heb ik nog twee convectieventilatoren op 2 kanalen. Maakt het uit als ik een kanaal 2 meter lang maak en de de andere 6 meter? deze worden doorgevoerd naar andere ruimtes door gipsplafond. Moet ik deze kanalen isoleren? en zo ja met wat?
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van john-159 wo jan 18, 2012 9:09 pm

    Lengteverschik lijkt me geen probleen. Echter hoe korter het kanaal hoe (sneller)warmer de ruimte zal worden. Isoleren lijkt me niet noodzakelijk. Kan de verkoper je geen antwoorden geven op al je vragen?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van erwin wo jan 18, 2012 9:44 pm

    isoleren als het kan


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast wo jan 18, 2012 10:15 pm

    Mijn verkoper weet nog minder van pelletkachels af dan mijn schoonmoeder. aan hem heb ikdus niks. Isoleren dus zal kijken of ik er wat omgheenn gedraaid krijg. Iemand tips?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van erwin do jan 19, 2012 1:20 am

    isoleren met glaswol of rotswol, rotswol kan hogeze temperaturen aan, maar is dan weer duurder en niet echt noodzakelijk als het over de kanalisatie gaat


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast ma jan 23, 2012 7:06 pm

    Inmiddels ben ik bezig de schouw te slopen en voor te bereiden op mijn pellet inbouwhaard. Ik heb altijd gedacht dat er twee kanalen in de schouw zaten echter het is er maar een. Uiteraard gaat deze gebruikt worden voor de rookgasafvoer. in mijn pellethaard zit een klein pijpje met doorsnee 3 cm die voor aanvoer van lucht voor de verbranding zorgt. Hoef ik daar niets op aan te sluiten? Ik heb helaas geen aanvoer kanaal voor de verbrandingslucht. Hij zuigt dan gewoon de omgevingslucht aan voor de verbranding. Is dat prima zo?
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van john-159 ma jan 23, 2012 7:53 pm

    Er is hier al veel over geschreven. Ik gebruik ook de omgevingslucht; bij LEW woningen moet de lucht zeker van buiten komen dus, als je geen LEW woning hebt kan dit gene kwaad. Ondanks dat ga ik toch binnenkort mijn aanvoer vanuit de kelder trekken want heb ook dat koude voeten gevoel hier. Is 25° en toch koude voeten? Volgens wat sommige beweren zou dit dan weg zijn; afwachten dus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Mantel voor de pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast di okt 09, 2012 2:19 pm

    Hoi iedereen,

    We zijn van plan een Edilkamin Logo pelletkachel te kopen binnenkort, maar hebben nog een vraag ivm de mantel.

    Even uitleggen hoe de situatie thuis is: ons huis is geen nieuwbouw. We hebben verbouwingen gedaan, zoals een bestaande grote stenen schouwmantel afbreken en de 2 schoorsteenpijpen in potten laten staan. We hebben daar dan gewoon een simpele omkasting in mdf rondgezet om het wat mooier af te werken.

    Nu komt er dus een pelletkachel voor de schouw, de mdf gaat dus weg en de buis kan rechtstreeks de schouw ingaan. Maar hoe zit het dan met de mantel rond de schouw?

    Iemand vertelde ons dat een gewone omkasting in brandvertragende gyproc genoeg is (met isolatie rond de buis waar die de gyproc raakt). Nog iemand anders zei dan weer dat dat niet voldoende is en je eerst best van die dure promatec platen zet en daar dan de gyproc tegen.

    Maar is dat echt nodig, zo'n dubbele beschermlaag? Of is de gyproc en de isolatie rond de buis voldoende?

    Graag jullie meningen...

    Bedankt!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast di okt 09, 2012 2:49 pm

    Beste,

    Bij een voorzetkachel is een Mantel met enkel vuurvaste Gyproc zeker voldoende. Wel voldoende speling rondomd de buis laten zodat deze kan werken. Voor een inbouw toestel is een dubbele laag wel noodzakelijk
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast wo okt 10, 2012 9:04 pm

    Kan iemand me een idee geven wat zo'n omkasting van de schoorsteenpijpen kost met brandvertragende gyproc? Het zou een kasting zijn van ongeveer 2m40 x 30 cm x 80 cm.

    Iemand gaf me een prijs van 750€, maar is dat niet vrij prijzig?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van jeanhup wo okt 10, 2012 10:17 pm

    Is dat met of zonder stucwerk en afwerking (plinten, plafondlijsten, luikjes etc.)?
    Voor alleen de omkasting en de gyproc lijkt dat wat veel.
    Gyproc is trouwens altijd brandvertragend - er is dus geen specifieke brandvertragende gyproc.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van jeanhup wo okt 10, 2012 10:22 pm

    Een andere optie is het intuberen van de schouw (RVS flexbuis steken) en de ruimte tussen flexbuis en schouw opvullen met perliet. Dan kun je de bestaande afwerking gewoon in tact laten.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van gertdc do okt 11, 2012 12:07 am

    Je zou ook je latwerk kunnen laten staan (indien mogelijk), en de huidige mdf vervangen door rode mdf (brandwerend/brandvertragend)

    Let wel, is ook niet goedkoop...


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van erwin do okt 11, 2012 12:15 am

    en waarom geen muurtje optrekken in ytong blokken


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gast do okt 11, 2012 8:32 am

    @Jeanhup: Brandvertragende gyproc bestaat wel degelijk, dat is de Gyproc RF(resistant feu) en dat zijn roze platen. In geval van een mantel van 140cm breedte zou ik wel altijd aanraden om de platen dubbel te plaatsen zodat de wand voldoende stevig is. Die 750€ is dat met installatie erbij of enkel voor het materiaal?

    Gesponsorde inhoud


    omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect? Empty Re: omkasting pelletkachel: gyproc en/of promatect?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo apr 28, 2024 6:02 pm