Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Kan het vermogen te hoog zijn?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 9:21 am

    Ik ben op zoek naar een pelletkachel om volgende ruimtes te verwarmen:
    - meestal enkel de living, 81 m³
    - in geval van grote koude de keuken, 30 m³
    - bij het nemen van een douche de badkamer, 6 m³
    Via dit forum was ik al uitgekomen op een kachel met 1 kanalisatie met een niet al te groot vermogen, maar voor 2 kanalisaties werd me voor Edelkamin de Funny of Moon voorgesteld, met een vermogen van 11 kW.
    De verkoper vertelde me dat het risico bestaat dat het te warm zou worden maar dat het wel mogelijk is het menu zodanig aan te passen dat de kachel uitvalt als een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Voor een slecht geïsoleerde ruimte zou dit regelmatig aan- en uitspringen betekenen wat niet zo gunstig zou zijn.
    De isolatiewaarde van mijn living werd ooit berekend op 56 k (ondanks de door de SOD firma beloofde waarde van 31 k). Heeft iemand ervaring met een kachel van 11 kW in een relatief kleine ruimte (samengevat: het grootste deel van de tijd 81 m³ te verwarmen)?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van erwin wo maa 06, 2013 12:34 pm

    11 kw is het max vermogen van de funny, op de laagste stand is dit 5.5kw.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 12:55 pm

    Ik dacht dit dit ongeveer volstaat voor 5,5 x 20 m³ = 110 m³ te verwarmen, dus meer dan mijn salon. De vraag was eigenlijk, hoe kun je, via de menu, vermijden dat het te warm wordt?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31492
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van erwin wo maa 06, 2013 1:23 pm

    zoals de installateur zegt, de ecostop activeren in de menu. nadeel is dan wel bij elke start extra verbruik pellets, extra stroomverbruik, gloeikaars sneller slijtage, meer lawaai door afkoelen na elke stop...

    installateur kan ook in de kachelparameters het vermogen verminderen op bvb de laagste stand (verminderen pellettoevoer)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 2:57 pm

    Ik heb momenteel een 11kw kachel en kan je wel zeggen dat wanneer het iets beter weer is (+10° buiten) de temperatuur durft oplopen.

    Wanneer bij ons de kachel op eco staat en de gewenste temperatuur op 21 graden dan loopt deze stilletjes aan maar zeker op. Zou ik niet ingrijpen dan is het na 6 uur branden wel 26 à 27 graden ipv 21.

    Dit is echter snel opgelost door bijvoorbeeld de te verwarmen ruimte te vergroten (deur naar de keuken open laten in ons geval) en anders de kachel even uitschakelen zodat de ruimte kan koelen.

    Strikt gezien kan hij dus te zwaar zijn als de temperatuur ook op eco blijft oplopen.
    Een optimale afstelling op de allerlaagste stand (eco) is dan ook gewenst.
    Zodanig dat de kachel nog net blijft branden. (vlam zal maar nipt boven de brandkorf uitkomen). Als deze op eco nog een vlam van 10cm geeft dan staat hij nog te hevig.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:17 pm

    Lijkt me niet zo interessant als je niet thuis bent Shocked .
    En deur openzetten is een beetje een noodoplossing, dan stook je eigenlijk een deel voor niks...
    Bovendien heb ik hier 4 honden rondlopen met een buitengewone interesse voor wat in de keuken op het aanrecht ligt Smile
    Ik denk dat ik maar voor minder vermogen ga, 1 kanaal naar de badkamer(dat naar het schijnt ook kan gesplitst worden?), en de paar keer op het jaar dat het echt koud is deur tussen badkamer en keuken laten openstaan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:40 pm

    Dat is inderdaad de oplossing voor in het weekend als wij een volledig dag thuis zijn.
    Dan hebben we het ook warm in de keuken (en kunnen onze accumulatie verwarming met de tijd elimineren).

    In de week staat de kachel geprogrammeerd dat deze smorgens even aangaat zodat het warm is tegen dat wij opstaan. Tegen dat iedereen vertrekt gaat de kachel automatisch uit en tegen 17h start hij opnieuw op zodat het lekker warm is tegen dat iedereen terug thuis is.

    Het blijft ietswat een gok op de moment van de aankoop omdat niemand exact kan zeggen hoeveel jouw woonruimte nodig heeft. Wij hebben gegokt, beter iets vermogen over en zachter instellen dan te weinig en kou in de winter Smile

    Gesponsorde inhoud


    Kan het vermogen te hoog zijn? Empty Re: Kan het vermogen te hoog zijn?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 4:37 pm